Advies aankoop videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Norbert.O
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 16:24
Beste Tweakers,
Na enkele weken stage te hebben gelopen kan ik een goede deal krijgen bij de winkel waar ik dat heb gedaan. Ik kan enkele componenten tegen inkoopprijs krijgen en aangezien ik dus nog een videokaart nodig heb...
Echter zit ik wel met wat vragen. Zo heb ik een 520W voeding en staat er 600W voorgeschreven.

Kaart die ik op het oog heb:
pricewatch: Gigabyte GV-N770OC-4GD

Wat wil je bereiken?
Een goede videokaart waarmee ik voorlopig alles op ultra kan spelen.
Voorlopig op 2 schermen kan gamen
Een tijdje vooruit kan al is het later op lagere settings

Wat mag het gaan kosten?
De kaart die ik nu op het oog heb zou mij zo'n €280,00 kosten tegen inkoopprijs.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1MSI Z87-G43€ 91,50€ 91,50
1Enermax Ostrog GT Zwart / Rood€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 62,45€ 62,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 59,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,60€ 50,60
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,91

Hopelijk kan iemand mij hier helpen en kan ik een goede koop doen.

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-11-2025
Wat jij wil bereiken moet wel lukken met de GTX 770,

hier een voorbeeld, YouTube: Gigabyte Windforce GTX 770 4gb Battlefield 3 Surround Game Play

• Norbert.O
Dankje, kon al bijna niks vinden aan reviews op youtube. Benchmarks vinden rond deze kaart is ook al niet te doen. Tenzij iemand nog een betere kaart weet ga ik deze dus binnenkort halen.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Doe jezelf een lol en ga niet beknibbelen op je voeding. Mocht je voeding het net wel, niet niet gaan trekken dan krijg je een instabiel systeem. Koop een fatsoenlijke voeding, heb je veel (ongemerkte) lol aan en kan zo mee naar volgende systemen.
Een voeding en de impact daarvan word vaak nogal onderschat.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Norbert.O
@arbraxas Het systeem wat daar staat heb ik al in m'n bezit dus de voeding kan ik niet zo simpel omruilen. Zou ik dus de huidige moeten verkopen en een tweedehands kopen van meer watt.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Deze videokaart kan max 75+75+150 = 300 watt verbruiken. Max, dus dat betekent na heftige overclock op waterkoeling op piekpunten. Bij normale load zal deze kaart net 200 watt verbruiken. De rest van je systeem gaat nooit en te nimmer de overige 220 watt volmaken, met die h60 kan je je cpu misschien naar 4,2 Ghz tillen, maar dan houdt het ook op. Een 4670K gaat dan hooguit 150 watt verbruiken, dan houdt je nog steeds genoeg over. Verder heb je nu een kwaliteitsvoeding die op momenten dat het echt zwaar wordt net dat beetje meer kan leveren. Bij hardware.info was de voeding nog vrij stabiel en efficiënt bij een belasting van 580 Watt.

Kortom, je zit echt veilig met deze, een nieuwe is absoluut niet nodig.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:44

Esumontere

Floep, banaan.

Het probleem van de 4GB versie van een GTX770 is dat het ding eigenlijk niet in staat is om die 4GB aan te sturen vanwege de te kleine bus (256bit). Eigenlijk is het dus vrij nutteloos om de 4GB versie hiervan te kopen, gezien het toch niet efficient gebruikt kan worden. Dus, zou je denken, de 2GB versie dan? Maar het probleem daarmee is weer dat 2GB weer enigszins weinig videogeheugen is; BF4 zit er al tegenaan en Bioshock Infinite bijvoorbeeld gaat er soms ruim overheen (piek bij mij was ~2400 MB volgens GPU-Z).

Eigenlijk is het dus niet aan te raden om een GTX770 te kopen, tenzij je gebruik wil gaan maken van functies als Shadowplay of G-Sync. Zo niet, dan is het wellicht een beter idee om een R9 280X te kopen. Die heeft 3GB geheugen, wat ook nog eens goed aangestuurd kan worden met een bredere bus (384 bit). Verder zijn de prestaties ongeveer gelijk, en kost 'ie ook nog eens hetzelfde. Enige probleem met die kaarten is dat ze momenteel slecht leverbaar zijn, in verband met de bitcoin bubbel. Ik weet niet hoeveel geduld je hebt, maar hij is het wachten sowieso waard :) Eventueel kan je ook kijken naar de Radeon HD7970; dat is exact dezelfde kaart als de 280X.

