Hallo tweakers,
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe game pc. Natuurlijk al flink bezig geweest met het vergelijken en uitzoeken van de onderdelen, maar ik loop ik toch nog tegen een aantal vragen aan.
Allereerst even een aantal onderdelen uit het bekende lijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (Battlefield 4) en wat programmeren/data analyses als ik thuis werk. Dat laatste zal voornamelijk op de cluster van werk gebeuren dus meer dan een ssh verbinding heb ik daarvoor niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 750 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee
Met deze wensen ben ik tot de volgende twee systemen gekomen. Ik wil wachten tot de aftermarket versies van de R9 290 beschikbaar zijn en heb dus voor de vorm even de MSI versie in de lijstjes gezet. Welke versie het uiteindelijk wordt wil ik beslissen op basis van reviews.
AMD CPU Systeem
Intel CPU Systeem
Zoals jullie waarschijnlijk al kunnen raden ben ik aan het twijfelen tussen een systeem gebaseerd op een AMD CPU of een Intel CPU. Met de huidige R9 290 prijzen zit ik al boven mijn budget en ik vraag me af of het op intel gebaseerde systeem de meerprijs waard is / überhaupt beter is. Verder vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring met de door mij gekozen CPU koeler en moederboord combinatie. Zo ja, zit de koeler niet het geheugen in de weg?
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe game pc. Natuurlijk al flink bezig geweest met het vergelijken en uitzoeken van de onderdelen, maar ik loop ik toch nog tegen een aantal vragen aan.
Allereerst even een aantal onderdelen uit het bekende lijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (Battlefield 4) en wat programmeren/data analyses als ik thuis werk. Dat laatste zal voornamelijk op de cluster van werk gebeuren dus meer dan een ssh verbinding heb ik daarvoor niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 750 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- SSD: Samsung 820 120 gb -> deze gaat tzt. naar mijn laptop en zal worden vervangen worden door een 250gb ssd.
- Hardeschijven: 2 stuks van 1TB.
- Scherm: Samsung 206BW -> zal wel ooit worden vervangen maar nu nog niet.
- Muis en toetsenboord.
Nee
Met deze wensen ben ik tot de volgende twee systemen gekomen. Ik wil wachten tot de aftermarket versies van de R9 290 beschikbaar zijn en heb dus voor de vorm even de MSI versie in de lijstjes gezet. Welke versie het uiteindelijk wordt wil ik beslissen op basis van reviews.
AMD CPU Systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8350 Black Edition | € 169,30 | € 169,30 |
| 1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 59,30 | € 59,30 |
| 1 | MSI R9 290 Gaming 4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 58,70 | € 58,70 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 62,- | € 62,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 419,90 | |
Intel CPU Systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 184,90 | € 184,90 |
| 1 | MSI B85M-G43 | € 65,20 | € 65,20 |
| 1 | MSI R9 290 Gaming 4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 58,70 | € 58,70 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 62,- | € 62,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 441,40 | |
Zoals jullie waarschijnlijk al kunnen raden ben ik aan het twijfelen tussen een systeem gebaseerd op een AMD CPU of een Intel CPU. Met de huidige R9 290 prijzen zit ik al boven mijn budget en ik vraag me af of het op intel gebaseerde systeem de meerprijs waard is / überhaupt beter is. Verder vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring met de door mij gekozen CPU koeler en moederboord combinatie. Zo ja, zit de koeler niet het geheugen in de weg?