Nieuwe small office netwerk inrichting

Pagina: 1
Acties:

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12 14:12
Beste Tweakers,

De zaken gaan goed, dus wordt het tijd om het thuiskantoor en schuur te verlaten en een mooi pandje te zoeken.
Het pand is inmiddels al gevonden, echter moet hier natuurlijk een kleine netwerk infrastructuur in om alles goed te laten verlopen.
Dit zal gaan om een NAS en een router, echter heb ik ook wat vragen over synchronisatie en dergelijke.

Het plan is om in het nieuwe pand een NAS te nemen welke synchroniseert/kopieert naar de NAS welke thuis komt te staan.
Er zijn dus 2 nieuwe NASsen nodig, waaraan een aantal eisen worden gesteld;
Office: minimaal 4 bay, opslagruimte zijn we nog niet over uit.
de bedoeling is om er aan het begin 2 schijven in te stoppen die in mirror draaien, later wordt dit dan uitgebreid naar 2x2 schijven die in mirror draaien.
Thuis: minimaal 2 bay, opslagruimte zijn we nog niet over uit.
hiervan zal 1 schijf worden gebruikt voor thuisgebruik, films foto's etc. en de andere moet een off-site backup vormen voor de NAS die op kantoor staat.

Ook is er een nieuwe router nodig, welke aan een aantal eisen moet voldoen;
gigabit aansluitingen, minimaal 4 stuks.
dual band wifi.

Momenteel synchroniseer ik met 1 NAS via ''allwaysync'', dat is een simpel programma welke om de 10 minuten checkt welke bestanden op de laptop staan en nog niet op de NAS, vervolgens worden de missende bestanden of aangepaste bestanden gekopieerd.
Echter moet er nu dus een zelfde soort systeem komen om tussen 2 NASsen te syncen.
ik heb hier verder geen ervaring mee en hoop dat iemand me in goeie richting kan sturen.

Qua NAS heb ik niet superveel ervaring, momenteel een simpele mybooklive staan.
echter zullen de nieuwe NASen wel wat professioneler moeten met het oog op de onderlinge sync.
het budget zonder schijven ligt op max 500 voor de kantoor en 300 voor thuis.
ook hier hoop ik dat iemand me in de goeie richting kan wijzen.

voor de router is het budget circa 100 euro.
ook hier hoop ik op wat advies.

Ik snap dat er weinig eigen input zit in de type's NAS en de router.
echter als ik door de pricewatch snuffel staat er zoveel spul dat ik geen idee heb wat goed zou werken voor deze situatie, zeker gezien mijn onbekendheid met onderlinge Sync.
verder ben ik niet helemaal een leek en de installatie e.d. kom ik dan ook wel uit.

even simpel gezocht in de PW levert het mij dit op voor routers:
http://tweakers.net/categ...QHXYYPR7VwI29-zv6y9Wj1voF
echter heb ik geen idee of de goedkoopste al voldoende zou zijn.

zelfde geld voor de NASsen:
4 bay levert dit op:
http://tweakers.net/categ...2HqiB3TbPfLskX0MfLCVOt9Qc
en 2 bay dit:
http://tweakers.net/categ...xGVZC7ptlvl-QL0Ol6xlRr_QE
ik heb synolygy aangevinkt, omdat ik hier altijd de beste berichten over lees.

ik hoop dat er een aantal tweakers zijn die me in de goede richting kunnen sturen.
bij voorbaat mijn dank _/-\o_

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Tsja, defineer inrichting. Ik zou sowieso over kabel werken zakelijk, en gewoon kabels door de muur trekken.

Sowieso:
Hoeveel medewerkers heb je?
Hoeveel bedraadde clients moet je voorzien?
Hoeveel draadloze clients moet je voorzien?
Hoeveel van deze hoeven niet op het zakelijke netwerk te komen (bijv. smartphones van medewerkers)
Wat is je budget?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Denniz0229
ShadowAS1 schreef op zondag 22 december 2013 @ 17:22:
Tsja, defineer inrichting. Ik zou sowieso over kabel werken zakelijk, en gewoon kabels door de muur trekken.

