PC voor algemeen gebruik (Future proof & STIL!)

Pagina: 1
Acties:

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-04 22:35
Hallo,

Ik ben niet meer helemaal een P.C_N00B, maar aangezien dit pas mijn 2e zelfbouw is toch nog wel een beetje ;)

Mijn schoonvader wil erg graag een nieuwe pc.
Hij is een zeer enthousiaste gebruiker, maar niet veeleisend. (internetten, emailen, filmpje kijken, en foto's)
Toch heeft hij graag een computer met flink wat power en overcapaciteit... (zoals ik al zei erg enthousiast, zeg maar een hobbyist)

Twee duidelijke eisen had hij wel: -future proof en STIL! (zijn oude pc was net een F16)

Nu ben ik met het volgende systeem gekomen en zou graag jullie gedachte hier over horen:

-Cooler Master Silencio 352
-AMD FX-6300
-Gigabyte F2A88XM-D3H
-Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
-Scythe Mugen 4 PCGH Edition
-Solid state drives Samsung 840 EVO 250GB

De voeding (400 Watt), traditionele HD (1TB) en DVD speler worden uit het oude systeem gehaald.

Inclusief W8.1 hebben we dan voor €540 een heel aardig systeem dacht ik.

-Iets wat ik mij nog vooral al vraag is of we met deze CPU en Moederbord genoeg 'GPU-power' hebben.
Voor huis tuin en keuken gebruik vermoed ik van wel (volgens mij is de chip op het moederbord dan voldoende)
maar wil graag weten hoe jullie hier over denken.
-In zijn oude PC zit nog een 'XFX GeForce 8600 GT' die ook over gezet zou kunnen worden, maar ik betwijfel
of dit zin heeft.

Al vast bedankt (ook namens mijn schoonvader :)
En hele fijne dagen!

Groet,
Michiel

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-03 11:01

millman

6708Mhz @ -185c

Moederbord is een ander socket dan der proc, dat gaat niet passen. Waarom een 6core eigenlijk?, waarom geen intel i5 quadcore met een mini itx bord, lekker klein maar alles past er op. 1 fan, stil en zuinig maar rete snel, heeft tevens een HD4600 aan boord die meer dan voldfoende is voor HD/Blu-ray, kantoor werkzaamheden en zelfs een klein spelletje. Is sneller dan de voorgestelde AMD, ook de GPU.. En dat Bitfenix kastje.. Wat een beauty!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,49€ 156,49
1MSI B85I€ 79,99€ 79,99
1BitFenix Prodigy Zwart€ 64,10€ 64,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 59,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,58

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Je neemt de voeding over uit het oude systeem - maar weet je zeker dat die voeding niet grotendeels de oorzaak van de herrie was?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

+1 en dus ook die 8600gt maar thuislaten ;)

• P.C_N00B
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Kom er zojuist ook achter, dat ik zonder AMD APU ook problemen ga krijgen op een 'mobo onboord video chipset'...
En dat is met het voorstel van millman wel direct weer opgelost! :)
De reden om voor AMD te gaan was puur de prijs, maar als ik voor een APU ga ben ik dat voordeel ten opzichte van de i5 gewoon weer volledig kwijt.

Wel een beetje slordig dat ik CPU en Mobo niet passend had... AM3+ FM2+ (staat er toch vrij duidelijk :$
Ik wist wel dat het verstandig was om er ook even door ervaren mensen naar te laten kijken :)

Wat betreft het overnemen van de voeding; ik ben vrijwel zeker dat deze in het oude systeem absoluut niet een boosdoener is wat betreft de geluidsproductie, maar ik houd er rekening mee dat deze straks misschien toch uit de toom gaat vallen in een 'stil' systeem.

Oei die 'BitFenix Prodigy Zwart' is wel heel erg mooi. :)
Zal eens eventjes gaan googlen... om te kijken hoe deze zich wat geluidsproductie verhoudt met de Silencio...
(de mini ITX past in beide)

En dan gewoon de stockkoeler van de i5?
-Ik weet dat die 'Scythe Mugen' natuurlijk een behoorlijke overkill is (mijn gamepc zou er blij mee zijn)..., maar
stil is ie wel.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe stil is stil?

