• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste tweakers,

Ik ga eind februari een reisje maken naar Sint Maarten en ben van plan een aantal foto's te maken.

Wat heb ik al?
Canon 1100D
Canon 18-55mm kitlens
Canon 50mm 1.8
Statief

Wat wil ik fotograferen?
Zonsondergang, Strand, Landschap en gebergte. Voornamelijk fotograferen met veel licht.

Ik zou het zonde vinden als ik er daar achter kom dat ik beter wat extra dingen had kunnen aanschaffen.
Vandaar mijn volgende vraag:

Wat is handig om nog aan te schaffen?
Op het verlanglijstje staat al een polarisatie filter en een zonnekap. Verder zit ik te denken aan een groothoek (10/20mm) en daar wil ik ook graag jullie advies in. Ook vroeg ik me af of je zo'n polarisatiefilter/zonnekap uit China moet bestellen? (stuk goedkoper)

Ik twijfel nog tussen deze groothoeken:
Canon Ef 28mm 2.8 IS USM
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 D
Tokina AT-X 124 PRO DX II 12-24mm

Inderdaad, allemaal de wat goedkopere lenzen, mijn budget voor deze groothoek is dan ook rond de 400euro. Ik kijk ook graag naar 2de hands lenzen. Ik ben niet heel erg veeleisend, maar scherpte is het belangrijkste in de lens.

Alvast bedankt!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Als ik het was zou ik een macro willen omdat er vast wel leuke strandbeestjes en exotische insecten rond zullen kruipen. En al die tropische bloemen. Ik zie dat jij dat niet op je verlanglijstje hebt. Maar dat is wat bij mij als eerste op komt ;)
Ik heb trouwens een polarisatie filter uit china, kwaliteit ziet er goed uit maar ik heb met dit *** weer nog niet echt de mogelijkheid gehad om hem goed te testen... Ik vermoed dat de filters in de winkel ook uit china komen. Probleem met e-bay is dan wel dat je het niet zo maar even terug stuurt. Al is het risico van 10 euro wel klein.

[ Voor 41% gewijzigd door Haas_nl op 24-12-2013 11:07 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
De 28mm is geen groothoek op jouw camera :)
Of je een UWA wilt, is afhankelijk van jouw eigen voorkeur. Persoonlijk zou ik dat wel doen, voor landschappen is dit mooi om te hebben. Ik zou de Tokina overslaan. 12 mm is een stuk minder groothoek dan de 10 van de Sigma en de Tamron. Persoonlijk zou ik voor de Sigma gaan. Vooral als je ze gaat vergelijken: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Oh ja, als scherpte belangrijk is, kan je ook een Samyang 10mm 2.8 overwegen. Samyang lenzen bieden over het algemeen een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding. Alleen zijn er nog geen reviews beschikbaar van deze lens. Echter, tegen de tijd dat jij gaat, moet de lens wel te koop zijn.

Ik schiet zelf met een Samyang 14mm 2.8, wat qua prijs/kwaliteit echt onovertroffen is

En inderdaad; een polarisatiefilter is echt een must have. Succes!

[ Voor 29% gewijzigd door tommyz op 24-12-2013 11:15 ]

Flickr

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Voor groothoek zou ik de Sigma kiezen en wellicht het model die f/3.5 over het hele bereik is. 28mm heb je met een crop camera niet zoveel groothoek aan. Verder is er nog een Tokina 11-16mm f/2.8.

Een zonnekap is zowieso een vereiste, maar die krijg je toch standaard bij elke lens??? Zo niet: bestellen!

Je hebt geen lenzen om dingen die verderweg staan/vliegen te fotograferen. Misschien een idee om nog iets in het telebereik te doen?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eerste vraag die in mij opkomt was mis je aan je huidige spullen. Goedkoop betekend niet gelijk slecht.

