Met enige verbazing las ik jullie artikel over Litecoin, waar een aantal zeer belangrijke punten niet aan het licht zijn gekomen. In zijn huidige vorm zet het mensen eigenlijk gewoon op het verkeerde been. Iets zegt me dat dit zeker niet de aandacht heeft gekregen die het verdiend en er ook een zekere haast in het spel was, vooral nu cryptocoins zo in de belangstelling staan.
Hieronder een tweetal quotes van Tweakers die het beter uit kunnen leggen dan ik:
Ik mine zelf cryptocurrencies en beaam waar beide heren hierboven over praten. Alhoewel de basis van het artikel redelijk goed in elkaar steekt, zijn de conclusies die jullie trekken twijvelachtig en té ideaal. Het meest jammerlijke is nog wel dat jullie dit artikel publiceren terwijl Litecoin al hard op weg is om compleet onrendabel te worden voor de gemiddelde thuis-miner.
Food for though, heren.
Hieronder een tweetal quotes van Tweakers die het beter uit kunnen leggen dan ik:
terracide
Die hele miningrig is een slechte keus kwa hardware, maar dat is nog niet zo erg.... maar het artikel is totaal niet compleet en geeft een totaal verkeerd beeld. Difficulty gaat namelijk elke 3.5 dagen omhoog en afgelopen weken met gemiddeld 5% per keer. Die hele berekening die is gemaakt dat je je investering met de huidige koers in een bepaalde tijd terug verdiend is onzin, want de difficulty staat nooit stil. Die is gebonden aan de totale hashrate, en wordt zo ingesteld dat er altijd dezelfde aantal blocks worden gevonden in de dezelfde tijd. Dus hoe meer mensen gaan minen hoe lastiger het wordt.
Verder gaan die berekeningen er vanuit dat je een uptime hebt van 100%. En dat heb je ook niet, ook door de pools waarin je mined. Want dat ontbreekt ook in het artikel, je zou er een jaar overdoen met die hardware als je solo mined, dus je moet in een pool minen die ook een fee vraagt. Je zou met die hardware misschien 3 of 4 coins in een maand kunnen minen, die nu 15 euro waard zijn. Als daar 50 euro vanaf haalt voor de electriciteits rekening dan heb je 10 euro winst, en zou je je systeem waarschijnlijk nooit terug verdienen door de stijgende difficulty.
Nu de koers redelijk is gezakt van de litecoin is het te hopen dat er minder mensen gaan minen zodat die difficulty eens naar beneden gaat.Maar ervaring leert dat het eigenlijk alleen maar moeilijker wordt.
Een Tweakers-artikel dat met een korrel zout genomen dient te worden, dat zelfs misleidend is? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest? Mijn mening is dan ook dat dit artikel ofwel offline wordt gehaald, ofwel wordt herscheven of aangevuld..oisyn
Dat was precies wat ik dacht toen ik dit artikel las. "Binnen X maanden uit de kosten". Amehoela. Binnen X maanden loop je dik verlies te maken omdat de difficulty enorm is gestegen. Het feit dat er geen woord wordt gerept over de ontwikkeling van de difficulty in de afgelopen tijd (zoals maarliefst een verdubbeling in de afgelopen 2 weken) en hoe het zich gaat ontwikkelen in de toekomst maakt dat het artikel mensen enorm op het verkeerde been zet en daarmee dus waardeloos is.
Aan alle lezers: neem het artikel met een grote korrel zout en reken je absoluut niet rijk. Als je dit wil doen om er geld mee te verdienen, verdiep je goed in hoe de difficulty zich ontwikkelt en reken uit wat het oplevert.
Ik mine zelf cryptocurrencies en beaam waar beide heren hierboven over praten. Alhoewel de basis van het artikel redelijk goed in elkaar steekt, zijn de conclusies die jullie trekken twijvelachtig en té ideaal. Het meest jammerlijke is nog wel dat jullie dit artikel publiceren terwijl Litecoin al hard op weg is om compleet onrendabel te worden voor de gemiddelde thuis-miner.
Food for though, heren.
[ Voor 2% gewijzigd door Forsakeneyes op 22-12-2013 06:19 . Reden: typo, zinsstructuur ]