Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 16:16
Sinds 2012 ben ik werkzaam als software ontwikkelaar bij een ICT dienstverlener, dit doe ik op basis van een nul-urencontract.

In het begin is mij te kennen gegeven dat mijn werkgever niet doet aan vakantiegeld bij nul-urencontracten, dit accepteerde ik met de kennis dat vakantiegeld optioneel was en werkgevers niet verplicht zijn dit te betalen.

Echter is het mij recentelijk te kennen gegeven dat het wettelijk verplicht is om 8% vakantiegeld te betalen en dat dit percentage eventueel nog hoger kan zijn afhankelijk van de desbetreffende cao.
Enkel heb ik het gevoel dat de kans aanwezig is dat ik mijn baan verlies als ik over het vakantiegeld begin en eis dat ik deze uitbetaald krijg, het gaat om een bedrag van circa € 1.200,-.

Mijn ouders hebben mij geadviseerd contact op te nemen met rechtsbijstand, echter ben ik benieuwd wat jullie advies zou zijn om te doen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als in je contract niet staat dat het salaris incl. vakantiegeld is, dan heb je er gewoon nog recht op. Ik zou dus eerst je contract bekijken en daarna gewoon in overleg met je werkgever. Zelfs een nul-urencontract kan helemaal niet meer, je bent gewoon in vaste dienst voor het gemiddeld aantal uren wat je werkte. Nul-urencontract kan alleen maar de eerste 6 maanden, waarbij na 3 maanden al de gemiddelde uren uitbetaald moeten worden en na 6 maanden een vast contract geregeld wordt.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-Welke CAO?
-Heb je ook werkelijk veel uren gewerkt?
Als je op wekelijks hetzelfde aantal uren werkt is dat een arbeidsomvang, bv. 20 uur per week, en als zij wekelijks een verschillend aantal uren werkt, is haar arbeidsomvang het gemiddelde van een representatieve periode, bv. drie maanden of een half jaar.
http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/
(de regels zijn recent veranderd....?)

Maar om het neutraal te vragen: vraag eens om een uren en loonoverzicht, en wellicht dus ook de opgebouwde rechten. Wat staat er op je loonstrook?
bij somige 0 uren contracten wordt het vakantiegeld maandelijk bij het loon gedaan.
dit is wat je afspreekt met de werkgever
/Edit:
enne rechtsbijstand heeft ook alle info eerst nodig voordat ze goed advies kunnen uitbrengen.

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 22-12-2013 11:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je hebt recht op pro-rata vakantiegeld. Dat is je wettelijk recht.
Verlofuren en vakantiegeld
De verlofuren en vakantietoeslag worden berekend aan de hand van de gewerkte uren en het verdiende brutoloon. Hierbij kijkt de werkgever dus niet naar de uren vermeld in het contract, maar naar de uren die daadwerkelijk zijn gewerkt. Het is gebruikelijk dat het vakantiegeld bij nul-urencontracten direct betaald worden bij de gewerkte uren.
Dat laatste dus inderdaad even uitzoeken.

[ Voor 76% gewijzigd door Zoijar op 22-12-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Bedankt voor de spoedige reacties! Ik heb net mijn contract doorgenomen en er staat niks in vermeldt over het vakantiegeld of dat deze al in het bruto loon is opgenomen, verder staat er op geen enkel loonoverzicht iets over vakantiegeld en/of verlofuren.

Ik werk gemiddeld 31 uur per week, als ik deze berekening maak over een periode van 6 maanden, ik krijg na het lezen van jullie reacties het gevoel dat er een hoop niet klopt in mijn contract en mijn vergoedingen.

Edit:
Er staat in mijn contract ook niks vermeld onder welke cao mijn beroep valt.

[ Voor 9% gewijzigd door perseas op 22-12-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
En probeer je contract om te laten zetten naar een minimum van xx uur per week, bijvoorbeeld dus 31. Geeft jou ook wat meer zekerheid. Zo te horen je 1e baan en een werkgever die er misschien een beetje misbruik van maakt?

Edit: Er zijn genoeg bedrijven die niet gebonden zijn aan een CAO. Grote kans dat het bedrijf waar je werkt dus niet CAO gebonden is. Dan geldt gewoon de wet, andere afspraken staan in je contract, maar mogen niet conflicteren of slechter zijn dan de wet.

