Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Beste mede-tweakers,

Thuis ben ik een TV aan het repareren, en ik kom er niet goed uit. Ik heb een LG Plasma 42PQ1000 televisie, en deze gaat niet meer aan. De LED knippert 7x blauw, en gaat dan op blauw. Na verloop van tijd gaat deze op rood. Het scherm gaat op geen enkel moment in de opstartprocedure aan, en als ik een zaklamp op het scherm zet zie ik ook geen afbeelding. Hier een foto van de PCBs:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ePU99lah.jpgDe voeding (middelste PCB) geeft netjes 194V/60V als ik de kabel naar de linker PCB (X-sus) loshaal, maar geeft 0V op alle kanalen als ik deze wel aansluit. Als ik de voeding aangesloten laat, meet ik geen kortsluiting op de + van de voeding naar de ground, Als ik de TV op netspanning aansluit, hoor ik een 'trillend' geluid, en dan een soort tik, het lijkt of de voeding dan afslaat. Hier een foto van de PCB: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UQ0CxY4h.jpg
Ik heb het volgende gedaan:
  1. Spanningen meten, zie hierboven. Probleem lijkt in de voeding te liggen? Of sluiting in de X-sus?
  2. Alle zekeringen doorgemeten, deze zijn goed (ook andere PCBs)
  3. Solderingen PCB voeding nalopen, groot deel solderingen opnieuw gedaan
  4. Condensatoren en chips nagelopen, kan visueel niets vinden op voeding en andere boards
  5. Prijzen onderdelen opgevraagd, maar ik weet nog niet zeker of het de voeding is
Kunnen jullie me helpen met het volgende:
  • Hoe kom ik erachter welk board stuk is?
  • Hoe kom ik erachter welk onderdeel op dit board stuk is?
  • Wat is verstandig, en wat is dom, om te doen?
Alvast hartelijk dank!

PS: eerste topic hier, geef het even aan als ik iets niet goed doe!

[ Voor 5% gewijzigd door BvDorp op 24-12-2013 15:22 . Reden: zekeringen+kortsluiting toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:42
Ik zou het hier even vragen: http://www.circuitsonline.net/forum/section/18

Op dat forum zitten een aantal personen die voor hun werk TV's repareren. Die kunnen je vast zo vertellen wat er aan de hand is.

Elco's kunnen trouwens ook kapot zijn zonder dat het zichtbaar is hoor ;) Je kunt nog proberen om even met föhn over de voeding heen te blazen. Als hij dan ineens wel wat doet dan weet je dat het aan de elco's ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik verdenk het bord links op de foto, deze zorgt blijkbaar voor al de rest spanningen als daar 1 fet defect is of iets anders dan kun je het vergeten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
De knipperende LED is waarschijnlijk een fout code, maar ik kan er verder niks over vinden.
Googelen levert wel meer gevallen van kapotte plasma's maar het gaat dan om andere types of andere symptomen.
Dat trillend geluid lijkt toch wel op een kortsluiting, maar dat kan ik zo niet zeker zeggen.
Ik vermoed ook het bord links, kijk naar bruin verkleurde plekken op de print, dat zijn onderdelen die warm worden en dus sneller stuk gaan. Actieve componenten kun je eventueel doormeten. Soms als een mosfet of diode faalt dan maakt hij sluiting tussen 2 pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
Kijk eens na de relais, of deze goed inschakelen.
Ik heb ooit de zelfde fout gehad, bleek dat een relais op de voedings print niet werkte. hierdoor had je geen beeld, maar wou de tv wel inschakelen. dus de blauwe led ging knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Eerst zou ik de condensatoren checken en vervangen en daarna de fets proberen.

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Dizzy01 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:55:
Kijk eens na de relais, of deze goed inschakelen.
Ik heb ooit de zelfde fout gehad, bleek dat een relais op de voedings print niet werkte. hierdoor had je geen beeld, maar wou de tv wel inschakelen. dus de blauwe led ging knipperen.
Weet jij nog welke relais dat ongeveer was, en hoe je deze kon herkennen? Weet iemand trouwens uberhaupt hoe ik die relais kan herkennen, welke zijn dat?

Als ik de X-sus losmaak, dan geeft de voeding wel de goede voltages. Ik kan me voorstellen dat hij dan wel goed schakelt, maar dat ie onder belasting wegvalt. Dat lijkt te duiden op condensatoren of transformators. Hoe was dit bij jou?

@Allen dank voor de reacties! Ik ben niet van plan lukraak alle elco's te gaan vervangen, maar ik heb geen ervaring met het doormeten van zo'n complex bord. Ik hou jullie op de hoogte.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Relais (magneetschakelaars) zijn meestal zwarte of witte blokjes met minimaal 4 maar meestal 5 of acht pinnetjes aan de onderkant. Maar als je dat al niet weet is het misschien verstandig om de tv naar een reparateur te brengen.

!! LET OP !!
Spanningen vanaf 48v Wissel of 120v gelijk (En condensatoren kunnen dat ook leveren) kunnen al dodelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ik heb zelf ook een keer een soortgelijk probleem gehad met een lg-monitor. Bij het aanzetten hoorde ik een hoog piepgeluid en kreeg ik beeld voor ongeveer een seconde. Daarna zag ik wel beeld als ik er op scheen met een zaklamp. Toen ik hem open maakte was de printplaat zwart aan de andere kant van waar de spoel zat. Spoel goed bekeken en het koper was helemaal weggebrand. Na het vervangen van het draad was het probleem er nog steeds. Toen ben ik verder gaan zoeken en kwam ik er achter dat 2 van de 4 lampen gebroken waren(meteen lijm op gedaan zodat er geen kwik of andere rotzooi uit zou kunnen lopen). Heb toen maar zelf een paar led-strips erin geplakt en de spoelen er uit gehaald. Sindsdien werkt deze weer prima.
Heeft u de achterkanten van de printplaten gecontroleerd? En kunt u makkellijk zien of de buizen nog heel zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door KofjeKoppie op 01-01-2014 21:24 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Buizen? Als je de CCFL lampen/buisjes bedoelt, dit gaat om een plasma en die zitten daar niet in.
Overigens wel een knappe fix als je die door LED vervangt...
Pagina: 1