Wat betreft je voeding, zoals hierboven al gezegd is de 520W-voeding die je hebt van zeer goede kwaliteit en kan hij ook prima meer wat vermogen leveren dan op de doos staat. Echter, dat is in dit geval niet eens nodig. Een GTX770 verbruikt inderdaad ongeveer 200W bij normale belasting (dus niet FurMark of Unigine Valley ofzo, maar gewoon tijdens het gamen) en je CPU maximaal 150W. Tel daar 50W bij op voor de rest van je systeem en je komt uit op een maximale belasting van 400W. Ook in het geval van de 280X zit je voldoende; die verbruikt ongeveer 250W bij normale belasting.

• Norbert.O
Bedankt voor je toelichting Esumontere zoiets zou ik dus zelf nooit aan denken. Het probleem waar ik dus een beetje mee zit is dat ik het bij Informatique moet kunnen kopen. Ook is het budget op zo'n moment lastig omdat de in- en verkoopprijzen erg kunnen verschillen.

Als ik je goed begrijp zou een kaart zoals onderstaande dus beter zijn dan die ik in de startpost noem?
pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD
pricewatch: Gigabyte GV-R929D5-4GD-B

[ Voor 10% gewijzigd door Norbert.O op 23-12-2013 01:20 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Daar heb je gelijk in. :) Zoals Thomg hierboven al aangeeft is de Gigabyte versie hiervan goed leverbaar. Ik verwacht dat je bij Informatique wil kopen omdat je hier goedkoper dingen kunt aanschaffen; maar waarom zou je als bij een andere webwinkel het ding uberhaupt al goedkoper is? ;)

De 290 die je in je post noemt is inderdaad ook erg goed, nog stukken beter dan de 280X zelfs. Daar is de prijs dan ook naar :) Probleempje met de 290 is dat de stock-koeler een pleurisherrie maakt, en er nog geen variant met aftermarket koelers beschikbaar is. Je kunt er zelf een Arctic Accelero Xtreme III op zetten, maar dat is wel wat gepruts en je bent dan ook je garantie kwijt...

[ Voor 40% gewijzigd door Esumontere op 23-12-2013 01:35 ]

• Norbert.O
Inkoopprijs is toch wel de laagste prijs die je kunt hebben over het algemeen.

Ik zal kijken wat ik ga doen. Aftermartket koeler van 50 euro is ook niet echt ideaal, garantie weg en ook niet bepaald goedkoop. Is er iets bekend over varianten met aftermarket koelers vanuit de fabriek? Anders is het nog even verder kijken naar andere kaarten.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Norbert.O schreef op maandag 23 december 2013 @ 01:41:
Inkoopprijs is toch wel de laagste prijs die je kunt hebben over het algemeen.

Ik zal kijken wat ik ga doen. Aftermartket koeler van 50 euro is ook niet echt ideaal, garantie weg en ook niet bepaald goedkoop. Is er iets bekend over varianten met aftermarket koelers vanuit de fabriek? Anders is het nog even verder kijken naar andere kaarten.
Aftermarket koelers van de grote broer de R9 290x komen zo langzamerhand beschikbaar. Het kan dus niet lang duren voordat de r9 290 die qua opbouw gelijk is ook een upgrade krijgt.

• Norbert.O
Oké dan is het dus nog even wachten. Ik heb inmiddels ook naar de inkoop prijs gevraagd van een R9 290X pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 Misschien is dat nog aantrekkelijk al zijn het misschien paar tientjes extra.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt de 290 prima overklokken naar dezelfde kloksnelheid als de 290X, dus ik zou die extra tientjes niet betalen :)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
290 zou ik halen, die is bijna net zo snel als de X versie. Haal alleen wel een met een custom cooler. Anders zit je met een vliegtuig opgescheept. Word je niet blij van. (Ervaringsdeskundige)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Norbert.O
Of even wachten tot ze er zijn met aftermarket coolers..

Verder heb ik even m'n contact gevraagd naar de prijzen.

[ Voor 34% gewijzigd door Norbert.O op 23-12-2013 16:50 ]

• Norbert.O
pricewatch: Gigabyte GV-R929D5-4GD-B
Ga ik deze gewoon reserveren. 4gb geeft me wel een prettig toekomst bestendig gevoel.
Pagina: 1