Zelf neem ik met regelmaat landschap foto's met een teleobjectief. Zelden met een UWA. Groothoek die ik gebruik is hoofdzakelijk 24mm op Full Frame. Dit komt overeen met de beeldhoek van 15mm op crop. Persoonlijk zou ik het geld investeren in een objectief als de Canon 15-85. Het is helaas wel iets duurder, maar mooi stukje glas die toekomst waardig is. (mijn persoonlijke mening) ;-) (natuurlijk zijn hier alternatieven voor van bijvoorbeeld Tamron of Sigma)

Wat betreft polarisatie filters. Er zitten wel wat verschillen tussen de goedkopere China producten en bijvoorbeeld de duurdere filters van Lee, B+W en Hoya etc, maar ga jij dat verschil merken in je eigen gebruikt ?

Persoonlijk vind ik een Polarisatie filter geen must have. Het is ook heel goed te doen zonder. Fotografeer je op een hoek van 90graden ten opzichte van de zon zonder polarisatie filter dan zullen de kleuren op de foto er al anders uitzien als je met de zon in de rug fotografeert of tegen de zon in. Zelf zou ik hier eerst mee gaan spelen. Heb je dan door wat jou positie ten opzichte van de zon doet en je wilt meer. Dan zou ik kijken naar een polarisatie filter.

Zonnekap adviseer ik altijd om te gebruiken. Is tevens een stuk bescherming van je objectief. Bij mij zit die er standaard op. Ook avonds (zonnekap krijgt men niet standaard bij elk objectief)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Msel
Dank voor jullie snelle advies!

@Haas_NL: Ik heb een ringenset besteld (ook uit china) om mijn 50mm en kleinere minimum focus te geven. Dat is toch wel een leuke combi hiervoor zonder heel veel geld uit te geven?

@Superdaantje: Ik mis al een tijdje een goede groothoek. Moet altijd te ver achteruitlopen naar mijn mening:) De kitlens op 18 mm vind ik niet zo fantastisch. Telelens lijkt me ook gaaf, maar mijn volgende stap moet toch eerst een groothoek worden:)

@tommyz: Bedankt voor je tips, ga de reviews eens allemaal doorlezen.

Verder zag ik nog een canon 10-22 3.5 4.5 USM die ook 2de hands iets minder dan 500 moet kosten. Wat ik lees lijkt me dit nog de beste optie ofniet?

[ Voor 19% gewijzigd door Msel op 24-12-2013 12:06 ]

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik zie staan:
Zonsondergang, Strand, Landschap en gebergte
Dus ZEKER gaan voor grijsverloopfilters als je:

*Geen knalwitte luchten wilt als je belicht op de voorgrond
of
*Geen pikdonkere voorgrond wilt als je belicht op de lucht
en/of
*geen zin hebt in multiple exposure blending / HDR

Filters zou ik overigens absoluut niet op bezuinigen. Dat ga je echt merkgen (verlies scherpte, licht, kleur). Ik spreek uit ervaring!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Filters zijn erg leuk om te gebruiken, maar als je de basis van fotografie nog niet zo beheerst (diafragma, sluitertijd en ISO) dan voegt een filter nog niet zo heel veel toe. Dan is er nog meer winst te behalen als je gaat verdiepen in de basis van fotografie. En als ik de reacties zo lees dan is mijn aanname dat TS de basis nog niet voldoende beheerst (dit is een aanname) ;-)

De kitlens is zeker niet slecht zie op flickr met regelmaat resultaten langs komen om jaloers op te worden. Je kunt ook eens kijken hoe kan creatiever worden met de kitlens op 18mm. Ik herken me in je vraag erg goed. Ik had precies het zelfde jaren terug.

Maar als je de groothoek echt mist dan voegt deze zeker iets toe aan je verzameling :-)

Andere vraag die mij te binnen schiet fotografeer je in JPEG of RAW ?

• Msel
Ik heb de laatste 2 jaar gruwelijk veel boeken/sites/tutorials gelezen en me juist heel erg verdiept in het calculeren van DOF en de belichtingsdriehoek. De theorie ken ik, in de uitvoering ben ik vaak wat ongeduldig.

Ik fotografeer in RAW, en om nog even terug te komen op die kitlens, sinds ik de 50mm prime heb vind ik de scherpte van de kitlens wat teleurstellend. Natuurlijk kun je er mooie plaatjes mee schieten maar ik mis gewoon een lens die heel veel in eens op de foto kan zetten en toch meer scherpte heeft dan de kit.

