Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PCIe power connector splitsen?

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07:45

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Hi,

Even wat advies/ervaringen nodig;
Ik heb momenteel een PC die niet is voorzien van een overdaad aan powerconnectoren. Hij heeft slechts een enkele 6-pins PEG power connector voor de grafische kaart.
Enige ander losse voedingskabeltje is er een met op dezelfde kabel 2 SATA power connectoren, een enkele molex, en een enkele floppy power connector.

In deze PC zou ik eigenlijk graag een enigszins recente grafische kaart plaatsen, zodat af en toe wat gamen mogelijk is met redelijk goede performance.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Sapphire AMD R9 270x dan heeft die kaart 2 6-pins aansluitingen nodig die elk 75W moeten kunnen leveren. Kaart trekt dus maximaal 225W? (2x PEG 75W, en max 75W uit het mainboard)

Kijk ik naar de specs van de voeding dan zou qua vermogen die kaart er makkelijk in moeten kunnen; voeding heeft de volgende 12v lijnen met maximale stroom:

+12VCPU0: 14A (CPU0: Max TDP 95W)
+12VCPU1: 14A (CPU1: Max TDP 95W)
+12VM: 18A (Aparte powercable voor het geheugen)
+12VS: 18A (Storage?)
+12VB: 18A (Mainboard? Incl de power van de PCIe slots?)
+12VDG: 18A (Kabel voor graphics card?)
Max combined: 650W

Die ene PEG kabel zou dus in theorie max 216W moeten kunnen leveren? (12V*18A)
Verder zit er niet heel veel bijzondere extra hardware in de PC; twee HDD's, een SSD en een DVD drive. (Allemaal aan de +12VS lijn?)
Zou ik nu totaal hebben:
CPU's 2x 95W = 190W
Memory geen flauw benul, maar laat het 50W zijn?
HDD's iets van 15W elk; DVD drive 15-20W = 50W
SSD alleen 5v, dus niets van de 12V lijnen
Rest mainboard 125W ofzo? (Inclusief 75W max voor PCIe slot met de GPU)

Zit ik zonder de extra PEG power connectors op 415W; zou ik nog 235W over hebben (Wat meer is dan de 18A die die lijn kan leveren)
Stel dat die kaart dan echt de volle 150W over die kabel trekt heb ik nog 85W spare...

Toch?

Of verreken ik me nu ergens heel erg?
Zou dit probleemloos moeten gaan werken als ik die ene PEG6 connector simpelweg splits in twee stuks, en die op die eventueel te kopen grafische kaart steek? Ander zou ik hem vanaf die ene losse molex moeten halen, maar dat zou ik gevoelsmatig liever niet doen omdat de harde schijven daar ook aan hangen.

[Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 21-12-2013 16:29]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:21
Over wat voor voeding hebben we het hier?

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Euh wel handig om te vermelden ja...

Is een 650W voeding in een HP Z600 workstation; Custom ding, niet te vervangen voor een andere... (Nou ja, alleen te vervangen voor hetzelfde model...)
(Model Delta DPS-725AB A)

[Voor 15% gewijzigd door SambalBij op 21-12-2013 16:34]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• HStyles
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-12-2020

HStyles

Hbass

Volgens de specs trekt de zwaarste kaart voor de z600 die ondersteund is maar 152 W maximaal ( quadro5000)

Met een splitter zou het mischien nog kunnen..

Maar dan nog heb je geen zekerheid dat het Z600 sys board elke videokaart accept omdat het geen hp tested kaart is. bij HP navraaq doen is het antwoord simpel: not supported/not tested..

Helaas kom ik dit jaar niet meer in de buurt van een z600 systeem anders had ik eens kunnen testen of hij mischien werkt met een r290x en als die werkt zou de jouwe ook wel werken.

Heb je de kaart al?

[Voor 3% gewijzigd door HStyles op 21-12-2013 23:06]

Zhur > Exile > Roflcopter

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Nee heb nog geen andere kaart. Hier nog wel een Radeon HD 6870 kaart liggen. Ga denk ik eerst daar maar eens mee testen of dat wil werken.
Die kaart heeft ook 2 PEG6 connectoren; moet even op zoek hier naar een molex verloopje daarvoor, hang ik hem daar wel even aan ter test :)

Edit:
Meteen maar even getest, wist ineens waar dat verloopkabeltje lag :P
Aan de molex connector een splitter naar 2x molex, en daar aan weer een 2x molex naar PEG6 kabeltje :)
Meteen netjes beeld bij de BIOS en Windows vind het ook prima; 3DMark06 testje gedraaid, lijkt daarmee stabiel te draaien. (En score in 3DMark06 van rond de 11000 met de Quadro FX3800 naar ruim 18K met de HD6870 :))
Denk dat ik deze er maar even in laat zitten om te zien of het stabiel blijft; zo ja maar eens kijken voor een wat nieuwere kaart

[Voor 48% gewijzigd door SambalBij op 22-12-2013 00:25]

• DCG909
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-04 08:40
Kijk wel uit met die molex "adapter" kabels.
Ik heb er een gekregen bij mijn asus kaarten en bij mijn kast (dacht ik iig).
Deze zijn anders gewired...

