Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Goedemorgen tweakers,

Ik wil beginnen met fotografie en kan door alle modellen en opties geen steek wijzer worden :?

nu heb ik voor mezelf een (klein) lijstje gemaakt met de camera's die ik eventueel wil kopen.
Canon eos 600d -> aangeraden door collega's op werk

Canon eos 100d -> zag ik als aanbieding langskomen en leek mij ook intressant

Nikon D5100 -> grote tegenstander van de 600d

Wat ik met mijn camera wil doen is foto's maken van natuur en soms detailfoto's en close-ups
camera moet ook funtioneren voor feestjes en dergelijken ;)

kunnen jullie mij misschien wat tips geven wat nou een verstandige keuze is voor mij?
note: ik heb nog nooit een spiegelreflex camera gehad en wil graag fanatiek beginnen

alvast bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ga ze vasthouden en kijk wat je lekker in de hand vind liggen.

Tip: investeer in goede lenzen, bodies vervang je vaak na een paar jaar. Goed glas kan je leven meegaan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
ajhaverkamp thnx voor je reactie!

het is dus verstandiger om bijvoorbeeld de 100d te kopen en dan daarop nieuwe lensen te zetten en daarna over te stappen op een beter model?

of kan ik gelijk iets meer uitgeven voor de body met een iets mindere lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
ik antwoord mezelf al volgens mij..
sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat ajhaverkamp zegt, hou ze eens vast en kijk wat lekker in de hand ligt. Voor de prijsklasse die je lijkt te overwegen voor bodies zou je ook nog een D3200 kunnen meenemen in het vergelijk. Nieuwste sensor van het hele stel, in ieder geval.

Maar goed, de bodies die je hier noemt suggereren een bepaald budget, maar wat had je in gedachten voor budget voor lenzen? De nieuwere kitlenzen (voor Canon met STM, voor Nikon weet ik zo gauw niet) leveren in principe prima beelden op, maar voor bij binnenfoto's wil je wellicht iets dat wat meer licht doorlaat, zoals bijvoorbeeld een Sigma 17-50/2.8 (of zelfs een 18-35/1.8, maar duurder en kleiner bereik).

Met de gewone walk-around lenzen (bovengenoemde kitlenzen of andere) kun je over het algemeen ook al redelijk dichtbij een onderwerp fotograferen. Als je er dan later achterkomt dat je nóg dichterbij wil, zou je altijd nog eens kunnen kijken voor 60/90/100/105mm macro lens of iets dergelijks.

Als je met dichterbij halen bedoelt dat je van een afstandje foto's wilt maken van vogeltjes of iets dergelijks, dan zou je ook iets van een telelens nodig gaan hebben. Denk aan de 55/70-250/300 (kit-)lenzen.

/edit
Bedenk ook dat je budget reserveert (nu of in de toekomst) voor dingen als een cameratas, en wellicht wil je ook nog iets van stromend water, nachtfoto's, HDR, panorama's gaan schieten, waarvoor een statief ook handig tot noodzakelijk is. Of wellicht een externe flitser om indirect te kunnen flitsen bij de feestjes.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 24-12-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
henkie196 bedankt voor de tip,

Als ik het goed lees kan ik beter dus met een 1100d starten en daarmee ervaren hoe het bevalt.
Aangezien ik geen ervaring heb met fotografie denk ik dat ik het verschil tussen de camera's weinig ga merken. Zo bespaar ik ook wat op mijn budget om later nieuwe lensen te kopen ;)

Verder vraag ik me ook af of of de lenzen van canon ook passen op die van nikon en vice versa?

qua lenskit weet ik nog niet echt wat ik zoek, ik wil bijvoorbeeld mooie brede foto's kunnen maken van natuur en inderdaad wil ik ook objecten als vogels dichtbij halen.
ik weet ondertussen wel dat dit niet met één lens gaat lukken en dat ik daarvoor dus inderdaad in lensen moet investeren.

ik heb alle modellen vast gehouden en merk dat ik met alle sets (helaas -,-) geen verschil merk in ergonomie
kan je qua set (body en lens) misschien een tip geven wat verstandig is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 13:10
Shizzle4479 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:41:

Verder vraag ik me ook af of of de lenzen van canon ook passen op die van nikon en vice versa?
In princiepe niet. Er zijn wel converters te koop maar dat zijn geen ideaale oplossingen.

