• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 22:43
Ik heb het rare probleem dat er in door het OS Windows slechts 2 van de 4GB wordt herkend/gebruikt. De BIOS en CPU-Z geven echter wel de volle 4 GB weer. Ook met een Ubuntu (via boot USB-stick) wordt slechts 1,95GB gebruikt.
Screenshot:Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2l9qquo.jpg

Ondertussen heb ik ‘alles’ al geprobeerd. Geheugenbanken wisselen, losse modules proberen (werken beide), bios-update, lagere clockfrequentie van het geheugen, etc.
Uiteindelijk het geheugen en het moederbord ge-RMA-ed naar 4 launch en daar hebben ze het keurig onderzocht. Alles werkt daar! Keurig met foto’s en al. Ik kreeg het pakket weer terug en als coulance geen kosten.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2e3dauo.jpg

Hebben jullie enig idee wat het dan wel kan wezen? Klaarblijkelijk is het moederbord en het geheugen dus ok.

Systeem specs:
Moederbord: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Geheugen: Kingston 2x2GB, DDR3, PC14900, CL9, HyperX
CPU: AMD A10, 5800K
GPU: HD7850 (ja, ik had beter geen A10 kunnen kopen, maar deze bleek te sloom voor games)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sta je niet toevallig 2GB toe te wijzen aan de IGP? Want dat geheugen moet natuurlijk ergens vandaan komen. Kijk eens naar hoe dat staat ingesteld, want het zou wel het 'verlies' van 2GB geheugen kunnen verklaren.

• ThunderStorm
Dankje, maar nee, dat is niet het geval. Er wordt van een losse GPU gebruik gemaakt.
Als je wel gebruik maakt van de integrated GPU geeft windows dat ook aan door het totaal geheugen te noemen en tussen haakjes het bruikbare deel hiervan. (zie foto van 4Launch).

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Ik wil geen paasei zijn, maar je geeft aan dat het bij 4launch wel allemaal werkt omdat je ze hun het geheugen en mobo hebt toegestuurd.. In je openingpost heb je het over meerdere reepjes geheugen, maar bij de 4launch foto zie ik maar 1 reepje geheugen? Hebben ze stiekem met ander geheugen getest?

Plus dat ik op die foto zie dat er een koeler wordt gebruikt die over de ramslots heen valt. Is dat jouw koeler? Ofwel nu ben ik best benieuwd of je wel de 2 reepjes geheugen beiden in de blauwe, of beiden in de zwarte slots hebt geplaatst?

• ThunderStorm
Ghe. Dat op de foto heb je gelijk in. Dat was mij nog niet eens opgevallen :+. Bij 4Launch hebben ze eerst het moederbord teruggestuurd gekregen op hun verzoek en pas later het geheugen. Het kan dus zijn dat de foto van eerste test van het moederbord. Uiteindelijk kreeg ik de hele set terug met geheugen reeds erin geplaatst. Ze hebben dit dus wel getest verwacht/hoop ik.

Ze geven in ieder geval aan dat hun inziens zowel het moederbord alsook het geheugen goed is. Ik neem aan dat ze er geen belang bij hebben om een klant te bedotten voor een paar tientjes. Als het geheugen echt kapot is zullen ze dat ook wel weer bij hun leverancier kunnen omruilen lijkt me.

Over de koeler. Dit is niet mijn koeler. Hier thuis zit er een Scythe Ninja op. De fan hiervan valt precies boven de geheugen modules.

De modules zitten in de twee zwarte slots. Maar ook heb ik ze in blauw en in blauw/zwart geplaatst. Alle combinaties heb ik wel een keer gehad, maar zonder resultaat....

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderStorm op 22-12-2013 15:02 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Zijn er niet verschillende soorten geheugenmodules waarbij bij er een andere soort aansturing is zodat er maar een gedeelte aangesproken kan worden?

Staat het geheugen op de compatible lijst van geheugenmodules in het boekje van het moederbord?
Check hier: http://download.gigabyte....memory_ga-f2a85xm-d3h.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 22-12-2013 15:05 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Misschien niet iets raar staan in je bootgegevens? zoals limieteren op 2GB?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GistnGecGWc8iNAPobFEzMRN/full.jpg

MSCONFIG -> /Computer opstarten\ -> [Geavanceerde opties...]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Tja, ze hebben ook hun eigen Windows versie gebruikt.
Het kan dus ook een probleem met jouw installatie zijn.