Ik lees ook dat de tamron/tokina/sigma ook iets minder scherpte hebben aan de randen, dit vind ik altijd vrij storend aan een landschap. De Canon 10-22 heeft dat minder. Denk dat ik onbewust de keuze voor de lens al heb gemaakt!

[ Voor 35% gewijzigd door Msel op 24-12-2013 12:19 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het beheersen van de theorie is iets anders dan het kunnen toepassen. Bij het laatste komt veel geduld om de hoek kijken tijdens het oefenen.

Heb je als eens gekeken naar de Canon 15-85. Deze heeft een redelijke groothoek en presteert ook nog eens goed. Een hele mooie vervanger voor de kitlens......

De Canon 10-22 zelf gehad en dit is zeker een objectief die erg goed is. Na volledige overstap na FF miste ik het objectief wel. Gebruikte de 10-22 erg veel, maar tegenwoordig op FF gebruik ik nog maar zelden een UWA.

bij de UWA's is Canon een topper, maar onderschat de overige merken niet. Op fora lees je vaak randscherpte etc etc is niet optimaal volgens grafiek A en volgens grafiek X is die weer beter. Zelf ben ik dan meer van zelf testen en foto's op je gemak thuis bekijken op de computer. Mooier nog als je het objectief kunt lenen of eventueel huren.

• Msel
Superdaantje schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:36:
Het beheersen van de theorie is iets anders dan het kunnen toepassen. Bij het laatste komt veel geduld om de hoek kijken tijdens het oefenen.
Dat klopt als een bus! Ik ga tegenwoordig 2x per week de bossen of de hei op om te oefenen, deed hiervoor alleen productfotografie op webwinkel niveau. Dus heb op dat gebied inderdaad nog genoeg te leren!

Ik zal nog even kijken naar die 15-85 al vind ik het verschil met 10mm al vrij groot.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Verwijderd

Ik ben zelf erg blij met mijn Sigma 10-20 4-5.6. Het is een van mijn favoriete lenzen om mee te fotograferen. Ik wilde eigenlijk de tamron 11-16 2.8, maar de Sigma was toen net 2e hands te koop voor een mooi prijsje(250). Nooit spijt gehad van deze aankoop. Werkt ook heerlijk met een polarisatiefilter erop.
Deze lens heeft wel veel vignettering, maar ik vind dat er zelf wel leuk uit zien, en het is ook redelijk goed te corrigeren tijdens de nabewerking.

En, inderdaad, kijk ook even naar een leuke telelens. Het is altijd leuk om je bereik uit te breiden. Je gaat dan creatiever nadenken. Ik zou dan de Tamron 70-300 VC aanraden.

• Msel
Zit er dan nog veel verschil tussen de sigma 4 en de 3.5? De lichtsterkte heb ik waarschijnlijk niet echt nodig op Sint Maarten toch? Maar het prijsverschil met de Canon maakt hem zeker de moeite waard!

Ik ben altijd een beetje bang met lenzen die niet van Canon zijn (lees veel reviews met de tip om door te sparen), maar gezien jullie hier vanalles aanraden zal ik dit laten varen.

Verder lees ik dat bv samyang geen AF heeft, en gezien mijn camera geen top lcd/klein kijkgaatje heeft, is het dan wel makkelijk na te gaan of een foto echt scherp is? Schiet namelijk bijna altijd met de autofocus.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Als je landschappen schiet is het sowieso aan te raden om met liveview te schieten, zodat je de scherpte precies goed legt met manueel focussen. Als je ook met filters wilt gaan werken is AF ook niet zo betrouwbaar en kost het sowieso meer tijd om een goede foto te maken.
Maar.... de beide samyangs kunnen geen filters aan, dus die moet je links laten liggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 18:59

Deathchant

Don't intend. Do!

De 10-22...die moet wel onder 500 euro te krijgen zijn en is een dijk van een lens. Ik zou die zeker weten overwegen!!

