Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basis laptop i.c.m. SSD - welke processor "minimaal"?

Pagina: 1
Acties:

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:32
Ik ben voor mijn zus op zoek naar een basis laptop voor thuis. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor de basis dingen en het bewerken van RAW foto bestanden.

De bedoeling is dat de laptop niet al teveel mag kosten, maar ik wil zelf wel persé dat er een SSD in komt te hangen. Heb ik zelf ook in mijn desktop en ik ben daar razend enthousiast over.

Het bepekte budget i.c.m. een SSD houdt in dat er bespaard moet worden op zaken als bijvoorbeeld de processor. Op zich niet erg, want bij een laptop zonder SSD is de HDD absoluut de beperkende factor. Maar d.m.v. het toevoegen van de SSD verschuift de zwakste schakel naar de o.a. de processor (logisch natuurlijk).

Mijn vraag is of zij in haar werkzaamheden op de laptop verschil zal gaan merken tussen bijvoorbeeld een:

i3-3217u
i5-3337u
A8-4500m

Dit zijn allemaal niet meer de meest recente processors, vandaar dat je ze veel tegen komt in de gunstig geprijsde laptops.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Wat is het budget voor de laptop en welke concrete modellen heb je al gevonden?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Rossi46
Dat zijn twee factoren die er niet direct toe doen. In de zin van dat het budget "zo min mogelijk" moet zijn, maar wel reeël. Moet er geld worden bijgelegd voor een betere processor, dan is dat geen probleem. Hoeft dat niet persé, dan liever niet.

Hetzelfde geldt voor de modellen. Ieder merk heeft een veelvoud aan modellen (eigenlijk teveel, maar dat is een ander verhaal). Ik ben zelf wel gecharmeerd van Asus en Lenovo omdat ik voel dat deze merken redelijk stevige scharnieren leveren op hun basis modellen. De schermen van bijvoorbeeld Toshiba en HP wiebelen teveel. Ook hebben veel merken tegenwoordig van die glanzende randen om het scherm, vind ik geen gezicht.

Mijn plan is dus een basis laptop i.c.m. met een SSD en het liefst 8GB geheugen. Ik heb zelf het idee dat je dan al prima uit de voeten kunt met gunstig geprijsde processors. Maar zeker weten doe ik dat niet. Daarbij zal daar vast ook sprake zijn van een ondergrens. Vandaar mijn vraag.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
Ik verwacht dat uit dit rijtje de i5 het snelste zal zijn vanwege de turbo (2.8GHz). De i3 heeft bijvoorbeeld helemaal geen turbo en de Amd een vergelijkbare turbo met 4 echte kernen. Maar in het algemeen is het zo dat clock voor clock intels sneller zijn.
Maar nu is jou vraag eigenlijk, merk je dat ook? Das een moeilijke vraag zonder direct vergelijkende benchmarks op te zoeken, maar ik denk het wel. Raw bestanden vinden in mijn ervaring een beetje processor kracht wel fijn.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
Is een Acer V3 met mat full-hd geen optie? Of anders zo'n Lenovo met full-hd?
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53236G50

Is alleen geen basis laptop meer te noemen, maar schermkwaliteit lijkt mij wel van belang als je met foto's aan de gang gaat

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Idealiter ga je voor een i3-M of een i5-M processor. De -U varianten zijn langzamer (in theorie om energie te besparen, terwijl dit in de praktijk niks uitmaakt en ze alleen maar langzamer zijn). En voor foto's bewerken wil je graag een goed scherm met een zo hoog mogelijke resolutie en goede beeldkwaliteit. In de praktijk kom je dan uit bij een 1080p scherm. Deze doen het aanmerkelijk beter dan de 768p schermen die in budgetnotebooks zitten van 400-500 euro. Ik zou me concentreren op een laptop met een 1080p scherm, en dan verder kijken wat er aan hardware in zit. Concreet kom je dan uit bij de volgende laptops:

- Lenovo E540: kun je hier samenstellen. Ik zou het goedkoopste model pakken en upgraden naar i5 4200M, een WFHD (Full HD 1080p) scherm, 8GB (verdeeld over één DIMM zodat je nog kunt uitbreiden naar 16GB), een US keyboard, 62Wh accu en eventueel een Dual Band WLAN adapter. Met een 10% kortingscode zit je dan aan 660 euro. Je hebt dan een 500GB HDD, die zou ik in een caddy zetten op de plek van de DVD speler, en een Crucial M500 120GB op de plek van de HDD zetten. Dat kost je bij elkaar zo'n 100 euro meer.

