• yannickbev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb pas een nieuwe pc gebouwd rond de FX- 8350 (met een R9 280x). Het viel me al snel op hoe warm deze werd tijdens zware games als far cry 3(resolutie zeer hoog). De temp. loopt op tot wel 60 graden.

Ik heb gelezen dat zowel de processor als het moederbord deze temperaturen kunnen weerstaan, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. kunnen deze temperaturen kwaad, en zo ja wat kan ik hiertegen doen?
ik heb al 2 extra case fans besteld in een poging de temperaturen wat omlaag te dwingen.

Ik heb trouwens de cooler master 212 EVO cpu cooler.

mijn vraag is dus: kunnen deze temperaturen kwaad en zo ja wat doe ik eraan?

Alvast bedankt

EDIT: Ik gebruik overigens CPUID HWMonitor voor het meten van mijn cpu temperaturen. Dit programma geeft 77 graden aan als max temp. AMD cpu's hebben naar ik heb gelezen geen bijzonder nauwkeurige temp. indicaties omdat ze geen echte thermometer gebruiken maar een algoritme.

[ Voor 17% gewijzigd door yannickbev op 22-12-2013 12:20 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Als die daadwerkelijk 77ºC word is dat te warm. Aangeraden word niet gek veel hoger dan 60ºC (paar graad meer kan nog, maar als het richting 70+ gaat is te veel).

Heb je de CPU ook overgeklokt? Dan wil de temperatuur namelijk erg omhoog schieten.

Je kan misschien ook nog een paar andere programma's proberen (niet allemaal tegelijk) om te kijken wat je temperaturen doen. Sommige programma's lezen bepaalde dingen niet helemaal goed uit.
Bij de een moet je naar de core's kijken (temperatuur van de afzonderlijke cores), bij andere naar de package temperatuur, weer een ander naar CPU temperature.

• yannickbev
77 graden is wat het programma aangeeft als maximale veilige waarde, de daadwerkelijke temp. is ongeveer 60 graden. Ik heb niets geoverclocked.

maar wat jij dus zegt is dat die 60 graden geen kwaad kunnen?.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:39:
Als die daadwerkelijk 77ºC word is dat te warm. Aangeraden word niet gek veel hoger dan 60ºC (paar graad meer kan nog, maar als het richting 70+ gaat is te veel).
Wat de ts gelezen had over de temperatuurmeter van deze AMD heb ik ook gelezen. Dat ding is zo onnauwkeurig dat een normale afwijking 5 tot 20 graden !!!! zou kunnen zijn.
Als dat inderdaad zo is, heb je er niet veel aan. Ook om verschillende programmas te gebruiken is dan niet echt verhelderend, want allemaal lezen ze het getalletje uit dat de cpu afgeeft, en vertalen dat naar een getal dat de temp zou moeten voorstellen.

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 07:51
Volgens AMD zelf zijn de temperaturen in hwmonitor correct. Maximale temperatuur voor socket (cpu) is 70 graden en voor de core (package) 61 graden. Als je temperatuur op stock snelheden zo hoog is zou ik de koeler opnieuw installeren.

• yannickbev
Ik denk dat het aan de case ligt, zodra ik het sidepanel eraf haalde daalde de temp tot rond de 40- 45 graden. ik wacht nog even af hoe het zal gaan met de 2 extra case fans en anders word het een andere case.

Verwijderd

Heb je de koelpasta ook goed aangebracht?

• yannickbev
voor zover ik weet wel, een dot ter grootte van een erwt in het midden.

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 16:47

Stronkie

Where wind is Trouble

das te veel koelpasta :) je moet een rijstekorrel groote hebben :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb ook een computer met FX-8350, mij viel op dat de temperatuur bij zware belasting (b.v. openssl speed (*8) of priemgetallen berekenen, wat R/fortran programmatjes etc) ook tot pakweg (maximaal) 72 °C oploopt, terwijl dat een half jaar geleden nog 60 °C was. Er lijkt niet bijzonder veel stof in de kast te zitten. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Zou het verstandig zijn het koelelement opnieuw te installeren (of eventueel een nieuwe/betere erin te zetten?). Ik overklok niet.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2014 09:51 ]

Verwijderd

Ik heb zelf net een nieuw gamersysteem gebouwd met de FX8350, Matrix R9 290X en een CM T4 Active Cooler. Ook meteen 4x140mm en 1x200mm casefans geïnstalleerd met een Aerocool XPredator X3 kast die aan de bovenkant de luchtstroom eruit laat.

Mijn CPU is idle op ongeveer 34-35C, onder zware belasting (Skyrim met 200+ mods, 4k textures, 1000den NPCs en scripts) draait hij op gemiddeld 55C +/-2C.

Ik heb nagelezen dat AMD bij 24/7 zware belasting een waarde van 61/62C toestaat bij deze CPU. De videokaart echter draait bij mij op 83C +/-3C onder zware belasting en heeft een toegestane continu waarde van 95C.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:49:
Ik heb ook een computer met FX-8350, mij viel op dat de temperatuur bij zware belasting (b.v. openssl speed (*8) of priemgetallen berekenen, wat R/fortran programmatjes etc) ook tot pakweg (maximaal) 72 °C oploopt, terwijl dat een half jaar geleden nog 60 °C was. Er lijkt niet bijzonder veel stof in de kast te zitten. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Zou het verstandig zijn het koelelement opnieuw te installeren (of eventueel een nieuwe/betere erin te zetten?). Ik overklok niet.
Was toch stof, onder de cpufan zat flink wat onzichtbaar stof. Nu weer onder 60°C, uiteindelijk liep de temperatuur op tot uitschakelniveau, meer dan 85. Graden, dus ik had wat lang gewacht met actief worden...
Pagina: 1