Toon posts:

Aankoop advies moederbord!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Aangezien mijn huidige moederbord wat verouderd begint te raken ben ik op zoek naar een nieuw bord.Mijn huidige bord is een ,

Asrock 890x extreme 3

Met de volgende hardware,

Amd 1090T
12 GB Kingston hyper X @ 1333
Sapphire R9 290
OCZ 850 voeding
OCZ vertex 3 128 gb

Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 verschillende bordjes,namelijk deze!

http://www.alternate.nl/A...duct/890218/?tk=7&lk=9432

of deze

http://www.alternate.nl/A...duct/926822/?tk=7&lk=9432

Nu word de 990FX niet echt goed beoordeeld op de site van alternate.Kan iemand dit ook bevestigen?Of valt dit allemaal wel mee?

Kortom,welk bord(chipset) kan ik het beste nemen met mijn huidige hardware?
Ben geen fanatieke overklokker maar een beetje spelen met snelheden vind ik altijd wel leuk.

Mvg,

Daniel

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:58
Met je huidige hardware zou ik gewoon blijven bij het moederbord wat je hebt als het moederbord gewoon goed werkt... dat is nl. een prima moederbord en ook nog helemaal niet zo oud. Enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat je misschien wat aansluitingen tekort komt aangezien er op de extreme3 borden van Asrock meestal wordt bespaard op het aantal aansluitingen...

Of anders gezegd, de moederborden die je kiest bieden echt maar een hele minimale meerwaarde... waarom zou je dat geld er voor uit willen geven? Dat is best wel zonde van je geld... Ik ben eigenlijk wel een klein beetje benieuwd waarom je een ander moederbord zou willen... verouderd is het bordje niet en het doet ook niets onder voor die nieuwere modellen die je linked... behalve een iets nieuwe chipset die ook weinig meerwaarde biedt t.o. de oude.

Als ik je een tip mag geven, dan stak ik het geld in een andere SSD... :) De OCZ vertex schijven staan niet bekend om betrouwbaarheid... er zijn weinig andere SSD's met zo'n hoog uitval percentage. Je kan bijna stellen dat als je nog geen problemen hebt gehad, dat je geluk hebt gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 23-12-2013 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een ander bord aan het kijken ivm random freezes van de pc....alle andere onderdelen zijn inmiddels uitgesloten.Mijn videokaart is nu onderweg terug van RMA en is volledig goed getest.Dus hier zit het ook niet in.

En als ik dan toch een ander bord moet halen dan kan ik net zo goed een 9** chipset halen. maar eerst maar een de kaart terug installeren en kijken wat er gebeurt.

Wat betreft de vertex.....Dan denk ik dat ik 1 van de weinige gelukkige ben. Heb inmddels her en der al zo'n 8 vertex 2/3 geinstalleerd zonder problemen tot de dag van vandaag.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Voor overclocking is een 990FX chipset aan te raden, maar je kan je afvragen of de prijs de upgrade rechtvaardigd. Je zult je dan echt wel op het overclocken moeten storten en gegeven AMD is een goede koeling wel erg noodzakelijk. In combinatie met waterkoeling kun je wel weer een heel stuk performance winnen, maar je zou ook eventueel naar een FX-CPU over kunnen gaan. Bedenk wel dat AMD over niet al te lange tijd wil gaan stoppen met CPU's en alleen nog maar APU's wil gaan maken, dus mogelijk dat je in een dood platform gaat investeren

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Hey kroegtijger,

Ik heb me nog niet goed verdiept in de apu's van AMD..... Welke socket moet ik dan aan denken?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:51:
Hey kroegtijger,

Ik heb me nog niet goed verdiept in de apu's van AMD..... Welke socket moet ik dan aan denken?
De APU's draaien op het moment op FM2, maar lijkt me geen goed plan voor (fanatiek) gaming. Dan kan je beter naar Intel overstappen. AMD gaat zich echt richten op licht tot middelzwaar gamen, (A8 en A10) HTPC, en kantoor-machines (A6 en A4).
High-end games kan je beter op een intel-machine draaien met aparte GPU.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:54:
[...]

De APU's draaien op het moment op FM2, maar lijkt me geen goed plan voor (fanatiek) gaming. Dan kan je beter naar Intel overstappen. AMD gaat zich echt richten op licht tot middelzwaar gamen, (A8 en A10) HTPC, en kantoor-machines (A6 en A4).
High-end games kan je beter op een intel-machine draaien met aparte GPU.
Damn,moet ik straks dan echt na jaren lang trouw te zijn geweest aan AMD overstappen naar intel? :)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:56:
[...]

