Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2024
Goedemorgen,

Ik ben sinds gisteren trotse bezitter van de Philips 55PFL8008. Fantastisch toestel op het eerste oog. Dit ter vervanging van mijn bijna 6 jaar oude Philips 47PFL9703. Ook dat was een fantastisch toestel. Maar in combinatie met de PS4 vond ik toch dat de beeldkwaliteit niet geheel optimaal meer was.

De tv staat inmiddels op zijn plek en aangesloten. Echter zit ik met een aantal zaken te klooien waar ik, en dat verbaasd mezelf, niet uit kom.

De TV beschikt over 4 HDMI kanalen welke allen bezet zijn en welke volgens de specs alle 4 over ARC (Audio Return Channel) beschikken:

HDMI 1. Sony Playstation 4
HDMI 2. Lacie LaCinema 2TB mediaspeler
HDMI 3. UPC Horizon box
HDMI 4. Sony Blu Ray set met receiver, model Sony HTP-BD 2 RSF

Op de een of andere manier krijg ik het gewoonweg niet klaar om geluid van externe bronnen over de speakers van de receiver te laten gaan. Bij alle HDMI kanalen staat de ARC functie ingeschakeld. Mijn vorige tv beschikte niet over een ARC HDMI kanaal. Daar had ik een Coaxiale audiokabel tussen mijn tv en receiver zitten (met zo'n oranje aansluiting). Hierdoor had ik DTS geluid (mits bron ondersteunde) via mijn speakers bij gebruik van de Lacie, gameconsole of UPC horizon box. Nu ben ik gisteren 3 uur bezig geweest om het aan de praat te krijgen via HDMI maar het wil niet lukken.

Volgens mij heeft deze tv ook geen coaxiale audioaansluiting. Achterop de tv zit wel een blauwe (audio in) aansluiting en daaronder een groene en gele aansluiting. Maar in die blauwe gaat de kabel maar heel losjes in, lijkt wel alsof die niet geschikt is voor een coax audio kabel.

Nu weet ik niet of mijn Sony receiver misschien wel niet geschikt is? Bij specs staat:
Digital In/Out

HDMI®: 3/1
i.LINK™: NEE
Opt.: inclusief AV voorzijde 2/0
Coax.: 1/0
Digitale ingang toewijzen: NEE
Pre Out: NEE

Ik heb gister wel geprobeerd met een optische kabel geprobeerd geluid te krijgen. Dit lukte in die zin dat ik enkel Lineare PCM 48 Khz eruit kreeg maar geen DTS signaal bij bijvoorbeeld films op de mediaspeler of games op de PS4.

Daarnaast heb ook nog het volgende probleem. De beeldinstellingen kun je per HDMI kanaal instellen. Zo staat HDMI 1 bijvoorbeeld op Game mode met alle beeld verbeteraars uit. Maar waarom zijn de audio instellingen van de TV niet per HDMI in te stellen? Op HDMI 1 heb ik bijvoorbeeld audio vertraging uit staan. Als ik deze aanzet klopt mijn beeld en geluid niet. Als ik dan een kogel afvuur hoor je dit pas een halve seconde later. Maar als ik dan switch naar HDMI 3 en kijk ik tv met UPC Horizon, klopt daar de AV Sync ook weer niet.... Dat is dus niet per HDMI kanaal in te stellen. Mijn receiver van Sony beschikt wel over een AV sync optie maar dan moet ik dus steeds per bron dat ik switch keer op keer die instellingen aanpassen?

Hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan verschaffen. Baal ervan dat ik het niet aan de praat krijgt terwijl het met de Philips 47PFL9703 feilloos werkte. Daar nam die coax audio kabel gewoon het DTS signaal van een andere bron over.

Wat doe ik fout?
Alvast bedankt voor jullie hulp en als er meer info benodigd is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 18:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Volgens mij ondersteunt je Sony geen ARC. Het beste is om de apparaten (behalve PS4 ivm inputlag) die je nu in je TV steekt eerst door de Sony te voeren als je surround wil hebben. Vertraging blijft lastig als de Sony dat niet zelf regelt via HDMI.

Normaal is de digitale uitgang van de TV wel synchroon, maar lang niet altijd met DTS.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat betreft ARC hoeft het niet zo te zijn dat je iets fout doet. Volgens mij sturen de meeste tv's via ARC geluid door dat uit de tv zelf voortkomt, zoals de interne tuner, apps, etc. maar niet het geluid dat via andere ingangen de tv binnen komt.