Heb je Windows al eens opnieuw schoon geïnstalleerd?

We have just one world, but we live in different ones...

• ThunderStorm
@hierboven

compatible lijst: deze lijst is vrij beperkt. Dit specifieke type geheugen staat er niet op, maar wel andere Kingston modules. Zou dit echt zo nauw komen?

bootgegevens, limitatie vanuit windows: Ik had deze al ergens op internet gevonden en helaas ook niet het geval. Geen limitaties in GB aangeven: 0.

Andere windowsinstall: reeds gedaan. Daarom ook de test met de linuxboot-cd, geeft hetzelfde resultaat dus het is geen software issue.

Toch bedankt voor het meedenken!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

hoeveel GB ziet de BIOS?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• analogworm
staat in de eerste zin van op..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij ik heel scheel kijk zie ik toch 2 modules zitten op dat bordje. Het is wat lastig te zien omdat die koeler er boven zit, maar ik zie daar toch echt geen wit slot meer onder zitten.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Dit probleem heb ik ook eens gehad, bleek dat de bios ergens een optie had die je moest aanzetten om geheugen boven een bepaalde grens te kunnen aanspreken (ook al gaf de bios netjes het totaal). Zal eens zoeken of ik het terug kan vinden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• analogworm
TERW_DAN schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:49:
Tenzij ik heel scheel kijk zie ik toch 2 modules zitten op dat bordje. Het is wat lastig te zien omdat die koeler er boven zit, maar ik zie daar toch echt geen wit slot meer onder zitten.
Goed gezien, hoort inderdaad wit te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/motherboards/amd/gigabyte/F2A85XM/Mobo1B.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 22-12-2013 21:12 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Heb jij je onboard graka ook echt uitstaan? Dus de optie van integrated graphics ook echt op disabled? Ik weet wel dat ie dat automatisch moet doen, maar even controleren kan geen kwaad lijkt me.
Aangezien zowel linux als windows een stuk geheugen missen lijkt het me toch dat er een stuk geheugen word gereserveerd voor je onboard graka.
Zet hem anders eens op Force. Dan kun jezelf het toegewezen geheugen bepalen. Dan moet je in windows direct kunnen zien of dat impact op het geheugen heeft.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees ik er nou overheen of heb je nergens aangegeven of je 32b of 64b OSsen draait?

Bij 32b Windows (of Linux) zul je max 32b dus 4GB aan RAM kunnen addresseren. Als addresseringsruimte voor andere dingen (zoals mapping videogeheugen, wat iets anders is dan geheugen daadwerkelijk voor IGP toewijzen) gebruikt wordt gaat dat ten koste van hoeveel RAM nog door OS te gebruiken is.

Probeer eens een 64b Linux LiveCD te downloaden en kijk hoeveel RAM die ter beschikking heeft. Als mijn vermoeden klopt zul je daar netjes 4GB te zien krijgen. Datzelfde zou je ook in een 64b Windows hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17
Screenshot zegt 64 bits zo te zien...

UNOX: The worst operating system

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Probeer het anders eens zonder de externe videokaart, want zo te zien is dat hoe 4launch hem getest heeft.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Korvaag schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:17:
Screenshot zegt 64 bits zo te zien...
Wonder dat je er iets op kunt lezen... iig zie ik het niet (zo snel) terug, en los daarvan, essentiele info hoort gewoon in platte text, anders wordt het voor de search niet geindexeerd :o

Oslik blyat! Oslik!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Typesysteem: 64bit besturingssysteem
Eerste foto is klikbaar ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 23-12-2013 06:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• wickedbone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07-2024
Heb ooit hetzelfde probleem gehad.
Kwam door een defecte cpu.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Memory Hole Remapping uit staan in je BIOS ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ThunderStorm
schlumpie: Zonder GPU zelfde resultaat
Glashelder: Deze optie komt niet voor in deze BIOS. Heb al even zitten zoeken

Wickedbone: Kan je iets specifieker zijn? Ook met een AMD CPU en twee modules? Omdat ondertussen alles al is getest blijft enkel de CPU of voeding over. Beide klinken erg onwaarschijnlijk voor halve geheugen herkenning, maar als jij hetzelfde hebt gehad met de CPU...
Deze is door mij gekocht bij een andere winkel dus ik zou graag wat specifieker een probleem omschreven om de CPU te RMA-en. Ook daar zullen in eerste instantie waarschijnlijk denken dat het niks met de CPU te maken kan hebben.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

En als je er 4x2 gb er in stopt? Als er dan alsnog 2gb staat moet het wel een limiet zijn ergens, en als er dan 4 gb staat dan geeft ie de helft(waarschijnlijk) aan iets anders.

