Ik heb in hetzelfde schuitje als jou gezeten. Ik moest recentelijke ook kiezen tussen de 600D en D5100 (D3200 en 1100D heb ik toch laten vallen vanwege enige software matige beperking zoals bracketing, nu nog niet nodig maar ik was niet van plan om snel een nieuwe body aan te schaffen). Bovendien pasten de D5100 en 600D prima in mijn budget. Mijn neiging was aanvankelijk voor de Nikon D5100 vanwege de op papieer beter specificaties.
Echter in de winkel lag de canon 600D lekkerder in de hand (Minder krampachtige grip, maar dat is persoonlijk). Ook vind ik de canon interface fijner en overzichtelijker op het eerste gezicht, maar dat is een kwestie van gewenning denk ik.
Toen kwam ineens een aanbieding voor de 600D waardoor ik deze kon krijgen voor een zachte prijs van 327,50 Euro. Dit was de uiteindelijke doorslag. Door dit grote prijsverschil hield ik meer geld over glas(lenzen), en dat is zoals mijn voorgangers al zeiden beter dan een body. Glas veroudert namelijk niet zo snel als een body. Ook oudere lenzen maken namelijk prima plaatjes, daardoor zijn lenzen ook waardevaster dan een body. We weten allemaal dat techniek snel veroudert en in de body zit meer techniek dan in een lens om het zo maar is te zeggen.
Daarnaast om het je makkelijker te maken, eigenlijk bestaan er geen "slechte" camera's in deze klasse. Ze maken allemaal prima platen, de beperkende factor zal eerder de fotograaf zijn dan de camera (Niks persoonlijks).
Als collega's en vrienden een Canon hebben is het misschien handig om ook een Canon te nemen zodat je lenzen kan lenen en zo kan kijken wat je zelf wil hebben.
Daarnaast is de 100D precies hetzelfde als de 600D qua functies alleen in een kleinere body gepropt, ikzelf vond het niet lekker vast houden. Maar als je een compacte DSLR zoekt is de 100D geen verkeerde keuze.
Mijn advies is dus, voel even hoe ze in de hand liggen en kijk welke toevallig in de aanbieding is en neem deze. Het zijn allemaal goede camera's.
Sorry als je verwacht een antwoord te krijgen in de vorm van: Neem deze, dat lukt niet. Het blijft persoonlijk.
Kijk anders evtueel ook even naar het starters topic en mijn berichten. Ik heb ook aardig lopen wikken en wegen tussen deze 2 dus wil je mijn afwegingproces zien, kijk daar dan even.
PS. Op de Canon bodies is tot half januari nog een cashback op.
Edit:
Shizzle4479 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:55:
[...]
dat is voor mij ook de vraag, ga ik voor canon of nikon..
familiekringen en op het werk zweren ze allemaal bij canon,
dus vanuit dat oogpunt word ik aardig gemaniplueert om die kant ook op te gaan.
is er qua lensen ook een verschil tussen canon en nikon?
bijv: heeft canon lensmaten die nikon niet heeft,
zo wel: merk je dat verschil duidelijk
zo niet: is er een (groot) (evt prijs) verschil tussen de lensen?
/edit
lensen bedoel ik mee nikon lenzen of canon lenzen

Ja er zit een klein verschil in maten in,maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ook de prijzen zijn ongeveer gelijk en qua prestaties gaan ze zover ik weet gelijk op. Zeker in het starters-segment zijn beide merken qua lenzen evengoed.
Succes met je keuze!
[
Voor 15% gewijzigd door
Mr Pingu op 24-12-2013 13:28
]