Hou er dan ook rekening mee dat je min of meer vast zit aan je keuze. Als je een camera merk hebt gekozen en al wat lenzen hebt aangeschaft word het overstappen naar een ander merk duur grapje.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Hou er dan ook rekening mee dat je min of meer vast zit aan je keuze. Als je een camera merk hebt gekozen en al wat lenzen hebt aangeschaft word het overstappen naar een ander merk duur grapje.
dat is voor mij ook de vraag, ga ik voor canon of nikon..

familiekringen en op het werk zweren ze allemaal bij canon,
dus vanuit dat oogpunt word ik aardig gemaniplueert om die kant ook op te gaan.

is er qua lensen ook een verschil tussen canon en nikon?
bijv: heeft canon lensmaten die nikon niet heeft,

zo wel: merk je dat verschil duidelijk
zo niet: is er een (groot) (evt prijs) verschil tussen de lensen?

/edit
lensen bedoel ik mee nikon lenzen of canon lenzen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Shizzle4479 op 24-12-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 08:22

Als veel mensen in je omgeving een Canon hebben, zou dit een pluspunt voor Canon kunnen zijn.
Dan kun je immers eens een lens lenen in plaats van alles zelf te kopen.

Ik heb zelf al een aardige collectie (ook Canon trouwens), maar lenzen die ik niet vaak gebruik kan ik van iemand lenen.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:51

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb in hetzelfde schuitje als jou gezeten. Ik moest recentelijke ook kiezen tussen de 600D en D5100 (D3200 en 1100D heb ik toch laten vallen vanwege enige software matige beperking zoals bracketing, nu nog niet nodig maar ik was niet van plan om snel een nieuwe body aan te schaffen). Bovendien pasten de D5100 en 600D prima in mijn budget. Mijn neiging was aanvankelijk voor de Nikon D5100 vanwege de op papieer beter specificaties.

Echter in de winkel lag de canon 600D lekkerder in de hand (Minder krampachtige grip, maar dat is persoonlijk). Ook vind ik de canon interface fijner en overzichtelijker op het eerste gezicht, maar dat is een kwestie van gewenning denk ik.

Toen kwam ineens een aanbieding voor de 600D waardoor ik deze kon krijgen voor een zachte prijs van 327,50 Euro. Dit was de uiteindelijke doorslag. Door dit grote prijsverschil hield ik meer geld over glas(lenzen), en dat is zoals mijn voorgangers al zeiden beter dan een body. Glas veroudert namelijk niet zo snel als een body. Ook oudere lenzen maken namelijk prima plaatjes, daardoor zijn lenzen ook waardevaster dan een body. We weten allemaal dat techniek snel veroudert en in de body zit meer techniek dan in een lens om het zo maar is te zeggen.

Daarnaast om het je makkelijker te maken, eigenlijk bestaan er geen "slechte" camera's in deze klasse. Ze maken allemaal prima platen, de beperkende factor zal eerder de fotograaf zijn dan de camera (Niks persoonlijks).

Als collega's en vrienden een Canon hebben is het misschien handig om ook een Canon te nemen zodat je lenzen kan lenen en zo kan kijken wat je zelf wil hebben.

Daarnaast is de 100D precies hetzelfde als de 600D qua functies alleen in een kleinere body gepropt, ikzelf vond het niet lekker vast houden. Maar als je een compacte DSLR zoekt is de 100D geen verkeerde keuze.

Mijn advies is dus, voel even hoe ze in de hand liggen en kijk welke toevallig in de aanbieding is en neem deze. Het zijn allemaal goede camera's.

Sorry als je verwacht een antwoord te krijgen in de vorm van: Neem deze, dat lukt niet. Het blijft persoonlijk.

Kijk anders evtueel ook even naar het starters topic en mijn berichten. Ik heb ook aardig lopen wikken en wegen tussen deze 2 dus wil je mijn afwegingproces zien, kijk daar dan even.

PS. Op de Canon bodies is tot half januari nog een cashback op.

Edit:
Shizzle4479 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:55:
[...]

is er qua lensen ook een verschil tussen canon en nikon?
bijv: heeft canon lensmaten die nikon niet heeft,

zo wel: merk je dat verschil duidelijk
zo niet: is er een (groot) (evt prijs) verschil tussen de lensen?

/edit
lensen bedoel ik mee nikon lenzen of canon lenzen ;)
Ja er zit een klein verschil in maten in,maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ook de prijzen zijn ongeveer gelijk en qua prestaties gaan ze zover ik weet gelijk op. Zeker in het starters-segment zijn beide merken qua lenzen evengoed.

