• Marty552
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 19:25
Beste tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig bij het verbeteren van mijn systeem. Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:

Moederbord: ASRock 890GX Extreme3
Videokaart: Club 3D Radeon HD 6870
Voeding: Cooler Master GX RS-650-ACAA-E3 650W
Geheugen: Kingston ValueRam 2x4GB op 1333 MHz
Proccesor: AMD Phenom II X6 1090T
Opslag: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced

Ik ben op zoek naar twee dingen. Ten eerste is mijn pc extreem luidruchtig door de fan van mijn CPU cooler. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe cooler welke weinig geluid maakt, relatief goedkoop is en in mijn kast past. Daarnaast wil ik de grafische kracht van mijn PC upgraden, AC BF loopt toch niet helemaal soepel. Wat zouden jullie mij adviseren, een geheel nieuwe GPU of een tweede 6870 erbij kopen? Of zit ergens anders mijn bottleneck.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Martijn

• Marty552
Bedankt voor het snelle antwoord Thomg!

Is die Tranquillo zacht genoeg? Is deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition bijvoorbeeld niet beter?

En over die AMD video kaart. Ik zou eigenlijk ook wel eens een nvidea willen proberen. Of is het niet handig om zo over te schakelen?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Nvidia kaarten zijn niet erg aantrekkelijk in die prijsklasse. De enigste kaart die Nvidia heeft in dezelfde prijsklasse is de 660 non-ti, de 7870 is in dat geval in vrijwel alle opzichten superieur.

De Tranquilo staat bekend om stil te zijn, de mugen is meer een koeler voor budgetoverklokkers. Die is iets luider maar koelt ook beter, niet de extra $$$ waard.

• Marty552
Ah bedankt. Ik ben nog niet zo bekend op hardware gebied. Ik zal de Tranquillo dan waarschijnlijk aan gaan schaffen. Wat de video kaart betreft, wacht ik nog even op het goede budget!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Die tranquillo zit volgens mij in de PC van mijn vader, die is echt muisstil. Ik hoor geen fan, en computer staat gewoon open onder zijn bureau.

• Marty552
Dat zijn in ieder geval goede verhalen! Alleen met de kast open komt er wel meer stof in toch?

• Ruubster
  • Niet online
Nee ik bedoel dat de computerkast vrij staat, dus niet in een kast of zo ;) Kortom, je zou de fan duidelijk moeten horen. De kast zelf is gewoon "dicht".

• Marty552
Ohh ja ik heb m ook onder mijn bureau staan. Maar als ik bijvoorbeeld AC 4 speel dan lijkt het net of er een vliegtuig opstijgt. Hierom stop ik vaak na 2 uurtjes gamen:(.

• Ruubster
  • Niet online
Ik denk dat dat eerder de videokaart is. Mijn videokaart doet dat ook wel (HD7950, volgens mij van Sapphire), maar niet zo erg dat ik eerder stop met gamen. Heb dan ook wel koptelefoon op, maar dan nog, het is niet hinderlijk.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Inderdaad, club3d is vaak single fan -> luid. Daarom raadik ook de 10 euro duurdere msi variant aan.

• Marty552
Oke dat klinkt logisch ja. Maar zal hij dan niet stiller worden met die Tranquillo?

• Ruubster
  • Niet online
Marty552 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:19:
Oke dat klinkt logisch ja. Maar zal hij dan niet stiller worden met die Tranquillo?
Hij wordt wss wel stiller, maar misschien is de fan nu al niet hinderlijk. Dit kan je denk ik het beste testen door even de CPU op volle kracht te laten werken en dan te kijken wat de fan doet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door Prime95 te draaien: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 (je kan de downloadlink vinden in lichtblauwe gedeelte, iets naar onderen, ben er even vanuit gegaan dat je 64-bit Windows hebt). Je kan ook de temperatuur van CPU in de gaten houden met bijvoorbeeld RealTemp.

Prime95 starten, selecteer 'Just stress test', daarna 'Blend' test en zodra je op 'ok' drukt, start ie uit zichzelf. Bij mij gaat de temp van 30 naar 70 graden (ongeveer), maar de fan maakt niet meer geluid.