[ Voor 36% gewijzigd door Freezerator op 22-12-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Freezerator schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:25:
En probeer je contract om te laten zetten naar een minimum van xx uur per week, bijvoorbeeld dus 31. Geeft jou ook wat meer zekerheid.
Als na 6 maanden blijkt dat je zoveel werkt heb je in feite daar al recht op. Dus nu blijkt dat er inderdaad zoveel werk voor je is, is er geen reden meer het een 0 uren contract te laten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Freezerator schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:25:
En probeer je contract om te laten zetten naar een minimum van xx uur per week, bijvoorbeeld dus 31. Geeft jou ook wat meer zekerheid. Zo te horen je 1e baan en een werkgever die er misschien een beetje misbruik van maakt?

Edit: Er zijn genoeg bedrijven die niet gebonden zijn aan een CAO. Grote kans dat het bedrijf waar je werkt dus niet CAO gebonden is. Dan geldt gewoon de wet, andere afspraken staan in je contract, maar mogen niet conflicteren of slechter zijn dan de wet.
Het is inderdaad mijn eerste baan. Is het verstandig om naar mijn rechtsbijstand te gaan en deze een nette brief te laten opstellen? Ik weet namelijk al dat het geen nut heeft om te overleggen met het hoofd personeelszaken, aangezien deze zowel tegenover mij als mijn collega's hebben aangegeven niet aan vakantiegeld te doen ondanks de wettelijke verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

perseas schreef op zondag 22 december 2013 @ 13:17: Ik weet namelijk al dat het geen nut heeft om te overleggen met het hoofd personeelszaken, aangezien deze zowel tegenover mij als mijn collega's hebben aangegeven niet aan vakantiegeld te doen ondanks de wettelijke verplichting.
Zo snel mogelijk een andere baan zoeken; je werkgever "doet niet aan de wet", lekker wel... misschien moet jij maar eens niet aan op komen dagen doen. Nee, dat laatste sij je jezelf mee in de vingers dus niet doen, maar je hebt hier dus recht op vakantiegeld. Echter als je dat af gaat dwingen wordt je daarna natuurlijk weggepest. Beste is dus een andere baan vinden en het dan alsnog afdwingen. Als het zo gaat wil je er niet lang werken, daar kan niks dan slechts van komen. Je zal ondervinden dat er zat werkgevers zijn die wel normaal met hun personeel om gaan. Imho is een goede relatie tussen werkgever en nemer ontzettend belangrijk. Ik vraag me al af waar ze nog meer "niet aan doen"? Vakantiedagen? Loonsvehoging? Vaste contracten? Ziekte?

[ Voor 14% gewijzigd door Zoijar op 22-12-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tip voor de toekomst: laat je nieuwe arbeidsovereenkomst vooraf controleren door je rechtsbijstandsverzekering.

En idd: ik zou dat geld zeker op eisen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

De gewerkte uren van de afgelopen 3 maanden worden beschouwd als je vaste te werken uren. Let op: je vakantie dagen worden ook berekend op het gemiddelde aantal uren.
Artikel 610a

Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_21-12-2013
Artikel 610b

Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
Mogelijk interessant bij 0-urencontract:
Artikel 628a

1. Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.

2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Vakantiegeld:
Artikel 634

1. De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.
Bij uitbetaling daarvan gaat ook vakantietoeslag op basis daarvan berekend worden: PcDealer in "Recht op vakantiedagen"
Artikel 648

1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen werknemers op grond van een verschil in arbeidsduur in de voorwaarden waaronder een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan, voortgezet dan wel opgezegd, tenzij een dergelijk onderscheid objectief gerechtvaardigd is. De opzegging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever in strijd met de vorige zin of wegens de omstandigheid dat de werknemer in of buiten rechte een beroep heeft gedaan op het bepaalde in de vorige zin of terzake bijstand heeft verleend is vernietigbaar. Artikel 647, leden 2 en 3, is van toepassing.
Schriftelijkheidsvereiste:
Artikel 655

1. De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:

a. naam en woonplaats van partijen;

b. de plaats of plaatsen waar de arbeid wordt verricht;

c. de functie van de werknemer of de aard van zijn arbeid;

d. het tijdstip van indiensttreding;

e. indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;

f. de aanspraak op vakantie of de wijze van berekening van de aanspraak;

g. de duur van de door partijen in acht te nemen opzegtermijnen of de wijze van berekening van deze termijnen;

h. het loon en de termijn van uitbetaling alsmede, indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;

i. de gebruikelijke arbeidsduur per dag of per week;

j. of de werknemer gaat deelnemen aan een pensioenregeling;

k. indien de werknemer voor een langere termijn dan een maand werkzaam zal zijn buiten Nederland, mede de duur van die werkzaamheid, de huisvesting, de toepasselijkheid van de Nederlandse sociale verzekeringswetgeving dan wel opgave van de voor de uitvoering van die wetgeving verantwoordelijke organen, de geldsoort waarin betaling zal plaatsvinden, de vergoedingen waarop de werknemer recht heeft en de wijze waarop de terugkeer geregeld is;

l. de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan;

m. of de arbeidsovereenkomst een uitzendovereenkomst is als bedoeld in artikel 690.

