Welke tools als systeembeheerder (Windows)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:00
Ik werk nu al enkele jaren met een Mac als secundaire computer. Windows blijft bij mij om de één of andere reden primair. Dit komt voornamelijk door de tools die er vandaag de dag beschikbaar zijn voor systeembeheerders op Windows.

Ik vraag me af hoe andere systeembeheeders hun Macs gebruiken. Gebruiken jullie enkel Mac? Met of zonder parallels en welke tools gebruiken jullie dagelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:05
JAMF Casper heeft alles wat ik nodig heb, is helaas wel betaald maar je kan een trial aanvragen.
Tevens met de prijzen die ze vragen is het meer bedoeld voor grootschalig gebruik zoals bijv een school.
http://www.jamfsoftware.com/software/casper-suite

[ Voor 26% gewijzigd door joon op 25-12-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359966

wij maken voor deployment gebruik van deploystudio(van mac werkstations) voor deployment van windows Ws's gebruiken we een acronis image. voor het beheer van gebruikers e.d. ben ik aangewezen op mijn win7 vm (vmware fusion) aangezien ik daar de AD en Exchange toolboxen op heb staan. daarnaast MS RDP voor beheer servers. en ARD voor de mac omgeving. (ter verduidelijking bij ons is de verhouding ongeveer 80%mac20% windows omgeving)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 359966 op 27-12-2013 12:01 . Reden: post wat verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:21
Voor mijn opleiding ICT heb ik een Macbook Air en het enige programma wat niet voor OS X is, is Visio. Voor de rest zijn er wel alternatieven die soms ook nog makkelijker en beter werken. Daarnaast heb ik via Parallels nog een Windows 7 machine waar ik nog van alles op kan doen (onder andere Visio dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Grote vraag vind ik altijd : Wat voor computers beheer je?

Ik vind namelijk dat je altijd een situatie moet kunnen nabootsen, dus beheer je windows pc's dan heb je ergens een windows nodig (in parallels of vmware of niet)

Daarnaast is het maar net de vraag hoe mission-critical is jouw werk.
Mag een foute windows-update een client omver gooien, of test je eerst van te voren alle windows updates om te zien of ze geen rare dingen doen (want dan is een vmware / parallels test niet 100% aan client hardware dus kan het weer andere dingen doen)

In wezen heb je wmb 3 mogelijkheden qua mac gebruik als windows client systeembeheerder :
1 : Je hobby't maar wat aan en testwerk gebeurt op de clients zelf en je werkt op een mac. Windows-tooling gebruik je niet.
2 : Je probeert het goed te doen en werkt bijna continu in parallels / vmware. Windows-tooling draai je in parallels/vmaware
3 : Je hebt een organisatie die gewoon test-computers heeft klaarstaan voor jou en waar jij op werkt is irrelevant. Windows-tooling draai je gewoon een 2e test-computer waar je naartoe rdp'ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:00
Interessant antwoord Gomez12. Als ik je beredenering volg ontkom je eigelijk niet aan een Windowsomgeving, tenzij je aan het hobbyist bent.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik gebruik privé een Mac, maar als Windows systeembeheer kan ik wel een aantal punten opnoemen waar je Windows voor zal nodig hebben:

- Pakketten / interfaces waar je enkel Internet Explorer voor kan gebruiken (idem voor ActiveX)
- Softwarepakketten die Win-only zijn (zoals o.a. MS Visio)
- Integratie in AD en systemen die gebruik maken van AD authenticatie. Ik denk bijvoorbeeld aan een proxyserver die AD-integrated is, etc. Zulke zaken werken mogelijk niet op een Mac (tenzij er een workaround voor te vinden is)
- VPN toegang met propriëtaire software die Win-only is
- ...

Beheer van servers etc. verloopt in principe altijd via RDP, daar zul je weinig last mee hebben. Het feit is dat wanneer je omgeving 100% Windows-based is, het altijd een beetje behelpen is om het beheer vanop een Mac te doen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Willson schreef op woensdag 25 december 2013 @ 13:36:
Interessant antwoord Gomez12. Als ik je beredenering volg ontkom je eigelijk niet aan een Windowsomgeving, tenzij je aan het hobbyist bent.
Je moet situaties kunnen nabootsen / testen als je serieus bent wmb.
Als jij 100 clients onder je beheer hebt kan je het wmb niet maken om die even voor een half uurtje stil te zetten omdat je een rotte patch moet terugdraaien.

Let er alleen wel op dat ik situatie 3 het beste vind (een dedicated test-systeem) en dan boeit het weer niet wat jouw dagelijkse work-station draait (testen op je dagelijkse workstation vind ook maar zo-zo, want meestal staan dan de rechten net iets anders etc)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 19:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb de topictitel even verduidelijkt zodat ook duidelijk is dat het om Windows sysadmin werk gaat.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Een beetje IT omgeving heeft een management sever waarop alle tools gecentraliseerd te vinden zijn en waarop je aanlogd met je admin account. die admin account is niet dezelfde als de account waaronder je je administratieve taken (documentatie, mail, broodjes bestellen) verricht.

Je hebt dus enkel een RDP tool en eventueel een VPN client nodig.

(IMHO, wie ben ik die niet weet hou jou beheersnetwerk er uit ziet)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:20
Ik ben met de mensen hierboven eens dat een rdp sessie, een virtueel os wel voldoen.
Wanneer ik mijn mac meeneem naar het werk, maak ik daarnaast nog veel gebruik van
Cord (rdp manager), opennx, tunnelblick, Virtualbox, DavMail (exchange connector), mucommander & pathfinder (file explorer), Playonmac (WINE), Zenmap (portscanner), adium, macfussion en Bootcamp.
Pagina: 1