Sowieso:
Hoeveel medewerkers heb je?
Hoeveel bedraadde clients moet je voorzien?
Hoeveel draadloze clients moet je voorzien?
Hoeveel van deze hoeven niet op het zakelijke netwerk te komen (bijv. smartphones van medewerkers)
Wat is je budget?
3, inclusief mezelf
3 stuks
2 laptops 3 telefoons
mogen allemaal op zakelijk.
budget voor alles is circa 1000, lijkt me wel reëel toch? is ex kabels etc. dus alleen 2x NAS en 1x router.

verder komen er gewoon bedrade aansluitingen, maar draadloos is soms wel handig.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:30
Bedenk wel dat je thuis dan maar één bay over hebt (een ga je voor prive gebruiken) en in het kantoor twee. De vraag is dus of je een volledige back-up van twee schijven op één schijf thuis krijg.

Maar in het geval je daar al over na gedacht hebt zou ik deze (Synology DS214play) voor thuis nemen (heeft ook hele leuke multi-media mogelijkheden naast alle ander functionaliteit) en deze (Synology DiskStation DS412+) voor op de zaak. Als router ga je het helaas niet redden binnen dat budget (€100), maar voor €160 heb je een Asus RT-AC68U. Dit is een high-end consumenten/semi-professionele router die alle features ondersteund die je nodig hebt (4x Gigabit LAN, Dual-Band 3x3 MIMO 802.11a/b/g/n/ac, VPN tunneling) en een heleboel meer. Als je ook zo'n ding thuis neerzet (of een N66U/AC66U) kan je er helemaal leuke dingen mee gaan doen :).

Dan kom je dus uit op het volgende lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC68U€ 163,35€ 163,35
1Synology DiskStation DS412+€ 506,-€ 506,-
1Synology DS214play€ 279,90€ 279,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,25

€950, nog prima binnen je budget. En dan mag er ook nog 21% BTW vanaf, dus dat zit je op €784.

@MrBrownie12: Stond in de startpost ;)
Denniz0229 schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:48:
...
het budget zonder schijven ligt op max 500 voor de kantoor en 300 voor thuis.
...

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 22-12-2013 20:04 ]

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
is die €1000 incl. of excl. schijven voor beide nassen?

• Denniz0229
Balance schreef op zondag 22 december 2013 @ 19:52:
Bedenk wel dat je thuis dan maar één bay over hebt (een ga je voor prive gebruiken) en in het kantoor twee. De vraag is dus of je een volledige back-up van twee schijven op één schijf thuis krijg.

Maar in het geval je daar al over na gedacht hebt zou ik deze (Synology DS214play) voor thuis nemen (heeft ook hele leuke multi-media mogelijkheden naast alle ander functionaliteit) en deze (Synology DiskStation DS412+) voor op de zaak. Als router ga je het helaas niet redden binnen dat budget (€100), maar voor €160 heb je een Asus RT-AC68U. Dit is een high-end consumenten/semi-professionele router die alle features ondersteund die je nodig hebt (4x Gigabit LAN, Dual-Band 3x3 MIMO 802.11a/b/g/n/ac, VPN tunneling) en een heleboel meer. Als je ook zo'n ding thuis neerzet (of een N66U/AC66U) kan je er helemaal leuke dingen mee gaan doen :).

Dan kom je dus uit op het volgende lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC68U€ 163,35€ 163,35
1Synology DiskStation DS412+€ 506,-€ 506,-
1Synology DS214play€ 279,90€ 279,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,25

€950, nog prima binnen je budget. En dan mag er ook nog 21% BTW vanaf, dus dat zit je op €784.

