• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:04
Hoi,

Mijn pc doet de laatste maanden nogal raar. Wat er gebeurt is wanneer ik de pc opstart, gaat alles prima, na een tijdje - verschilt tussen een aantal minuten tot een uur - begint alles traag te gaan, wanneer ik mijn pc opschoon d.m.v. Ccleaner of advanced system care, doet mijn pc het iets beter voor een tijdje en daarna wordt het weer trager.

Ik heb meerdere malen mijn pc opnieuw moeten installeren met windows 7, aanvankelijk doet die het weer goed maar na een paar uur na de installatie begint die weer traag te doen.
Heb ook een aantal keer windows opnieuw moeten installeren omdat die niet meer opstart na een blauw scherm.
Heb overigens al een paar weken geen blauw scherm meer gezien.

Ik heb getest of dit wellicht aan mijn ram geheugen zou kunnen liggen door één van de twee te verwijderen en daarna verwisseld. Dit had geen effect.
Vervolgen heb ik mijn grafische kaart - gtx 560 TI - verwijderd.
Dit scheen het probleem te zijn. Alles ging sneller, niks bleef meer vast zitten.
De grafische kaart heb ik later apart aangeschaft, is niet eens zo oud.
Mijn moederbord: ASRock A790GMH/128M en mijn orginele grafische kaart was XFX Radeon HD 4870.
Wat ik ook zie is dat mijn physical memory op 95% zit, heb 4gb ram.

Wat raden jullie mij nu aan te doen?

Verwijderd

Test je schijven eens? Met HD Tune bijvoorbeeld.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:44
- Wat doe je tijdens dat ie traag begint te worden?
- Is je pc ook traag als je hem bijv. een uur met rust laat (idle) of gebeurt het alleen als je simpele lichte dingen aan het doen bent (office/mailen) of zelfs zware dingen (als renderen/gamen)?
- Had je de pc al langer en was het voortijds goed, of speelt het probleem altijd al?
- Wat zei de blue screen?
- Heb je drivers schoon geïnstalleerd toen je vanaf de AMD/ATI naar de NVIDIA kaart ging? En zo ja, welke drivers dan?

• Ducatii
marcel87 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:28:
- Wat doe je tijdens dat ie traag begint te worden?
- Is je pc ook traag als je hem bijv. een uur met rust laat (idle) of gebeurt het alleen als je simpele lichte dingen aan het doen bent (office/mailen) of zelfs zware dingen (als renderen/gamen)?
- Had je de pc al langer en was het voortijds goed, of speelt het probleem altijd al?
- Wat zei de blue screen?
- Heb je drivers schoon geïnstalleerd toen je vanaf de AMD/ATI naar de NVIDIA kaart ging? En zo ja, welke drivers dan?
- Browsen en gamen
- Ja, ongeacht wat ik aan het doen ben, de pc begint na een tijdje of onmiddellijk trager te lopen.
- Ja, heb de pc als sinds 2009 en nooit problemen mee gehad, dit is de afgelopen paar maanden gebeurt.
- Geen idee, heb er niet echt aandacht aan gegeven, helaas.
- Ik heb gewoon drivers van de officiële site gedownload en heb er verder nooit problemen mee gehad tot voor kort, heb de grafische kaart al sinds begin 2012.

Ook zie ik dat 2877 physical memory in use is en 122 available is, constant. Hoort het zo hoog te zijn?

Edit: Wanneer ik World of Warcraft afsluit, krijg ik rond de 1600 mb available en 1370 in use, hoort het zo veel in gebruik te nemen? Wat ik ook merk is dat mijn pc sneller loopt wanneer WoW afgesloten is.

Mij disk activity is altijd tussen de 80 en 100% (highest active time), terwijl mijn CPU tussen de 3-10% schommelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ducatii op 24-12-2013 18:58 ]

• Aardwolf
Denk dat met je RAM het wel goed zit. Windows neemt zo 2GB in als je maar 4gig hebt, doe er nog wat software/gaming bij en je hebt wat je noemt.

Het is algemeen bekend dat versie 320 drivers en hoger van NVIDIA systeemproblemen veroorzaken als je een oudere 500 serie kaart hebt. De meeste mensen houden daarom de driver op v314.22. Een drivercrash of een brakke driver veroorzaakt namelijk ook een trage computer die vaak uiteindelijk freezed, de driver stopt en dan weer snel is of pas na een reboot weer snel is.

Wat voor harde schijf heb je? Wat voor RAM? need more specs...
En wat heb je zelf nog meer geprobeerd?

• Ducatii
AMD Phenom II x4 955 processor 3.22 GHz
ASRock A790GMH/128M moederbord
4.00 GB (2.93 GB Usable)
Gefore gtx 560 TI
WD Caviar Blue WD5000AAKS 500 mb hardeschijf
Windows 7 64-bit

Over het fysieke geheugen, ik heb voordien nooit problemen gehad met een trage pc ongeacht wat ik open had, tot voor kort.
Is het ook normaal dat mijn disk een hoge activity heeft?

