Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Een familielid heeft een huis gekocht dat uit 2 delen bestaat (was ooit 1 huis). Technisch gezien 2 adressen/huizen met dus 2 losse plekken waar het internet het huis binnenkomt. Bekabeling van het ene huis naar de andere is vrij lastig (niet onmogelijk natuurlijk) De router (KPN ADSL) staat in de huiskamer.

- In huis 1 hebben ze internet (ADSL) met digitale TV (UTP van de modem/router naar de TV)

- In huis 2 hebben ze officieel nog niks, maar de WIFI van huis 1 komt makkelijk tot een groot deel van dit huis (alleen een hoekje op zolder misschien niet) Ze willen graag eenzelfde digitale TV decoder gebruiken in dit huis, maar er is natuurlijk geen modem/utp aansluiting in de buurt terwijl de decoder dit vereist.

Een oplossing leek mij dan een range extender met UTP aansluiting zodat het signaal direct weer de decoder in kan (2 vliegen in 1 klap) Bij de mediamarkt vonden we de Netgear WN3000RP. Een simpel kastje waar ik eerder mee heb gewerkt bij een ander familielid. De setup is vrij makkelijk (inloggen via wifi, inloggen/connecten met originele netwerk, automatisch aanmaken EXT netwerk ($NETWERK_EXT), en voila het zou moeten werken. Er valt weinig in te stellen hoe hij verder het netwerk op zet, hij dupliceert de settings geloof ik.

Alles gaat goed lijkt het, maar zodra het netwerk in de lucht is werkt het originele wifi signaal van huis 1 niet meer en blijft alles connecten alsof er timeouts optreden oid.. Hierdoor werkt het 'extended' netwerk natuurlijk ook niet, je kunt connecten maar iets laden werkt niet, hij blijft 'zoeken' lijkt het. De utp aansluiting hoef ik niet eens te proberen want ik krijg gewoon geen internet op het EXT netwerk terwijl hij wel geconnect is met het originele netwerk.

Nou ben ik geen netwerkexpert dus snap ik niet helemaal wat er mis is. De extender maakt de originele router 'overstuur' want zolang die geconnect is krijg ik helemaal geen verbinding meer, ook niet direct met netwerk1 zonder de extender.

Ik heb wel een idee in welke hoek een deel van het probleem het zou kunnen liggen; de iprange? Het originele ip adres van huis 1 is 192.168.2.1 (bijvoorbeeld, in ieder geval een 2 na de 168) en de extended geloof ik ook, nu ben ik bang dat het hier (een deel tenminste)aan ligt. Kan iemand dit bevestigen dat ik hiermee in de goeie hoek zit en dat dit voor deze klachten kan zorgen?

Bij de extender heb ik nog niks kunnen vinden waar ik de range in zou kunnen stellen, maar misschien kan ik het wel proberen in de KPN modem/router zelf?

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Update.. ik ben wat verder en kan het een en ander uitsluiten:

De range extender werkt prima. Bronsignaal werkt prima. Iedereen kan connecten. Alles is netjes ingesteld. Geen conflicten met ip adressen.

Zodra ik de UTP kabel in de TV decoder doe werkt er echter niks meer. Bronsignaal niet, range extender internet signaal niet. Er komt niks meer door van data. Vreemd, niet?

Nu is het gebruikelijk om de 4 UTP poorten van de modem te gebruiken om TV decoders aan te sluiten. Poort 1 zit dus ook de TV decoder van huis 1 in.

De handleiding van de KPN modem geeft aan dat je alle volgende decoders op een van de andere poorten van de modem moet aansluiten.. Heeft er iemand ervaring met dit draadloos doen, of de UTP poort helemaal over te slaan en direct via wifi het signaal over te brengen. Misschien kijkt hij puur naar het IP adres dat hij aan de poorten toewijst of hij wel of niet het TV signaal doorgeeft?

Zelf bied KPN als oplossing (draadloos maken digitale tv) een draadloos systeem met 2 doosjes die in het stopcontact gaan en over het stroomnet gaan, alleen werkt dit niet in dit geval aangezien het 2 losse huizen zijn met eigen meterkasten etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Collaborator op 23-12-2013 09:27 ]

This space is occupied