Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke 55" TV moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik wil dus een nieuwe TV en heb een budget van ongeveer € 1500,-
Daarnaast wil ik gezien de kijkafstand minimaal een 55" model.
Het hele Smart-TV gebeuren boeit mij niet zo aangezien er toch een Mediacenter aangehangen wordt.

Door de bomen en bos was het al een kluif om een fatsoenlijk model uit te zoeken, maar ben uiteindelijk bij de volgende modellen uitgekomen:

Samsung UE55F6750
pricewatch: Samsung UE55F6750 Zilver

&

Samsung UE55D8000
pricewatch: Samsung UE55D8000

Hoewel dit verouderde modellen zijn uit 2011 ben ik nog steeds te spreken over de specificaties zoals het aantal Hertz. Ik snap daarom ook niet waarin de nieuwere modellen van Samsung zich onderscheiden ten opzichte van de oude generatie. Zoals:

Samsung UE55F6500
pricewatch: Samsung UE55F6500 (Duits model) Zilver

Is het verschil puur optisch, of zie ik iets over het hoofd?

Mijn vraag is nu wat voor model ik het beste kan kiezen. Ik heb namelijk het idee dat ik iets niet helemaal begrijp. Waarom zou ik een 2013 model kiezen terwijl de modellen uit 2011 net zo goed uit en dezelfde prijs hebben?

Deze leek snapt het in ieder geval niet meer :P

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:29
Hoe sta je tegenover plasma? Gezien je budget zou ik zelf persoonlijk gaan voor een panasonic plasma, bijvoorbeeld:

pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver

De reden is simpel, naar mijn persoonlijke mening het mooiere beeld dat je krijgt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

plasma natuurlijk. Je hebt het budget en de ruimte. Plasma heeft veel mooier beeld, en ze zijn ook al veel zuiniger geworden. Die ST60 is een prachtig ding.

People as things, that’s where it starts.

• Wootism
  • Niet online
Ja ik ben wat dat betreft nog enigszins bevooroordeeld over plasma denk ik. :P
Die dingen gebruiken nog steeds het dubbele aan stroom en kunnen nog steeds inbranden.
Mijn ervaring met plasma is ook dat het beeld in lichtere ruimtes (veel zonlicht) niet echt tot zijn recht komt en flets aandoet.

Desondanks ziet die Panasonic er interessant uit! En beduidend beter beeld is ook wat waard natuurijk.
Het nadeel is dan weer wel dat ik me nu ook nog moet gaan oriënteren op het gebied van plasma-schermen. En ik zag door de bomen het bos al niet meer bij de LCD varianten....

[ Voor 6% gewijzigd door Wootism op 22-12-2013 19:56 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:04

OMD

Overweeg ook eens de Philips 55PFL8008.

Die is op moment van schrijven erg aantrekkelijk qua prijs.
Kostte deze tv half jaar geleden nog 2500 euro, kost hij nu 1500 euro en 1400 met cashback.

Over het algemeen lovende recensies wat beeld en geluid betreft. Smart tv is wat minder.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb een 46 inch Panasonic plasma uit eind 2008 met nog steeds een fantastisch beeld. Echter is er een bekend electronica probleem met veel Panasonic tv's waardoor de tv vaak niet meer opstart en ik soms wel 50 x power knop in moet drukken om hem aan te krijgen. Reparatie gaat meer dan € 300 kosten, of ik moet zelf onderdelen in buitenland gaan bestellen en zelf kapotte onderdeel vervangen. Wel zonde, een tv van € 1300 die na 5 jaar al vervangen moet gaan worden.....

Ondanks dat de tv het nog wel doet, ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe tv. Ik zit te twijfelen over weer een plasma maar het strommverbruik is toch wel stuk hoger hoor, kost je zo € 100 extra per jaar t.o.v. een LED tv en dat telt best aan. Ik geloof ook niet dat een moderne 55 inch plasma echt veel zuiniger is dan mijn 46 inch plasma van 5 jaar oud.