@MrBrownie12: Stond in de startpost ;)

[...]
owja... BTW mag er inderdaad nog af, ben ik vergeten te melden.
dus budget is 1000 ex btw.

verder heb ik thuis geen mediafuncties o.i.d. nodig, alleen een nfs share is voldoende.
dus zou die NAS dan goedkoper kunnen?

de DS412+ lijkt me vrij duur als ik even kijk naar andere 4 bays. is deze sneller of beter o.i.d.?

en dat de router duurder wordt maakt op zich niet uit als het totaal binnen budget valt.
alleen de vraag is of ik dat allemaal nodig heb? is VPN tunneling bijvoorbeeld nodig voor de onderlinge sync?
want anders zou ik zeggen neem iets goedkopers, het budget hoeft namelijk niet perse op :9
MrBrownie12 schreef op zondag 22 december 2013 @ 19:58:
is die €1000 incl. of excl. schijven voor beide nassen?
ex schijven.

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Daar heb ik overheen gekeken. Sorry. :)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:30
Moah, als je erg je best doet kan je misschien €200 (€160 ex BTW) besparen op het totaal. Maar dan heb je minder betrouwbare, minder stabiele en minder snellere apparatuur. Of dat het waard is moet je zelf weten, ik denk dat je voor minder dan €800 (€200 onder je budget) volgens het lijstje hierboven prima apparatuur hebt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoe zit de fysieke plek van het spul in elkaar?

Vaak ligt er netwerkbekabeling in een pand en komt dat in een hoekje uit. Je router staat dan niet echt op de meest ideale plek.

Je geeft aan 'verder komen er bedrade aansluitingen'. Ik gok dat je dan aan 4 poorten te weinig hebt.

Je zou ook eens een losse setup kunnen overwegen, dus losse router en los AP. Accesspoint kun je dan centraal plaatsen, en de router in een patchkastje oid.

http://www.interprojekt.c...crs12524g1srm-p-1472.html
router met 24-poorts gigabit switch

http://www.interprojekt.c...re-controller-p-1267.html
Unifi-Pro dual-band accesspoint

Ik zou iig een router met VPN overwegen, dan kun je de syncronisatie over een VPN tunnel laten lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 22-12-2013 22:03 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
En een 16 / 20 he 19" rack nemen waar je ook je nieuwe 19" switch in plaatst, kun je meteen je netwerkprinter op neerzetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Een AC68U is wel een goede router, maar ik ben zelf geneigd om géén consumentenapperatuur voor business te gebruiken.
Die synology's zijn echter een uitzondering, omdat deze voor beide bedoeld zijn.
Persoonlijk zou ik voor óf een MikroTik of een pfSense oplossing gaan voor routing, waarbij je een apart Access Point neemt bijvoorbeeld een Ubiquiti UniFi AP.

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowAS1 op 22-12-2013 23:33 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Het valt me op dat je vanuit de oplossing denkt terwijl het misschien veel interessanter is om vanuit de business vraag te werken...

Wat zijn jouw eisen voor data opslag?
Hoe ziet je back up strategie eruit?
Hoe belangrijk is Internet?
Heb je gedacht aan redundantie?
Wat kost het als je een dag niet kan werken/geen toegang hebt tot mail/data?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou hier liever Juniper of Cisco firewall/router neerzetten, in plaats van consumenten meuk....

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Synchroniseren is geen backup. Denk daar nog even goed over na.

• Denniz0229
Balance schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:41:
Moah, als je erg je best doet kan je misschien €200 (€160 ex BTW) besparen op het totaal. Maar dan heb je minder betrouwbare, minder stabiele en minder snellere apparatuur. Of dat het waard is moet je zelf weten, ik denk dat je voor minder dan €800 (€200 onder je budget) volgens het lijstje hierboven prima apparatuur hebt.
zo belangrijk is het ook weer niet hoor, alleen wil gewoon graag weten waar ik voor betaal.
betaal namelijk liever niet voor dingen die ik van me levensdagen niet gebruik.
DJSmiley schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:02:
Hoe zit de fysieke plek van het spul in elkaar?