Succes met je keuze! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Pingu op 24-12-2013 13:28 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Mr pingu bedankt voor de goede tips en uitleg!

Ik heb me net even laten informeren bij de saturn en kwam erachter dat ik soms beter moet kijken ;)
Ik kan nu de 1100d met een 18-55 DCIII kopen voor 259 euro en de 600d met een 18-135mm IS kopen voor 645

nadat ik van jullie de tip heb gekregen om ook maar lenzen te kijken ben ik gaan kijken voor dubbelkits van zowel de 1100d and de 600d (ja ben toch voor canon gegaan.. sorry nikon gebruikers ;) )

Voor de 1100d ben ik een setje tegen gekomen met de inhoud:
-1100d (duh huh)
- 18-55mm DC
- 75-300mm DC

Prijs: 399,-

voor de 600d ben ik het volgende tegen gekomen:
-600d
-18-55mm DC III
- 75-300mm DC III

prijs: 505,-

ik zit nu na te denken om toch voor de 600d te gaan omdat deze toch lekkerder in de hand ligt.

zijn dit volgens jullie acceptabele kits?

ref:
1100d
http://www.saturn.nl/mcs/...09,322901.html?langId=-11

600d
http://www.saturn.nl/mcs/...09,622599.html?langId=-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Let er wel op dat deze kits geen lenzen met IS (Image Stabilizer) hebben. Wellicht wil je dat wel, hierdoor kan je foto's met langere sluitertijden maken zonder dat je bewegingsonscherpte hebt vanwege het niet goed stil kunnen houden van de camera ;) Op de 18-55mm zal het niet zoveel uitmaken maar hoe meer tele je lens is hoe eerder je IS zal nodig hebben.

Kijk ook even bij de BCC, daar is nu geloof ik een advertentie met de 600D 18-55 EF-S IS II + een lichtsterke 50mm lens bij voor 499.

Je kan ook even kijken of de lenzen los goedkoper zijn, zeker bij dubbele kits. Omdat ik pas ook gekeken heb naar de 600D, weet ik nog dat de standaardkit en dan de telelens los kopen goedkoper is dan de dubbele kit ;)

De standaard kit met IS was op z'n goedkoopst 415 in de PW + ong 150 voor een IS telelens (55-250 IS) = 565 en dezelfde dubbelkit was 594. Dus een dubbelkit hoeft niet goedkoper te zijn, let daar even op ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
ik heb de lenzen van de 600d los opgezocht en kom op een totaal bedrag van 468 euro (alleen de lenzen)
http://www.saturn.nl/mcs/...18,516031.html?langId=-11

en

http://www.saturn.nl/mcs/...16,906239.html?langId=-11

dit is voor mij de hand in de rug om toch voor de 600d te kiezen, betaald naar 40 euro (als je de lenzen en body apart zou rekeken) voor de body van de 600d :O

allen bedankt voor de tips en comments!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS Zwart€ 594,-€ 594,-
1Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart€ 420,-€ 420,-
1Canon EOS 600D Body Zwart€ 369,-€ 369,-
1Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM€ 89,-€ 89,-
1Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II€ 147,-€ 147,-
1Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM€ 134,42€ 134,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.753,42

Je moet wel even goed kijken welke lenzen he ;) Je hebt nu namelijk een 18-55mm lens gepakt die niet eens op de door jou uitgekozen bodies past. Goed naar de lettertjes en cijfertjes kijken er zijn verschillende versies van lenzen op de markt ;)

Op de 600D en 1100D en 100D passen alleen EF en EF-s lenzen. Die jij had uitgezocht was een EF-M lens dus pas niet eens. Dus heel goed kijken wat past en niet. Kijk naar het lijstje hierboven voor een paar lenzen die sowieso passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die 75-300 zou ik toch even laten voor wat het is. De 55-250 IS II en de 55-250 IS STM zijn aanmerkelijk beter optisch gezien en hebben stabilisatie (verhoogd de bruikbaarheid behoorlijk). Dat lijkt me net de verkeerde plek om op te bezuinigen voor wat betreft telelenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Mr pingu, bedankt voor de tip! ik wist niet eens dat er verschil was >.< rookie foutje ;)

aangezien de 18-55 IS en de 55-250 IS kit net buiten mijn budget vallen :( zal ik moeten nadenken wat verstandig is om te doen, misschien een kit of misschien body en dan een IS lens erbij kopen...