Daarbij komt dat het beeld van echt goeie LED tv's van € 1500 en hoger de beeldkwaliteit van een gemiddelde plasma echt wel benadert, ik geloof toch niet dat er nog heel veel verschil in zit. Een plasma heeft wat betere zwartwaarden en misschien iets natuurlijker kleuren maar met helder daglicht vind ik een plasma lastig om naar te kijken.

Ik twijfel heel erg tussen een Philips 55PFL8008 (zijn opeens stuk goedkoper geworden) en een Samsung 55F6500. De Sony 55W905 en de Samsung 55F7000 zijn hele mooie tv's maar die zijn echt te duur, dat heb ik er niet voor over.

Over de Philips wordt gezegd dat het Smart TV gedeelte langzaam en wat gedateerd is maar het gaat mij toch echt om de beeldkwaliteit. Ook het geluid schijnt heel behoorlijk te zijn. Bij de Philips krijg je ook nog eens gratis 5 jaar garantie d.m.v. speciale actie.

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-06 20:52
MegaJurk schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:17:
Ik heb een 46 inch Panasonic plasma uit eind 2008 met nog steeds een fantastisch beeld. Echter is er een bekend electronica probleem met veel Panasonic tv's waardoor de tv vaak niet meer opstart en ik soms wel 50 x power knop in moet drukken om hem aan te krijgen. Reparatie gaat meer dan € 300 kosten, of ik moet zelf onderdelen in buitenland gaan bestellen en zelf kapotte onderdeel vervangen. Wel zonde, een tv van € 1300 die na 5 jaar al vervangen moet gaan worden.....

Ondanks dat de tv het nog wel doet, ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe tv. Ik zit te twijfelen over weer een plasma maar het strommverbruik is toch wel stuk hoger hoor, kost je zo € 100 extra per jaar t.o.v. een LED tv en dat telt best aan. Ik geloof ook niet dat een moderne 55 inch plasma echt veel zuiniger is dan mijn 46 inch plasma van 5 jaar.
Even een vraagje, hoe kom je aan 100 euro aan stroom meer per jaar? Onzin, een 55st60 doet gemiddeld 133 watt. Zeker niet zoveel als jouw 46er.

Als je het bont maakt en bv 8 uur kijkt per dag kom je misschien op een ruime 30 euro. Tja, lever je daar zoveel beeldkwaliteit en kijk plezier voor in.

Je komt ook met de toppers op lcd van een koude kermis thuis.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CEA

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

M-dgrt schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:11:
[...]

Even een vraagje, hoe kom je aan 100 euro aan stroom meer per jaar? Onzin, een 55st60 doet gemiddeld 133 watt. Zeker niet zoveel als jouw 46er.

Als je het bont maakt en bv 8 uur kijkt per dag kom je misschien op een ruime 30 euro. Tja, lever je daar zoveel beeldkwaliteit en kijk plezier voor in.

Je komt ook met de toppers op lcd van een koude kermis thuis.
133 watt valt inderdaad wel mee, mijn plasma zit gemiddeld op meer dan 400 watt en dan wordt het over 5 jaar gerekend best veel.

Wat ik echter niet snap is dat als plasma nog steeds zoveel beter is als led lcd, plasma toch helemaal van het toneel verdwijnt.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

De D8000 doet nauwelijks onder voor de F8000 van dit jaar, behalve op de Smart functies. Puur op beeld zeker interessant.

Plasma krijgt duidelijk minder aandacht vanwege stroomverbruik en helderheid in de winkel

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 23-12-2013 01:54 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gezien je ruimte qua budget en wat je aan formaat tv kwijt kunt, zou ik ook zeggen de 55 inch ST60 van Panasonic. Deze zal verreweg de beste beeldkwaliteit leveren voor zijn geld. Laat je niet van van de wijs brengen qua stroomverbruik, inbranden of een mindere helderheid want dat valt allemaal reuze mee. Zelf heb ik sinds een week mijn tweede plasma staan van Panasonic en ben er weer erg tevreden over. Bij mij komt er geen lcd in huis.

