Grafisch werkstation (AutoCAD/REVIT) - budget 1400€

Pagina: 1
Acties:

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06-2025
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Architectenwerk - voornamelijk AutoCAD 2014 en REVIT, maar ook de standaard Office pakketten en Photoshop
  • Wat mag het systeem gaan kosten? Rond 1400€
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. Alles nieuw! Diskspace is "klein" maar snel gehouden wegens ruime Synology NAS voorhanden.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben? Van kast, toetsenbord, cpu, geheugen, disk en scherm - alles dus
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Neen
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.) PC hoogte (of breedte op zijn kant) niet groter dan 130mm
  • Ga je overklokken? Neen
De beslissingen die we genomen hebben tot hardwarekeuzes:
  • scherm: belangrijk voor architect, vandaar geen TN maar IPS scherm. Boxen zijn leuk extraatje. En heeft full HD resolutie.
  • kleine ATX kast: voldoet aan de <130mm eis, maar hebben toch een 80mm fan toegevoegd om zeker de warme lucht eruit te krijgen
  • geheugen: misschien is 16GB overshoot, maar bij simultaan gebruik Adobe & AutoCAD produkten niet onlogisch. Desnoods starten met 2*4GB latjes en er later 2 bijleggen...
  • harde schijf: SSD is de meest voor de hand liggende keuze, de aktieve projecten zijn +- 100GB groot, dus kunnen op SSD vertoeven samen met het OS, de archieven staan dan samen met de backups op de NAS (die dan ook weer een off-site backup heeft)
  • grafische kaart: hier lezen we zowel goede als minder goede topics over (lees: minder performantiewinst) - kan ook dual screen aan moest daar later voor geopteerd worden
  • geen nood aan wifi, bluetooth, of draadloze muizen, enkel USB3.0 is vereist voor snel kopiëren data en gigabit ethernet.
  • komt er nog bij: assemblage kosten door winkel ivm garantie (+-60€)
De open vragen waarover we twijfelen:
  • is i7 overshoot voor dit systeem?
  • wat met stock koeler - is deze voldoende?
  • is de graka toch een goede keuze?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4820K Boxed€ 277,40€ 277,40
1ASRock Intel X79 X79 Extreme4-M€ 154,99€ 154,99
1HP AMD FirePro V3900 (A6R69AT)€ 102,50€ 102,50
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1ICIDU HDMI To DVI Audio / Video Kabel, 1,8m€ 8,97€ 8,97
1Philips 274E5QHAW Wit€ 275,94€ 275,94
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 123,19€ 123,19
1Cooler Master Slim 2000RPM, 80mm€ 3,51€ 3,51
1Logitech MK120€ 16,46€ 16,46
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 154,-€ 154,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.358,95

Bedankt voor het meedenken O-)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RAM kan goedkoper: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU. Voeding zou ik denk ik wat meer aan uitgeven, pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt bijvoorbeeld is erg goed. SSD is in principe goed, maar pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB kan je nemen indien je beschermd wil zijn tegen stroomuitval (kan een SSD kapot maken), je hebt dus wat meer zekerheid. Is ook nog goedkoper :) Waarom trouwens niet Windows 8?

i7 is alleen handig als je programma's hyperthreading ondersteunen. Geen idee, zou je even moeten uitzoeken. Stock cooler is daarvoor prima, indien je dat geluid accepteert. Maar gezien je case kan je ook niet iets veel groters erin proppen, maar met een paar tientjes kan je toch wel wat beter vinden. Met dit budget lijkt me dat wel een goede keuze.

Fractal Design Core 1100 review

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ben je vooral aan het tekenen / werken of wordt er ook gerendert? Maar die socket 2011 + quadcore 4820k is sowieso geen logische keuze. Firepro ook niet echt. Ik zou ook naar een 2560x1440 monitor kijken.

Als je vooral tekent is een i5 4670 bijv. ook prima.