Bij stilte moet ik altijd denken aan de Fractal Define's, kosten wel wat, maar zijn geweldig.

Zelf zou ik gewoon een leuke A8 of A10 nemen van AMD, een i5 is onzin en heeft een belabberde igp. Ook is AMD toch wat goedkoper. Al zou ik zelf nog even wachten op een Kaveri, komt volgens mij volgende maand uit. Die dingen zijn een stuk sneller namelijk, en als we AMD moeten geloven komen ze in de buurt van i5'jes qua CPU kracht, en zijn ze alles bij elkaar genomen [dus CPU + GPU] sneller dan i5'jes.

Maar, anders voor nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1ASRock FM2A88M-HD+€ 47,03€ 47,03
1Fractal Design Define Mini€ 74,90€ 74,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1GeIL Evo Leggera GEL38GB1866C9DC€ 69,50€ 69,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 121,09€ 121,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,42

En dan moet je nog even kijken welke voeding je hebt. Als het een oude Cooler Master of een ander meuk merk is, is vervangen door een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W geen slecht idee.

Wat je dan hebt:
Een leuke APU met redelijk wat CPU kracht en een krachtige GPU. Een stuk meer in balans dan de i5 die een krachtige cpu heeft en een matige GPU. Eventueel wachten tot de Kaveri-APU's uitzijn.
Een goed mobo met FM2+ socket, die kun je dus hetzelfde laten als je voor een Kaveri gaat.
Een mooie, strakke kast, die ook gelijk misschien wel de stilste is.
Een lekker stille CPU koeler.
8GB snel geheugen, wel zo fijn voor de APU
Een goede en zeer betrouwbare 240GB SSD.

People as things, that’s where it starts.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

VasZaitsev schreef op zondag 22 december 2013 @ 00:25:
Hoe stil is stil?

Bij stilte moet ik altijd denken aan de Fractal Define's, kosten wel wat, maar zijn geweldig.

Zelf zou ik gewoon een leuke A8 of A10 nemen van AMD, een i5 is onzin en heeft een belabberde igp. Ook is AMD toch wat goedkoper. Al zou ik zelf nog even wachten op een Kaveri, komt volgens mij volgende maand uit. Die dingen zijn een stuk sneller namelijk, en als we AMD moeten geloven komen ze in de buurt van i5'jes qua CPU kracht, en zijn ze alles bij elkaar genomen [dus CPU + GPU] sneller dan i5'jes.
Dat is gokwerk en er is geen AMD die aan raw power aan de i5 komt lijkt mij? Daarnaast zet er een HD4600 iGpu up de 5670 waarmee het in vergelijk maar 3 fps scheelt, zie ook review: http://www.techpowerup.co..._4770K_Haswell_GPU/3.html
Maar, anders voor nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 79,30€ 79,30
1ASRock FM2A88M-HD+€ 47,03€ 47,03
1Fractal Design Define Mini€ 74,90€ 74,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1GeIL Evo Leggera GEL38GB1866C9DC€ 69,50€ 69,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 121,09€ 121,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,42

En dan moet je nog even kijken welke voeding je hebt. Als het een oude Cooler Master of een ander meuk merk is, is vervangen door een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W geen slecht idee.

Wat je dan hebt:
Een leuke APU met redelijk wat CPU kracht en een krachtige GPU. Een stuk meer in balans dan de i5 die een krachtige cpu heeft en een matige GPU. Eventueel wachten tot de Kaveri-APU's uitzijn.
Een goed mobo met FM2+ socket, die kun je dus hetzelfde laten als je voor een Kaveri gaat.
Een mooie, strakke kast, die ook gelijk misschien wel de stilste is.
Een lekker stille CPU koeler.
8GB snel geheugen, wel zo fijn voor de APU
Een goede en zeer betrouwbare 240GB SSD.
Een i5 is ruimschoots sneller in zowel single threaded en multi-threaded applicaties en er gaat niet gegamed worden, dus waarom je nu meer GPU power en minder CPU power voorschotelt is mij niet helemaal duidelijk. Zoals eerder aangegeven is het verschil 3fps in de meeste games.

http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-4440.html

Heel veel goedkoper is t ook weer niet, Daarnaast een A8 of a10 core is nog gebaseerd op de Phenom 2 x4 core, een architectuur van pakweg 5 jaar oud.. Leuk voor een allround media pc maar de eis 'flink wat power en overcapaciteit' zie ik daar niet in terug..