• FreakNL
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ook ik geef je als advies om Panasonic plasma te nemen.

Volgens mij valt de 55st60 ruim binnen je budget. Stroomkosten zijn echt niet zo veel meer dan een LCD en inbranden is niet echt een issue meer.

Mijns inziens geeft plasma nog altijd de best prijs/kwaliteit verhouding..

Verwijderd

Wij hebben nu de D8000 (46 inch) sinds deze in 2011 uitkwam geloof ik. Ben echt erg te spreken over de beeldkwaliteit van dit toestel. Een paar jaar geleden dan ook het vlaggenschip van samsung. Als het zoals mr.paaJ zegt nauwelijks onder doet voor de F8000 zou ik dit toestel ook zeker overwegen.

In 2011 was het 46" model zo'n €2000 en het 55" model al bijna 2x zo duur dus je krijgt zeker waar voor je geld. Hoewel de prijzen van de wat duurdere TV's altijd erg dalen.

Ik zou als ik jou was gewoon langs een winkel gaan en kijken naar de kwaliteit van zowel de ST60, je andere keuze's en de F8000 (de D8000 zal denk ik niet meer te zien zijn) en daar je keuze op baseren. Natuurlijk ook rekening houdend met belichting in de winkel. Ik moet wel zeggen dat ik het zelf ook niet zo heb op de plasma's, dat is echter puur vanwege de dikkere randen. De beeldkwaliteit is natuurlijk het belangrijkst maar een dunne rand doet ook de kijkervaring ten goede.

• Wootism
  • Niet online
Bedankt voor al jullie reacties!
Had niet verwacht dat het hier vooral richting de plasma-TV's zou gaan!
Bij nader inzien ook wel begrijpelijk aangezien plasma blijkbaar beter beeld weergeeft.

Desondanks vind ik het dan toch raar dat een TV met een betere beeldtechniek dan LCD in 2015 niet meer gemaakt wordt... Waarschijnlijk doordat ze meer stroom verbruiken, dikker zijn en een bredere rand hebben.

Ik denk dat ik de ST60 maar eens ga bekijken in de winkel, en dit proberen te vergelijken met een LCD.
Het enige nadeel aan alle plasma-schermen is toch wel de brede rand. Ze kunnen geen van alle op tegen het randje van bijvoorbeeld de D8000. En aangezien de TV grotendeels van de tijd uit staat, wil het ook natuurlijk ook wat.

Ik ga in ieder geval op onderzoek uit :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wootism schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:18:
..

Desondanks vind ik het dan toch raar dat een TV met een betere beeldtechniek dan LCD in 2015 niet meer gemaakt wordt... Waarschijnlijk doordat ze meer stroom verbruiken, dikker zijn en een bredere rand hebben.

..
Ach, de beste techniek wint niet altijd. Het is ook een stuk marketing. En het feit dat plasma's er niet uitzien in een met TL verlichte winkel...

Stroomverbruik is te verwaarlozen, nieuwere plasma's zijn bijna net zo zuinig. Dikkere/bredere randen? Zelfs mijn ST50 vind ik behoorlijk dun en wanneer kijk je nou tegen de zijkant van je TV aan? Maargoed, dat is ook persoonlijk. Persoonlijk vind beeld veel belangrijker dan een dun randje.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mijn eerste advies is vooral geen plasma. Ga eens in de gemiddelde winkel kijken, en bij 9/10 zie je de IR/burn in er al in zitten (ondanks dat ze regelmatig andere kanalen opzetten, of bijvoorbeeld dvd's afspelen).

