sapphire R9 290x fan werkt niet (nieuwe pc)

Pagina: 1
Acties:

• Manesni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
zoals beschreven in de titel heb ik net een nieuwe pc samengesteld met o.a. een sapphire r9 290x.
Als ik de machine start werkt de fan op de videokaart echter niet, gevolg hier van is dat het systeem na een poosje (of bij het starten van wat zwaardere grafische applicaties) uit gaat.
voor zover ik kan zien heb ik alle stroom voedings aansluitingen op de videokaart correct aangesloten.

Hebben jullie nog ideeen wat dit zou kunnen veroorzaaken of zou de kaart zelf mischien gewoon defect zijn?

de rest van mijn systeem bestaat uit de volgende hardware:

intel i5 4670k processor
16gb ram,
1 dvd speler
1 samsung evo 240 ssd
1 WD 1tb HDD
gigabyte GA-Z87X-D3H moederbord
750W seasonic PSU.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 08:49
kabel van de fan aangesloten? (videokaart)

anders even een andere voeding proberen. Kan zijn dat de stroomkabels naar de videokaart brak zijn

[ Voor 45% gewijzigd door Knamix op 24-12-2013 18:24 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Zou ook kunnen dat de kabel van de fan is los gaan zitten, moet je even kijken of die kabel wel degelijk aangesloten is aan je videokaart en misschien even aandrukken.

• Manesni
de enige kabels die op de videokaart zichtbaar zijn zijn de stroom kabels naar de PSU. de fan kabel schijnt onder de plastic behuizing te zitten en ik gok als ik daar mee ga klooien ik garantie op de kaart kwijt ben.
Ik heb al wel geprobeerd de power kabels te vervangen maar dat bied helaas geen oplossing.

zou het kunnen zijn dat de voeding te zwak is? Sapphire geeft op hun website aan dat je minimaal een 750w voeding nodig hebt, die heb ik dan ook dus je zou verwachten dat dit ook voldoende moet zijn?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Je voeding zou het moeten trekken normaal gesproken. Maar als je wel gewoon beeld krijgt en die fan doet het simpelweg niet, tja dan denk ik dat die fan kaputt is.

Hij staat toevallig niet op 0rpm in de software die je hebt geïnstalleerd? Meen dat bij de meeste ref koelers je de fan ook uit kunt zetten namelijk. (waarom weet ik ook niet, beetje raar eigenlijk)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ben je mal, een 500W voeding zou voldoende zijn, we hebben het hier ook nog eens over een seasonic, die kunnen vaak meer dan 30% leveren dan op het label staat ( continu is niet zo handig tho ).

't Kan ook zijn dat de software fout is, kan je hem zelf niet tegen de 100% aangooien in CCC?

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 24-12-2013 18:37 ]

• Manesni
hmmm ik heb de kast nu open staan zodat ik kan mee kijken maar de fan lijkt te proberen te starten zodra ik de machine aan zet maar behalve 1-2 milimeter bewegen doet hij niets voordat hij weer stopt. Dit is ook al voor dat windows uberhaupt geboot is dus een software issue lijkt me onwaarschijnlijk (tenzij bios instelling mischien maar ik heb er zelf niets in gewijzigd).
Heb er nu even een oudere ATI kaart in het systeem gestoken en die draait volledig normaal onder dezelfde software settings.

Ik zit dus ondertussen inderdaad te denken aan defecte fan....

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 11:02

InFamous

excommunicado

Geef de fan zelf is een zwieper als je de computer opstart.

Formerly known as Ragdoll

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als die "tikt" krijgt het waarschijnlijk niet genoeg stroom, geef hem is een draai?

Je kan zelf proberen het aan te sluiten op je moederbord, alhoewel, ik weet niet hoeveel je fan kan hebben qua spanning en stroomsterkte.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt mij vrij duidelijk dat de kaart defect is. Gewoon een RMA aanvragen dan.

• Manesni
als ik heb zelf een draai geef doet hij niet veel meer.
hij staat nu af en toe een beetje te twitchen... maar vol aan de bak gaat hij niet

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nu een kaart RMA sturen? Lijkt me niet zo handig.

