Opbouw netwerk - a.d.h.v. versterker

Pagina: 1
Acties:

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 21:33
Goedemiddag,

Op dit moment bestaat mijn opstelling uit:Eind van de week zal ik een Synology NAS 212J met films / muziek toevoegen aan mijn netwerk. Daarnaast zal ik een sony dvdspeler (of hdmi of optisch) toevoegen aan de set. In de toekomst zal er een Xbox One komen die ook aangesloten wordt.

Als ik televisie kijk wil ik niet altijd de receiver aan hebben. Om evt. het geluid over mijn receiver te laten lopen zal ik deze optisch aansluiten
Films wil ik graag streamen vanaf de nas naar de televisie (met het geluid over de receiver ofc). Muziek kan ik, hoop ik, streamen met mijn receiver vanaf de nas.

Qua besturing beschik ik over een HTC One en mijn vriendin over een iPhone 5 (en een laptop). Oh en de Raspberry Pi is nu nog via HDMI aangesloten op de TV, waardoor ik de Raspberry Pi kan besturen met de afstandsbediening van de televisie.

Ik heb voor mij zelf een tekeningetje gemaakt en hoor graag of dit de beste manier is om het aan te sluiten, of dat er een betere manier is. Daarnaast of ik geen denkfouten maak :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/3816/shki.png

toettoett

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ondersteunen de televisie en receiver ook HDMI ARC? Zo ja, dan kun je de optische aansluiting tussen deze 2 laten vervallen en biedt de HDMI verbinding dezelfde functionaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door knopper op 23-12-2013 17:03 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:50
Moet je de Denon ook niet bekabelen met netwerk? Bedraad is toch altijd beter dan WIFI.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij zou je de optische kabel weg kunnen laten en het Telfort kastje met hdmi aan de receiver hangen i.p.v. aan de tv. Met ARC heb je het geluid via je speakers. Wanneer je in de instellingen van de receiver als Standby Source de bron kiest waarop je Telfort kastje zit (CBL/SAT), kun je ook tv kijken zonder je audio installatie aan te hebben staan. (zie blz. 89 van de handleiding)
En verder inderdaad ook een ethernetkabel in je receiver.

• Thecola
Oké thanks. Dus de volgende 2 dingen moet ik aanpassen:

- telfort kastje gaat ook via hdmi naar receiver
- receiver ook bekabeld aansluiten

Moet er wel een router tussen komen gezien het telfort modem maar 4 ethernet aansluitingen heeft en er ook 1tje naar TV boven gaat. Dus wordt ie als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/3071/ls4e.png

Kan de Nas nu van de andere apparaten worden benaderd (receiver / raspberry pi)?

Nog andere dingen die ik aan moet passen?

toettoett

• S1NN3D
  • Niet online
Thecola schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:39:
Kan de Nas nu van de andere apparaten worden benaderd (receiver / raspberry pi)?
Ja, er van uit gaande dat je netwerkinstellingen goed zijn, zou dat geen enkel probleem moeten zijn.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11

Hokkie

Hello

Router achter router, zou ik niet doen. Koop een switch! Goedkoper en je zult minder snel problemen krijgen met NAT achter NAT.

Verder zal alles op deze manier naar je wens werken.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• S1NN3D
  • Niet online
Hokkie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:46:
Router achter router, zou ik niet doen. Koop een switch! Goedkoper en je zult minder snel problemen krijgen met NAT achter NAT.
Klopt. Goede aanvulling.

• Thecola
Oké ga ik even kieken voor een switch. Thanks!

toettoett

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 17:29

Dit.

Ik heb bijna dezelfde opstelling als jij (KPN), de modem staat in de meterkast met de Synology op de modem en de 2de decoder naar de slaapkamer. Vanuit de meterkast een kabel naar de woonkamer waar die uit komt op een switch waar PS4, receiver, Motorola decoder en tv op aangesloten zijn. Moet nog eens kijken naar een grotere switch voor de X360 en AppleTV.

• Thecola
flam schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:23:
[...]

Dit.