Daarnaast komt het vaak voor dat een tv via een optische kabel alleen maar 2.0 geluid doorgeeft en geen DTS. Dat je vorige tv dit wel deed, was een mooi gelukje maar dit is echt geen vanzelfsprekendheid.

Edit: en als de Sony geen ARC ondersteund is het natuurlijk helemaal onmogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 24-12-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Zou dat dus betekenen dat ik een nieuwe receiver moet nemen?
Mijn bestaande HTP-BD 2 RSF bestaat uit 2 delen. Blu-ray speler en de receiver.

Stel dat ik bijvoorbeeld iets zou nemen zoals dit: Sony STR-DN840

Kan ik dan wel daar mijn huidige speakers op aansluiten?

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1372248013.jpeg

Ik heb net wel geprobeerd om een HDMI 2.0 kabel (die ze me gister in die winkel ook hebben aangesmeerd) te gebruiken tussen mijn receiver en de tv. Mijn home cinema set stamt uit 2008 (was toen nieuwste model) maar weet niet of dat HDMI 1.3 of HDMI 1.4 is, want alleen 1.4 of hoger ondersteund toch ARC? Maargoed ook met die kabel had het geen nut.

Wat wel vreemd is, als ik de receiver op Video 1 zet krijg ik op tv in mijn scherm: externe versterker actief maar in het scherm van de versterker blijft dan staan: Muting.

EDIT: aangaande die receiver die ik hierboven noem. Moet ik dan alle externe apparaten aansluiten op die receiver of op de tv? Die receiver stuurt toch ook beeld door? Kan ik dan bijvoorbeeld enkel en alleen 1 HDMI kabel van de tv naar de receiver aansluiten en dan alle overige apparaten rechtstreeks op de receiver? Of werkt dat zo niet? Aangezien de PS4 en mijn mediaspeler beide maar 1 HDMI aansluiting hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door koffieboontje op 24-12-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
koffieboontje schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:54:
Kan ik dan wel daar mijn huidige speakers op aansluiten?
Dat zal liggen aan de wijze waarop de oude speakers zijn aangesloten en de specificaties.
Ik heb net wel geprobeerd om een HDMI 2.0 kabel (die ze me gister in die winkel ook hebben aangesmeerd) te gebruiken tussen mijn receiver en de tv.
Zijn deze al te koop dan? Er is nog nauwelijks/geen hardware met hdmi 2.0 poorten dus waarom zou je een dergelijke kabel kopen... 8)7
Mijn home cinema set stamt uit 2008 (was toen nieuwste model) maar weet niet of dat HDMI 1.3 of HDMI 1.4 is, want alleen 1.4 of hoger ondersteund toch ARC? Maargoed ook met die kabel had het geen nut.
De techniek gaat hard. HDMI 1.4 zag het licht in 2009 en ondersteund ARC. Je kan er dus voor 100% van uit gaan dat het op je huidige Sony uit 2008 niet zal werken.
EDIT: aangaande die receiver die ik hierboven noem. Moet ik dan alle externe apparaten aansluiten op die receiver of op de tv? Die receiver stuurt toch ook beeld door? Kan ik dan bijvoorbeeld enkel en alleen 1 HDMI kabel van de tv naar de receiver aansluiten en dan alle overige apparaten rechtstreeks op de receiver? Of werkt dat zo niet? Aangezien de PS4 en mijn mediaspeler beide maar 1 HDMI aansluiting hebben.
Ja, je sluit alle apparaten aan op de hdmi-ingangen van de receiver. En je legt 1 hdmi kabel van de hdmi-uitgang van de receiver naar de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Alvast bedankt voor je antwoorden D vd V.
Ik denk dan dat er weinig anders op zit.

Echter wat ik dan wel met zekerheid wil weten is:

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/9043/f684.jpg

Kan ik deze stekker klemmetjes van die audio kabels los knippen en dan de + en - van die kabels in die nieuwe receiver stoppen of werkt dat zo niet? Want ik zie namelijk weinig heil in ook nog eens nieuwe boxen.

En zo'n Sony Receiver is vrij hoog (156 mm hoog).
Dus dan moet mijn Blu-Ray speler ook weg uit het dressoir, maar die gebruikte ik toch al bijna nooit. En bovendien kan mijn PS4 dan als blu-ray speler fungeren.

