Hi,
Even wat advies/ervaringen nodig;
Ik heb momenteel een PC die niet is voorzien van een overdaad aan powerconnectoren. Hij heeft slechts een enkele 6-pins PEG power connector voor de grafische kaart.
Enige ander losse voedingskabeltje is er een met op dezelfde kabel 2 SATA power connectoren, een enkele molex, en een enkele floppy power connector.
In deze PC zou ik eigenlijk graag een enigszins recente grafische kaart plaatsen, zodat af en toe wat gamen mogelijk is met redelijk goede performance.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Sapphire AMD R9 270x dan heeft die kaart 2 6-pins aansluitingen nodig die elk 75W moeten kunnen leveren. Kaart trekt dus maximaal 225W? (2x PEG 75W, en max 75W uit het mainboard)
Kijk ik naar de specs van de voeding dan zou qua vermogen die kaart er makkelijk in moeten kunnen; voeding heeft de volgende 12v lijnen met maximale stroom:
+12VCPU0: 14A (CPU0: Max TDP 95W)
+12VCPU1: 14A (CPU1: Max TDP 95W)
+12VM: 18A (Aparte powercable voor het geheugen)
+12VS: 18A (Storage?)
+12VB: 18A (Mainboard? Incl de power van de PCIe slots?)
+12VDG: 18A (Kabel voor graphics card?)
Max combined: 650W
Die ene PEG kabel zou dus in theorie max 216W moeten kunnen leveren? (12V*18A)
Verder zit er niet heel veel bijzondere extra hardware in de PC; twee HDD's, een SSD en een DVD drive. (Allemaal aan de +12VS lijn?)
Zou ik nu totaal hebben:
CPU's 2x 95W = 190W
Memory geen flauw benul, maar laat het 50W zijn?
HDD's iets van 15W elk; DVD drive 15-20W = 50W
SSD alleen 5v, dus niets van de 12V lijnen
Rest mainboard 125W ofzo? (Inclusief 75W max voor PCIe slot met de GPU)
Zit ik zonder de extra PEG power connectors op 415W; zou ik nog 235W over hebben (Wat meer is dan de 18A die die lijn kan leveren)
Stel dat die kaart dan echt de volle 150W over die kabel trekt heb ik nog 85W spare...
Toch?
Of verreken ik me nu ergens heel erg?
Zou dit probleemloos moeten gaan werken als ik die ene PEG6 connector simpelweg splits in twee stuks, en die op die eventueel te kopen grafische kaart steek? Ander zou ik hem vanaf die ene losse molex moeten halen, maar dat zou ik gevoelsmatig liever niet doen omdat de harde schijven daar ook aan hangen.
Even wat advies/ervaringen nodig;
Ik heb momenteel een PC die niet is voorzien van een overdaad aan powerconnectoren. Hij heeft slechts een enkele 6-pins PEG power connector voor de grafische kaart.
Enige ander losse voedingskabeltje is er een met op dezelfde kabel 2 SATA power connectoren, een enkele molex, en een enkele floppy power connector.
In deze PC zou ik eigenlijk graag een enigszins recente grafische kaart plaatsen, zodat af en toe wat gamen mogelijk is met redelijk goede performance.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Sapphire AMD R9 270x dan heeft die kaart 2 6-pins aansluitingen nodig die elk 75W moeten kunnen leveren. Kaart trekt dus maximaal 225W? (2x PEG 75W, en max 75W uit het mainboard)
Kijk ik naar de specs van de voeding dan zou qua vermogen die kaart er makkelijk in moeten kunnen; voeding heeft de volgende 12v lijnen met maximale stroom:
+12VCPU0: 14A (CPU0: Max TDP 95W)
+12VCPU1: 14A (CPU1: Max TDP 95W)
+12VM: 18A (Aparte powercable voor het geheugen)
+12VS: 18A (Storage?)
+12VB: 18A (Mainboard? Incl de power van de PCIe slots?)
+12VDG: 18A (Kabel voor graphics card?)
Max combined: 650W
Die ene PEG kabel zou dus in theorie max 216W moeten kunnen leveren? (12V*18A)
Verder zit er niet heel veel bijzondere extra hardware in de PC; twee HDD's, een SSD en een DVD drive. (Allemaal aan de +12VS lijn?)
Zou ik nu totaal hebben:
CPU's 2x 95W = 190W
Memory geen flauw benul, maar laat het 50W zijn?
HDD's iets van 15W elk; DVD drive 15-20W = 50W
SSD alleen 5v, dus niets van de 12V lijnen
Rest mainboard 125W ofzo? (Inclusief 75W max voor PCIe slot met de GPU)
Zit ik zonder de extra PEG power connectors op 415W; zou ik nog 235W over hebben (Wat meer is dan de 18A die die lijn kan leveren)
Stel dat die kaart dan echt de volle 150W over die kabel trekt heb ik nog 85W spare...
Toch?
Of verreken ik me nu ergens heel erg?
Zou dit probleemloos moeten gaan werken als ik die ene PEG6 connector simpelweg splits in twee stuks, en die op die eventueel te kopen grafische kaart steek? Ander zou ik hem vanaf die ene losse molex moeten halen, maar dat zou ik gevoelsmatig liever niet doen omdat de harde schijven daar ook aan hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 21-12-2013 16:29 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself