Eerste Game PC bouwen [noob]

Pagina: 1
Acties:

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06-2025
Hallo Tweakers!

Mijn huidige PC ligt op het moment aan het virtuele infuus en heeft redelijk wat kuren... maar dat is te verwachten van een PC die ruim 6 jaar oud is en op het mobo na niks aan is gewijzigd/geupgraded. Daarom ben ik van plan om een game PC te gaan bouwen. Het budget wat ik in principe in gedachten had was zo rond de €1000 (daar ben ik inmiddels al redelijk overheen, maar goed: wie wat wil, moet wel eens diep in de buidel tasten).

Wat ik ermee wil bereiken is het draaien van de games die dit jaar uit zijn gekomen (en ook Skyrim bijvoorbeeld) op redelijke hoge graphic settings. Daarnaast wil ik er prima de "multimedia" toepassingen mee kunnen draaien zoals Skype, Chrome/Firefox met 50 tabs, Youtube, andere soort "tubes", Office e.a. als ik game zal ik de browser wel gewoon afsluiten aangezien dat nogal wat van de RAM vraagt, merk ik. Voor de rest wil ik er heel misschien nog wel eens wat mee editten (video/foto's) en simulators mee spelen (FSX zou meer van de CPU vragen dan gewone games hoor ik, maar die mag dan wel wat 'minder goed' werken dan andere games... ik hoef er niet speciaal een duurdere CPU voor).

Inmiddels heb ik het volgende lijstje samengesteld:
[edit 1 - SSD vervangen in de lijst voor Crucial M500 - Thx VasZaitsev]
[edit 2 - PSU toegevoegd, grafische kaart gewijzigd voor een MSI 290 Gaming 4G en RAM gewijzigd]
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,-€ 125,-
1MSI R9 290 Gaming 4G€ 375,-*€ 375,-*
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 99,90€ 99,90
1Noctua NH-D14€ 63,99€ 63,99
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,60€ 12,60
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,25€ 72,25
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,30€ 49,30
1Seasonic M12II 620W€ 62,-€ 62,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,49€ 113,49
*Prijs voor MSI 290 Gaming 4G is een inschattingTotaal€ 1167,43*

Ja, de voeding mist in het lijstje... aangezien ik geen idee heb hoeveel Watt ik nodig zal hebben. Ik dacht aan minstens 550W en wat zijn nog meer belangrijke dingen waar je op moet letten? Die vraag bedoel ik overigens ook in het algemeen waar je op moet letten als je een PC gaat bouwen, want ik heb eigenlijk nog nooit een PC in elkaar gezet... wel uit elkaar getrokken. Slopen kunnen we allemaal wel :P

Opmerkingen, tips en verbeteringen zeer welkom. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Allovich op 27-12-2013 19:38 . Reden: SSD gewijzigd in de lijst / PSU toegevoegd / GPU&RAM gewijzigd ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Wil je overklokken, zo niet dan kan dit veel goedkoper.

-Ik zou sowieso een andere processorkoeler nemen. Dit is een van de beste luchtkoelers die er bestaan, die heb je alleen nodig als je het maximale uit de kan wilt halen en als je dat van plan was kan je beter wat andere dingen aanpassen. Ik zou dus een mugen 4 hierin zetten, scheelt wat in de portemonnee en koelt ook zeer goed.
-De videokaart twijfel ik ook over, een 280x zou de betere keus zijn, maar die is momenteel slecht leverbaar.
-Geheugen kan goedkoper, 1600mhz is meer dan genoeg, sneller merk je niet.
-Voor de voeding is 500 watt meer dan genoeg, gewoon een kwaliteit brons voeding nemen uit de pricewatch, bijvoorbeeld de seasonic.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nette OP.

Wat mij direct opvalt is de videokaart: De 4GB versie van de GTX770 is niet interessant, de 2GB versie ook niet. Je kan dan voor een R9 280x of een R9 290 gaan, allebei van AMD. De 290 heeft nu nog het probleem van slechte stock-koeling, maar de betere versies moeten eerdaags uitkomen.

CPU koeler is overkill tenzij je gaat overklokken. De TRUE Spirit 140 past in deze kast, en is erg goed: koel en stil.

Als voeding is 500w prima.

Als geheugen is pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU prima.

Als SSD vind ik de M500 een beter idee: stroomverliesberscherming is altijd handig.

People as things, that’s where it starts.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

VasZaitsev schreef op woensdag 25 december 2013 @ 00:54:
Nette OP.

Wat mij direct opvalt is de videokaart: De 4GB versie van de GTX770 is niet interessant, de 2GB versie ook niet. Je kan dan voor een R9 280x of een R9 290 gaan, allebei van AMD. De 290 heeft nu nog het probleem van slechte stock-koeling, maar de betere versies moeten eerdaags uitkomen.

CPU koeler is overkill tenzij je gaat overklokken. De TRUE Spirit 140 past in deze kast, en is erg goed: koel en stil.

Als voeding is 500w prima.

Als geheugen is pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU prima.

Als SSD vind ik de M500 een beter idee: stroomverliesberscherming is altijd handig.
Ik zou liever iets meer nemen dan 500W, als hij CPU + GPU gaat overclocken zit je wel een beetje tegen het randje.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ik zie zelfbenoemde noobs eerlijk gezegd niet snel overklokken, en al helemaal niet zo erg dat een goede 500 watter in de problemen komt. Eer je die i5 en een R290 samen over de 450w hebt getild, ben je wel even verder.

• Allovich
Dank voor de snelle reactie. Ik denk dat ik wel degelijk ga overklokken hiermee uiteindelijk. Dit had ik er direct bij moeten vermelden. Wat is precies de reden dat de AMD videokaarten wel interessant zijn en die van nvidia niet? Zelf had ik nog in mijn achterhoofd om inderdaad te wachten op de R9 290X, maar vraag me af of dit niet veel duurder zal zijn. Uit benchmarks meende ik dat de R9 290X niet veel beter wist te scoren dan de 770, maar ik kan me vergissen.

De reden dat ik voor een dure CPU koeler ben gegaan is omdat de Intel 4th generation CPU's kennelijk crappy koelpasta gebruiken, maar misschien is de keuze die ik heb gemaakt wel een overkill. Dat het geheugen goedkoper kan, staat genoteerd. Laatste vraag over de SSD... wat maakt die stroomverliesbescherming precies uit? De Crucial M500 is wel goedkoper zie ik, dus zou inderdaad een goed alternatief zijn. (Ik koos de Samsung meer uit goede ervaring).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45

D4NG3R

kiwi

:)

Stef602 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 00:58:
[...]

Ik zou liever iets meer nemen dan 500W, als hij CPU + GPU gaat overclocken zit je wel een beetje tegen het randje.
Absoluut niet. Een degelijke 500 - 550W voeding volstaat hier gewoon.

De standaard aan te raden pricewatch: Seasonic M12II 520W of pricewatch: XFX Pro 550W bijv.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:56
Misschien een handige vraag is hoeveel schermen heb je en welke resoluties? Op 1080p kun je goedkoper uit zijn dan 1440p of hoger.

• Allovich
Een enkel scherm, meerdere heb ik niet nodig en denk dat 1080p volstaat (ook voor de toekomst). Overigens is het wel zo handig als de videokaart games van het aankomende jaar (of twee) ook nog prima weet te trekken (zonder al teveel in te hoeven leveren op graphics en fps..). Ik ben geen hardcore gamer verder :P

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:13
De gtx770 heeft maar 2gb vram, wat in de nabije toekomst wel eens een bottleneck kan opleveren. De 4gb heeft weinig zijn omdat het vram erg traag is(256bit bus).

De 280x heeft 3gb en een snellere bus (384bit). Deze kaart is net zo snel als een gtx770.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Er zijn al een paar spellen die soms al wat meer dan 2GB gebruiken.

Die stroomverliesbescherming is belangrijk omdat SSD's wegvallende stroom niet lief vinden. In het blog van Cipher kun je er meer over vinden.

• Allovich
VasZaitsev schreef op woensdag 25 december 2013 @ 01:22:
Er zijn al een paar spellen die soms al wat meer dan 2GB gebruiken.

Die stroomverliesbescherming is belangrijk omdat SSD's wegvallende stroom niet lief vinden. In het blog van Cipher kun je er meer over vinden.
Heb beide SSD's even vergelijken en de blog gelezen. Samsung is wel "populairder" en kan sequentieel een stuk sneller schrijven, echter hebben beide geweldige reviews. Wat ik dus niet wist is dat er meer dan alleen een stroomstoring thuis als 'stroomverlies' geldt voor de SSD. Thx voor de tip, het wordt dan dus toch de goedkopere (en betere) Crucial M500 :)... wat ik niet zo snel kan vinden is wat het "corrupt raken van de SSD" dan concreet betekend? Gevalletje data kwijt en nog bruikbaar of gevalletje in de prullenbak? Alle belangrijke gegevens zullen uiteraard minstens 2x opgeslagen worden en heeeul belangrijke gegevens doe ik doorgaans 3x.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

D4NG3R schreef op woensdag 25 december 2013 @ 01:07:
[...]

Absoluut niet. Een degelijke 500 - 550W voeding volstaat hier gewoon.

De standaard aan te raden pricewatch: Seasonic M12II 520W of pricewatch: XFX Pro 550W bijv.
iets meer
550 is okee, ik vond 500 iets te krapjes.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09

Esumontere

Floep, banaan.

Stef602 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 01:51:
[...]

[...]

550 is okee, ik vond 500 iets te krapjes.
Ook 500 is ruim voldoende. CPU 150W, GPU 250W, rest 50W, totaal = 450W. En dan neem ik alles ruim. :)

• Allovich
Ik neem dan aan dat 520W - 550W ruim voldoende is. Heeft het nog zin om een voeding te kopen met een betere certificering (bijv: 80 Plus Gold) of weegt het geld dat je bespaart op de energierekening (6u per dag idle... 3-4u per dag onder hoge load gemiddeld) daar niet tegenop? Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W versus de Seasonic M12II 520W die D4NG3R noemde?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Gold certificaten verdien je niet terug, tenzij je computer 24/7 draait. Een bronze certificate is ruim voldoende voor jouw gebruik :)

• Allovich
Goed, dan hou ik het bij bronze. :) Het leek me ook al niet heel veel uit te maken. Echter als ik de PSU calculator van http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp gebruik, dan kom ik toch al gauw bij een aanbevolen voeding van > 550W uit en dan reken ik het overklokken eigenlijk nog niet mee (wel een aantal USB devices, een extra SATA HDD die ik hier nog heb liggen en bijv. 2 sysfans voor de overhead). Stel dat ik overklokken erbij ga rekenen dan wordt al gauw 600W of meer aanbevolen?

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:56
Die calculators kloppen ook vaak niet :) Mensen neigen vaak om een te grote PSU te kopen terwijl het nergens voor nodig is. Zonde van het geld, bovendien worden processors en videokaarten alleen maar zuiniger dus tegen de tijd dat je gaat upgraden zal het niet uitmaken als je bij 1 GPU blijft. Als je plannen hebt voor meerdere moet je wel iets meer nemen, maar dat is niet in jouw geval. En zou ook overkill zijn.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 10:33
Op zich geen verkeerde lijst, zou alleen die Nvidia graka vervangen door een AMD R9 290(WEL 1 MET CUSTOM KOELER).
Geheugen, persoonlijk zou ik er 16GB ingooien, zeker aangezien jezelf aangeeft dat je nogal wat wil gaan gebruiken.
Voeding: A-merk 650W zit je goed, ook als je nog wat wil gaan overklokken. Ik vind het wel prettig als er een beetje rek in de voeding zit. Krijg je in elk geval geen dips waardoor je systeem instabiel kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door arbraxas op 25-12-2013 14:43 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• SirKartoffel
arbraxas schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:41:
Op zich geen verkeerde lijst, zou alleen die Nvidia graka vervangen door een AMD R9 290(WEL 1 MET CUSTOM KOELER).
Geheugen, persoonlijk zou ik er 16GB ingooien, zeker aangezien jezelf aangeeft dat je nogal wat wil gaan gebruiken.
Voeding: A-merk 650W zit je goed, ook als je nog wat wil gaan overklokken. Ik vind het wel prettig als er een beetje rek in de voeding zit. Krijg je in elk geval geen dips waardoor je systeem instabiel kan worden.
16gb waarom? Dit is wel het laatste wat ik zou upgraden aan dit systeem, daarbij kan hij over een paar jaar altijd nog 2 stickjes erbij zetten, maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. 8gb is meer dan genoeg.

