Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met het jaareinde in het vooruitzicht zou ik graag mijn digitale bankafschriften over 2013 willen downloaden. Nu moet ik dat via de Rabobank en ING per afschrift handmatig doen. Veel werk dat er bij mij vaak bij blijft, met als resultaat dat veel afschriften na 1,5 jaar verloren gaan in de onzichtbare database van de banken.

Ik vraag me dan ook af of er een programma, script of iets dergelijks bestaat die voor mij met een druk op de knop alle beschikbare afschriften over een bepaalde periode download en lokaal en/of in de cloud opslaat.
Heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt bij de rabobank toch alle transacties van alle rekeningen in één keer downloaden? Dan heb je ze wel in een .csv formaat of iets dergelijks, maar dan ben je voor de Rabo wel in één keer klaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Bij ING kan je csv bestanden downloaden waarbij je zelf de periode selecteert.
Ga naar overzicht betaalrekening en klik rechts boven de lijst op downloaden. That should do the trick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

orf

Met afdrukken kun je bij ING ook de datum van/tot aanpassen. Dan krijg je afschriften zoals je ze ook op papier krijgt. Wel 1 heel lang afschrift. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:20
Zoals de heren hierboven al opgemerkt heb kan je bij verschillende banken. Een grote periode in een keer downloaden als "digitaal bankbestand". Een CSV of mt940 bestand is echter niet zo makkelijk leesbaar als een afschrift. Je kunt deze echter wel gebruiken om in een kasboek/boekhoudpakket in te lezen (mits het pakket het ondersteund).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Van ING krijg ik ze gelukkig nog per post. Wel komt er sinds IBAN steeds meer per transactie op een afschrift te staan, dus de stapel wordt steeds dikker.

Ik snap werkelijk niet waarom banken niet gewoon onbeperkt online afschriften kunnen blijven tonen. 't Is nou niet alsof dat kleine beetje data per klant een probleem is, en als het nodig is om na 5 jaar nog eens terug te vinden of ik wel of niet een bepaalde rekening heb betaald, is een zoekfunctie juist heel handig. Nu verplichten ze je inderdaad om het jaarlijks zelf te printen. Bezuinigen op service, en ondertussen de tarieven verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:51:
Ik snap werkelijk niet waarom banken niet gewoon onbeperkt online afschriften kunnen blijven tonen.
Volgens mij is het gewoon weer een ordinaire verdientruuk. Mocht je behoefte hebben aan een afrekening ouder dan 1,5 jaar ofzo, dan betaal je daar behoorlijk voor. De lasten worden wat dat betreft steeds meer bij de klant gelegd. :/

In ieder geval is er voor wat betreft het downloaden van rekeningafschriften blijkbaar meer mogelijk dat ik op de sites heb gezien. Ga me daar even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:23
Klopt, en er zijn nog behoorlijke verschillen per bank. ING is nog vrij netjes daarmee, je kan vrij veel jaren nog terug om te downloaden.
SNS is een drama.

Wel is het zo, als je de (oude) gegevens nodig hebt als betaalbewijs, heb je natuurlijk niets aan die .csv bestanden. Dan moet je inderdaad weer handmatig die afschriftjes gaan zitten ophalen 1 voor 1....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Veel banken (volgens mij ook de Rabo) biedt nog de mogelijkheid om (gratis of tegen heel laag tarief) maandelijks de afschriften toe te sturen. Ik wil eigenlijk altijd de afschriften hebben, dus dat laat ik ook rustig doen.

Gaan ze de mogelijkheid bieden om eeuwig terug te kijken, dan wil ik er nog wel eens over nadenken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:07:
[...]

Volgens mij is het gewoon weer een ordinaire verdientruuk. Mocht je behoefte hebben aan een afrekening ouder dan 1,5 jaar ofzo, dan betaal je daar behoorlijk voor. De lasten worden wat dat betreft steeds meer bij de klant gelegd. :/

In ieder geval is er voor wat betreft het downloaden van rekeningafschriften blijkbaar meer mogelijk dat ik op de sites heb gezien. Ga me daar even in verdiepen.
Ik heb meerdere keren oudere transacties opgevraagd (waar zoekwerk voor nodig was) maar kosten zijn mij nooit in rekening gebracht door de Rabo. Is denk ik wat anders als je elke week iets gaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Mirved schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:47:
Zoals de heren hierboven al opgemerkt heb kan je bij verschillende banken. Een grote periode in een keer downloaden als "digitaal bankbestand". Een CSV of mt940 bestand is echter niet zo makkelijk leesbaar als een afschrift. Je kunt deze echter wel gebruiken om in een kasboek/boekhoudpakket in te lezen (mits het pakket het ondersteund).
CSV is gewoon te lezen in Excel, je moet alleen de gegevens nog iets bewerken.
In Excel 2010 gaat dat als volgt:

Open bestand, kies de gehele kolom A. Open vervolgens tabblad Gegevens en kies Tekst naar kolommen in Hulpmiddelen voor gegevens.