2. Voor zover de gegevens, bedoeld in lid 1, onderdelen a tot en met j, zijn vermeld in een schriftelijk aangegane arbeidsovereenkomst of in de opgave, bedoeld in artikel 626, kan vermelding achterwege blijven. Voor zover de gegevens, bedoeld in het eerste lid, onderdelen f tot en met i, zijn vermeld in een toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, kan worden volstaan met een verwijzing naar deze overeenkomst of regeling.

3. De werkgever verstrekt de opgave binnen een maand na de aanvang van de werkzaamheden of zo veel eerder als de overeenkomst eindigt. De gegevens, bedoeld in lid 1, onderdeel k, worden verstrekt voor het vertrek. De opgave wordt door de werkgever ondertekend. Indien de opgave elektronisch wordt verstrekt, is deze voorzien van een elektronische handtekening die voldoet aan de eisen, bedoeld in artikel 15a lid 2 van Boek 3. Wijziging in de gegevens wordt binnen een maand nadat de wijziging van kracht is geworden, aan de werknemer schriftelijk of elektronisch medegedeeld, tenzij deze voortvloeit uit wijziging van een wettelijk voorschrift, collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan.

[...]

10. Een beding in strijd met dit artikel is nietig.
Voor de rest:
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/Vakantie
https://forum.www.trosrad...ewtopic.php?f=98&t=124491

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
Hartelijk bedankt voor jullie informatieve reacties, ik ben momenteel op zoek naar alternatief werk en ik hoop dit spoedig te vinden! :)

Ik zal binnenkort contact zoeken met mijn rechtsbijstand en ik hoop dat hun mij kunnen bijstaan, dit met mijn gebrek aan kennis op juridisch vlak en ik wil graag dat alles correct gebeurd en dat ik achteraf geen gedoe meer krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

perseas schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:08:
Hartelijk bedankt voor jullie informatieve reacties, ik ben momenteel op zoek naar alternatief werk en ik hoop dit spoedig te vinden! :)
Des te meer reden om daar nu nog je €1200 te claimen.. voor de werk relatie hoef je het dus niet te doen als je weggaat.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2013 15:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
DukeBox schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:16:
[...]

Des te meer reden om daar nu nog je €1200 te claimen.. voor de werk relatie hoef je het dus niet te doen als je weggaat.
Inderdaad, dit ga ik ook spoedig doen! De werk relatie, als er al te spreken was van een respectabele werk relatie is nu compleet weg. Zo zie je toch dat je er boven op moet zitten, als het om je rechten gaat. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Weet je zeker dat je vakantiegeld niet direct met je loon uitgekeerd wordt? Dan krijg je het dus verdeeld over het jaar ipv in een keer. Voor flex mensen is dat vaak wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
GrowMyHair schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:09:
Weet je zeker dat je vakantiegeld niet direct met je loon uitgekeerd wordt? Dan krijg je het dus verdeeld over het jaar ipv in een keer. Voor flex mensen is dat vaak wel zo makkelijk.
Er staat nergens in mijn contract dat dit het geval is. En op mijn loonoverzicht staat verder helemaal niets over opgebouwde verlofuren/dagen of vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
GrowMyHair schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:09:
Klopt, maar dat kan alleen als dat in je contract staat (feitelijk is je brutoloon dan gewoon lager). Heb dat ook wel meegemaakt bij studentenbaantjes. Maar dat is hier dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babananana
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 14:51
Voor mijn studentenbaantje heb ik een 0-urencontract. Is op oproepbasis, ze bellen me per werkdag/opdracht als ik beschikbaar ben. Op mijn loonstrook wordt gewoon 8% + 8,...% vakantiegeld + vakantiedagen opgebouwd. Dat wordt niet vanzelf uitgekeerd, ik mag gewoon vragen om het geheel bij de eerstvolgende verloning mee te nemen.

Aangezien het wettelijk verpicht is vakantiegeld te betalen, vind ik dit bij een 0-urencontract een nette oplossing.
Pagina: 1