Maar dan moet ik dus wel zeker weten of ik die speakers op deze receiver aan kan sluiten (de Sony STR-DN840)
Ja, je sluit alle apparaten aan op de hdmi-ingangen van de receiver. En je legt 1 hdmi kabel van de hdmi-uitgang van de receiver naar de tv.
Dus met andere woorden, er zit dan van de 4 HDMI ingangen op mijn tv nog maar 1 HDMI ingang waar een kabel in zit die naar mijn receiver gaat? En dan sluit ik alle externe apparaten op de receiver aan en dan selecteer ik op mijn TV als bron: HDMI 1, en dan moet ik vervolgens dus op de receiver zelf nog de bron selecteren (bv Sony PS4, mediaspeler, Horizon etc etc) ??

[ Voor 30% gewijzigd door koffieboontje op 24-12-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
koffieboontje schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:07:
Kan ik deze stekker klemmetjes van die audio kabels los knippen en dan de + en - van die kabels in die nieuwe receiver stoppen of werkt dat zo niet? Want ik zie namelijk weinig heil in ook nog eens nieuwe boxen.
Ik heb zo mijn twijfels. Maar misschien reageert er nog iemand die hier meer thuis in is. Als ik zo die stekkertjes zie, verwacht ik sowieso problemen met de subwoofer. In een setje zoals je nu hebt staan zal deze passief zijn terwijl een eventuele nieuwe receiver een actieve subwoofer verwacht.
Dus met andere woorden, er zit dan van de 4 HDMI ingangen op mijn tv nog maar 1 HDMI ingang waar een kabel in zit die naar mijn receiver gaat? En dan sluit ik alle externe apparaten op de receiver aan en dan selecteer ik op mijn TV als bron: HDMI 1, en dan moet ik vervolgens dus op de receiver zelf nog de bron selecteren (bv Sony PS4, mediaspeler, Horizon etc etc) ??
Kort antwoord: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
S1NN3D schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:41:
[...]

Ik heb zo mijn twijfels. Maar misschien reageert er nog iemand die hier meer thuis in is. Als ik zo die stekkertjes zie, verwacht ik sowieso problemen met de subwoofer. In een setje zoals je nu hebt staan zal deze passief zijn terwijl een eventuele nieuwe receiver een actieve subwoofer verwacht.
Ik heb Sony Nederland Support gebeld. Aangegeven welk model ik nu heb en ik zou willen.
Zij geven aan dat dit geen probleem zou moeten zijn.
Maar inderdaad die subwoofer lijkt mij ook een probleem aangezien die op de nieuwe receiver niet met een + en - aangesloten moet worden.

Dus zou ik dan ook nog een nieuwe actieve subwoofer moeten nemen....
Ik zie op de sony site maar 1 subwoofer staan. Maar die vind ik oerlelijk terwijl Sony wel hele mooie woofers heeft.

Hoop inderdaad dat iemand anders me nog kan voorzien van informatie.

Daarbij nog wel 1 vraag ook, wellicht dat jij dit weet.
Kun je op zo'n receiver ook PER HDMI kanaal bepaalde audio opties instellen?

Dus met andere woorden, bijvoorbeeld in de 1e HDMI aansluiting waar Sony PS4 zit bijvoorbeeld AV-sync op 0 zetten en bijvoorbeeld op de 2e HDMI, waar ik dan mijn mediaspeler op aansluit de AV-sync op -30MS zetten? NIet dus dat ik elke keer als ik van bron verander ook continu handmatig alles weer moet instellen. Via de tv kan het wel met de beeldinstellingen per HDMI kanaal. Maar audio instellingen pakt hij algemeen. Stel dat ik op de TV de HDMI 1 audio uitvoer vertraging inschakel, schakelt hij deze ook voor de andere kanalen in en dat moet ik dus eigenlijk niet hebben.
Maar nu las ik ook weer dat met de nieuwste HDMI aansluitingen en een goede HDMI 1.4 kabel de receiver automatisch zorgt voor de juiste lip-sync bij het beeld....