dankzij jou en henkie196 heb ik nu wel geleerd dat IS inderdaad beter is dan DC.
helaas wil ik het liefst twee lenzen zodat ik goed aan het werk kan gaan.

ik was door de kit van twee DC lenzen verbaast over de prijs en vergat ik dat lenskwaliteit beter is dan body/kit (beginners foutje ;) )

ik zal nu moeten kijken wat voor mij handig is, dat ik met een 18-55 IS begin, of met de 55-135 IS
het is een moeilijke overweging om ergens te starten, wil ik landschappen doen of kan ik beter gelijk voor close-up's gaan? :?

/edit:

dan is voor nu het beste om naar bcc te gaan om daar de 18-55mm en de 50mm EF II lens te halen

[ Voor 6% gewijzigd door Shizzle4479 op 24-12-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
pricewatch: Canon EOS 600D Body Zwart
+
pricewatch: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM

Want met je wensenlijstje heb je echt niet veel tele nodig. 135mm op een aps-c is al best een eind (ik werk met 200mm op full frame en dat komt al ver genoeg voor de meeste onderwerpen).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Wat is je huidige camera, wat vind je er fijn aan en waar erger je jezelf helemaal rot aan? En heb je al eens een met een een dagje met een DSLR geschoten eigenlijk?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Hoi Yonni,

ik heb momenteel een compact camera van olympus (oud ding ergens uit 2002 of iets dergelijk)
wat er rot aan is, is dat het voor mijn gevoel niet de plaatjes kan schieten wat ik wil. omdat het een compact camera is heb je geen goede grip op het toestel en kan je het toestel niet ondersteunen voor stabiliteit.

Ik heb met een maat van me een dagje mogen schieten met zijn Canon eos 6d.
ik weet dat de eos 6d niet echt een beginners camera is ;) maar daardoor wil ik ook naar DSLR

dus qua verleden en ervaringen kun je stellen dat ik nieuw ben in de DSLR branch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk1982
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Interessant topic. Ben zelf ook al een tijdje aan het rondneuzen, maar kan gewoon niet kiezen. Ik vrees dat ik op zoek ben naar een superaanbieding ofzo, een aanbieding die je niet kunt laten liggen.

Toen de 100D uitkwam heb ik die bijna blind besteld vanwege de specs, maar later toch in een MediaMarkt eens in mijn handen gehad en toen kwam ik erachter dat hij véél te klein was voor me. Goede tip dus om inderdaad altijd eerst eens zo'n ding in je handen te houden.

Ik neig op dit moment toch meer naar Nikon.. D5100/5200 of misschien zelfs D7000. Maar die is weer een stuk duurder.. *zucht* Lastig hoor! :D

[ Voor 15% gewijzigd door jk1982 op 29-12-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
Ik hoef alles wat hier boven staat niet te herhalen, wat gezegd is is gezegd! (en ik beaam dat ook!)

Na wat allemaal hierboven gezegd is zeg ik:

Canon 600D kopen, of een 700D (is in feite het zelfde body alleen dan met een touchscreen), bij de Saturn hebben ze nu een cashback actie.
Body met kitlens voor 550 euro en dan kan je ook nog eens 50 euro terugkrijgen via een cashback programma!

Ik had 'm al bijna gekocht omdat de verleiding zo groot was, maar ik ben aan het sparen voor wat anders dus maar niet gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-06 21:50
TecHHeaD schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:15:
Ik hoef alles wat hier boven staat niet te herhalen, wat gezegd is is gezegd! (en ik beaam dat ook!)

Canon 600D kopen, of een 700D (is in feite het zelfde body alleen dan met een touchscreen), bij de Saturn hebben ze nu een cashback actie.
Body met kitlens voor 550 euro en dan kan je ook nog eens 50 euro terugkrijgen via een cashback programma!

Ik had 'm al bijna gekocht omdat de verleiding zo groot was, maar ik ben aan het sparen voor wat anders dus maar niet gedaan ;)
Die cashback geldt niet alleen voor de Saturn.

Hier staat alle informatie, met onder andere een lijst met deelnemende dealers.