Edit: je had je processor niet meegestuurd toch? In dat geval hebben zij hem met een andere cpu getest die wel werkt

[ Voor 25% gewijzigd door KofjeKoppie op 23-12-2013 11:02 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ThunderStorm schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:46:
schlumpie: Zonder GPU zelfde resultaat
Glashelder: Deze optie komt niet voor in deze BIOS. Heb al even zitten zoeken

blijft enkel de CPU of voeding over. Beide klinken erg onwaarschijnlijk voor halve geheugen herkenning, maar als jij hetzelfde hebt gehad met de CPU...
Zo onwaarschijnlijk is dat niet, want waar zit de geheugencontroller?

Juist. Op de CPU, niet op het moederbord.

• analogworm
Reepje schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:24:
[...]

Zo onwaarschijnlijk is dat niet, want waar zit de geheugencontroller?

Juist. Op de CPU, niet op het moederbord.
Klinkt best logisch, dan is de enige manier om dat echt vast te stellen een andere CPU proberen, zit daar ook nog garantie op?

Wellicht dat iemand in je omgeving ook een FM2 processor heeft. Of je zou even langs de lokale computerboer kunnen gaan met de vraag of ze de CPU kunnen testen, ben je denk ik 2 tientjes onderzoekskosten kwijt.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

ThunderStorm schreef op zondag 22 december 2013 @ 18:03:
compatible lijst: deze lijst is vrij beperkt. Dit specifieke type geheugen staat er niet op, maar wel andere Kingston modules. Zou dit echt zo nauw komen?
Toch bedankt voor het meedenken!
Als het werkt luistert het niet zo nauw. Als het niet werkt... Als ik jou was zou ik het geheugen kopen wat in de lijst staat. Dit kan echt het probleem zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Korvaag
Gé Brander schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:14:
[...]

Als het werkt luistert het niet zo nauw. Als het niet werkt... Als ik jou was zou ik het geheugen kopen wat in de lijst staat. Dit kan echt het probleem zijn.
Waarom werkt het @ shop dan wel. Ik verdenk idd eerder de CPU in dit geval.

• analogworm
Korvaag schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:38:
[...]
Waarom werkt het @ shop dan wel. Ik verdenk idd eerder de CPU in dit geval.
Eens, ervanuitgaande dat 4launch de boel goed getest heeft is de CPU de enige ongeteste optie. Want blijkbaar zijn het ram en mobo in orde. Is het niet afhankelijk van de windows instalatie (immers meerdere instalaties en ook linux live cd zelfde probleem) Dan is het resterende component de CPU.

Al vind ik het wel vaag dat de bios het geheugen wel herkent als de geheugen controller in de CPU defect zou zijn...

• Korvaag
Nou moet ik direct bekennen dat ik alweer te lang uit de hardwarewereld ben om te weten hoe CPU' s en bios momenteel samenwerken (lees: in 'mijn tijd' was alles chipset) maar kan het niet zo zijn dat een BIOS toch op de 1 of andere manier direct de slots checkt zonder tussenkomst van CPU ?

Ik bedoel: vroeger kon je het bios niet in zonder CPU, maar bij veel huidige borden wel. Dit zou volgens mij moeten betekenen dat een bios ook zonder de geheugencontroller in de CPU kan en geheugenhoeveelheid kan weergeven.

^ Das allemaal even hardop denken hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Korvaag op 23-12-2013 20:43 ]

• ThunderStorm
Even een update:

2 extra (identieke) geheugenmodules van 2 GB geplaatst. In totaal nu 8GB geïnstalleerd.

Bios: 8GB
Windows (system properties): 4GB
Windows (CPU-Z): 8GB
Linux (Ubuntu): 3,7 GB

Kortom, het zal inderdaad enkel nog de CPU kunnen zijn. Ik deze maar eens RMA-en bij Azerty en tzt een update doen.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe!

• ThunderStorm
Laatste update.

Nieuwe processor binnen. Volle 8GB in gebruik. Processor dus definitief de oorzaak.

Nogmaals dank voor de hulp!

• analogworm
Top goed om te horen dat het opgelost is!
Pagina: 1