Ik heb bijna dezelfde opstelling als jij (KPN), de modem staat in de meterkast met de Synology op de modem en de 2de decoder naar de slaapkamer. Vanuit de meterkast een kabel naar de woonkamer waar die uit komt op een switch waar PS4, receiver, Motorola decoder en tv op aangesloten zijn. Moet nog eens kijken naar een grotere switch voor de X360 en AppleTV.
Bij mij zal die dus ongeveer hetzelfde uitkomen, alleen mijn modem staat in de woonkamer :)

toettoett

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:50
[mierenneukmodus]Moet die Xbox niet aan het internet hangen?[/mierenneukmodus]

• S1NN3D
  • Niet online
Flans schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:44:
[mierenneukmodus]Moet die Xbox niet aan het internet hangen?[/mierenneukmodus]
Dat zal wel via wifi gebeuren. :+

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27

Is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling. Router achter router kan prima, als je maar weet wat je aan het doen bent. Als 2x routeren nodig is (bijvoorbeeld voor een DMZ te maken) is het een prima vrij goedkope oplossing. Mooier is natuurlijk om VLAN's te gaan gebruiken zodat een DMZ niet meer nodig is, maar over het algemeen is de hardware daarvoor vrij prijzig (beetje knappe managed switch is vaak aanzienlijk duurder dan 2 huis-tuin-en-keuken routertjes) en dus is de optie van een DMZ niet zo heel gek.
Voor de meeste thuis-gebruikers is een DMZ overigens niet echt interessant, en is een switch logischer, maar dat kan ik zo niet beoordelen afgaande op de tekening

iRacing Profiel

• Hokkie

Hokkie

Hello

De manier van Flam is de manier hoe ik het nu ook heb. Een kabel vanuit de meterkast naar de TV hoek en daar een switch plaatsen. Dan heb je genoeg aansluitingen, lijkt mij.

@Kroegtijger.
Klopt, maar dat staat niet in zijn wensen lijstje ;)

typische tweaker oplossing (no hard feeling) ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Hokkie op 24-12-2013 10:55 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 11:42

itsalwaysme

Graast voor DB

Thecola schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:12:
Oké ga ik even kieken voor een switch. Thanks!
Bij KPN krijg je er gratis een switch bij, die vergeten ze wel eens mee te sturen. Ik weet niet of dat bij Telford ook zo is, maar je ken het altijd proberen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Thecola
Hmm nee heb geen switch er bij gekregen van Telfort, kan dat ook nergens terugvinden? Bij m'n ouders heb ik KPN en ook daar heb ik geen switch bij gekregen?

@kroegtijger; thanks voor de aanvulling maar snap er niet super veel van, dus denk niet dat ik me in te moeilijke bochten moet gaan wringen.. :P Als ik lees over DMZ zie ik vooral dingen t.b.v. beveiliging?

Maar waarschijnlijk haal ik vandaag nog een switch op dus kan ik morgen lekker klooien! Als ik vragen heb plaats ik dat hier nog wel

toettoett

• Hokkie

Hokkie

Hello

Thecola:

Ik denk, met jouw verhaal, dat je vooral je plan moet gaan uitvoeren (keep it stupid simple). Dan is het redelijk plug-and-play! Niets is ergerlijk als je alles aansluit en dat je dan ook nog eens je netwerk onder handen moet nemen...

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
Ik heb mijn KPN Motorola decoder met de HDMI aan de tv hangen.
Deze zitten allebei in 1 stekkerdoos. (deze staat altijd aan)

Alle randapparatuur (dvd-speler / rasp-pi / xbox enz.) heb ik op mijn versterker aangesloten.
Deze zitten allemaal in 1 stekkerdoos met een aan- en uit schakelaar.

Als ik alleen TV kijk, krijgt al mijn randapparatuur geen stroom. Wanneer ik gebruik wil maken van mijn versterker (of de randapparatuur) dan zet ik de stroom aan.De versterker gaat aan, mijn TV detecteert de versterker en verstuurt het geluid door middel van HDMI-ARC naar de versterker.
Het geluid van mijn decoder wordt als 5.1 dolby digital van mijn TV naar de versterker verstuurt.

Op deze manier hoeft al je randapparatuur niet continu op standby te staan en werkt HDMI-CEC optimaal.

PS.. Voor de raspberry pi werkt dit niet omdat het wenselijk is dat deze altijd aan staat. Ik gebruik de mijne bijna niet, dus heb ik de stekker er altijd uit tenzij ik hem gebruik. Ik merkte namelijk dat de rasp nogal wat impact heeft op een goede werking van HDMI-CEC
Pagina: 1