heeft het nog zin. crosshair V formula nieuwe cpu

Pagina: 1
Acties:

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 17:01
Momenteel draai ik op een asus crosshair V formula. Top moederbord. Ooit aangeschaft om de bulldozer op te vangen. Als tijdelijke cpu toen de 965 BE genomen. Bulldozers zijn nu al,lange tijd uit en waren zeker niet wat de verwachtingen deden vermoeden. Steamroller lijkt te zijn geannuleerd.

Wat nu?

Ik speel erg graag games en mijn huidige cpu lijkt een bottleneck te worden. Tijdens Counterstrike global offensive ligt het gebruik dik over de 80% met geregeld veel pieken naar de max. Het spel voelt sinds een tijdje ook al niet meer lekker aan. Verder speel ik niet veel spellen waar iedere hapering of schok leven of dood betekent dus eigenlijk geen ander vergelijkingsmateriaal.

Is het nog zinvol dit systeem een nieuwe cpu te geven? De fx8350? Fx9xxx? Of op de schroothoop en op naar intel? Voorkeur gaat uit naar het uiterste uit mn mobo halen waar ik hem oorspronkelijk voor had gekocht.

Cpu is nu dus 965 BE met h110 koeling (closed loop ding van corsair)
Ram corsair vengeance 8 gb
Mobo crosshair v formula
Gpu msi 660ti

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Wil je er echt op vooruit gaan, dan zal je, zoals je zelf al opmerkte, minimaal naar een FX8350 moeten wat je grofweg 165,- verder brengt.
Zou je naar een nieuw bord met CPU overstappen, dan kom je gauw uit bij een i5-4570 die wat krachtiger is op singlethread, maar iets minder op multithread. (voor jouw doeleinde zou hij iets geschikter zijn dan een AMD) en ben je ongeveer hetzelfde voor kwijt. Moet er nog wel een bord bij, en als dat een gelijkwaardig bord moet gaan worden als je huidige, dan ben je nog eens zo'n 150,- verder. De vraag is dus of je het waard vind om dat te besteden eraan om in de toekomst dan nog eens een upgrade te kunnen doen, of dat je nu een upgrade doet en in de toekomst een volledige upgrade van het systeem gaat doen. Dat laatste lijkt mij slimmer, omdat je dan waarschijnlijk ook wel weer aan een nieuwe GPU toe bent, en je dan weer alles optimaal op elkaar kan afstemmen.

iRacing Profiel

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-02 21:39
Een fx 8320 is goedkoper en kan je gemakkelijk overclocken naar dezelfde snelheid als een 8350 en hoger. Zeker met jouw mobo en koeling.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Linus_BE schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:44:
Een fx 8320 is goedkoper en kan je gemakkelijk overclocken naar dezelfde snelheid als een 8350 en hoger. Zeker met jouw mobo en koeling.
Het nadeel van de 8320 is dat de CPU multiplier gelimiteerd is op 20, en de 8350 geen limiet kent. De vraag is of dat het prijsverschil dan nog rechtvaardigd.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
kroegtijger schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:36:
[...]

Het nadeel van de 8320 is dat de CPU multiplier gelimiteerd is op 20, en de 8350 geen limiet kent. De vraag is of dat het prijsverschil dan nog rechtvaardigd.
Huh? Iedereen die ik ken en iedereen op internet kan de multiplier gewoon boven de 20x zetten.
AMD adverteerd ook met unlocked multiplier...
Daarnaast hoeft dat geen overklok bottleneck te zijn want je kunt doorgaans de bus van 200MHz verhogen naar 220, 240 of zelfs meer.