• P.C_N00B
Hoi, nogmaals bedankt voor de reacties!

Ik heb nu een redelijk beeld waar ik heen wil, maar denk dat ik mijn 'opdrachtgever' ;) toch ook nog even laat nadenken...
Ik ga hem twee opties voorstellen:
-één op basis van de AMD... zeer nette PC, voor inclusief software rond de €500,-, maar wel met duidelijk minder
overcapaciteit...
-twee op basis van de I5... iets prijziger (€600,-) maar dan heeft ie alles bij elkaar op dit moment gewoon een
wat steviger systeem, dat echt alle wat ie wil met twee vingers in de neus aan kan!

Groet,
Michiel

• P.C_N00B
Aangezien mij schoonvader nu al over een i7 begint ;)
Ga ik dan toch in ieder geval voor de i5.
Enige wat ik mij dan afvraag is of de meerprijs van een

- MSI B85I € 79,99 € 79,99

ten opzichte van de

- Gigabyte GA-B85M-HD3

Wel zinnig is, scheelt €25,- en ik heb in de kast de ruimte...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviessubfora.

Move PMG -> Desktop Aankoopadvies

Oslik blyat! Oslik!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 14:22
Nou zijn de Bitfenix Prodigy en de Fractal Design Mini niet echt kleine kastjes, ruim 40 liter inhoud. Als er geen videokaart in hoeft, dan kun je volstaan met veel kleinere behuizingen als de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart of een mooi klein kastje van Lian Li of Silverstone.

• P.C_N00B
@dion_b
Sorry :$

@Daaaaf
Klopt, maar mijn schoonvader had nu ook al een grote kast staan, en dat vind ie geen enkel probleem, maar hij MOET zo stil mogelijk zijn!

• P.C_N00B
@Daaaaf
Lees net dat die Node 304 stiller zou zijn dan de Silencio...

• P.C_N00B
Maar ja dan moet ik wel gaan zagen om de DVD-Drive te kunnen installeren :)

Twijfel nu vooral nog over het mobo - MSI B85I - Gigabyte GA-B85M-HD3

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die Gigabyte kan ook, maar dat is wel mATX een slagje groter dan het mini itx bord, die MSI.. Die gigabyte past dus niet in die Node of in die Bitfenix, waar alleen Mini ITX in past..Micro ATX is dus groter dan Mini ITX

• P.C_N00B
Hallo allen,

Het is uiteindelijk de volgende samenstelling geworden:

Intel Core i5 4440 Boxed
Gygabyte GA-B85M-D3H
Cooler Master Silencio 352
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Samsung 840 EVO 250GB
be quiet! System Power 7 400W
Samsung SH-224DB Zwart
Windows 8 OEM

Voor +/- €700 toch een aardig systeem denk ik... (ben haast geneigd om mijn GTX670 om te zetten en 'm dan mijn eigen PC te geven :) )

Toch een nieuwe voeding en DVD-drive, omdat de oude PC dan in tact kan blijven, en daar weer iemand blij mee gemaakt gaat worden!

Het moederbord is de Gygabyte GA-B85M-D3H geworden, omdat ik dan ruimte heb om beide Case fans aan te sluiten op het Mobo. Bij mijn eigen Game pc hangen ze gewoon aan de psu, maar omdat stilte belangrijk is, hoeven ze zo niet continue op volle kracht te draaien. (mochten er ooit nog wat uitbreidingen komen, dan heeft dit Mobo ook wat meer mogelijkheden)

Nogmaals enorm bedankt!

Groet,
Michiel

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

misschien even een klein vraagje; maar hoe wil je dit CPUkoeler in die kast gaan doen? volgens de specs gaat 't namelijk niet passen :( CPU koeler hoogte; 156,45mm , waar er 155mm in de kast voor is?
verder heb je een bijzonder leuk systeem waarmee je echt lang vooruit kunt

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die Mugen gaat niet passen nee..