Vaak ligt er netwerkbekabeling in een pand en komt dat in een hoekje uit. Je router staat dan niet echt op de meest ideale plek.

Je geeft aan 'verder komen er bedrade aansluitingen'. Ik gok dat je dan aan 4 poorten te weinig hebt.

Je zou ook eens een losse setup kunnen overwegen, dus losse router en los AP. Accesspoint kun je dan centraal plaatsen, en de router in een patchkastje oid.

http://www.interprojekt.c...crs12524g1srm-p-1472.html
router met 24-poorts gigabit switch

http://www.interprojekt.c...re-controller-p-1267.html
Unifi-Pro dual-band accesspoint

Ik zou iig een router met VPN overwegen, dan kun je de syncronisatie over een VPN tunnel laten lopen.
het komt allemaal binnen in de meterkast welke zich recht onder het kantoor gedeelte bevind.
plan was dus om een kabel naar boven te trekken en daar de router in het kantoor te zetten.

en 4 poorten is voldoende, er komen namelijk maar 3 buro's. tegen de tijd dat er meer mensen komen te zitten wordt het toch tijd voor een verhuizing, maar dat is toekomstwerk.
ShadowAS1 schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:33:
Een AC68U is wel een goede router, maar ik ben zelf geneigd om géén consumentenapperatuur voor business te gebruiken.
Die synology's zijn echter een uitzondering, omdat deze voor beide bedoeld zijn.
Persoonlijk zou ik voor óf een MikroTik of een pfSense oplossing gaan voor routing, waarbij je een apart Access Point neemt bijvoorbeeld een Ubiquiti UniFi AP.
Gravit0n schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:42:
Ik zou hier liever Juniper of Cisco firewall/router neerzetten, in plaats van consumenten meuk....
wat is er volgens jullie mis met consumenten meuk dan?
het gaat hier gewoon om een MKB bouwbedrijfje he, dus een high tech serverpark is niet nodig.

zolang er internet, wifi en backups zijn dan is alles goed genoeg :)
lier schreef op maandag 23 december 2013 @ 08:25:
Het valt me op dat je vanuit de oplossing denkt terwijl het misschien veel interessanter is om vanuit de business vraag te werken...

Wat zijn jouw eisen voor data opslag?
Hoe ziet je back up strategie eruit?
Hoe belangrijk is Internet?
Heb je gedacht aan redundantie?
Wat kost het als je een dag niet kan werken/geen toegang hebt tot mail/data?
data is zo'n 50gb per jaar wat er moet worden opgeslagen.

back up strategie is dus doormiddel van syncen.
alles gebeurt op de laptop, waar de bestanden dus opstaan. deze zet ze automatisch elke 10 minuten naar de NAS in kantoor, welke dus ook nog een mirror disk heeft. en de NAS in kantoor moet ze dan dus doorsturen naar de NAS thuis.
dus dan heb ik op 4 schijven de data staan. welke verspreid over 2 locaties zijn opgeslagen.
lijkt mij voldoende toch?

internet is eigenlijk alleen essentieel voor e-mail en downloaden van tekeningen.
een dag zonder kan, maar is vooral irritant.

redundantie; zie backup strategie

het kost een hoop stress en waarschijnlijk een kleine 4 manuren.
jimbo123 schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:12:
Synchroniseren is geen backup. Denk daar nog even goed over na.
als je doormiddel van sync op 4 schijven over 2 locaties je data hebt lijkt dat mij voldoende backup toch?

verder kan ik opzich met het lijstje van Balance wel uit de voeten.

echter hoop ik dat iemand me een stapje in de goede richting kan geven voor het syncen van de NAS op de zaak en de NAS thuis?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Deze manier van back-uppen wordt als een slechte praktijk gezien omdat als je bestanden verwijderd, deze ook vrij snel uit je back-up worden verwijderd. Hetzelfde geld voor datacorruptie. Treed dat op op je productie NAS, dan heb je het binnen tien minuten ook op je replicatie NAS. Niet doen dus.

