Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik loop hopeloos achter wat media-elektronica betreft, ik moet nog vanalles kopen (een flatscreen tv, een nieuwe computer, een nas, mediaplayer, speakers en bijhorende toestanden?) waar ik allemaal geen kaas van gegeten heb!

Ik ben maar een simpel meisje en heb geen techneut-vrienden, dus hopelijk willen jullie me helpen.

Ik zal hier beginnen met een smartphone. Ik heb nu nog een oude Nokia telefoon (dumbphone) die prima zijn werk doet: bellen, en een batterij die ik-weet-niet-hoe-lang meegaat (meer dan een week, misschien wel twee), dus ik ben zeker dat ik altijd bereikbaar ben en kan bellen, wat toch een veilig gevoel geeft (bv. in noodsituaties).

Maar natuurlijk wil ik wel mee met de nieuwe technologie, dus ik ga een smartphone kopen. Ik weet dat ik dagelijks (of om de 2 dagen) zal moeten gaan herladen, maar dat is nu eenmaal zo.
Het zou wel kunnen dat ik mijn dumbphone behoud als tweede standby toestel, dan zal ik voor mijn smartphone gewoon een tweede simkaart gebruiken. Mogelijks zal ik mijn dumphone blijven gebruiken als primair 'bel'toestel, en de smartphone als secundair internethebbeding.

Wat wil ik ermee doen?
- Vanzelfsprekend beetje surfen, e-mails bekijken.
- Ten tweede, ik ben een fervente muziekbeluisteraar, het zou leuk zijn als hij prima zijn werk kon doen als mp3-speler.
Ik gebruik nu een ouderwetse usb-stick-mp3-speler van Creative (het is zeker 8 jaar oud), het ding doet prachtig zijn werk maar ik kan er helaas niet mee scrobblen (ik ben een last.fm gebruiker).
Dus ik dacht, via een smartphone kan ik de muziek die ik onderweg of in mijn bed beluister eindelijk eens gaan scrobblen.
Maar ik vraag me af, stel dat ik 2 uur op de trein muziek beluister via mijn smartphone, kan die dat wel aan qua batterijduur? Haal ik er dan de avond mee? Zijn er hier alternatieven?
- Af en toe wat quickpics nemen. Ik heb een degelijk fototoestel, ik neem aan dat de smartphones die nu op de markt zijn (ik heb het dan niet over de high-ends) mijn huidig fototoestel niet gaan (kunnen) vervangen. Dus ik ga op dit aspect niet streng zijn, aangezien ik voor goede foto's mijn huidig toestel zal blijven gebruiken.
- Ik vind het handig om onderweg zoiets als google maps te gebruiken, maar dit is niet hetzelfde als gps? Ik weet niet of ik echt gps nodig heb (in de auto zit sowieso gps ingebouwd) en tijdens wandelingen, heb ik dan niet genoeg aan google maps om straten op te zoeken enzo? Dan heb ik gps functie toch niet nodig, of wel?

Specifieke voorkeuren
- Formaat: ik heb kleine handjes, ik ben in de winkels al fysiek gaan testen, en de smartphone die voor mij het aangenaamst in de hand lag, is de HTC Desire X (4 inch scherm). Dus ik zoek in de eerste plaats naar dat formaat. Nu ik weet dat er ook iets grotere schermen zijn (misschien de 4.3 inch) die qua formaat misschien nog te doen zijn. Maar ik zou in de eerste plaats toch willen uitkijken naar 4 inch.
- Prijs: ik heb al gesnuffeld op de markt en ik meen dat er in de 4 inch markt weinig echte high-end toestellen zijn. Aangezien dit mijn eerste smartphone gaat zijn, is het misschien beter om te beginnen in de mid tot low-mid markt. Binnen enkele jaren heb ik dan meer ervaring met het werken met een smartphone en dàn kan ik een high-endje kopen. Daarom zou ik zeggen voor nu: 200 à 250 euro.
- Materialen: liefst een zachte mataanvoelende achterkant. Dus geen gladde spiegels waar je al uw vingerafdrukken en vlekken op ziet.