Ik heb vaak gelezen dat het gebruik van deze adapters wordt afgeraden, tenzij deze door de gpu fabrikant wordt meegeleverd :/

• TweakMaster
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-04 19:23
En je voeding kan wel 18A leveren bij 12V maar dat wil niet zeggen dat de kabels van je voeding naar de videokaart dat trekken, die zijn misschien berekend op de 75W die het via die ene PEG connector moet leveren. Als je het dus splitsen en 2x 75W over dat kabeltje gaat trekken dan kan dat weleens problemen opleveren. Ik zou de voeding dan openmaken en zo dicht mogelijk bij het PCB hiervan de kabel afsplitsen (of op het PCB indien mogelijk).

Maar anderzijds, de videokaart trekt, in jouw geval, waarschijnlijk geen 75W per PEG connector.

Ryzen cloud9

• tijmen1
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 30-04 10:56
Het makkelijkste is om een 270 ipv een 270x te nemen.
Performance is bijna hetzelfde, maar de 270 verbruikt minder stroom en heeft daarom ook maar 1 6-pin connector nodig.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Hmm de dikte van de aders is inderdaad wel iets om rekening mee te houden... In die voeding gaan solderen zie ik niet zo zitten. Dat ding is niet zo maar even makkelijk te vervangen, dus mocht dat onverhoopt mis gaan dan zit ik met een probleem...

Eens kijken naar die 270 ipv de 270X is inderdaad wel een heel goed idee; had niet gezien dat die maar een enkele powerconnector heeft :)

Edit: GTX660 zou ook nog een optie zijn; ook maar een 6-pins connector

[Voor 8% gewijzigd door SambalBij op 22-12-2013 11:25]

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Delta maakt goede voedingen, maar deze is duidelijk alleen gemaakt voor dit workstation.

Wat betreft het gebruik van splitters, ga je niet één molex op splitsen naar twee en dan daar een 6 PCI-e stekker aanzetten met een verloopje. Nu trek je immers alle stroom door één enkele gele 12V draad. Zorg dat je minstens twee draden vanuit de voeding gebruikt, dan moet het prima kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ruim 6A door een zo'n draadje was inderdaad wel een minder handig plan... De splitters en verloopjes zijn er alweer uit :)
Zojuist een GTX660 er in gestoken, die heeft maar 1 6-pins PEG connector nodig :)

• Tyrian
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Dell T3600 workstation met Dell custom 635 watt PSU waar ik een GTX 780 Ti in wilde zetten. Dat ging dus niet want mijn PSU heeft 2x 6 pins PCI-e viedingsstekkers, en de videokaart heeft ook een 8-pins aansluiting nodig.

Ik heb dit goed kunnen oplossen met een 6 naar 8 pins verloopkabel. Zonder alles berekend te hebben lijkt het me dus geen probleem als je een splitter kabel gebruikt om je videokaart aan te sluiten. 650 watt is over het algemeen gesproken ruim voldoende voor je systeem met de videokaart die je wilt.

Well jammer dat dit nodig is. Het zijn mooie workstations maar op de voedingskabels is dan weer bezuinigd. (Zowel bij HP als bij Dell)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Tyrian schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:56:
Ik heb dit goed kunnen oplossen met een 6 naar 8 pins verloopkabel. Zonder alles berekend te hebben lijkt het me dus geen probleem als je een splitter kabel gebruikt om je videokaart aan te sluiten. 650 watt is over het algemeen gesproken ruim voldoende voor je systeem met de videokaart die je wilt.
Verschil tussen de 6 en 8 pins PCI-e stekker zijn alleen maar twee ground kabels, dus de hoeveel stroom door de 12V kabels zal gelijk zijn, beide hebben er drie namelijk. Wat je nog wel zou kunnen krijgen is een OCP die zo strak staat ingesteld dat die de max 75W meer die door een 8 pins mag niet doorlaat. Maar de kans hierop lijkt mij niet heel groot.
Well jammer dat dit nodig is. Het zijn mooie workstations maar op de voedingskabels is dan weer bezuinigd. (Zowel bij HP als bij Dell)
Je kan het moelijk bezuinigen noemen. Waarom zouden ze er kabels opzetten die niet gebruikt gaan worden? Lijkt mij niet meer dan logisch om het op het systeem af te stemmen. Gaat hier niet om een retail voeding immers.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 22 december 2013 @ 16:39:
[...]

Je kan het moelijk bezuinigen noemen. Waarom zouden ze er kabels opzetten die niet gebruikt gaan worden? Lijkt mij niet meer dan logisch om het op het systeem af te stemmen. Gaat hier niet om een retail voeding immers.
Die tweede kabel zou in een hoop gevallen best gebruikt kunnen worden. Het is natuurlijk geen systeem wat is bedoeld om op te gaan gamen, maar hij heeft wel 2 stuks PCIe x16 sloten, dus een tweede Quadro er in kunnen zetten zou helemaal niet zo'n gek iets zijn (voor het werk waar de machine eigenlijk voor is bedoeld)

Het is denk ik meer differentiatie tussen de verschillende modellen. HP denk waarschijnlijk dat ze op deze manier meer z800's ipv z600's zullen verkopen... (En dat zal ze wel lukken ook denk)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True