Bovendien wil je ook altijd een offline back-up. Oftewel een kopie van je data die op geen enkele wijze aan een netwerk hangt (stroom en/of ethernet) om te beschermen tegen blikseminslag.

Al met al doe je er misschien verstandiger aan om gewoon twee externe schijven extra aan te schaffen en daar naar te back-uppen. Is wel wat arbeidsintensiever maar wel veiliger. Of je doet het allebei en dan neem je één extra schijf waar je in het weekend back-ups op maakt. Niet perfect maar al wel beter.
wat is er volgens jullie mis met consumenten meuk dan?
Gewoon vaker gezeik :)

Voor €125 heb je een goede Mikrotik die je niet in de steek zal laten en als klap op de vuurpijl heeft dit ding ook nog eens een ijzersterk AP erin zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 23-12-2013 23:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Denniz0229
Glashelder schreef op maandag 23 december 2013 @ 23:17:
Deze manier van back-uppen wordt als een slechte praktijk gezien omdat als je bestanden verwijderd, deze ook vrij snel uit je back-up worden verwijderd. Hetzelfde geld voor datacorruptie. Treed dat op op je productie NAS, dan heb je het binnen tien minuten ook op je replicatie NAS. Niet doen dus.

Bovendien wil je ook altijd een offline back-up. Oftewel een kopie van je data die op geen enkele wijze aan een netwerk hangt (stroom en/of ethernet) om te beschermen tegen blikseminslag.

Al met al doe je er misschien verstandiger aan om gewoon twee externe schijven extra aan te schaffen en daar naar te back-uppen. Is wel wat arbeidsintensiever maar wel veiliger. Of je doet het allebei en dan neem je één extra schijf waar je in het weekend back-ups op maakt. Niet perfect maar al wel beter.

[...]

Gewoon vaker gezeik :)

Voor €125 heb je een goede Mikrotik die je niet in de steek zal laten en als klap op de vuurpijl heeft dit ding ook nog eens een ijzersterk AP erin zitten.
ok, daar heb je een punt.

dan schaf ik nog een externe HDD naar welke ik dan ook regelmatig een back-up zal maken.
dan is dat probleem ook gedekt. want om elke dag zoiets te doen zie ik niet zitten.
verder was het sowieso de bedoeling de sync van kantoor-->thuis 1way te houden, zodat er dus eventueel verwijderde bestanden e.d. nog op staan.

verder heeft de router die jij aangeeft zo ver ik kan lezen geen 5ghz?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Met Synology's Cloud Station kun je ook verwijderde bestanden terughalen én heb je revisie-geschiedenis. Dat probleem is dus redelijk afgevangen.

Wel zou ik wat meer uitgeven aan de router inderdaad, om toekomstige wensen makkelijk te kunnen inwilligen. Er komen alleen maar meer devices die op het internet/netwerk worden aangesloten en de wens om van buitenaf bij de bestanden/werkomgeving te komen zal ook geuit worden in de toekomst.

• Denniz0229
Miyamoto schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:18:
Met Synology's Cloud Station kun je ook verwijderde bestanden terughalen én heb je revisie-geschiedenis. Dat probleem is dus redelijk afgevangen.

Wel zou ik wat meer uitgeven aan de router inderdaad, om toekomstige wensen makkelijk te kunnen inwilligen. Er komen alleen maar meer devices die op het internet/netwerk worden aangesloten en de wens om van buitenaf bij de bestanden/werkomgeving te komen zal ook geuit worden in de toekomst.
van buitenaf is op zich niet nodig gezien er op de laptop (welke mee naar huis gaat) altijd de laatste versie van de benodigde bestanden staat.

en ok, als iedereen zegt dat ik een knappe router nodig heb geloof ik dat.
maar wat is dan een goede router met 5ghz die niet onder ''consumentenmeuk'' valt?
de Mikrotik die Glashelder aanraadde heeft geen 5ghz.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Denniz0229 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:40:
[...]

van buitenaf is op zich niet nodig gezien er op de laptop (welke mee naar huis gaat) altijd de laatste versie van de benodigde bestanden staat.

en ok, als iedereen zegt dat ik een knappe router nodig heb geloof ik dat.
maar wat is dan een goede router met 5ghz die niet onder ''consumentenmeuk'' valt?
de Mikrotik die Glashelder aanraadde heeft geen 5ghz.
Is een router met wifi PERSE noodzakelijk?