Tijdens een game zal de temperatuur misschien iets hoger zijn, aangezien je videokaart de temperatuur van de lucht in je kast nog wel wat verhoogd. Maar als de fan tijdens Prime95 niet hinderlijk is, dan denk ik dat je beter naar je videokaart kan kijken. Bespaart weer wat geld :+ De Tranquillo zal wel beter koelen, denk ik, en stiller zijn. Maar als het niet nodig is...

[ Voor 0% gewijzigd door Ruubster op 25-12-2013 13:15 . Reden: typo ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Neem dan deze HD7870 als geluid en warmte een issue is --> pricewatch: Gigabyte GV-R787OC-2GD

( En JA ik heb hem zelf ook ;) )

• Marty552
Zodra de feestdagen over zijn zal ik die test uitvoeren! Maar ik denk van te voren al te weten dat het aan mijn video kaart ligt. Als ik dus een nieuwe video kaart moet kopen wil ik het wel meteen goed doen. Hij moet dus wel beter zijn dan mijn vorige. Welke van de twee die jullie voorstelden kan ik dan het beste doen? Die extra twee tientjes maken me niet uit. Max 180 eurootjes:)

pricewatch: Gigabyte GV-R787OC-2GD

pricewatch: MSI R7870-2GD5T/OC

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties! :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Gigabyte, hands down.

• Marty552
Oke dat klinkt overtuigend haha. Nu mijn laatste vraag, voordat ik ga testen. Welke video kaart, als je alles zou mogen kiezen en met een max prijs van 180 euries, is het krachtigst en het stilst?

• Marty552
Oke ik heb net uitgevonden dat het wel de fan van mijn cpu is. Hij loeit standaard al redelijk hard, maar als ik de stress test doe nog veel meer. Dus ik ga sowieso voor de Tranquillo. Hiernaast wil ik ook een nieuwe video kaart, dus die vraag van hierboven blijft nogsteeds staan:).

Nog een extra vraagje, kan het niet de ingebouwde fan zijn die juist zoveel geluid maakt. Want tijdens het gamen gebruik je niet zoveel cpu neem ik aan, maar toch hoor ik veel geluid, hetzelfde soort geluid als wanneer ik niks doe.

• Marty552
Beste tweakers,

Dankzij de reacties op mijn vorige topic, schaf ik binnenkort een nieuwe cooler aan voor mijn cpu, namelijk deze: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.
Verder zou ik eigenlijk nog willen weten hoe ik mijn pc nog verder kan verbeteren voor max 200 euro. Ik vraag me af of ik nog een grote bottleneck heb.

Dit wil ik vooral voor gamen doen. Het adobe pakket gebruik ik soms maar dat werkt gewoon goed. AC 4 speelt soms nog net niet lekker, en zeker niet op de hoogste graphics.

Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:

Moederbord: ASRock 890GX Extreme3
Videokaart: Club 3D Radeon HD 6870
Voeding: Cooler Master GX RS-650-ACAA-E3 650W
Geheugen: Kingston ValueRam 2x4GB op 1333 MHz
Proccesor: AMD Phenom II X6 1090T
Opslag: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced

Alvast bedankt!

Groet,
Martijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Marty552 op 06-01-2014 10:49 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor 200 euro wordt krap.
Je zou een 660/7870/R9 270/R9 270X kunnen kopen, die zijn 50-60% sneller dan je 6870.
http://www.pcgameshardwar...-Test-Benchmarks-1097928/
Als je iets meer te besteden hebt kun je de gtx760 overwegen, die schijnt het voornamelijk bij deze game erg goed te doen.

Op die site staan ook wat tips om de performance met pakweg 50% te verbeteren (ten opzichte van max settings) zonder echt veel in te leveren op kwaliteit (AA, HBAO, shadows).
Voornamelijk omdat je kaart maar 1GB geheugen heeft kun je met dit soort settings veel winst boeken.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2014 12:51 ]

• Marty552
Hmm is zomaar een ander merk video kaart in je pc proppen niet lastig? Ik zocht net ff op gtx760 en die is te koop voor 212, dat is voor mij niet zo'n probleem.

