Wordt een moederbord gerepareerd binnen garantie?

Pagina: 1
Acties:

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:29
Ik heb een vraag en hoop dat er wat mede forummers zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.

Ik heb begin 2011 toen de nieuwe Sandy Bridge processors uitkwamen een Asus moederbord gekocht.
Toen kwam de melding dat er problemen waren met de SATA 300 poorten die na verloop van tijd konden uitvallen. Ik had toen geen zin om het moederbord er weer uit te halen en weg te brengen voor garantie.
Maar na verloop van tijd zijn toch 3 van de 4 SATA poorten uitgevallen, en nu bijna de garantie verliep, heb ik toch maar het moederbord voor garantie weggebracht.
Ik had van te voren bij een tweetal winkels geïnformeerd wat de garantievoorwaarden zijn van Asus bij een defect moederbord en deze werd gecrediteerd bij deze winkels.
Ik heb het moederbord zelf bij Informatique gekocht destijds en bij hun moet ik het moederbord opsturen en ben hem dan rond de 5 weken kwijt.

Ook hoor ik veel geluiden dat moederborden helemaal niet gerepareerd worden binnen de garantie.

Wat is hier nu van waar? Want baal gewoon dat ik nu zo lang zonder PC zit. En weet wel dat ik in het vervolg eerst informeer wat de garantie voorwaarden zijn bij een winkel.

Alvast bedankt voor de reacties.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Gerepareerd of vervangen, maakt het veel uit? Als het probleem maar opgelost wordt toch?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tja, als de Informatique het defect bevestigt maar Asus het bord niet toch niet repareert, kunnen ze (de winkel dus) beter meteen een vervangend exemplaar aanbieden zodat je binnen een week weer verder kan. Maar misschien hebben ze hetzelfde artikel niet meer op voorraad of moeten ze wachten op een oordeel van Asus.
Overigens vind ik 5 weken toch minstens 2 weken te lang :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er een beetje aan wat er precies stuk is. In dit geval is het de chipset die vervangen moet worden, omdat daar de bug in zit. Dat kan overigens wel, want die chips kun je lossolderen. Of het het geld waard is valt te bezien. Meestal warden die dingen gewoon vervangen door een B3bordje.

• Dyna20
analogworm schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:31:
Gerepareerd of vervangen, maakt het veel uit? Als het probleem maar opgelost wordt toch?
Dat is wel een beetje kort door de bocht natuurlijk, ik weet niet of jij graag 5 weken zonder je pc zit?
Het komt erop neer dat ik gewoon bij de verkeerde winkel heb gekocht. Had ik hem bij de Mycom gekocht liep ik gelijk met een vervangende moederbord de winkel uit en nu moet ik wachten. Dan vraag ik me af waarom bij de ene winkel opsturen en de andere gelijk omruilen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik begrijp dat jij denkt dat je de winkel voor afhandeling kan kiezen, dat natuurlijk niet zo. Garantie dient in nl te worden afgehandeld door de winkel van aanschaf. De fabrikant is hier in principe geen partij in.

Als informatique ervoor kiest om hem op sturen tja dan is dat zo. Zij moeten de garantieclaim binnen een redelijke termijn, vijf weken is zeker redelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 23-12-2013 18:18 ]

• analogworm
Volgens mij hangt dat er voornamelijk van af binnen welke termijn je een defect apparaat terug komt brengen. Als je bijvoorbeeld binnen een redelijke termijn, zoals een week, aan geeft dat t ding stuk is zal een winkel natuurlijk eerder geneigd zijn om dat ding om te ruilen. Maar kom je er pas na bijna twee jaar mee, tsja, dan willen ze natuurlijk wel eerst ff zeker weten of het defect onder garantie valt.. En ben je m dus langer kwijt..

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Ook wel jammer dat je zelf ermee gewacht hebt. Ik had destijds hetzelfde probleem, maar kon met m'n webwinkel afspreken dat zij eerst een nieuw bord bestellen, als die binnen zou zijn hoefde ik pas mijn bord op te sturen. Dag of drie zonder gezeten.

Goede kans dat dat nu niet meer zo makkelijk zal gaan, maar dat is natuurlijk winkel-afhankelijk. Stel het ze eens voor?

• Dyna20
analogworm schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:18:
Volgens mij hangt dat er voornamelijk van af binnen welke termijn je een defect apparaat terug komt brengen. Als je bijvoorbeeld binnen een redelijke termijn, zoals een week, aan geeft dat t ding stuk is zal een winkel natuurlijk eerder geneigd zijn om dat ding om te ruilen. Maar kom je er pas na bijna twee jaar mee, tsja, dan willen ze natuurlijk wel eerst ff zeker weten of het defect onder garantie valt.. En ben je m dus langer kwijt..
In principe maakt dat niet uit. Als de garantie termijn 3 jaar is en het defect valt binnen garantie.
Wat ik alleen niet begrijp is dat een andere winkel hem binnen die 3 jaar gewoon omruilt en de ander hem moet opsturen. De garantie voorwaarden worden namelijk niet bepaald door de winkel maar door de fabrikant. Een winkel gaat een moederbord echt niet omruilen als vervolgens de fabrikant deze niet crediteerd, dan is opsturen voor hun ook makkelijker.

Maar ik ging er vanuit dat een moederbord niet gerepareerd wordt, zoals zoveel artikelen.

