Analoge versterker naar moderne receiver

Pagina: 1
Acties:

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 16:28
Ik geniet al een flink aantal jaren van mijn analoge stereo versterker, maar wordt steeds meer verleid door de features in meer moderne receivers. Direct Spotify streamen, HDMI throughput van bronnen zoals mediaspeler en console zijn de voornaamste redenen dat ik nu twijfel. Ik heb geen behoefte aan meerder kanaalgeluid en ben prima tevreden met goed stereo.

Mijn set bestaat uit dit moment uit een Marantz PM7200, CD7300, Pro-ject draaitafel en twee Dali Suite luidsprekers.

Mijn vraag is hoeveel je nu inlevert of wint als je naar een moderne receiver gaat met meer moderne features. Gezien spotify en een ingebouwde MM phono amp hoog op mijn lijstje staan kom ik uit bij Marantz (SR6007/SR6008).

Zijn er mensen die voor een soortgelijke "upgrade" hebben gestaan, en wat zijn de ervaringen? Of is er iemand die hier slim omheen heeft gewerkt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Het is volledig afhankelijk van de kwaliteits-eisen die je hebt. Ga je voor echt high-end geluid, dan gaat er niets boven een goede analoge versterker, maar dan moet je uiteraard over bijpassende speakers beschikken. De echte puristen willen dan ook niet veel meer dan een volume-knop op de versterker hebben en verder helemaal niets. Je kan dan met een externe DAC digitale bronnen koppelen.

Gegeven de vraagstelling ga ik er voor het gemak niet vanuit dat je in deze categorie valt. Voor jouw doeleinde lijkt me een leuk 2.1 setje prima. Geeft je voor o.a. films net effe wat meer dan 2.0 stereo, maar blijft wel lekker compact in tegenstelling tot 5.1 of 7.1 opstellingen én is leverbaar met alle opties die je hierboven beschrijft.

iRacing Profiel

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:31
Je zou je analoge stereo versterker toch gewoon vie pre-out op je toekomstige reciever kunnen aansluiten?

Je hebt dan wel de features van een receiver en je kunt ook gewoon stereo op Hifi-nivo luisteren middels de pure direct funtie.

Verwijderd

Dan heb je 2 volumeregelingen achter elkaar. Niet doen.

Als je graag met hdmi en spotify aan de slag wilt gewoon zo;n surround bak kopen. Ook in zo'n 6007 of 7007 zich gewoon een "analoge" eindbak. Het enige verschil is dat ze DAC's aan boord hebben.

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 16:28
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:54:
Dan heb je 2 volumeregelingen achter elkaar. Niet doen.

Als je graag met hdmi en spotify aan de slag wilt gewoon zo;n surround bak kopen. Ook in zo'n 6007 of 7007 zich gewoon een "analoge" eindbak. Het enige verschil is dat ze DAC's aan boord hebben.
Enig idee hoe een mid-end stereo versterker van toen 400 euro zich qua geluid verhoud tot een Surround receiver van een euro of 700/800?

Idealiter zou ik een DAC willen met spotify functionaliteit en HDMI doorvoer die ik op mijn bestaande versterker kan aansluiten, maar deze bestaan volgens mij niet.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

De PM7200 kun je, als ik dat zo even snel bekijk, als eindversterker aansluiten op een nieuwe receiver met pre-outs. De Marantz SR600x is daar volgens mij geschikt voor.

Tenzij je misschien weinig kabels naar de TV wil zien lopen kun je voor een stereo opstelling best prima af met een DAC/streamer zonder HDMI. Optisch SPDIF als ingang voor je TV en gewoon alle videospelers via de TV laten lopen. Pioneer N50 zou daar bijvoorbeeld een mooie speler voor zijn, maar zonder spotify denk ik (dus streamen vanaf telefoon/tablet?).

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1