• P.C_N00B
Had de planning om morgen (inmiddels vandaag) voordat ik de bestelling zou gaan plaatsen nog even alles door te nemen..., maar ik vermoed dat ik daar gewoon op nieuw overheen gelezen zou hebben... :$

En op zich is het toch wel een beetje slordig, om bewust een SSD, een geluiddempende kast, een nieuwe voeding én een stille cooler te kopen, om dan vervolgens een gat in de kast te moeten zagen om alles te laten passen :F

Nu moet ik alleen nog even de keus maken tussen:
-Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
-be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1

De koelprestaties van de be quit! zijn volgens mij flink beter en hij is ook nog stiller, dus denk dat 't die gaat worden.
Aangezien ik toch geen PCI kaarten ga installeren zitten die in ieder geval niet in de weg, even als de lowprofile ram...

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:31
Voor simpel computergebruik zou ik zelf een Laptop aanraden misschien zelfs een tablet, maar dat gaat hier denk niet helemaal op. Ieder wat hij/zij wilt uiteraard.

Over de koeler, bequiet is het topmerk vind ik persoonlijk. En is ook al meerdere keren bewezen. Als je voor stil maar toch goed gaat heb je hier een goede aan (mits de afmetingen kloppen :D)

• P.C_N00B
De afmetingen kloppen volgens mij dit keer wel, maar ga het voor de zekerheid voordat ik bestel nog even checken.

Wat betreft het advies laptop/tablet kan ik wel een heel eind met je mee gaan, daar komt bij dat je voor een simpele email, internet en foto's bekijken pc inclusief software niet meer dan €400 kwijt hoeft te zijn....,
maar de oude pc van mijn schoonvader voldoet al aan die specificaties, en hij wil graag iets nieuwer en snellers.

De oude PC zal straks bij een ander familielid dienst gaan doen als budget allround pc.

De wens in dit geval was; veel sneller, veel stiller en gewoon lekker een mooie nieuwe pc.
Mijn schoonvader is ergens begin jaren 80 met PC's begonnen, en dit is gewoon een hobby... (tablet en laptop zijn er dan ook al :) )

De be quit! is iets duurder dan geplant, maar ja de hele opzet was 'stil' dus om dat nu voor een paar tientjes als nog te niet te doen, is erg zonde zeker op een totaalbedrag van +/- €680 (inc. w8)

• P.C_N00B
Even een update van mijn kant :)

Vanwege de feestdagen heb voor mijn gevoel natuurlijk véééél te lang op mijn bestelling moeten wachten ...
het was effectief maar vier werkdagen (wat natuurlijk best netjes is), maar door al die vrije dagen leek er geen einde aan te komen!

Zaterdag alle componenten ontvangen, en ik ben erg tevreden.
De hele combinatie is er stil, en presteert prima.

Nogmaals mijn dank voor alle reacties!

Michiel

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
millman schreef op zondag 22 december 2013 @ 02:08:
[...]
Dat is gokwerk en er is geen AMD die aan raw power aan de i5 komt lijkt mij? Daarnaast zet er een HD4600 iGpu up de 5670 waarmee het in vergelijk maar 3 fps scheelt, zie ook review: http://www.techpowerup.co..._4770K_Haswell_GPU/3.html

[...]

Een i5 is ruimschoots sneller in zowel single threaded en multi-threaded applicaties en er gaat niet gegamed worden, dus waarom je nu meer GPU power en minder CPU power voorschotelt is mij niet helemaal duidelijk. Zoals eerder aangegeven is het verschil 3fps in de meeste games.

http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-4440.html

Heel veel goedkoper is t ook weer niet, Daarnaast een A8 of a10 core is nog gebaseerd op de Phenom 2 x4 core, een architectuur van pakweg 5 jaar oud.. Leuk voor een allround media pc maar de eis 'flink wat power en overcapaciteit' zie ik daar niet in terug..
Die increase van 3.1 fps is toch ~17-18% prestatie winst. Samen met de lage prijs lijkt me dit een no-brainer.
Pagina: 1