Ik heb noodgedwongen een aantal keer windows moeten herinstalleren en alles van mijn hardeschijf verwijdered i.v.m. een blauw scherm (heb er een aantal weken geen last meer van gehad). hardeschijf error checks etc.

Wat ik ook raar vind is wanneer ik mijn grafische verwijder en bijvoorbeeld World of Warcraft opstart het spel heel soepel loopt, ondanks natuurlijk het slechte beeldkwaliteit.

[ Voor 70% gewijzigd door Ducatii op 24-12-2013 19:13 ]

Verwijderd

Zou je HDTune kunnen installeren en een screenshot posten van de smart waardes en benchmark nadat je deze hebt gedraaid.

• Ducatii
Ben bezig met de benchmark, hoe kom ik bij de smart waarden?

Edit: http://imgur.com/8c5qmxZ

[ Voor 22% gewijzigd door Ducatii op 24-12-2013 20:41 ]

Verwijderd

Tabblad health, maar je kunt beter de nieuwste versie (de trail van 15 dagen) pakken daarvoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2013 22:21 ]

• Ducatii
Benchmark:
http://imgur.com/hBk6AVp

http://imgur.com/toxogc4

Smart:
http://imgur.com/cZaSo5v

http://imgur.com/2uluEW6

Is dit goed? Dankje

[ Voor 42% gewijzigd door Ducatii op 25-12-2013 03:20 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Hardware specs, het belangrijkste van je pc geef je niet, welke voeding je hebt.
Is je voeding sterk genoeg, indien je en andere hebt liggen wissel deze eens uit.
Dacht dat ik een tijd geleden had gelezen dat iemand dit uitwisselde en dat het beter werd met de videokaart, hoewel hij geen uitval had. Leen dus een zwaardere/nieuwere voeding.

Geheugen gebruik, kijk via ctrl alt del wie hoeveel geheugen gebruikt, na booten en later na langer gebruik, misschien dat een programma iets verkeerd aan het doen is.

World of Warcraft, werd hier niet een bitcoin software op de achtergrond geinstalleerd.
Wat ik ook raar vind is wanneer ik mijn grafische verwijder en bijvoorbeeld World of Warcraft opstart het spel heel soepel loopt, ondanks natuurlijk het slechte beeldkwaliteit.
Bitcoin miner gebruikt de videokaart dacht ik.

Virussen en spyware?

Memtest86 laten lopen 12 uur lang, en smart van je hd uitlezen. Vooral hd kan vertragingen geven.

Schone installatie doen en dan langzaam software installeren en controleren wanneer weer problemen onststaan. Zie ook alle oude drivers/software als niet schoon van virussen/spyware.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 25-12-2013 05:02 ]

• Ducatii
AMD Phenom II x4 955 processor 3.22 GHz
4.00 GB (2.93 GB Usable)
Gefore gtx 560 TI
WD Caviar Blue WD5000AAKS 500 mb hardeschijf
Windows 7 64-bit
550 watt van vitality

Er is geen bitcoin miner of wat dan ook.
Heb meerdere spyware en anitvirus programma's geprobeerd en het lijkt me sterk na meerdere keren opschonen van mijn harddisk.

De problemen dienen zich vanzelf aan al zou ik er geen enkel programma op installeren, heb het geprobeerd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Temperaturen, na opstarten(niks doen) en onder zware belasting.

Bios controleren of je niet bij de cpu hebt staan dan hij bij bepaalde temps, langzamer moet gaan werken.

Geheugen gebruik, wie gebruikt veel, misschien een programma die teveel gebruikt.

Voeding gaan lenen.

• niruana
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
lijkt me HDD probleem... aan het geheugen is niets imo.

• Ducatii
Temparatuur stijgt niet boven de 40 graden.
http://imgur.com/rufmnfD

Wat ik wel krijg als ik HD Tune opstart onder SMART is (C7) Interface CRC Error Count: Number of Interface communication errors: 2
Wat houdt dit in? Screenshot hieronder
http://imgur.com/GrcG6U9

Ik heb hier niet veel verstand van maar ik denk ook idd dat het aan de HDD ligt?

[ Voor 20% gewijzigd door Ducatii op 25-12-2013 14:22 ]

Verwijderd

CRC error kan aan de sata kabel liggen, maar twee errors is maar heel weinig dus dat kan nooit je huidige probleem veroorzaken. Daarnaast is de snelheid van de HDD ook normaal dus ga er maar niet van uit dat het de HDD is.

Maar welke voeding heb je? Degene die je noemt bestaat iig niet. Bedoel je misschien de OCZ Fatal1ty 550W?

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Misschien heb ik een wat vreemde oplossing, maar controleer je kabelwerk eventjes. Ik heb een tijdje geleden gedoe gehad met een kabelbreuk in mijn sata-kabel. Alles werkte opzich prima, maar af en toe ging de pc heel erg langzaam werken of opeens in hardlock of BSOD. Dit was mijn primaire schijf. Na het vervangen van de sata-kabel doet mijn pc het weer prima.

• Ducatii
OCZ Fatal1ty - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2/
Ja, deze voeding.