Als je per se plasma wilt, ga dan voor de samsung's en niet panasonic's. Panasonic is erg gevoelig, al binnen enkele uren zie je IR (dus avondje tv kijken kun je wel vergeten tenzij je genoeg van kanaal wisselt), waar de samsung het nog wel 1 dag kan volhouden als je alle instellingen zoals pixel orbiter aan zet.
En vooraf goed je kijkgewoonte in beeld brengen (kijk je niet teveel films ivm zwarte randen, kijk je niet teveel dezelfde zender ivm iconen links/rechts bovenin, game je niet teveel ivm stilstaande HUD) ga zo maar door.
Persoonlijk vind ik het een hoop risico en gedoe - voor iets waar je dik 1000 euro voor betaald niet domweg kunnen gebruiken voor wat het bedoeld is (tv is immers voor tv kijken bedoeld) zonder nadenken.

Stroomverbruik moet je denken richting de 40 euro ofzo meer per jaar, dus over ~5/7 jaar (zo lang doet men gemiddeld met een tv) toch een paar honderd euro verschil.

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 21:59
Over het wel of niet inbranden, aangezien dat het argument is voor wel of geen plasma soms hierbij een bron dat het tegenwoordig toch wel een ander verhaal is als vroeger:

http://hdguru.com/plasma-tv-burn-in-fact-or-myth/826/

Mocht je intresse hebben in plasma lees het eens, en kijk ook nog zelf verder rond. Zelf heb ik een voorkeur voor LCD maar dat is meer vanwege het overdag en in zeer lichte omgeving tv kijken. Al merk ik dat bij Lcd dit ook niet ideaal is en ik dus ook snel verduister als ik echt er voor ga zitten.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Tribledragon schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:03:
Over het wel of niet inbranden, aangezien dat het argument is voor wel of geen plasma soms hierbij een bron dat het tegenwoordig toch wel een ander verhaal is als vroeger:

http://hdguru.com/plasma-tv-burn-in-fact-or-myth/826/

Mocht je intresse hebben in plasma lees het eens, en kijk ook nog zelf verder rond. Zelf heb ik een voorkeur voor LCD maar dat is meer vanwege het overdag en in zeer lichte omgeving tv kijken. Al merk ik dat bij Lcd dit ook niet ideaal is en ik dus ook snel verduister als ik echt er voor ga zitten.
Klopt, maar dat zie je de laatste tijd veel terugkomen in reacties en fora. Dat kijken dingen zeggen als 'mijn oude 200x plasma is prima, maar mijn nieuwe 201x plasma bij identiek gebruikt heeft gelijk burn in'. Dus zo'n post uit 2009 lijkt me in relatie tot de huidige tv's niet iets om blind te volgen.

Zoals ik zei, ga een winkel in waar plasma's staan en 'normaal' beeld uitzenden (zoals dvd's, muziek kanaal, etc) en zoek voor burn in/ir. Grote kans dat je het vindt, ook al is het gebruik eigenlijk niet anders dan in je eigen huiskamer.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

je vergeet hierbij dat mensen op fora sneller zeggen "mijn panasonic is fucking kut!" dan dat ze zeggen "mijn panasonic is geweldig".

Ook zijn winkels in de meeste gevallen juist niet de plaatsen waar je moet kijken voor beeldkwaliteit. Vreemde instellingen, TL licht, erg fel verlicht, promotiemateriaal wat TV's er geweldig laat uitzien of 12 uur lang op 1 kanaal staan.

En burn in is het niet, het is retentie, veel minder erg, want tijdelijk. Echt inbranden is veel moeilijker geworden, gezien plasma behoorlijk ontwikkeld is. Stroomverbruik is behoorlijk verlaagd, kans op inbranden bij normaal gebruik ook.