Maar het gaat mij natuurlijk niet alleen om AC4, ik wil over het algemeen een sterkere pc. En de video kaart moet ook wel een beetje stil zijn. Ik ga sowieso even die settings op die site proberen.

Wat is dan een slimme keus voor een videokaart?

Erg bedankt voor de snelle reactie!

• mitsumark
  • Nu online
Een ander merk is niet zo erg, je moet alleen wel even de oude drivers goed verwijderen (bv in safe mode met driversweeper).

Met alle kaarten die ik genoemd heb kun je eigenlijk geen miskoop doen, het hangt af van het spel of je beter nvidia of amd kunt nemen (daarvoor zul je wat benchmarks moeten opzoeken, dan weet je ook gelijk de geluidsproductie).
Gemiddeld genomen: 660=270<7870<270X<760, maar zelfs tussen de 660 en 760 zit maar maximaal 20% verschil, je krijgt dus gewoon waar je voor betaalt.

De 7870, 270 en 270X zijn eigenlijk exact dezelfde kaart alleen met een andere kloksnelheid, die laatste bepaalt dus hoe snel de kaart is in een vergelijk tussen deze 3.
Soms worden kaarten uit de fabriek met een overklok geleverd, deze zijn vaak al 5-10% sneller dan het origineel (en worden meestal met een betere koeler geleverd).

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 07-01-2014 18:19 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Ik zou er nu nog een mooie ssd in proppen, behalve met fps merk je dat bij alles. En dan later misschien de grafische kaart upgraden met wat hoger budget.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[facepalm] iemand zegt dat games niet lekker lopen en dan een SSD aanraden? Leg mij eens uit waarom je dat zou doen? Zodat je levels sneller laden, waardoor je sneller kan genieten van een diashow?

Mitsu geeft dus het perfecte advies, een GPU upgrade zal wonderen doen.

People as things, that’s where it starts.

• analogworm
Tuurlijk het advies van mitsu is goed. Maar zelf zou ik gewoon een ander upgradepath nemen. Beginnen bij het minste onderdeel, en de graphics tzt een fiksere update geven met hoger budget.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan kun je dus totdat je weer poen hebt sneller genieten van een minder-dan-goed-draaiende game, handig hoor.

Het minste onderdeel voor zijn doel is niet zijn HDD maar zijn videokaart.

SSD's maken geen zak uit voor gamen.

People as things, that’s where it starts.

• analogworm
analogworm schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:53:

..., behalve met fps merk je dat bij alles. ....
I know... Maar goed, de keuze is aan de TS. Wat hij belangrijker vind, vloeiender systeem maar lagere setting games of,vloeiende games maar minder,vloeiend systeem.

• mitsumark
  • Nu online
Als je je huidige 6870 verkoopt, is je budget dan 250-275?
Dan kun je bv een SSD kopen en daarbovenop 1 van bovenstaande kaarten of een 2e hands nog wat snellere kaart.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Twee topics samengevoegd, omdat het over hetzelfde systeem ging.

• Marty552
Bedankt voor alle reacties!

Ja mijn harde schijf is inderdaad het minste component. Ik verkoop dan sowieso mijn oude 6870, dan is mijn budget idd wat hoger. Een SSD kopen doe ik denk ik niet omdat ik nog tevreden ben met mijn huidige schijf (natuurlijk een stuk langzamer).

Het gaat mij vooral om games, dus ik ga even goed naar de voorstellen van mitsumark kijken. nVidia spreekt me toch erg aan. Zeker omdat ik slechte ervaring heb met de updates van AMD, die zijn bijna nooit goed.

Als ik een nieuwe kaart erin zet doe ik ook een full windows reïnstall, heb namelijk het gevoel dat ik een virus heb. Systeemherstel doet het niet meer en schijfopruiming bij het opstarten ook niet (maar dat is een ander topic).

Stilte is heeel belangrijk voor mij, aangezien het mijn cpu was die zoveel geluid maakt ben ik niet zo bang dat de gpu straks ook enorm loeit. Dat doet die van mij nu ook niet, en hij heeft maar een fan.

Bedankt en voor extra tips sta ik zeker open!
Pagina: 1