Een popup opent en je krijgt de mogelijkheid te kiezen tussen Gescheiden en Vaste breedte. Selecteer Gescheiden. Kies Volgende. Nu kun je de scheidingstekens kiezen waar Excel naar moet kijken. In mijn geval is dat komma en puntkomma. Selecteer wat je moet hebben en kies Volgende. Vervolgens kun je nog het gegevenstype per kolom instellen en dan Voltooien. Dat laatste is normaal niet nodig en ik laat zelf alles op standaard staan.
dcl! schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:05:
Klopt, en er zijn nog behoorlijke verschillen per bank. ING is nog vrij netjes daarmee, je kan vrij veel jaren nog terug om te downloaden.
SNS is een drama.

Wel is het zo, als je de (oude) gegevens nodig hebt als betaalbewijs, heb je natuurlijk niets aan die .csv bestanden. Dan moet je inderdaad weer handmatig die afschriftjes gaan zitten ophalen 1 voor 1....
Net even gedaan bij SNS. En zo'n drama is dat echt niet. Er is wel een maximum van 2 jaar. Is dat het "drama" dat je bedoelt?
De mogelijkheden: CSV, CSV2004 en MT940 en alles in een zip bestandje te downloaden.

[ Voor 45% gewijzigd door Arthas op 23-12-2013 16:36 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 21:57
Bij de Rabo zijn de eerste 2 afschriften ouder dan 1,5 jaar gratis, kwam ik pas achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
orf schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:45:
Met afdrukken kun je bij ING ook de datum van/tot aanpassen. Dan krijg je afschriften zoals je ze ook op papier krijgt. Wel 1 heel lang afschrift. :)
Via afdrukken mag de selectieperiode maximaal 1 maand zijn.

Via downloaden rekeningoverzicht kan je wel 5 jaar terug en krijg je de gegevens in (bijv.) csv formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

orf

Wolly schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:14:
[...]

Via downloaden rekeningoverzicht kan je wel 5 jaar terug en krijg je de gegevens in (bijv.) csv formaat.
Gek, dat was (in ieder geval zakelijk) nooit zo. Ik krijg de melding nu ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoJuicy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-07 14:33
http://weboob.org/ heeft een financiële module... Werkt met de franse banken maar is uitbreidbaar (noem het een geävanceerde html crawler)...

Er bestaat een opensource project die hiervan gebruik maakt (zie de financiele module), maar de naam ontsnapt me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Kan je niet gewoon een general purpose web automation tool zoals iMacros gebruiken? Lijkt me triviaal te scripten zoiets.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34

P_Tingen

omdat het KAN

NicoJuicy schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:52:
http://weboob.org/ heeft een financiële module... Werkt met de franse banken maar is uitbreidbaar (noem het een geävanceerde html crawler)...

Er bestaat een opensource project die hiervan gebruik maakt (zie de financiele module), maar de naam ontsnapt me even.
Ziet er grappig uit, maar ik ben wel wat huiverig om andere applicaties te laten grasduinen in mijn bankzaken. Weboob zal moeten draaien terwijl je de bankpagina open hebt, anders werkt het niet. En in het geval van de Rabobank kun je sowieso niet verder terug dan 1,5 jaar, dus voegt Weboob hier niet zoveel toe.

Wat ik jammer vind is dat de banken niet zelf een optie bieden om periodiek .csv bestanden te mailen naar een van te voren opgegeven adres. Wanneer je dat via Internetbankieren moet aanzetten en moet bevestigen met de random reader, valt daar niet zoveel mee te rotzooien en het zou een mooi archief vormen van al je transacties.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Wat vreemd dat die afschriften na 1,5 jaar verdwijnen. Heb net even ingelogd op mijn internetbankieren en ik kan gewoon alle afschriften zien vanaf het begin (2007, ben toen overgestapt naar Triodos).

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31
Bar_en_boos schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:35:
Met het jaareinde in het vooruitzicht zou ik graag mijn digitale bankafschriften over 2013 willen downloaden. Nu moet ik dat via de Rabobank en ING per afschrift handmatig doen. Veel werk dat er bij mij vaak bij blijft, met als resultaat dat veel afschriften na 1,5 jaar verloren gaan in de onzichtbare database van de banken.

Ik vraag me dan ook af of er een programma, script of iets dergelijks bestaat die voor mij met een druk op de knop alle beschikbare afschriften over een bepaalde periode download en lokaal en/of in de cloud opslaat.
Heeft iemand een tip?
1 * per jaar 15min werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
Wolly schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:14:
[...]

Ik kijk er waarschijnlijk overheen, want ik krijg alleen maar de melding dat mijn selectie te ver in het verleden ligt. Alleen het huidige en voorgaande jaar zijn toegestaan is de melding die ik krijg. En ja heb gewoon ING. Ik kan bij de ABN wel gewoon verder terug.
Pagina: 1