ZFS filesystem behouden bij ZFSGURU><FreeNAS<>Nas4Free

Pagina: 1
Acties:

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:55
Ik wou deze post eerst posten in het DIY NAS of ZFS topic, maar daar wordt zoveel door elkaar gepost dat het mij toch beter leek om een nieuw topic te starten

Momenteel draai ik ZFSGuru op mijn zelfgebouwde NAS; maar ik zou er FreeNAS (edit: of Nas4Free) op willen draaien.
Ik heb onder ZFSGuru een RaidZ draaien van 5x3 TB en een SSD van 64GB met een partitie waar het OS opstaat en de rest wordt gebruikt als L2ARC cache voor de RaidZ.

- Kan ik FreeNAS installeren op de SSD en mijn ZFS RaidZ importeren in FreeNAS. Hoe doe ik dat het best? Is er risico data te verliezen?
- Is het oké om FreeNAS te booten van de huidge SSD partitie (ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit niet zo goed was bij FreeNAS)
- Wat zijn de grote verschillen nu juist tussen FreeNAS en Nas4Free? Ik wil overschakelen van ZFSGuru naar een van die 2, omdat ik bij ZFSGuru toch wel dingen mis, vooral het "out of the box" gevoel.

bedankt!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Farmie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:44:
[...]
- Wat zijn de grote verschillen nu juist tussen FreeNAS en Nas4Free? Ik wil overschakelen van ZFSGuru naar een van die 2, omdat ik bij ZFSGuru toch wel dingen mis, vooral het "out of the box" gevoel.
Waarom wil je eigenlijk over van ZFSguru? Welke dingen mis je specifiek?
Wat heb je zelf al gelezen over FreeNAS en NAS4Free?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:03
vraag2: FreeNas gebruikt EXT4 (dacht ik) om van te booten, op de SSD zul je dus een extra partitie moeten maken om dit mogelijk te maken.
vraag3: try both in een VM ;). Overigens kun je alle 3 programma's starten in een VM (virtual machine) om zo de werking en functionaliteit te testen.

Op vraag 1 durf ik geen antwoord te geven, de datadisks zijn behouden op het moment dat ik een upgrade deed van zfsguru (beta 7 naar 8 ) en hiervoor heb ik alleen op "import" moeten drukken :P. Misschien is exporteren van de pool belangrijk en dan importeren. Het is maar een gokje.

Overigens ben ik ook wel benieuwd welke functionaliteit je mist in zfsguru, ik heb alle 3 programma's getest en zfsguru is toch het makkelijkste om mee te werken.

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 15:33
1 FreeNAS moet op een aparte disk geinstaleerd worden. Dit kan ook een usb disk zijn.
FreeNAS gebruikt UFS en niet EXT4...
Dan kun je de ssd in zijn geheel voor de L2ARC gebruiken. Over nas4free durf ik niets te zeggen.
Als je FreeNAS installeerd op de ssd dan kun je niet met de GUI de rest van de ssd schijf toevoegen als L2ARC
Je pool kan je gewoon importeren.
Als je met zfsguru op versie 5000 zit van de pool, dan moet je wel de versie van FreeNAS gebruiken die deze feature flags ondersteund.

De verschillen tussen FreeNAS en Nas4free zijn volgens mij niet zo groot.
De verschillen zitten hem voornamelijk in de GUI, onder de motorkap is het allemaal FreeBSD versie y of x.
Hetzelfde geld voor zfsguru.
Het zal in jou geval dus puur gaan om wat de gui je bied.

Qua flexibiliteit is zfsguru best ok. OS op pool enz allemaal mogelijk met zfsguru, FreeNAS is wat lastiger.
Ik kan alleen niet wennen aan de layout van de GUI van zfsguru, zaken zitten voor mij onlogisch in elkaar maar dat is een kwestie van wennen.

Fijne kerstdagen....

Gr
Johan

• Farmie
Een voorbeeld wat ZFSGuru bijvoorbeeld niet kan is users toevoegen/beheren, NFS rights beheren. Veel addons werken gewoon niet out of the box. Oké, je kan dit allemaal manueeel, maar dat is juist iets dat ik niet wil.