Zoals ik al eerder aangaf kan het, zeker in bedrijfsomgevingen, handiger zijn om een LOS ap te pakken. Die kun je tenminste op een handige plek plaatsen. Een router in een hoekje/patchkast/whatever is meestal niet de meest centrale/beste plaats om je wifi te willen hebben. Dat wil je juist centraal hebben om zo overal het beste bereik te nemen.

Daarom mijn voorkeur voor een Mikrotik + Unifi Pro AP. Dan heb je een *goede* router en een *goed* 2.4/5G AP
Denniz0229 schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:55:

het komt allemaal binnen in de meterkast welke zich recht onder het kantoor gedeelte bevind.
plan was dus om een kabel naar boven te trekken en daar de router in het kantoor te zetten.

en 4 poorten is voldoende, er komen namelijk maar 3 buro's. tegen de tijd dat er meer mensen komen te zitten wordt het toch tijd voor een verhuizing, maar dat is toekomstwerk.
In dat geval *kan* een all-in-one wel, maar dan nog is voor dergelijke situaties toch een los AP mn voorkeur, die kun je netjes aan t plafond monteren.

en 3 buro's... dan vind ik nog steeds 4 poorten (wat gemiddeld op een router zit) te weinig. Mogelijk ben je er dus 1 kwijt voor je AP, maar dan nog... printers, (voip)telefoons, laptops... imho is 3 gewoon te krap voor 3 werkplekken.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 25-12-2013 14:44 ]

• shure-fan
4 poorten per werkplek vind ik wat realistischer,

dan nog de eventuele losse poorten in de werkplaats...

• Denniz0229
DJSmiley schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:42:
[...]

Is een router met wifi PERSE noodzakelijk?

Zoals ik al eerder aangaf kan het, zeker in bedrijfsomgevingen, handiger zijn om een LOS ap te pakken. Die kun je tenminste op een handige plek plaatsen. Een router in een hoekje/patchkast/whatever is meestal niet de meest centrale/beste plaats om je wifi te willen hebben. Dat wil je juist centraal hebben om zo overal het beste bereik te nemen.

Daarom mijn voorkeur voor een Mikrotik + Unifi Pro AP. Dan heb je een *goede* router en een *goed* 2.4/5G AP

[...]

In dat geval *kan* een all-in-one wel, maar dan nog is voor dergelijke situaties toch een los AP mn voorkeur, die kun je netjes aan t plafond monteren.

en 3 buro's... dan vind ik nog steeds 4 poorten (wat gemiddeld op een router zit) te weinig. Mogelijk ben je er dus 1 kwijt voor je AP, maar dan nog... printers, (voip)telefoons, laptops... imho is 3 gewoon te krap voor 3 werkplekken.
Ja Wifi op de router is noodzakelijk, zoals gezegd gaat het om een klein kantoortje en heb geen zin in 10 losse apparaten.
verder wordt de router op het bureau geplaatst en is het totaal kantoor oppervlak 50m2, dus overal goed bereik is het probleem niet.

en ik snap dat jullie met alleen maar willen helpen, maar waarom geloven jullie met niet dat 4 poorten voldoende is?
telefoons hebben we niet en meer als 3 werkplekken is überhaupt geen ruimte voor.
printer is draadloos en dat werkt perfect, voor die paar printjes per dag die we maken.
shure-fan schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:40:
4 poorten per werkplek vind ik wat realistischer,

dan nog de eventuele losse poorten in de werkplaats...
4 per werkplek...
jij denkt dat we een groot ICT bedrijf zijn met allemaal 4 bedrade devices? :+
verder geen idee wat ik in de werkplaats met een internetpoort moet?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom wil je perse 5ghz hebben?