Wat betreft de kabels, ik heb de kabels van de dvd-speler en hdd verwisseld aangezien ze identiek zijn, niet echt een verbetering.

[ Voor 102% gewijzigd door Ducatii op 25-12-2013 21:11 ]

• Aardwolf
Lijkt mij ook sterk dat het aan je HDD moet liggen. De waarden zijn immers netjes, zoals The Mask ook al zegt. Die CRC kan idd een kabelgeval zijn... zolang die constant blijft is er niks aan de hand en kan je ervan uitgaan dat de kabel(aansluiting) gewoon goed is.

Die temps die je laat zien is van de harde schijf. Ik denk dat Jan99999 bedoeld de temps van bijv. je processor en dergelijke. Dit kan je bijvoorbeeld uitlezen met OpenHardwareMonitor of vergelijkbare software. Fijn van OHM is dat als je hem open laat staan hij altijd de max, min en actuele waarden weergeeft. Dus als je ff gaat gamen en de temps lopen op, dan onthoudt ie dat.
jan99999 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 04:56:
World of Warcraft, werd hier niet een bitcoin software op de achtergrond geinstalleerd.
[...]
Bitcoin miner gebruikt de videokaart dacht ik.
Ja maar dat hoor je dan ook wel. De ventilatoren op de grafische kaart gaan dan vanzelf loeihard draaien, omdat de kaart heet wordt door 100% belasting van het mining virus. (uit ervaring... :+ )
Virussen en spyware?
Memtest86 laten lopen 12 uur lang, en smart van je hd uitlezen. Vooral hd kan vertragingen geven.
Schone installatie doen en dan langzaam software installeren en controleren wanneer weer problemen onststaan. Zie ook alle oude drivers/software als niet schoon van virussen/spyware.
Wat kan je er meer van zeggen... goede tips. SMART is inmiddels gedaan, de rest nog niet?

• Ducatii
Hier zijn de resultaten van OHM.
http://imgur.com/L5cKwFb

Ik zal het advies opvolgen en een schone installatie uitvoeren en kijken wat nou precies de oorzaak is.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik neig naar aanschaf van een nieuwe SSD. mijn 5000 RPM HDD is niet echt wenselijk.
Is het waard om een SSD aan te schaffen en de HDD te verwijderen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ducatii op 26-12-2013 16:48 ]

• Ducatii
Nog een vraag, ik wil graag mijn ram uitbreiden, met 2 of 4 gb, aangezien ik in werkelijkheid maar 3gb ram heb ipv 4. Kunne jullie mij adviseren welke het beste bij mij zou passen? Ik heb 2x2 gb, 4 slots in totaal en nog 2 vrij.

Mijn huidige RAM:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=218695

[ Voor 5% gewijzigd door Ducatii op 26-12-2013 18:34 ]

• niruana
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Ducatii schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:47:
Hier zijn de resultaten van OHM.
http://imgur.com/L5cKwFb

Ik zal het advies opvolgen en een schone installatie uitvoeren en kijken wat nou precies de oorzaak is.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik neig naar aanschaf van een nieuwe SSD. mijn 5000 RPM HDD is niet echt wenselijk.
Is het waard om een SSD aan te schaffen en de HDD te verwijderen.
je HDD vervangen door een SSD is een gigantische verschil, alles zal veel sneller verlopen, zeker doen!!

• Aardwolf
Een SSD is altijd het geld waard, zeker wel tov de disk die je nu hebt denk ik. HDD kan je blijven gebruiken voor je data opslag, documenten muziekjes en dat soort dingen.

Prik er desnoods later nog een kit van 4GB bij, hier staat er nog eentje: V&A aangeboden: OCZ Reaper HPC DDR2 PC2-8500 Helaas niet dezelfde kit als dat jij nu hebt, maar ik vermoed dat ie wel gewoon gelijk zal lopen als je het handmatig instelt samen met de kit die je al had... dus op 800MHz 5-5-5-15 oid.

Temperaturen uit OHM zijn netjes zover ik kan beoordelen en heb niet het vermoeden dat daar je trage pc mee te verklaren is.

• Ducatii
Dan ga ik maar voor een SSD.
Is deze goed?
http://azerty.nl/0-1990-6...ata-600-256-mb-cache.html

Mochten jullie iets anders adviseren dan hoor ik het graag, heb namelijk niet veel verstand van dit soort zaken, het enige dat ik weet is dat het trim-ondersteuning moet hebben maar volgens mijn heeft elke nieuwe SSD dat tegenwoordig.
Ik neem ook aan dat het op mijn moederbord past?

Ik zal RAM geheugen later aanschaffen, wat ik wel wil weten is waarom het ram geheugen hetzelfde moet zijn? Kan ik niet gewoon een willekeurig RAM geheugen aanschaffen?

Bedankt allemaal.

Edit: Ik heb inmiddels de samsung 840 EVO basic besteld met een sata cable.

[ Voor 6% gewijzigd door Ducatii op 26-12-2013 23:44 ]

Pagina: 1