Als je een A-merk voeding hebt is 400 watt al genoeg: http://nl.hardware.info/r...bruik-en-geluidsproductie
Hier zie je het verbruik van een heel systeem onder load met daarin een 290. Deze is dan wel niet overgeclocked, maar daarbij moet je ook vermelden dat in dit systeem een energie slurpende ivi-bridge-e processor zit. Met een deftige overklok (processor op 4,7 Ghz en videokaart wat opvoeren) gaat het systeem van de TS nooit meer dan 500 watt trekken. Een A-merk voeding is daarbij in staat om in extreme noodgevallen hogere voltages te leveren en is verder goed beveiligd. De bronze seasonic voeding geeft bij een belasting van 580 watt nog strakke voltages en blijft boven de 80% qua efficiëntie.

Er is dus totaal geen reden om meer dan 500 watt te nemen!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 10:33
Ik hou er niet van om met mijn voeding op de grens te gaan zitten. Genoeg van die voedingen voorbij zie komen die volgens jou redenatie genoeg zijn. Maar na 2 jaar 100% belasting dusdanige veroudering dat hij instabiel word.
Zelf heb ik een 850W voeding. Zwaar overkill ja, maar in het verleden al CF/SLI opstellingen gehad etc.
En draaid nog steeds perfect. Dus uiteindelijk is duurkoop goedkoop geworden want ik heb nog nooit mijn voeding hoeven vervangen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• SirKartoffel
arbraxas schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:10:
Ik hou er niet van om met mijn voeding op de grens te gaan zitten. Genoeg van die voedingen voorbij zie komen die volgens jou redenatie genoeg zijn. Maar na 2 jaar 100% belasting dusdanige veroudering dat hij instabiel word.
Zelf heb ik een 850W voeding. Zwaar overkill ja, maar in het verleden al CF/SLI opstellingen gehad etc.
En draaid nog steeds perfect. Dus uiteindelijk is duurkoop goedkoop geworden want ik heb nog nooit mijn voeding hoeven vervangen.
Ik heb toch net proberen duidelijk te maken dat we helemaal niet op de grens zitten?
- Een pricewatch: Seasonic M12II 520W kan prima stabiel en efficiënt voltages afgeven tot 580 watt(http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/954/8)
- De videokaart gebruikt in combinatie met een energieslurpende core i7 3960x niet meer dan 400 watt (http://nl.hardware.info/r...eemt-het-op-tegen-gtx-780)
- Een intel core i7 3960 gebruikt onder full load 100 watt meer dan de intel core i5-4670k die nu in het systeem staat ( http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6 ), tevens is te zien dat bij een overclok naar 4,6 Ghz, wat de TS waarschijnlijk niet eens zal halen, de processor slechts 30 watt meer gaat verbruiken.
- Verder zijn de genoemde wattages van de videokaart en de processor gemeten rechtstreeks uit het stopcontact, bij de zuinige voeding die bij de benchmarks wordt gebruikt gaat dan echter nog steeds zo'n 10 procent verloren, een voeding haalt bijvoorbeeld 1000 watt uit de muur, waarvan slechts 900 watt beschikbaar komt voor de processor. Deze 900 watt is echter wel gelijk aan de 580 watt van de voeding en de 1000 watt gelijk aan het gemeten gebruik van de componenten (niet in verhouding natuurlijk). We moeten dus nog een extra factor in rekenen, waardoor het maximale benodigde wattage nog lager uitvalt.

Even de berekening:
400 - 100 + 30 = 330 watt wat uit de muur wordt gehaald, dus niet eens het wattage dat op de voeding vermeld staat.
Als ik hiermee doorreken: 330 * 0,90 (efficientie van gold voeding uit benchmarks) = 297 watt, dit is het wattage wat de voeding beschikbaar geeft aan de componenten en dus het wattage dat op de doos vermeld staat.