• Aardwolf
Waarom niet? Een half defecte kaart is ook niet handig toch?
Zouden RMA's niet gaan vóór mensen die kopen @ Thom?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kerst en oud & nieuw, die zie je pas over een paar weken terug.

Probeer je te zeggen alsof ik mijn kaarten niet koop? Ik heb hier nog talloze bonnen liggen die teruggaan tot 2010 met aankopen verdorie.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Thomg schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:54:

Probeer je te zeggen alsof ik mijn kaarten niet koop? Ik heb hier nog talloze bonnen liggen die teruggaan tot 2010 met aankopen verdorie.
Volgens mij lees jij zijn bericht totaal verkeerd, hij bedoeld dat mensen die een RMA hebben voor gaan op de mensen die deze kaart kopen in de winkel, aangezien deze kaarten moeilijk leverbaar zijn.

• Manesni
tja, of ik hem nou op stuur of naar de jaarwisseling maakt niet zo heel veel verschil lijkt me toch? opsturen zal zowiezo op zijn vroegst vrijdag zijn omdat het postkantoor niet eerder meer open gaat zijn.

De kaart zelf heb ik afgelopen vrijdag bij 4launch besteld, op dat moment hadden ze er nog 9 op voorraad ofzo volgens hun website dus we gaan zien of ze die nog op voorraad hebben als ik deze terug stuur.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

InFamous schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:57:
[...]

Volgens mij lees jij zijn bericht totaal verkeerd, hij bedoeld dat mensen die een RMA hebben voor gaan op de mensen die deze kaart kopen in de winkel, aangezien deze kaarten moeilijk leverbaar zijn.
Oef, nu je het zegt klinkt zijn post veel minder "ophitserig".

Ik zou zelf even proberen uit te vogelen hoeveel volt en amps die fan wilt, kan je zelf proberen te reconstrueren met zo'n molexje.

Of gewoon een multimeter eraan hangen, maarja, ik weet niet hoe sapphire ermee omgaat.

Als je er gewoon niet aan wilt beginnen snap ik het wel, we hebben het hier over een kaart van dik 400 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 24-12-2013 18:59 ]

• Manesni
klinkt als een goed idee op zich.... maar voor dat soort dingen ontbreken bij mij eigenlijk de kennis/ervaring.
gezien de prijs van de onderdelen ben ik ook niet zo happig om dit soort acties zelf te proberen....
Denk dat ik de kaart maar gewoon op ga sturen (en hopen dat het dan ook de kaart zelf is :P)

bedankt voor jullie input tot zo ver.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fan is gewoon kapot heb hier ook een aantal fans liggen die alleen twitchen en meer niet. Enigste wat je nog kan proberen is opstarten naar windows in catalyst contol center de fan speed naar 100% gooien en kijken of die wil draaien, zo niet fan defect.

Verder zou ik er zelf niet teveel aan gaan rommelen je hebt immers gewoon garantie.

[ Voor 14% gewijzigd door InFamous op 24-12-2013 19:08 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Misschien even naar 4launch rijden / treinen, kunnen ze er ook niet moeilijk over doen en heb je meteen een vervanging.

Gesloten wegens kerst.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 24-12-2013 19:10 ]

• Aardwolf
Ik zou hem ook ff handmatig een eindje opvoeren met de software... gewoon kijken wat er gebeurt als ie wat meer sap krijgt.

Of je moet overwegen om er een dikke custom koeler op te bouwen... dan ben je ook gelijk af van die herrie onder load en is ie serieus stukken koeler. Maar die koelert prik je ook op die fanmolex, dus die moet dan wel werken.
Thomg schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:54:

InFamous schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:57:
[...]

lol dat dus :+
dank u. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Daarom stelde ik ook voor om een multimeter te prikken aan die fan poort op de kaart, maar zo te zien zit dat goed verstopt ( referentie, ugh ).

Dan maar opsturen naar 4launch.
Pagina: 1