Centos LXDE desktop werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik wil de LXDE desktop uitproberen. Ik heb daarvoor de benodigde srpm geinstalleerd.
Nu moet ik nog in etc/sysconfig/desktop dit plakken " DISPLAYMANAGER=GNOME|KDE|XDM "
Alleen die file desktop heb ik zelf moeten aanmaken omdat die file er niet stond.
Dit is de link naar de installatie http://wiki.lxde.org/en/Fedora.
Als ik nu opnieuw opstart dan krijg ik geen keuze uit de desktops maar krijg ik Gnome.
Is er iemand met ervaring van de LXDE desktop en wie kan mij hiermee helpen.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Displaymanager is niet hetzelfde als de desktopomgeving. Je displaymanager is datgene waar je mee inlogt. Die manager start vervolgens een omgeving. Je kunt met GDM (Gnome's display manager) en KDM (KDE display manager) kiezen welke sessie (dat is de desktopomgeving) je wilt starten. Er moet wel ergens een knopje of dropdown staan, dus op het inlogscherm. Als je die aanpast, dan onthoudt ie hoogst waarschijnlijk die keuze en is je probleem opgelost.

Alternatief is dat je in /etc/sysconfig/desktop de juiste variabele aanpast. Je hebt nou DISPLAYMANAGER gepakt, maar als je DESKTOP aanpast/toevoegt, dan kan het ook zo blijkbaar.

PREFERRED=/usr/bin/startlxde

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 23-12-2013 17:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:47:
Displaymanager is niet hetzelfde als de desktopomgeving. Je displaymanager is datgene waar je mee inlogt. Die manager start vervolgens een omgeving. Je kunt met GDM (Gnome's display manager) en KDM (KDE display manager) kiezen welke sessie (dat is de desktopomgeving) je wilt starten. Er moet wel ergens een knopje of dropdown staan, dus op het inlogscherm. Als je die aanpast, dan onthoudt ie hoogst waarschijnlijk die keuze en is je probleem opgelost.

Alternatief is dat je in /etc/sysconfig/desktop de juiste variabele aanpast. Je hebt nou DISPLAYMANAGER gepakt, maar als je DESKTOP aanpast/toevoegt, dan kan het ook zo blijkbaar.

PREFERRED=/usr/bin/startlxde
Thanks voor de late reply. Er is waarschijnlijjk toch iets niet goed want bij inloggen heb ik alleen de knop Gnome en KDE. En het bleek ook dat die file desktop nog niet bestond. Die heb ik nu aangemaakt en opnieuw opgestart. MAar zonder resultaat.
Heb je nog meer ideen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blijkbaar mis je nog een package, want de DE (Desktop Environment) moet zich registreren als mogelijke sessie. Dit staat vast ergens in /usr/share/xsessions/ (bij mijn Debian iig). Heb je geen LXDE.desktop, dan moet je 'm maken of verkrijgen via een missende package.

Je zegt ook dat je de srpm bestanden hebt geïnstalleerd. Waarom handmatig RPMs installeren, ipv uit de repo pakken (als in, yum install lxde-desktop oid)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja graag gedaan he }:|

:+
Er is waarschijnlijjk toch iets niet goed want bij inloggen heb ik alleen de knop Gnome en KDE. En het bleek ook dat die file desktop nog niet bestond. Die heb ik nu aangemaakt en opnieuw opgestart. MAar zonder resultaat.
Heb je nog meer ideen.
Hmm, ik moet bekennen dat ik Centos helemaal niet ken, dus ik kan je niet uit m'n hoofd vertellen wat je nu mist, maar ik denk hetzelfde als Hero of Time in eerste instantie.

Je hebt 'm geinstalleerd met `yum install lxde`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero of Time schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:30:
Blijkbaar mis je nog een package, want de DE (Desktop Environment) moet zich registreren als mogelijke sessie. Dit staat vast ergens in /usr/share/xsessions/ (bij mijn Debian iig). Heb je geen LXDE.desktop, dan moet je 'm maken of verkrijgen via een missende package.

Je zegt ook dat je de srpm bestanden hebt geïnstalleerd. Waarom handmatig RPMs installeren, ipv uit de repo pakken (als in, yum install lxde-desktop oid)?
Centos heeft geen yum pakket voor lxde. Vandaar dat ik de srpm's moest uitpakken.
zie ook http://blog.lxde.org/?tag=centos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kan je de stappen die je hebt gevolgd eens kort hier neerzetten? Dat geeft misschien meer inzicht. Anders is het een beetje koffiedik kijken als het gaat om wat je wel en niet hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:55:
Kan je de stappen die je hebt gevolgd eens kort hier neerzetten? Dat geeft misschien meer inzicht. Anders is het een beetje koffiedik kijken als het gaat om wat je wel en niet hebt gedaan.
oke ik zal de stappen neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:55:
Ik ga eerst nog maar eens de documentatie doorlezen. Mocht er nog problemen zijn dan zal ik dat morgen posten.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
verbatim schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:32:
[...]
Ik ga eerst nog maar eens de documentatie doorlezen. Mocht er nog problemen zijn dan zal ik dat morgen posten.
Thanks
Ik was toch nog wat vergeten want er is een dir rpmbuild gemaakt na het uitpakken. Maar hoe het nu verder moet weet ik nog niet.
Dit zijn de stappen die ik gemaakt heb:
1. Ik heb de file lxde-common-0.5.5-0.9.20110328git87c368d7.fc20.src.rpm uitgepakt met rpmbuild --rebuild
waarvan hier de link is: http://wiki.centos.org/HowTos/RebuildSRPM.
2, Na dat de file is uitgepakt krijg ik een dir rpmbuild. in die dir rpmbuild staan:
BUILD BUILDROOT RPMS SOURCES SPECS SRPMS.
3. Verder dan 2. ben ik nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan heb je nog niets geïnstalleerd staan. Je hebt een package alleen maar herbouwd. Beter als je zoekt op rpmforge voor een repo voor je CentOS en daar LXDE uit haalt. Je hebt overduidelijk weinig ervaring en dan is het herbouwen van packages niet de beste route om te nemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero of Time schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:59:
Dan heb je nog niets geïnstalleerd staan. Je hebt een package alleen maar herbouwd. Beter als je zoekt op rpmforge voor een repo voor je CentOS en daar LXDE uit haalt. Je hebt overduidelijk weinig ervaring en dan is het herbouwen van packages niet de beste route om te nemen.
Ja oke thanks
Pagina: 1