Modellen die nu op mijn lijstje staan
- HTC Desire X, wegens het formaat, de matte achterkant, het kleine prijsje. De specs zijn natuurlijk nogal karig...? Maar misschien voldoet dit voor wat ik ermee wil doen?
- Sony Xperia M, wegens de matte achterkant (denk ik?), klein prijsje, iets betere specs dan de htc of vergis ik me? Wat me hier een beetje afschikt zijn de bredere bezels (ik heb hem echter nog niet in het echt gezien, misschien valt dat mee?) en ik lees vaak dat er zwakke wi-fi ontvangst is op Sony smartphones, is dat bij dit toestel ook?
- Samsung Galaxy S3 Mini of de Ace 3 lte. Deze heb ik erbij gezet omwille van het formaat. Maar in de fysieke winkels konden veel Samsung toestellen me niet bekoren omwille van de gladde materiaalafwerking. Eventueel te verhelpen met een hoesje?
- Jiayu G2S. Die ben ik hier op de site tegengekomen denk ik. Gewenste formaat, ziet er goed uit, betere specs, maar matige/slechte gps? (al weet ik niet of ik dit zal gebruiken, zie boven)

Ten slotte nog iets zeggen over de interface. Ik wil dus Android gaan gebruiken, en ik wou eerst voor een Nexus gaan omwille van de puurheid zonder bloatware (right?), maar de Nexussen zijn me helaas te groot.
Ik vind die interface op de Sony precies nog wel mooi en zuiver. Op die HTC lijkt dat ook nog mee te vallen? De Samsung interface lijkt me op het eerste zicht wat minder. Kunnen jullie me hier ook wat meer over zeggen?
Ik zal mij kennende niet zo veel apps gaan gebruiken (ik ben aan simpelheid, enkel dingen erop staan die ik ook echt ga gebruiken, zie eerste titeltje), dus een interface die mij toestaat om mijn smartphone uit te puren/personaliseren en apps te verwijderen, zou wel fijn zijn. Als dit onmogelijk zou zijn, kan ik er wel mee leven.

Dus graag jullie advies, bedenkingen over mijn voorgestelde modellen, voorstellen voor andere modellen die er niet bij staan, ...
Als jullie wat meer uitleg zouden kunnen geven over de subvragen in mijn post zou ik ook al heel blij zijn!

Bedankt alvast!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
Beste
als je onder de 200 wilt blijven is misschien deze wel de beste keus
De motorola moto g
het enige mindere voor u is is dat het een 4,5 inch scherm heeft
wilt u onder de 250 blijven dan raad ik deze aan
beide hebben genoeg accu om de dag door te komen mits je geen zware spellen speelt

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik was ook op zoek naar 4 inch of kleiner, maar er zijn simpelweg geen interessante telefoontjes meer in dat formaat. De laatste prijstechnische topper in dat segment was de ZTE blade.
daarna overwoog ik de nexus 5 vanwege top specs, kleine bezels en goede prijs, maar uiteindelijk ga ik toch voor de Moto G 16gb omdat die echt goedkoop te krijgen is, goede specs (hd scherm, quadcore, 1gb snel RAM) heeft en een stuk kleiner is dan de n5.

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 23-12-2013 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel hard bedankt voor deze tips! Ik was de Moto G nog niet tegengekomen...
Ik denk dat ik hem zal kopen.

Ik ben hem bij Vanden Borre al eens gaan vastnemen, eerste gedacht "voelt wat zwaar", maar dat is voor mij geen dealbreaker. Formaat valt mee. Oké hij is een stukje groter dan de 4 inch toestellen, maar ik ga op dit scherm aangenamer teksten kunnen lezen. Dus ja, ik ben overtuigd, fangirl Moto G to be.

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
veel plezier ermee
offtopic
hij heeft al de update naar android kit kat 4.4.2 ontvangen
misschien handig om gelijk te installeren :)

Verwijderd

Veel plezier met je toestel. Goede keuze. Daarnaast wil ik mijn complimenten geven voor de goede en uitgebreide topic start, dat zien we hier nogal eens anders bij nieuwe mensen :P
Pagina: 1