En voor de TS:

Niet alleen op de specificaties letten.
Wanneer je een DSLR koopt gaat het niet alleen om de body maar ook om het hele ecosysteem eromheen.
Toen ik op zoek was naar een DSLR heb ik veel camera's zitten vergelijken.
Pentax had eigenlijk mijn voorkeur qua look & feel maar viel af door de gestegen objectief prijzen en slechte(re) leverbaarheid.
Toen zat ik te kijken naar de Canon 60D en 7D en de Nikon D7000.
Op internet lees je veel dat de sensor in de D7000 beter is dan die van de 60D dus ik ben uiteindelijk voor de D7000 gegaan.
Nu zit ik toch een beetje te twijfelen of ik wel wil investeren in veel Nikon gear aangezien er op een aantal gebieden wel verschil zit tussen Canon en Nikon.
Mijn interesse in video doet me nu twijfelen om over te stappen op Canon aangezien de video mogelijkheden daar wat uitgebreider zijn en het ecosysteem er wat beter op toegespitst is.
Ook heb ik wat beter zitten kijken naar de lens line-up van beide fabrikanten en de Canon objectieven spreken me toch wat meer aan.
Kortom, bedenk van tevoren wat je met de camera wilt gaan doen, voel of de camera lekker in de hand ligt en bedenk of je je eventueel wilt verdiepen in de videokant, want dat is erg in opkomst in de markt van de DSLR.
Kijk ook alvast naar de verschillende objectieven, zelfs al heb je er nog niet zo veel verstand van.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
TecHHeaD schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:15:

Canon 600D kopen, of een 700D (is in feite het zelfde body alleen dan met een touchscreen)
Dat is niet dezelfde camera in een aantal opzichten. Voornamelijk het AF-systeem is flink verbeterd vanaf de 650D. De 650D en 700D zijn feitelijk dezelfde camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:19
Canon 600D inclusief 2 lenzen bij Medimarkt voor 477 euro, -30 euro cashback van canon 440 mooie deal.Mischien dat het wat voor je is.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Amaze86 schreef op maandag 30 december 2013 @ 01:01:
Canon 600D inclusief 2 lenzen bij Medimarkt voor 477 euro, -30 euro cashback van canon 440 mooie deal.Mischien dat het wat voor je is.
dat is inderdaad een leuke actie, maar volgens mr pingu kan je beter voor de IS lenzen gaan.
Mr Pingu schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:17:
Let er wel op dat deze kits geen lenzen met IS (Image Stabilizer) hebben. Wellicht wil je dat wel, hierdoor kan je foto's met langere sluitertijden maken zonder dat je bewegingsonscherpte hebt vanwege het niet goed stil kunnen houden van de camera ;) Op de 18-55mm zal het niet zoveel uitmaken maar hoe meer tele je lens is hoe eerder je IS zal nodig hebben.

Kijk ook even bij de BCC, daar is nu geloof ik een advertentie met de 600D 18-55 EF-S IS II + een lichtsterke 50mm lens bij voor 499.

Je kan ook even kijken of de lenzen los goedkoper zijn, zeker bij dubbele kits. Omdat ik pas ook gekeken heb naar de 600D, weet ik nog dat de standaardkit en dan de telelens los kopen goedkoper is dan de dubbele kit ;)

De standaard kit met IS was op z'n goedkoopst 415 in de PW + ong 150 voor een IS telelens (55-250 IS) = 565 en dezelfde dubbelkit was 594. Dus een dubbelkit hoeft niet goedkoper te zijn, let daar even op ;)
nu vraag ik me af wat beter is voor een IS lens. de STM of de USM

stm is (wat mij uitgelegd is) meer voor filmen als fotografie en de USM is meer voor het schieten van foto's

ik heb toch besloten om iets dieper in mijn budget te graven ;) en toch iets meer uit te geven aan de lenzen.. de rest koop ik later wel bij, eerst maar eens starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er is geen 18-55 met usm. Maar de 18-55 stm is wel de beste 18-55 die je kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
Universal Creations schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:06:
Er is geen 18-55 met usm. Maar de 18-55 stm is wel de beste 18-55 die je kunt kopen.
thnx voor je bericht ;) helpt me echt om een betere keuze te maken!

ik zag nu bij een vriend van mij dat hij een batterygrip had gekocht voor zijn 100d, daardoor werd de body langer waardoor deze handiger vast te houden was, kun je (kunnen jullie) mij dat ook aanraden?

of is de 600d aanzienelijk beter dat met verschillende lenzen de 600d beter presteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 100D is in een aantal opzichten een beter uitgeruste camera dan de 600D. 1 groot verschil is het hybride focussysteem, waardoor je in liveview een veel snellere focus hebt, dan met de 600D. Om hier maximaal gebruik van te kunnen maken, heb je een STM lens nodig.