We zitten dus niet op de grens, we zitten net halverwege van het maximum wat deze voeding aan kan.

• Allovich
Gezien de BBG die net uit gekomen is en het feit dat daar al een 620W voeding wordt gebruikt en ik die calculators toch wel degelijk vertrouw (die zijn ook niet op lucht gebaseerd) denk ik dat ik ook voor de 620W voeding zal gaan (minstens). Ik wacht nog even op de AMD 290X kaarten (zal wel over de €400 kosten neem ik aan) en begin dan volgend jaar met de onderdelen aanschaffen en bouwen. Hopelijk houdt dit oude beest het nog even vol. Thx voor de hulp iedereen in dit topic :) (en die 16GB RAM hou ik ook overigens.)

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-04 13:42
Allovich schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:44:
Gezien de BBG die net uit gekomen is en het feit dat daar al een 620W voeding wordt gebruikt en ik die calculators toch wel degelijk vertrouw (die zijn ook niet op lucht gebaseerd) denk ik dat ik ook voor de 620W voeding zal gaan (minstens). Ik wacht nog even op de AMD 290X kaarten (zal wel over de €400 kosten neem ik aan) en begin dan volgend jaar met de onderdelen aanschaffen en bouwen. Hopelijk houdt dit oude beest het nog even vol. Thx voor de hulp iedereen in dit topic :) (en die 16GB RAM hou ik ook overigens.)
290X is al uit, volgens mij bedoel je de 290(X) met aftermarket coolers

• Allovich
Klopt, die bedoel ik inderdaad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
Allovich schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:44:
De 620W is bij een overklokbare AMD FX setup wel handig, maar bij elke intel setup overbodig (tenzij je meer dan 1 gpu gaat gebruiken).
Natuurlijk scheelt het ook maar een tientje met het 520W model, dus ik zou me er verder ook niet erg druk om maken, dan maar 4 biertjes minder.

• Allovich
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:24:
[...]

De 620W is bij een overklokbare AMD FX setup wel handig, maar bij elke intel setup overbodig (tenzij je meer dan 1 gpu gaat gebruiken).
Natuurlijk scheelt het ook maar een tientje met het 520W model, dus ik zou me er verder ook niet erg druk om maken, dan maar 4 biertjes minder.
Ik werk liever met een redelijke overhead en in de toekomst breid ik het misschien nog wel uit met een extra GPU en een tientje voor een stuk meer overhead is wel handig. :) En voor een tientje koop ik eerder een kratje bier, die horeca prijzen van tegenwoordig... :P zal zometeen de componenten lijst ff aanpassen.

Edit: lijst is aangepast, PSU is toegevoegd, GPU&RAM gewijzigd.

[ Voor 4% gewijzigd door Allovich op 27-12-2013 19:39 . Reden: Componenten lijst gewijzigd ]

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Setup ziet er naar mijn ogen goed uit. Alleen waarom een Bluray lezer? neem dan een gewone dvd brander...

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Allovich schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:48:
[...]
Ik werk liever met een redelijke overhead en in de toekomst breid ik het misschien nog wel uit met een extra GPU en een tientje voor een stuk meer overhead is wel handig. :) En voor een tientje koop ik eerder een kratje bier, die horeca prijzen van tegenwoordig... :P zal zometeen de componenten lijst ff aanpassen.

Edit: lijst is aangepast, PSU is toegevoegd, GPU&RAM gewijzigd.
Het heeft vooral geen nut om een 620W te pakken, omdat het te veel is voor een 1GPU-systeem en te weinig voor een 2GPU-systeem. Maargoed, volgens mij proberen anderen je dat ook al duidelijk te maken :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45

D4NG3R

kiwi

:)

blauwe eend schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:27:
Setup ziet er naar mijn ogen goed uit. Alleen waarom een Bluray lezer? neem dan een gewone dvd brander...
Of gewoon geen ODD. Je kan alles tegenwoordig (legaal) downloaden, bijv Steam voor games of Netflix voor films en series.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 00:46
Welke Crucial M500 zal je dan nemen?
Pagina: 1