[ Voor 66% gewijzigd door maratropa op 24-12-2013 11:38 ]

specs

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06-2025
@Beroemdheid:
Bij de i7 cpu stond dat geheugen class 1866 MHz PC3-14900 was, de Ballistix van jou is PC3-12800. Is dit een wezenlijk verschil? Ik neem de opmerkingen voor voeding en SSD op in mijn wishlist.

@maratropa:
Waarom is dit geen logische keuze? Er gaat vooral getekend worden (revvit rendering in de cloud). Bij keuze i5, gaat dan 16GB RAM niet overkill zijn? Future proof wel natuurlijk :)

• maratropa
  • Niet online
Bij Revit en CAD in het algemeen gaat het vooral maar om 1 ding: coresnelheid op 1 core. Dus in het werken met die apps zal er weinig verschil zitten tussen een i5 of een i7/xeon. Standaard Adobe werk zal ook niet heel veel baat hebben bij HT. Dus vandaar die i5 4670 (non-k) Maar je kunt er ook een xeon 1240v3 in zetten mocht je in de toekomst nog wel dingen gaan doen die beter ge-thread zijn. Dan kun je iig ook een socket 1150 moederbord nemen wat de helft kost van wat je nu hebt.
(De meeste snelheid voor je geld krijg je trouwens van een 4670k met overclock, maar daar moet je maar zin in hebben.)

16Gb lijkt me prima, dat heeft an sich niks te maken met of je nou een i5 of i7 hebt, en dan kun je veel open hebben staan zonder vertraging.

Die firepro is low end en niet echt nodig. Revit is DirectX en loopt prima op mid-end gamkaarten. Autocad is ook niet zo zwaar. Je zou best een profi GPU kunnen nemen, maar ik denk dat het niet zo zinvol is. je moet even kijken wat het budget toelaat maar ik zou zelf er bijv. een GTX 760 inzetten oid. Een profi kaart is "extra compatible" en gecertificieerd maar ik acht de kans op problemen met een gamekaart onder de 0,5%.

Een 120Gb SSD kan ook prima, je OS en apps zijn echt niet zo groot.

En ik zou voor windows 8 gaan. Even een start menu appje er op en je hebt een beter en sneller OS dan windows 7.

specs

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
maratropa schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:09:
Bij Revit en CAD in het algemeen gaat het vooral maar om 1 ding: coresnelheid op 1 core. Dus in het werken met die apps zal er weinig verschil zitten tussen een i5 of een i7/xeon. Standaard Adobe werk zal ook niet heel veel baat hebben bij HT.
Als je op GPU gaat renderen niet, maar dat zie ik nog niet echt gebeuren. Dus HT heeft wel zeker zin als je gaat renderen. Beetje architect maakt wel renders van zijn ontwerpen toch?
Voor de rest ben ik het met je eens met die grafische kaarten, maar dit licht ook weer aan hoe professioneel ga je het gebruiken. Als je 40 uur per week erachter zit dan wil je wel goede cad kaart al is het alleen om de scherpere weergave van je cad modellen. Daarnaast merk je dat alles gewoon iets gelikter werkt met een cad kaart.
Thuis heb ik ook een gewone gamekaart waar ik wel mee weg kan met solidworks en blender.

Ik zou er trouwens zoveel gig in proppen als je kan betalen. Want autocad of revit met grote 3D modellen verslind je ram.

• maratropa
  • Niet online
Hij zegt dat ze in de cloud renderen dus dat hele render aspect is geen bepalend iets voor de hardware hier lijkt me.

Mijn ervaring is dat er ook in beeldqualiteit geen verschil is tussen bijv een quadro en een GTX, maar dat je voor hetzelfde geld vaak ( voor directX apps) meer power koopt met een gtx. Voor een app als Solidworks is bijv. realview wel leuk, maar ook niet heel noodzakelijk imho.

Ik denk dat er zeker OpenGL apps zijn die echt wat hebben aan een profi kaart, maar hier is het denk ik niet nodig. En je kunt altijd nog makkelijk ruilen als het wel nodig blijkt te zijn.

Ik ken een hele hoop architecten en volgens mij werkt er geen enkele op een profi kaart.

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 24-12-2013 12:45 ]

specs

Pagina: 1