Tja, polarisatiefilter....je gaat wel naar een land waar constant zon is; je kunt weliswaar zonder, maar als landschapsfotograaf zou ik em niet willen missen dan, zeker omdat je niet in elke situatie de beste compositie krijgt als je je moet draaien. Zo'n circulair polfilter is dan ideaal.
Overigens met de 10-22 krijg je wel mooie diepe kleuren en contrasten, dus dat zou al een enorme verbetering zijn t.o.v. je kitlens.
Kijk dat je ook probeert te schieten zo na 16:00, dan staat de zon toch anders wat voor wat meer diepe kleuren kan zorgen en juist die hardheid van het middag-licht niet heeft.

Oh, vergeet ook zeker die 50/1.8 niet mee te nemen. Je zult uiteindelijk merken dat UWA ook niet altijd alles is bij landschappen ;)

Oh een tip: als je altijd met autofocus schiet, zou ik (nu nog) geen MF-lenzen kopen. Niet lullig bedoeld ofzo, maar als je er niet klaar voor bent, dan moet je die stap denk ik nu niet maken. Ja de scherpte is vaak beter dan AF, ja de prime lenzen zijn kwalitatief meestal beter, maar je levert veel flexibiliteit in: je zult vaker met statief moeten werken, altijd met liveview werken (of speciaal matglas, maar ik weet niet of die 1100D dat kan verwisselen), vaak geen IS op de lenzen e.d. Dit kan je vertragen en onnodig veel met "ongemakken" confronteren waar je misschien niet op staat te wachten of geen zin in hebt om je daar dan mee bezig te moeten houden. Of in ieder geval niet nu je naar St. Maarten gaat. Tis maar een gedachte ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Deathchant op 24-12-2013 17:19 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Een statief zou ik zeker meenemen. Zie mijn Sirui hieronder. Een Gorillapod is ook een optie. Maar je kunt ook improviseren met een "rijstzak" oid.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Msel
Dank voor de tips! Ik ga de komende tijd opzoek naar een polarisatiefilter en een Canon 10-22. En ja, die 50mm gaat zeker mee! Speel al weken met deze lens en vind het gaaf dat ik hiermee wat meer met DOF kan spelen. De bokeh is niet super, maar een stuk leuker te gebruiken dan de kitlens.

Mocht ik voor mijn reis nog geld overhouden dan koop ik ook nog een tele. Zag dat het niet zo duur hoeft te zijn.

Statief heb ik al, geen dure maar was verbaasd van de kwaliteit.

• steeric
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
Ook nog een tip, als je een nieuwe lens wil koop hem dan op St Maarten zelf. Alles is daar btw vrij en in dollars dus een gunstige koers. In Philipsburg zitten 3 electronica / fotografie zaken die een zeer uitgebreid assortiment hebben.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:11

Barrycade

Through the...

Waarom een UWA? Als ik even een snelle Google selectie maak op St Maarten en foto's kom ik nu niet echt op UWA gelegenheden tegen.
In ieder geval geen zaken die je met een 18 mm van je kitlens niet kan afdekken.

Dus als je op zoek bent naar een reden om je gear te upgraden zou ik eerder naar de voorgestelde 15-85 of bv de 17-70 van Sigma gaan kijken. Voordeel van zo'n lens is dat het front element niet beweegt, en dus makkelijker een polarisatielens of een gradient filter kan vatten. En een wat ruimer bereik hebben, tezamen met wat beter optische kwaliteit dan je kitlens. Zodat je welicht je 50 1.8 kan thuis laten. Want die zal je overdag bijna niet wide-open kunnen gebruiken wegens te veel licht. Waardoor je sluitertijd richting de 1/2000-1/4000 ste zal gaan.

Maar dat zijn mijn 2cents.

• Universal Creations
Een 50/1.8 kan ook prima met polarisatiefilter waardoor je in de praktijk als sowieso 2 stops licht verliest. En de camera kan prima op 1/4000sec schieten.

• Msel
@steeric: Dat is inderdaad een goede tip! Toevallig ook al een hoop dollars gewisseld toen ze heel gunstig stonden. Heb je ook een idee wat voor winkels daar zijn? Kan met google niet zoveel vinden buiten de reistips om daar fotoapparatuur te kopen:)

De keuze voor de UWA zit al even in mijn hoofd. Stukje bereik dat ik mis en heb de koop al een tijdje uitgesteld vanwege geld en andere prioriteiten. Ga de tips voor een 17-70 of 15-85 zeker overwegen, al heb ik met bv een 10-20 meer het idee dat ik iets uitbreid (buiten de kwaliteit).