- Asus N56: betere bouwkwaliteit en koeling, deze laptop wordt hier algemeen aangeraden als multimedianotebook. Zou voor het goedkoopste model gaan: pricewatch: Asus N56VB-S4061H komt met i7 quadcore (stuk sneller dan de i5 dualcore uit de Lenovo) en 6GB. Eventueel kun je hier 8GB van maken door het 2GB latje te vervangen door een 4GB, maar dan kun je niet meer uitbreiden naar 16GB. Hier geldt hetzelfde m.b.t. de SSD als bij de Lenovo.

- Iets als dit: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
Heeft een 1080p IPS scherm, wat doorgaans beter is dan TN schermen (de Lenovo en de Asus hierboven hebben dat ook). Verder is hij vrij licht, en heeft een dikke grafische kaart (die heb je waarschijnlijk niet nodig). Ook hier kun je wel een SSD in kwijt, hij heeft een vrije mSATA poort. Dit is wel handig, je HDD kan dan gewoon blijven zitten en dan hoef je niet te werken met caddy's. Nadeel is wel dat deze laptop de langzaamste CPU heeft van de 3.

Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt van wat er mogelijk is, ik zou persoonlijk niet kijken naar laptops van rond de 500 euro, maar concentreer je meer op laptops met goede schermen en goede bouwkwaliteit en koeling. Daar schort het bij de goedkopere modellen nog wel eens aan.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Hier een paar benchmarks voor de processor. Hier zie je dat de i5 wel een stuk sneller is dan de andere 2 processors. Verschil tussen i3 en a8 is er ook, maar dit is een stuk minder dan met de i5. Voor fotobewerking is een goed scherm idd aan te raden als je budget dit toelaat natuurlijk. Een Acer V5 heeft een goed IPS scherm.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:46

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie hier een hele stapel posts die allemaal geen antwoord geven op de kern van de vraag van TS: Welke processor is goed genoeg?

Het enige juiste antwoord hier is: Alle drie de genoemde processoren zijn zonder meer ruim voldoende om alle beschreven taken uit te kunnen voeren. Bij geen enkele van deze drie processoren zal de CPU kracht op korte, of zelfs middellange termijn, een beperking gaan zijn.

Ja, ik ben het met de rest eens dat een goed scherm belangrijk is. Maar dat was de vraag helemaal niet dus laat ik er gewoon van uit gaan dat TS dat weet en ook weet te selecteren.
Bottom line: Of je nou de i3, de i5 of de A8 kiest; ze hebben allemaal genoeg processing power om alles te doen wat TS vraagt.

• Rossi46
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor hun input tot dusver. Er wordt door iedereen tijd in gestoken, gezien de details in de reacties :Y
Croga schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:06:
Ik zie hier een hele stapel posts die allemaal geen antwoord geven op de kern van de vraag van TS: Welke processor is goed genoeg?

Het enige juiste antwoord hier is: Alle drie de genoemde processoren zijn zonder meer ruim voldoende om alle beschreven taken uit te kunnen voeren. Bij geen enkele van deze drie processoren zal de CPU kracht op korte, of zelfs middellange termijn, een beperking gaan zijn.

Ja, ik ben het met de rest eens dat een goed scherm belangrijk is. Maar dat was de vraag helemaal niet dus laat ik er gewoon van uit gaan dat TS dat weet en ook weet te selecteren.
Bottom line: Of je nou de i3, de i5 of de A8 kiest; ze hebben allemaal genoeg processing power om alles te doen wat TS vraagt.
Dit antwoord was inderdaad waar ik naar op zoek was. Iets afwijkend van wat er normaal in een aankoop topic gevraagd wordt, dat heeft misschien voor verwarring gezorgd. Of misschien had ik het in het Processors, Moederborden & Geheugen gedeelte moeten vragen?

Hoe dan ook, eigenlijk is het dus "zonde" van het geld om voor een i5 te gaan. Zoiets verwachtte ik al. Het zijn meer andere zaken (geheugen, HDD/SDD) die de snelheid tijdens dagelijkse werkzaamheden bepalen.

Verder ben ik voor de rest redelijk op de hoogte van wat er te koop is. Ook van de toegevoegde waarde van een full-hd scherm. Echter wordt dat door mijn zus minder/niet op waarde geschat. Het is haar laptop, dus zij bepaalt. Ik ga die discussie niet meer aan ;)

Een groot nadeel van de goedkope laptops vind ik wel de behuizingen. Of beter gezegd, de scharnieren. Zelfs een merk als Lenovo is wat dat betreft niet heilig, getuigen te slappe scharnieren op o.a. het G505s model. Jammer, want die is zeer gunstig geprijsd te vinden met de A8-4500m processor.

Pagina: 1