Ervaring mee of dit daadwerkelijk zo is? Ik wil namelijk bij bepaalde bronnen de beeldverbeteraars wel aan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
koffieboontje schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:52:
Dus zou ik dan ook nog een nieuwe actieve subwoofer moeten nemen....
Ik zie op de sony site maar 1 subwoofer staan. Maar die vind ik oerlelijk terwijl Sony wel hele mooie woofers heeft.
Ik zou het sowieso niet bij Sony zoeken aangezien je imho dit merk niet (meer) als een serieuze audio-leverancier kan zien. De receiver zou nog wel kunnen maar speakers kun je beter kopen van een echt speaker-merk.
Daarbij nog wel 1 vraag ook, wellicht dat jij dit weet.
Kun je op zo'n receiver ook PER HDMI kanaal bepaalde audio opties instellen?

Dus met andere woorden, bijvoorbeeld in de 1e HDMI aansluiting waar Sony PS4 zit bijvoorbeeld AV-sync op 0 zetten en bijvoorbeeld op de 2e HDMI, waar ik dan mijn mediaspeler op aansluit de AV-sync op -30MS zetten? NIet dus dat ik elke keer als ik van bron verander ook continu handmatig alles weer moet instellen. Via de tv kan het wel met de beeldinstellingen per HDMI kanaal. Maar audio instellingen pakt hij algemeen. Stel dat ik op de TV de HDMI 1 audio uitvoer vertraging inschakel, schakelt hij deze ook voor de andere kanalen in en dat moet ik dus eigenlijk niet hebben.
Maar nu las ik ook weer dat met de nieuwste HDMI aansluitingen en een goede HDMI 1.4 kabel de receiver automatisch zorgt voor de juiste lip-sync bij het beeld....

Ervaring mee of dit daadwerkelijk zo is? Ik wil namelijk bij bepaalde bronnen de beeldverbeteraars wel aan laten.
Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met het instellen van een sync-vertraging per hdmi-input. Heb me hierin nog nooit verdiept bij mijn receiver. Misschien iets voor de kerstvakantie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Ik ben altijd zeer tevreden geweest over het geluid van de HTP-BD2RSF.
Ik baal nu als een stekker dat ik met geen mogelijkheid nu geluid uit mijn boxen kan krijgen en ik nu eigenlijk gewoon verplicht ben een andere receiver of set te halen. Nu gaat mijn voorkeur inderdaad niet meer uit naar een set want over de boxen ben ik nog zeker wel tevreden.

Ik zie wel dat de STR-DN840 receiver een 7.1 receiver betreft. Kan ik de stekkertjes van de subwoofer dan niet proberen toch in een van de 2 overhoudende surround back doen? Of gaat dat niet werken? Anders moet ik ook een losse andere subwoofer. Ben al een hele poos aan het kijken maar ik kan niets naar mijn smaak vinden, alhoewel ik de subwoofers van de laatste 3 generatie sony's erg mooi vind, maar ook deze hebben gewoon zo'n stekker aansluiting welke dus niet op die receiver kunnen.....

En is het misschien wel mogelijk dat er iets van een adapter of omvormer is waardoor ik die Coaxiale audioaansluiting toch op de een of andere manier op de tv kan aansluiten? Die neemt namelijk wel standaard al het geluid over van alle bronnen.
Zie aansluiting op de tv, pagina 3 onderaan: 55PFL8008 rear connections
Zo had ik gewoon altijd in de oude situatie gewoon DTS bij gaming en DTS bij kijken van film via de mediaspeler. Dit gaf deze kabel altijd prima door, mits de bron DTS had, anders werd het gewoon een Lineare PCM 48Khz

EDIT: Ik ben al iets wijzer!! Mijn huidige receiver heeft dan wel geen ARC functie, echter heb ik net even getest met mijn mediaspeler. Ik heb mijn Mediaspeler nu aangesloten met HDMI in mijn SAT ingang in de receiver. De Receiver zit op HDMI 4 van mijn tv. Als ik hem nu dus op HDMI 4 zet en daarna de bron van de receiver op SAT zet heb ik zowaar beeld! :) So far so good. Echter heb ik bij het geluid wel weer die Lineare PCM 48Khz (toch lijkt het op DTS 5.1, ik hoor uit de surround speakers wel de achtergrond geluiden) maar normaal bij echte DTS zie ik ook op het display van mijn receiver dat de achterste boxen actief zijn. Maar Lineare PCM is nog steeds geen DTS. Heb gekeken bij alle opties en instellingen op mijn receiver maar kan het nergens anders instellen.... Maar ik kom al wat dichterbij in ieder geval!

[ Voor 27% gewijzigd door koffieboontje op 24-12-2013 17:40 ]

Pagina: 1