Misschien dat de reviews, het verschil in geld én de mogelijkheid om er evt nog een telelens bij te halen, me nog wel overhalen:)

Fijne kerst allemaal trouwens!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38

Bonbridge

35-85

Ik zou voor de Tokina 12-24 gaan uit jouw lijstje anders de 11-16. In 2009 schoot ik ook alles met een 1000D. Ik heb op een vakantie naar Midden Amerika (Nicaragua, Guatemala, Mexico etc.) alleen maar de Tokina 11-16 en 50/1.8 gebruikt. Top platen mee geschoten toen. Perfecte reiscombo. Niets wat ik niet kon fotograferen.

De 28 IS zou ik sowieso uit het lijstje schrappen, dat is te lang voor een gemiddeld landschap vind ik.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Hierboven is al het een en ander gezegd over het polarisatiefilter en of je het wel of niet zou moeten kopen. Als je twijfelt tussen ofwel een polarisatiefilter ofwel een grijsverloopfilter zou ik altijd voor de laatste gaan. Deze gebruik ik zelf veel meer en kan je foto echt heel veel verbeteren. Vooral als je in de vroege of late uurtjes aan de kust fotografeert ga je die nodig hebben! Maar... een statief is dan eigenlijk wel verplicht om te gebruiken...

Een polarisatiefilter is natuurlijk ook mooi maar met een beetje geluk krijg je vanzelf aan mooie blauwe luchten...

Zelf heb ik ook een tijd de Sigma 10-20 gebruikt (op Nikon weliswaar) en daar wel redelijk tevreden over geweest. Contrast en scherpte houdt niet over maar het is verder een fijne lens. Tijdje terug overgestapt op de 16-35 (ivm fullframe) en dan zie je wel het kwaliteitsverschil.

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

• Universal Creations
Damfransje schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:40:
Zelf heb ik ook een tijd de Sigma 10-20 gebruikt (op Nikon weliswaar) en daar wel redelijk tevreden over geweest. Contrast en scherpte houdt niet over maar het is verder een fijne lens. Tijdje terug overgestapt op de 16-35 (ivm fullframe) en dan zie je wel het kwaliteitsverschil.
Welk kwaliteitsverschil dan? http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

• Msel
Ik heb even moeten opzoeken wat precies het verschil is tussen polarisatie en grijsverloop filters.

Ik snap dat een GVF beter is in veel situaties maar het lijkt me ook ingewikkelder werken dan een PF.

Als ik het goed begrijp moet je de lichte helft van een foto afstoppen met de grijsverloopfilter. En een polarisatiefilter stopt dus de gehele plaat af?

@steeric: bedankt voor je pm over fotowinkels op Sint Maarten. Jammer dat je niet kan zien wat ze hebben en wat het kost. Denk dat ik toch alles hier wil aanschaffen. Vanwege garantie, invoerbelasting, reisverzekering en dan kan ik er al mee oefenen voor ik ga!

[ Voor 6% gewijzigd door Msel op 28-12-2013 11:53 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
Een bijeffect van een polarisatie filter is inderdaad dat de hele foto afgestopt wordt. Het primaire effect is dat reflecties worden verminderd en kleuren verzadigder worden.

Een Grijsverloopfilter heeft als doel de lichtheid van de lucht dichterbij de lichtheid van de grond te brengen, zodat je geen blown-out highlights of detailloze zwartwaarden krijgt.

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik had diegene met verloop van 4 naar 4.5, die was wel echt iets minder...

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 21:19

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zou zeker kijken naar een mooi ND filter, statief heb je al dus kan je met lekker lange sluitertijden daar foto's maken van de zee etc.
Polafilter kan, maar zoals bij alle filters geld, koop een goed A merk, of koop niets. Dus B&W, Hoya etc.

En Sigma heeft ook een 8-16 voor crop, schijnt ook een mooie te zijn.

Making an ass of myself since the 70's

• Universal Creations
De Sigma 8-16 is zeker mooi, maar daar kunnen geen filters op.

