Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Nooit gedacht dat ik dit stukje nog eens ooit zou moeten schrijven - maar je moet iets. Dus here goes :)

Ik heb twee WD1200JD schijven, waarvan er eentje de verhuizing niet overleefd lijkt te hebben. Helaas was dat wel mijn disk waar de meeste foto's op stonden. Ik heb gelukkig een backup, maar die covert niet alles. Dus wil ik recovery doen :)
Schijft spint op en blijft gewoon draaien, maar vervolgens is via een USB2SATA converter de disk niet meer te lezen.
Die hele USB SATA keten is goed, want getest met zijn tweelingbroertje plus met een andere SATA HDD. Geen probleem :)

Ook heb ik bij de lokale PC shop geprobeerd wat het deed als we die disk rechtstreeks aan een PC hingen. Daar zag windows hem niet eens. Zelfs in het BIOS werd ie (meen ik) niet herkend. Met mijn oude PC waar de disks uit kwamen testen is lastig - die wil geen beeld meer geven.

Ergo: disk lijkt goed, maar onboard logica lijkt niet zo lekker.
Laat ik even uitwijden over mijn twee disks:
WD1200JD - 00FYB0. Productiedatum van beide schijven wijkt 1 dag af (resp 22 en 23-11-2003). RMA kan ik dus vergeten :P

Van de goede disk is alle data al veiliggesteld.
Vervolgens heb ik het logicboard overgezet naar de defecte disk. Resultaat helaas minder dan verwacht :(
Disk spint op, maar lijkt ook weer down te spinnen om vervolgens weer op te spinnen. Ik hoor hem ook tikken, vermoedelijk de leeskop die telkens naar 0 teruggezet wordt. Disk uiteraard niet te lezen.
Heb daarop de boel weer in de originele staat teruggebracht. Goede disk is nu weer te lezen, slechte disk helaas nog steeds niet. Logicboard van de goede disk is dus nog steeds ok :)

Enige wat ik me kan bedenken is een beetje een los contact, maar ik heb geen idee of zoiets uberhaupt kan. Aangezien de disk niet eens herkend wordt, is SMART data uitlezen ook wat lastig. Maar ik vermoed dat de disk goed is - anders zou ie niet opspinnen.

Iemand een gedachte over wat te doen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2013 22:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
Damn, da's balen... heb je wel een backup maar zit niet alles erbij... :-(
Ik heb successtories gehoord van mensen die de pcb van een HDD 'begrijpen' en zien wat er aan mis is, maar helaas zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Tsja, die ene PCB is goed maar de andere niet volgens mij. Maar dat transplanteren wilde dus niet helemaal.
Die PCB kan overigens weinig aan misgaan lijkt me: er zitten 4 contacten boven de HDD motor, en een mooi contactblokje elders. En dat wordt eigenlijk automatisch goed opgelijnd als je de PCB plaatst.
Maar dan vraag ik me wel af waarom de bokkende disk met de defecte PCB hoorbaar goed spint, maar met de goede PCB niet. Zou er dan toch iets qua pinnetjes niet lekker zitten ofzo :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Vandaag ook nog ff met een linux live stick aan de slag geweest, maar ook die ziet hem niet :(
Enige wat ik op een gegeven moment wel merkte was dat windows hem met de donor PCB wel zag ik diskmanagement, maar hem graag wilde initialiseren. Zag geen MBR of GPT op die disk. Heb maar niet gezegd dat ie hem mocht initialiseren, leek me geen geslaagd plan.
Of iemand moet een ander helder idee hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:59

TommieW

Numa numa.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die bordjes niet zomaar te vervangen zijn. Op die dingen staat ook informatie over die specefieke schijf, die dus niet meer klopt bij een andere schijf.

Ik zou willen dat ik de post nog terug kon vinden.

Had je al gekeken of je fysieke schade op de printplaat zag?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Misschien eens kijken of SpinRite iets voor je kan betekenen? In elk geval niet Windows je boot record opnieuw laten initialiseren, want dan ben je nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Printplaten hebben geen fysieke schade gelukkig. Of misschien ook niet, dan wist ik iig de oorzaak.
Bron van dat niet verwisselbaar zijn hoor ik graag, ben benieuwd.

Spinrite kan ik eens proberen, maar als een Linux live hem al niet ziet ben ik er bang voor..
Alle tips uiteraard nog welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:59

TommieW

Numa numa.

The Eagle schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:31:
Printplaten hebben geen fysieke schade gelukkig. Of misschien ook niet, dan wist ik iig de oorzaak.
Bron van dat niet verwisselbaar zijn hoor ik graag, ben benieuwd.
Ik had nog even gezocht, met dit als resultaat:
Derde post hier.
En dit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Hm, dan wordt de vriezer denk ik een last resort. Die links verklaren wel waarom die PCB swap niet werkt trouwens, nuttige info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
Tricky dat verhaal met de vriezer; dan moet je wel heel zeker zijn dat het zakje goed dicht is, anders krijg je bij 'ontdooien' last van vocht. Of daarna goed de föhn erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zijn de contactpinnetjes nog wel vast op het logic bord? Misschien zijn de solderingen los geraakt. Wat je ook zou kunnen doen is de fohn erop houden en dan warm te maken. En vervolgens kijken of die gezien word in de BIOS.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBurP
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb hier hetzelfde probleem met een WD1002FAEX-00Z3A0 drive, wordt niet meer herkend in de bios, zelfde type besteld, net aangesloten en werkt als een tierelier.

PCB overgezet van de nieuwe naar de oude, maar de oude defecte schijf werkt nog steeds niet, in het artikel van de link staat wel vermeld dat met het oversolderen van de 8-pins U12 bios (ROM)chip het waarschijnlijk wel gaat lukken.

Kan iemand dit bevestigen voordat ik mijn nieuwe schijf misschien ook sloop ?

P.S. : hebben we hier misschien wat aan https://www.facebook.com/...80.120533387971584&type=3

[ Voor 12% gewijzigd door SuBurP op 27-12-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBurP
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09-2024
Weet er trouwens iemand als je de firmware van de WD schijf update, of dan na de update de data nog intact is??
Pagina: 1