Damn,moet ik straks dan echt na jaren lang trouw te zijn geweest aan AMD overstappen naar intel? :)
Het lijkt er wel op... Het zijn tot nu toe nog onbevestigde geruchten, maar uitgelekte roadmaps lijken er wel op te wijzen. In 2015 zou het doek er definitief voor gaan vallen.
Nu lijkt het me ook wel een slimme zet van AMD om zich op de APU-markt te richten en het hoge segment aan Intel te laten waar ze het eigenlijk toch al wel tegen intel afleggen, dus de overstap maken als veeleisende gamer lijkt me een logisch gevolg dan ook.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dan word het eens tijd om me te gaan verdiepen in intel. Want AMD kan ik dromen maar intel is weer ff een heel ander verhaal.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:47:
Dan word het eens tijd om me te gaan verdiepen in intel. Want AMD kan ik dromen maar intel is weer ff een heel ander verhaal.
Voor wat betreft intel kan je bij game-systemen het beste naar de i5's kijken.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:56:
[...]
NATUURLIJK NIET!!!
Amd is nog altijd prima en zal in de toekomst ook gewoon weer goede gaming cpu's maken.

Mocht je nooit over 2 videokaarten nadenken heb je ook geen 990FX chipset nodig, de gigabyte 970 ud3p a 75 euro is al een heel goed bord om mee over te klokken.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 23-12-2013 18:30 ]

• kroegtijger
mitsumark schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:30:
[...]

NATUURLIJK NIET!!!
Amd is nog altijd prima en zal in de toekomst ook gewoon weer goede gaming cpu's maken.
Mwoch, zo "natuurlijk" is het niet... nieuws: 'AMD heeft geen nieuwe FX-processors in de planning'
De kans dat er dus niets meer komt is niet ondenkbaar.
Mocht je nooit over 2 videokaarten nadenken heb je ook geen 990FX chipset nodig, de gigabyte 970 ud3p a 75 euro is al een heel goed bord om mee over te klokken.
De 970-chipset heeft met name op grafisch gebied nogal een achterstand t.o.v. de 990FX. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Comparison of AMD chipsets
Zo heb je 4 PCIe 2.0 x16 terwijl de 970 er slechts 1 biedt (de 990X overigens 2). Daarnaast heb je op de 970 geen ondersteuning voor SLI, maar dat lijkt in deze build geen issue te gaan vormen natuurlijk.

Wil je lichtjes overclocken, dan kan dat inderdaad prima op een goedkoper 990FX-bord of op een 970 tot op zekere hoogte. Wil je echter naar de limieten van wat mogelijk is, dan zou ik naar een high-end bord kijken als de pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0 waarin veel meer mogelijk is voor wat betreft overclocken (denk aan meer temperatuursensoren, betere regeling van voltages etc). Mocht je die kant op willen gaan, dan zou ik maar beginnen met eerst heel erg goed in te gaan lezen, met name op het gebied van koeling.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Dat er geen nieuwe FX processoren in de planning staan betekent niet dat er geen goed bruikbare game processors komen. (de phenom waren ook geen FX en doen/deden het prima).

Zoals ik al zei, als je geen 2 videokaarten neemt heb je geen 990FX chip nodig.

Overklokken gaat prima met de 970 ud3p, die is speciaal ontwikkeld voor de 9590, dus een 8350 met OC moet geen probleem zijn.
Eventueel kun je de asus m5a97 evo R2 pakken, lijkt me ook een prima bord.
De 990FX chipset geeft in ieder geval niks extra's op het gebied van overklokken.

Voor het geld van de sabertooth en 8350 heb je de ud3p en 9590 (of gunstiger de 9370), hoef je zelf helemaal niks meer over te klokken (je mist dan natuurlijk wel een aantal features, al heeft de TS die niet nodig).

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 17:01
Hey, je hebt het over random freezes. Nu wil ik mijn probleem niet generaliseren. Maar een tijdje terug heb ik dat ook gehad, toen bleek, dat ik de firmware van mijn, ssd moest updaten. Geen fouten ofzo tijdens foutenchecks maar toch random freezes en soms bij, games bsod's. Aangezien je aangeeft dat alles (behalve moederbord) goed blijkt te zijn, komt het aardig overeen met mijn casus.

Wellicht bespaart het je een nieuw moederbord. Succes!

• kroegtijger
Daftman380 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:37:
Hey, je hebt het over random freezes. Nu wil ik mijn probleem niet generaliseren. Maar een tijdje terug heb ik dat ook gehad, toen bleek, dat ik de firmware van mijn, ssd moest updaten. Geen fouten ofzo tijdens foutenchecks maar toch random freezes en soms bij, games bsod's. Aangezien je aangeeft dat alles (behalve moederbord) goed blijkt te zijn, komt het aardig overeen met mijn casus.

Wellicht bespaart het je een nieuw moederbord. Succes!
De kans dat het een software-gerelateerd probleem (waar dus ook bios / firmware onder valt) is, is best aanwezig natuurlijk; ik ging er eigenlijk al wel vanuit dat dit goed onderzocht was, maar het kan geen kwaad daar nog eens een blik op te werpen.

iRacing Profiel

Pagina: 1