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 28-12-2013 18:03 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Tsja hoe kwamen we ook al weer op die filters. Met de huidige lenzen van de TS met roterend front element zijn polarisatie en grijsverloopfilters toch practsch onbruikbaar.

Dan maar in hoog contrast situatie's een statiefje neerzette en een paar exposures stapelen. Voor spelen met een grijsverloop filter kom moet je eigenlijk ook wel met een statief werken dus zo veel extra werk is het niet.

[ Voor 39% gewijzigd door martijn_tje op 28-12-2013 19:06 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Universal Creations schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:03:
De Sigma 8-16 is zeker mooi, maar daar kunnen geen filters op.
Heb je volkomen gelijk in.
Afbeeldingslocatie: http://www.stockholmviews.com/sigma_8-16/images/Sigma-8-16mm-filter-adapter.jpg
martijn_tje schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:02:
Tsja hoe kwamen we ook al weer op die filters. Met de huidige lenzen van de TS met roterend front element zijn polarisatie en grijsverloopfilters toch practisch onbruikbaar.
Omdat TS vroeg wat hij aan hardware zou kunnen aanschaffen, daar horen filters ook bij.

Maar goed, sinds wanneer hebben deze 2 objectieven die TS heeft, roterende frontelementen?

[ Voor 43% gewijzigd door Shaggy op 28-12-2013 19:20 ]

• Universal Creations
En wat kost dat setje, want ik weet dat die dingen bestaan (ook voor de Nikon 14-24 en nog een paar anderen), maar die zijn exclusief de filters al 250-300 euro.

De 50/1.8 heeft geen roterend frontelement nee, maar de 18-55 wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 28-12-2013 19:33 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Zoiets zou je ook zelf kunnen maken als je een beetje creatief bent met wat karton en plakband. Je hoeft natuurlijk niet altijd het duurste van het duurste te kopen voor hetzelfde effect.

Maar ik dacht dat de huidige Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 STM IS geen roterend frontelement had? Misschien een ander/ouder type wat TS gebruikt, ben geen Canon man dus ik kan fout zitten.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Het valt best mee, als je voor een simpele houder en Cokin P-filters gaat, dan ben je niet eens zo heel veel kwijt. Had het laatst opgezocht (B+W ND110 of vierkante filters gestacked) en het prijsverschil was niet zo heel groot als je de goedkopere houders + filters kiest.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
shaggy8675 schreef op zaterdag 28 december 2013 @19:41:
Maar ik dacht dat de huidige Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 STM IS geen roterend frontelement had? Misschien een ander/ouder type wat TS gebruikt, ben geen Canon man dus ik kan fout zitten.
Dat is inderdaad ook de enige 18-55 die het niet heeft, maar de rest wel. De kans acht ik zeer groot dat er geen STM bij de 1100D zat.
tobiasvs schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:50:
Het valt best mee, als je voor een simpele houder en Cokin P-filters gaat, dan ben je niet eens zo heel veel kwijt. Had het laatst opgezocht (B+W ND110 of vierkante filters gestacked) en het prijsverschil was niet zo heel groot als je de goedkopere houders + filters kiest.
Volgens mij heeft Cokin geen houder die hier op past.
Ik heb al vaker een discussie gezien over houders voor dit soort objectieven en daar kwam het eigenlijk altijd wel op dure houders uit.

• Msel
martijn_tje schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:02:
Tsja hoe kwamen we ook al weer op die filters. Met de huidige lenzen van de TS met roterend front element zijn polarisatie en grijsverloopfilters toch practsch onbruikbaar.
Dat stond in mijn startpost. Ik heb natuurlijk wel wat huiswerk gedaan voor ik dit topic opende, en die tip kwam veel naar boven.

De 2 lenzen die ik in bezit heb draaien allebei aan de voorkant. Hoe zit dat met die Canon 10-22? Staat namelijk niet overal aangegeven. Wel handig om rekening mee te houden bij de aanschaf van de UWA toch?
De 50/1.8 heeft geen roterend frontelement nee, maar de 18-55 wel.
Ik heb nog nooit met filters gewerkt dus ik weet niet hoe ze bevestigd worden. Maar van die 50mm 1.8, draait de verst uitstekende ring ook gewoon mee. Niet aan te raden voor een filter dus?