Ik heb momenteel mijn SSD verdeelt in 2 partities, 1) ZFSGuru boot (zal iets van een 10 gig zijn), 2) L2ARC.
Als ik het goed begrijp kun je in FreeNAS geen aparte partitie van de SSD gebruiken als L2ARC?
Ik zou graag geen usb stick gebruiken, want dan zou die wel eens kunnen afbreken (staat in berghok).

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 15:33
Dat gaat dus niet, in ieder geval niet met FreeNAS.
FreeNAS maakt btw 4 partities aan voor een oude en nieuwe install. Zo kun je bij een upgrade ook weer terug. Je moederboard heeft vast een aansluiting voor de front usb aansluitingen.
Je kan een verloopje maken of kopen zodat je de usb disk of stick binnenin de kast kan plaatsen.
Zoiets als hieronder.
http://www.amazon.com/Sta...-USBMBADAPT/dp/B000IV6S9S
Of dit.
http://www.ebay.com/itm/1...der-Adapter-/181105454390

Gr
Johan

[ Voor 12% gewijzigd door syl765 op 26-12-2013 09:42 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:03
Een voorbeeld wat ZFSGuru bijvoorbeeld niet kan is users toevoegen/beheren, NFS rights beheren.
Dit wordt aangepakt bij 0.2.0. beta 9 (na kerst gereleased zeggen ze ;) ).

Addons in 10.0.001 blijkt nog niet helemaal te werken, bij oudere versies zou dit wel werken. Welke addons werken er niet of zou je graag toegevoegd willen hebben? Hopelijk ergens volgend jaar komt er een feature request voor zfsguru (gezien de roadmap). De roadmap is nu in iedergeval niet meer up to date maar vragen kost niets :P. Cipher leest dit soort topics ook ;)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
EnerQi schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:49:
[...]

Cipher leest dit soort topics ook ;)
Hèhè, een stille hint dit :P

• Farmie
EnerQi schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:49:
[...]

Dit wordt aangepakt bij 0.2.0. beta 9 (na kerst gereleased zeggen ze ;) ).

Addons in 10.0.001 blijkt nog niet helemaal te werken, bij oudere versies zou dit wel werken. Welke addons werken er niet of zou je graag toegevoegd willen hebben? Hopelijk ergens volgend jaar komt er een feature request voor zfsguru (gezien de roadmap). De roadmap is nu in iedergeval niet meer up to date maar vragen kost niets :P. Cipher leest dit soort topics ook ;)
De nieuwe web gui ging er eind augustus aankomen, las ik vorige zomer. Nog altijd niets van gehoord tot op heden.
Veel respect voor het project, maar het blijft toch een "hobbyprojectje".

Verwijderd

Het is een prima keuze om te 'shoppen' qua ZFS platform. ZFSguru in het bijzonder is ontwikkeld om dit gemakkelijk mogelijk te maken. Als FreeNAS bepaalde configuraties niet ondersteunt zoals partities, dan kun je hoogstwaarschijnlijk je huidige configuratie blijven gebruiken; dergelijke configuraties kun je enkel niet via de (FreeNAS) GUI aanmaken, vermoed ik, maar ZFS zelf kan er natuurlijk wel mee overweg. Dus als je je pool zo houdt en switcht naar FreeNAS, zou dat prima moeten werken. Wel werkt FreeNAS niet zo flexibel met partities en installaties, waardoor je waarschijnlijk wel een USB-stick nodig zult hebben.

Als je je partities zo houdt, kun je later ook even zo gemakkelijk weer terug, zodat je maximale compatibiliteit houdt tussen de beschikbare ZFS platforms. Bedenk wel dat niet alle platforms al klaar zijn voor ZFS v5000, dus upgraden kun je mee wachten; v28 is ook prima en goed compatible.

Users toevoegen en beheren is uitgebreid geimplementeerd in ZFSguru beta9, waarschijnlijk als beste van alle beschikbare ZFS platforms. In elk geval de gemakkelijkste implementatie met een drag&drop interface. Zoals aangekondigd (lees het forum) zou beta9 in december gereleased worden. Nu ik twee weken op vakantie ben, heeft het wel wat vertraging opgelopen. Maar Jason en ik werken nu hard voor een release op 31 december, maar dan zonder native iSCSI-ondersteuning wat nog niet 'af' is.
Pagina: 1