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-100d-rebel-sl1/10

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 31-12-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
dus wat je bedoelt universal creations is dat de focus van de 100d minder is dan de 600d maar door STM lenzen te gebruiken je het verschil kan minimaliseren?

ik heb me de laatste tijd veel verdiept in spiegelreflex camera's en snap sommige termen niet als live view en wat er bedoelt word met hybrid focussysteem?

ik probeerde de termen op te zoeken maar werd daardoor nog meer verward :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nee, de AF van de 100D is minimaal net zo goed als je geen liveview gebruikt (dus door gewoon door de zoeker te kijken). Met liveview (en video) is de AF van de 100D veel beter dan die van de 600D.
Maar misschien is het verstandig om heel die review op dpreview van de 100D door te lezen, dan snap je ook beter wat die termen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
bedankt voor de tip, ik heb net te review van zowel de 100d als de 600d gelezen en lees inderdaad weinig verschil tussen de twee.

de 100d is klein en funtioneerd goed, terwijl de 600d net iets groter is met iets meer functies (ik weet niet of ik die functies zal missen als ik bijvoorbeeld de 100d koop). aangezien daarvan zit er qua binnenkant ongeveer tot hetzelfde erin.

nu is de vraag of de 100d de functies van de 600d kan vervangen en vice versa :S

/edit

ik ken nu de meeste termen die ik steeds langs zie komen. het is inderdaad verstandiger om eerst alles te lezen voordat ik ga antwoorden ;)
thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Shizzle4479 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:20:
bedankt voor de tip, ik heb net te review van zowel de 100d als de 600d gelezen en lees inderdaad weinig verschil tussen de twee.

de 100d is klein en funtioneerd goed, terwijl de 600d net iets groter is met iets meer functies (ik weet niet of ik die functies zal missen als ik bijvoorbeeld de 100d koop). aangezien daarvan zit er qua binnenkant ongeveer tot hetzelfde erin.

nu is de vraag of de 100d de functies van de 600d kan vervangen en vice versa :S

/edit

ik ken nu de meeste termen die ik steeds langs zie komen. het is inderdaad verstandiger om eerst alles te lezen voordat ik ga antwoorden ;)
thnx voor de tip!
Zeker als beginner maakt het eigenlijk niets uit tussen welke je kiest. Als je echter meer gaat filmen zou ik voor de 100D gaan gezien de hybride focus en luister naar gevoel :+ Ikzelf vond de 100D wel erg klein en krampachtig, bovendien was deze duurder dus was de keuze snel gemaakt. Ze maken elkaar echt niet veel, misschien is de 700D een optie, heeft ook hybride AF. Deze is wel ietsje duurder.
Nogmaals overweeg wat je wilt en belangrijk vind en maak daarmee de keuze.

Gezien je wensen in post 1, is een 600D meer dan voldoende. Hou je nog ietsje geld over voor een statief oid of stop je het in je spaarvarken voor de eerstvolgende lens

Trouwnens: Zijn de STM lenzen sneller qua AF dan de oude kitlenzen (IS & IS II)? Ik vind namelijk dat m'n 18-55 IS II redelijk sloom is. Had sneller verwacht eigenlijk maar vooruit, doe toch bijna nooit actie fotografie dus ik zeur gewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzle4479
dan ga ik maar voor de 600d ;)

ik ga (denk ik) voor de deal bij de bcc

link: http://www.bcc.nl/canon-eos600d18.html

dit ziet er leuk genoeg uit om eens een start te maken ;)
ga dan later geld in lenzen besteden als ik merk dat ik niet genoeg heb met de 18-55 lens.

ik weet nog steeds niet of ik voor in de toekomst voor de STM moet gaan of de IS II.. :S
gewoon een kwestie van proberen en dan kijken :)

allen bedankt voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 17:47
@Shizzle: MediaMarkt heeft momenteel ook leuke aanbieding voor de 600D, 474 euro met 2 lenzen (kit lens en 75-300).

http://www.mediamarkt.nl/...35,622598.html?langId=-11

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat zijn echt niet zo'n geweldige lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 16:02

Beugelfles

I love rusty spoons

Universal Creations schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:55:
Dat zijn echt niet zo'n geweldige lenzen.
Ik heb hem besteld. Kon het voor dat bedrag niet laten. Ik ben een beginner en dacht met dit setje een aardig begin te kunnen maken. Dat de lenzen niet super zijn neem ik maar even op de koop toe. Beperkende factor is met name mijn eigen kunnen voorlopig.