People as things, that’s where it starts.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

De Philips 55PFL8008K is met ingang van vandaag opeens bijna bij alle winkels weer met enkele honderden euro's verhoogd, wat raar.... Nou dan valt die in ieder geval - gezien zijn huidige prijs - weer af.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Luister naar een mede FOK!ker en koop een pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn Panasonic is geweldig. Serieus. Burn in? Geen last van. 55st50.,,,

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 24-12-2013 01:02 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Laat je niet afschrikken door de burn-in verhalen. Het is echt niet zo dramatisch als sommige plasma-tegenstanders verkondigen. Ja, in principe kan het voorkomen maar de kans is echt maar heel klein. En het is inderdaad zo dat mensen eerder gaan verkondigen dat iets slecht is dan dat iets goed is.

Ik heb ondertussen 2 moderne plasma's (42GT30 en 50GT60) gekocht en het zijn gewoon fantastisch tv's met een geweldige beeldkwaliteit. Van de genoemde problemen heb ik geen last. Elke techniek heeft zijn voor- en nadelen. Persoonlijk zou ik nooit een lcd in huis halen omdat ik deze gewoonweg niet om aan te zien vind met dat backlightbleeding, motion blurring, belabberde zwartwaarden en andere typische lcd-mankementen. En de kans dat je daar last van zult hebben is 100% want het is inherent aan de lcd-techniek. Geef mij maar een plasma die een theoretische kans heeft op problemen. Ik heb er nog geen last van gehad maar kan ondertussen wel prima tv kijken.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

S1NN3D schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 08:32:

Ik heb ondertussen 2 moderne plasma's (42GT30 en 50GT60) gekocht en het zijn gewoon fantastisch tv's met een geweldige beeldkwaliteit. Van de genoemde problemen heb ik geen last.
Hoe vind je de 50GT60 qua design? Zijn de randen om de tv storend? Mijn Panasonic 46 inch uit 2008 heeft randen van 6,5 cm om de tv heen en dat oogt anno 2013 toch wel erg gedateerd. Ik geloof dat de randen om de 50GT60 zo'n 3 cm zijn.

Ik neig nog steeds naar een LED maar de echt goed geteste LED tv's zijn niet verkrijgbaar in 50 inch formaat en ik vind 55 inch toch wel erg groot.

Verwijderd

Panasonic Plasma! Heb zelf een Viera uit 2007-2008 en die werkt nog steeds als een trein, geweldig beeld en qua prijs scheelt het vrijwel niets met de modellen die je aangedragen hebt.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Ik ben vaak genoeg in slaap gevallen bij een film waarna het scherm uren op het xbmx scherm zonder screensaver terecht is gekomen. Of de hele nacht zo'n sbs6 logo in je scherm. Bij zowel mijn oude (P42GT20) als nieuwe (VT50) plasma van Panasonic nergens last van. Burn-in verhalen zijn zwaar overdreven imho.
Dus +1 voor plasma :)

Wat betreft het niet meer produceren van plasma's.. het is misschien een beetje te vergelijken het vhs vs betamax/video 2000 verhaal. Daarbij heeft het nu niet zoveel zin meer om er veel geld in te stoppen omdat je binnenkort oled krijgt en dat is veel beter dan plasma

Hallo met Tim

• S1NN3D
  • Niet online
MegaJurk schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:45:
[...]

Hoe vind je de 50GT60 qua design? Zijn de randen om de tv storend? Mijn Panasonic 46 inch uit 2008 heeft randen van 6,5 cm om de tv heen en dat oogt anno 2013 toch wel erg gedateerd. Ik geloof dat de randen om de 50GT60 zo'n 3 cm zijn.

Ik neig nog steeds naar een LED maar de echt goed geteste LED tv's zijn niet verkrijgbaar in 50 inch formaat en ik vind 55 inch toch wel erg groot.
Ik vind dat er niets mis is met het design van de GT60. De rand is weer een stuk dunner dan bij de GT30 en ervaar ik niet als storend of te breed en is helemaal niet ouderwets.
Pagina: 1