Ik moet gewoon afwachten wat er gebeurt, zal het wel posten als ik mijn moederbord weer terug heb.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dyna20 schreef op maandag 23 december 2013 @ 23:55:
[...]
In principe maakt dat niet uit. Als de garantie termijn 3 jaar is en het defect valt binnen garantie.
Wat ik alleen niet begrijp is dat een andere winkel hem binnen die 3 jaar gewoon omruilt en de ander hem moet opsturen. De garantie voorwaarden worden namelijk niet bepaald door de winkel maar door de fabrikant. Een winkel gaat een moederbord echt niet omruilen als vervolgens de fabrikant deze niet crediteerd, dan is opsturen voor hun ook makkelijker.
De meeste webwinkels neem het niet rechtstreeks af bij een fabrikant maar bij een distributeur vandaar dat er dus verschillen tussen kunnen zitten bij webshops en/of fysieke winkels.

2e punt is voor de webshop aangezien ze bijna allemaal bij een distributeur bestellen het een B2B verkoop is vandaar dat veel webshops liever eerst het artikel binnen hebben en kunnen doorsturen naar de distributeur om zo hun eigen verlies te beperken.

Ja ik weet dat je daar als klant niks mee te maken hebt maar zo werkt het tegenwoordig helaas.

• analogworm
bobsquad schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 00:52:
[...]

De meeste webwinkels neem het niet rechtstreeks af bij een fabrikant maar bij een distributeur vandaar dat er dus verschillen tussen kunnen zitten bij webshops en/of fysieke winkels.

2e punt is voor de webshop aangezien ze bijna allemaal bij een distributeur bestellen het een B2B verkoop is vandaar dat veel webshops liever eerst het artikel binnen hebben en kunnen doorsturen naar de distributeur om zo hun eigen verlies te beperken.

Ja ik weet dat je daar als klant niks mee te maken hebt maar zo werkt het tegenwoordig helaas.
Inderdaad zo werkt het, fysieke winkels (inc webshops met fysieke winkel) daar in tegen zijn vaker geneigd om het probleem direct voor je op te lossen. Mits zij daar natuurlijk de mogelijkheden voor hebben d.w.z. test mogelijkheden en voorraad..

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Je hebt contact gehad met een tweetal winkels over hoe zij dit afhandelen, behalve de winkel waar je hem gekocht hebt? Misschien moet je dat eens gaan doen en aangeven dat je er flink van baalt dat je 5 weken zonder moederbord zit... Of zij hierin iets kunnen betekenen voor je.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
[...]

Maar ik ging er vanuit dat een moederbord niet gerepareerd wordt, zoals zoveel artikelen.

Ik moet gewoon afwachten wat er gebeurt, zal het wel posten als ik mijn moederbord weer terug heb.
dat klopt dus niet, aangezien een defect de schade kan groter maken als het toestel langer wordt gebruikt, ben je als consument ook verplicht om het defect binnen een redelijk termijn te melden
deze regel wordt wel zelden gebruikt en de sata bug is erkend door intel
asus kennende krijg je zeker een nieuw of herstelt bord, 5 weken is wel lang, maar het kan best sneller gaan (misschien geeft men 5 weken op als wordt case)

• Dyna20
Hokkie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:38:
Je hebt contact gehad met een tweetal winkels over hoe zij dit afhandelen, behalve de winkel waar je hem gekocht hebt? Misschien moet je dat eens gaan doen en aangeven dat je er flink van baalt dat je 5 weken zonder moederbord zit... Of zij hierin iets kunnen betekenen voor je.
Ik had ook eerst contact gehad met informatique, en door de telefoon kreeg ik te horen dat ik hem kon omruilen en toen ik daar aankwam kon het opeens niet, was ook een hele discussie. Had nog de naam van de medewerker gevraagd aan de telefoon, maar toen ik daar stond konden ze de medewerker niet en was er niks bekend van een telefoontje bla bla. Dus over de service ben ik daar niet echt te spreken.
Maar bord is inmiddels al opgestuurd. Maar baal gewoon dat ik hem zo lang kwijt moet zijn, zeker nu ik morgen mijn samsung 840 evo schijf voor kerst krijg waar ik nu nog niks mee kan doen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Slechte service hoor.
Maar dan nu weken geen computer, en je krijgt je ssd binnen.

Ik zou zeggen: even knopje om: Koop een nieuw moederbord, de goedkoopste voor 3 tientjes. pricewatch: MSI H61M-P31/W8

Als je dan over 5 weken je bord terugkrijgt, kan je 2 dingen doen. Verkoop dat goedkope bordje voor 25 euro (verlies 8 euro) of verkoop je bord dat terugkomt (als dat goedkope bordje bevalt) winst een paar tientjes en je kan gelijk gaan genieten van je snelle computer met ssd.

• leonbong
  • Nu online
[...]

Hier maak je een denkfout.
In Nederland bepaalt de winkelier de garantievoorwaarden, dat staat los van de fabrikant die is hier geen partij in. Dus hoe de afhandeling loopt is afhankelijk van de verkoper/winkel.

Sterker nog als jij bijvoorbeeld 3 jaar garantie op de bon hebt staan maar de fabrikant is failliet dan moet de winkel nog steeds met een oplossing komen. Het komt ook voor dat winkeliers met enorme kortingen inkopen maar daardoor hun garantie tov fabrikant verliezen. Dat maakt voor jouw als particulier niet uit de winkel moet het toch al afhandelen.

• Dyna20
Nou heb mijn moederbord terug, heeft iets meer dan 3,5 week geduurd. En moederbord is omgeruild voor hetzelfde type.

• leonbong
  • Nu online
Nou prima toch.
Pagina: 1