Setje met betere lenzen met bijv IS kwam volgens mij op 200 euro meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Beugelfles op 01-01-2014 13:37 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
Beugelfles schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:36:
[...]

Setje met betere lenzen met bijv IS kwam volgens mij op 200 euro meer.
En dan heb je nog steeds goedkope prul lensjes. Wat mij betreft heb je er dus goed aan gedaan die 200 euro op zak te houden en de set met goedkopere kitlenzen te kopen.

Ik heb zelf destijds alleen de 600d body gekocht en de Canon EF-S 17-55mm f2.8 usm. Een hemelse nog betaalbare zoomlens. Speciaal gekocht om mee te filmen. Voor foto's gebruiken we de Canon 7d van mijn vrouw met diezelfde lens.

Wat ik ervan gezien heb, valt hybride AF voor filmen tegen, dus daarvoor hoef je geen 100d te kopen. Ik kan manueel sneller focussen dan die lenzen, en het levert nog steeds lawaai en zoekgedrag op.

[ Voor 14% gewijzigd door Flozem op 01-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Flozem schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:41:
Ik heb zelf destijds alleen de 600d body gekocht en de Canon EF-S 17-55mm f2.8 usm. Een hemelse nog betaalbare zoomlens. Speciaal gekocht om mee te filmen.
Een AF lens om mee te filmen... het is maar wat je fijn vind. Met een MF lens gaat dat toch echt 100x fijner.
Wat ik ervan gezien heb, valt hybride AF voor filmen tegen, dus daarvoor hoef je geen 100d te kopen. Ik kan manueel sneller focussen dan die lenzen, en het levert nog steeds lawaai en zoekgedrag op.
De filmpjes op de pagina die ik al eerder linkte geven mij toch best een aardige AF snelheid aan met het filmen. Het gaat in ieder geval redelijk vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Universal Creations schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:15:
[...]

Een AF lens om mee te filmen... het is maar wat je fijn vind. Met een MF lens gaat dat toch echt 100x fijner.
AF is leuk om foto's te maken. Filmen doe ik alleen met MF uiteraard. Vandaar de opmerking tav hybride AF.
De filmpjes op de pagina die ik al eerder linkte geven mij toch best een aardige AF snelheid aan met het filmen. Het gaat in ieder geval redelijk vloeiend.
Hybride AF werkt m.i. alleen goed voor de subtiele aanpassingen als de camera stationair is. AF na aanpassing van je compositie vind ik te lang duren. En juist dat wordt niet in die filmpjes getoond.

[ Voor 34% gewijzigd door Flozem op 01-01-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Flozem schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:18:
AF is leuk om foto's te maken. Filmen doe ik alleen met MF uiteraard. Vandaar de opmerking tav hybride AF.
Waarom koop je dan speciaal zo'n lompdure AF lens speciaal voor filmen?
En dan nog ontgaat mij de kritiek op het AF systeem tijdens het filmen. Het werkt toch gewoon voor wie het wil gebruiken en als je liever MF gebruikt, kan dat net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Wat betreft dat hybride af commentaar: ik was mijn post nog aan het editen om daarop in te gaan.

Ik heb deze lomp dure lens gekocht, omdat de lens retescherp is, lichtsterk f2.8 over het hele zoombereik, en mijn vrouw hem ook nog kan gebruiken in de fotografie met haar 7d... Bovendien bestond hybride AF nog niet destijds. ;)

edit: ik zie dat jij een hoop primes hebt. Dat vind ik persoonlijk dan weer niet zaligmakend. Leuk als je aspiratie ligt bij het maken van een film, maar even een lens wisselen bij een event shoot is m.i. uit den boze. Vandaar mijn keuze voor een duurdere zoom lens voor het filmen.

[ Voor 97% gewijzigd door Flozem op 02-01-2014 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 17:47
@Universial Creations: Zijn misschien geen geweldige lenzen, maar leuke set om mee te beginnen. En zoals reeds eerder genoemd, voor de prijs hoef je het niet te laten.

fotoblog

Pagina: 1