Ik vindt dat nou nauwelijks iets toevoegen. De meeste apparaten ondersteunen het niet en je hebt er alleen wat aan als het echt extreem druk is op de 2.4 ghz band.. en zelfs dan blijft 2.4 ghz vaak nog bruikbaar.

Overigens heeft die MT 10 poorten..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12 18:29

Bolletje

Moderator Harde Waren
Welk internetabonnement heb je bij je kantoor? Indien het een consumentenlijn is met een dynamisch IP is het wellicht verstandig dat te wijzigen naar een abonnement met statisch IP.

Hoe ga je de mail afhandelen? Google Apps for Business of Microsoft Office 365 kan namelijk uitkomst bieden. Door de schaling is dat ook geschikt voor kleine bedrijven (je betaald per gebruiker per maand). Je kan dan overal bij je e-mail, het is makkelijk in te stellen en de backup is min of meer al geregeld. Maar gezien je wensenlijst denk ik dat je sowieso niet van plan was een mailserver in gebruik te nemen.

Wat betreft het aantal netwerkaansluitingen van de router; vergeet niet dat switches daarvoor in het leven zijn geroepen. Mocht de nood hoog zijn is dat altijd nog een mogelijkheid.

Wat betreft het synchroniseren van Synology NAS: http://www.synology.com/e...data_backup_server_backup
Synology biedt standaard al meerdere synchroniseer- en back-upmogelijkheden. Volgens mij bieden deze NAS'sen standaard al de mogelijkheden die jij wenst.

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 27-12-2013 23:45 ]

• shure-fan
@TS:

Je zegt dat er op kantoor 3 bureaus komen, en dat er 1 laptop is waarvan de data gebackupt moet worden..

Wat gebeurt er dan bij de andere bureau's? Zijn dat laptops die via wifi dngen gaan doen?

Even op het puntje van utp in de werkplaats..er zijn dus geen machines die software ipdates gaan krijgen? Of een telefoon zodat het personeel kan bellen? Zoizo denk ik vaak vanuit toekomstige situaties.

Oh. En het puntje van geen telefoons... Het bedrijf is niet telefonisch bereikbaar?

Ik snap je punten wel, echter komt er tegenwoordig ook bij kleine bedrijven meer IT kijken

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-12 01:54
Zo onrealistisch is 4 niet, 1 desktop, 1 telefoon en dan wil je nog graag op onvoorziene plaats een printer/scanner, misschien een time attendance en voor je het weet kun ben je blij dat je die extra aansluitingen hebt gemaakt.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

ik ben het sowieso eens met het AP/Router scheiden.
Neem een losse MikroTik, en een gewoon UniFi AP, de Pro is onnodig en bovendien veel duurder. Als je al 5ghz gaat moeten ook al je clients het ondersteunen anders is het zonde van het geld

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

moppentappers schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 01:07:
Zo onrealistisch is 4 niet, 1 desktop, 1 telefoon en dan wil je nog graag op onvoorziene plaats een printer/scanner, misschien een time attendance en voor je het weet kun ben je blij dat je die extra aansluitingen hebt gemaakt.
Tegenwoordig kunnen bijvoorbeeld desk- of laptop met een VoIP telefoon makkelijk over 1 kabel, dan gebruik je ook alle acht de aders tenminste. ;)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

CptChaos schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 01:53:
[...]
Tegenwoordig kunnen bijvoorbeeld desk- of laptop met een VoIP telefoon makkelijk over 1 kabel, dan gebruik je ook alle acht de aders tenminste. ;)
Met of zonder Power over Ethernet?
Anders maar 100 Mbit.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Pagina: 1