Gelukkig nieuwjaar nog allemaal!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De meeste filters worden in de schroefdraad in het voorste deel van de lens geschroefd.

Het probleem is niet dat de lens uitschuift (dat doen de meeste lenzen als ze zoomen) maar of de voorkant circulair beweegt (dus alsof het rondje links- of rechtsom draait, als je de lens van voren bekijkt). Als dat zo is, dan beweegt het filter namelijk met het focussen mee en wordt de "horizontale" horizon van het filter ineens schuin.

De Canon 10-22 draait overigens niet aan de voorkant.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Pola filter kun je niet nabootsen in nabewerking, grijsverloopfilter wel. Maak dan twee verschillende exposures (een voor de voorgrond en een voor de lucht) en plak ze over elkaar met een verloopje.

En hoezo maakt een roterend frontelement filters "onbruikbaar"? Vallen je armen eraf zodra je hebt scherpgesteld?

Ben het ook niet eens met de uitspraak dat je dure A merk filters moet halen. Goed, die el cheapo dingen uit Hong Kong zou ik ook niet snel aanschaffen, maar 2e hands kan je bijvoorbeeld een prima polafiltetje halen voor 20 euro. Zie bijvoorbeeld ook http://www.lenstip.com/11...arizing_filters_test.html . Hieruit blijkt ook dat duurder niet perse beter is.

Is de TS al vertrokken trouwens? Misschien beter om deze discussie verder te voeren in het filter topic.

Edit: sigma 8-16 komt geloof ik met een soort kokertje waar wel filters oppassen. Je mist dan wel wat beeld op 8mm, maar goed...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 13:47 ]

• Msel
Nee de TS is er nog, je geeft zelfs antwoord op mijn vragen van gisteren :/

Ik had ook gezien dat bepaalde nieuwe hoya polyfilters ook niet heel veel hoeven kosten.

Nog even afwachten of ik de Canon 10-22 of de 15-85 ga halen. Beiden zijn een leuke uitbreiding op mijn gear toch? Hoop dat iemand mij een goed argument kan geven welke ik moet halen met het oog op Sint Maarten.

Verwijderd

Tja, dat is een hele lastige kwestie, omdat het gaat om persoonlijke voorkeur.
Ik vind het argument wat eerder werd genoemd dat er volgens Google weinig wide angle materiaal zou zijn geen goed argument. Je kunt wide angle op veel verschillende manieren toepassen. In het volgende stuk worden ook goede punten genoemd: http://www.kenrockwell.co...use-ultra-wide-lenses.htm
Niet iedereen hecht even veel waarde aan wat Ken op zijn website zet, maar als je even vergeet dat het door hem geschreven is (of juist niet) staan er echt goede punten in.
Een andere interpretatie van het gemaakte argument is dat er weinig wide angle foto's gemaakt op Sint Maarten te vinden zijn. Lijkt me juist een extra goede reden om daar wide angle te schieten.

Ik moet er wel bij zeggen, ik vind het zelf geweldig om wide angle te schieten. Maar ik hou dan ook van de extremen. Super wide, of super tele. Als je geen extra telelens erbij neemt is het lange bereik van die 15-85mm misschien iets waar je wat aan hebt. Zelf vind ik echter het verschil tussen 55 en 85mm niet bijster groot. Ik denk dat je meer plezier gaat hebben van het uitbreiden van je bereik, en dat die 15-85 een leuke vervanging voor je kittens is voor later. Je gaat naar een exotische bestemming waar je waarschijnlijk niet snel weer terug komt. Het zou dan jammer zijn dat je een bepaalde foto niet kunt maken, omdat die niet binnen het bereik van je lenzen ligt.

• Msel
Bedankt voor je argumenten, precies wat ik vroeg! :) Nu maar de 2de hands markt in de gaten houden voor een 10-22.

Het lijkt mij ook geweldig om wide angle te schieten! Met 18mm op een crop moet ik naar mijn mening te vaak achteruit lopen. Of ik krijg gewoonweg niet alles op de foto.

Ik zag dat je deze lens ook voor een paar tientjes een dagje kan huren, denk dat ik dat morgen even ga doen!

Bedankt!

Verwijderd

Check je personal messages
Pagina: 1