Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Hallo,

Ik heb een bedrijfje in de ICT, ik doe systeembeheer voor kleinere bedrijven.
In 2013 is het goed gegroeid, ik heb nu ook een scholier werken die bij mij op de zaak reparaties doet.

Ik ben ooit als scholier begonnen met een uurtarief van 17,50 per uur.
Toen ik fulltime verder ben gegaan ben ik naar 29,50 per uur gegaan, alle klanten hadden hier begrip voor.

Echter zit 29,50 nog vrij laag in de markt, ik zou hem eigenlijk om een aantal redenen willen verhogen. Onder andere dat sommige potentiele klanten het wel erg laag, dus onbetrouwbaar vinden overkomen, dat ik toch nog meer wil gaan groeien en dat hier veel geld voor nodig is om dit te kunnen realiseren. En nu woon ik nog bij mijn ouders, maar er moet langzamerhand toch geld gaan komen voor een eigen plekje.

Ik zit te denken ergens tussen de 39,50 en 45 euro per uur.
Echter wil ik klanten van het eerste uur (dus die nog 17,50 meegemaakt hebben hier een kortingspercentage op geven zodat ze voorlopig op 29,50 per uur blijven zitten. Klanten die met 29,50 zijn begonnen kunnen denk ik een verhoging wel accepteren en nieuwe klanten ook.

Hoe denken jullie hierover, hebben jullie nog tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Wat denken jullie dat klanten hiervan gaan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt voor het grootste deel aan je klanten lijkt me. MKB wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, grote bedrijven boeit het meestal geen drol.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Met jouw vraag ga ik er vanuit dat je met jouw huidige uurtarief al winst maakt.
Dus inclusief de belastingen, pensioenpremies, reserveringen voor ziektedagen en onvoorzien kosten, en facturatie en reclamekosten.

Je kunt aangeven dat het uurtarief omhoog moet vanwege de inflatie en andere hogere kosten zoals voorrijkosten. Verder is het altijd mogelijk om een hoger uurtarief te rekenen en voor bestaande klanten die al veel uren afnemen een korting voor te stellen.

Let er wel op je door een hoger uurtarief, misschien minder lang bij het bedrijf aan de gang kunt, aangezien bedrijven ook met budgetten werken. Daarin tegen heb je dan wel ruimte voor nieuwe klanten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 08:39
Wat is er mis met het verhogen van je uurtarief voor de nieuwe klanten? Ik heb per klant een ander uurtarief, de klanten die ik het langste heb genieten een lagere uurprijs. Ik vind het niet zo heel gek dat je per opdracht en per klant bekijkt wat de mogelijkheden zijn, en dus je tarief daarop aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
analogue schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:00:
Wat is er mis met het verhogen van je uurtarief voor de nieuwe klanten? Ik heb per klant een ander uurtarief, de klanten die ik het langste heb genieten een lagere uurprijs. Ik vind het niet zo heel gek dat je per opdracht en per klant bekijkt wat de mogelijkheden zijn, en dus je tarief daarop aanpast.
Op zich is er niets mis mee, zolang je het maar wel uitlegbaar en transparant doet.

Ik maak "vaak" gebruik van ZZP'ers etc voor projecten, maar als ik van 3 mensen hoor dat ZZP'er x voor verschillende tarieven werkt dan moet die persoon wel een heel specifiek kunstje kunnen anders gaat hij gelijk van de lijst af (ik heb slechte ervaringen met mensen die tarieven per klant bedenken, die bedenken over het algemeen in de loop der tijd ook andere regels per klant en ik zit niet te wachten op elke week onderhandelingen met een ZZP'er die weer iets anders bedacht heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 07:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Niet echt relevant maar verbaas me nogal over je uurtarief.
Werk in de detachering en de prijzen die gasten met alleen mcsa krijgen is al meer al jouw uurtarief ( rond 35,- ). Weet niet wat jouw ervaring is maar je uur tarief lijkt me erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Gomez12 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:15:
[...]

Op zich is er niets mis mee, zolang je het maar wel uitlegbaar en transparant doet.

Ik maak "vaak" gebruik van ZZP'ers etc voor projecten, maar als ik van 3 mensen hoor dat ZZP'er x voor verschillende tarieven werkt dan moet die persoon wel een heel specifiek kunstje kunnen anders gaat hij gelijk van de lijst af (ik heb slechte ervaringen met mensen die tarieven per klant bedenken, die bedenken over het algemeen in de loop der tijd ook andere regels per klant en ik zit niet te wachten op elke week onderhandelingen met een ZZP'er die weer iets anders bedacht heeft)
Als zzp'er kan je toch in sommige gevallen instemmen met een lager uurtarief (als de omvang vand de opdracht of naamsbekendheid het waard is voor de zzp'er). Ik zou daar als werkgever niet zoveel problemen mee hebben.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
detim schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 16:10:
Echter wil ik klanten van het eerste uur (dus die nog 17,50 meegemaakt hebben hier een kortingspercentage op geven zodat ze voorlopig op 29,50 per uur blijven zitten.
Niet doen. Daarmee gooi je meteen je (valide) redenen weg om je tarief te verhogen. Je kosten worden ook hoger. Dus je hebt meer nodig om rond te komen. (En je vraagt belachelijk weinig).

Natuurlijk! kun je tegemoet komen aan bestaande klanten, maar pas in tweede instantie. Kondig aan dat je een prijsverhoging gaat doen. Als ze 'moeilijk' doen, kun je ze alsnog een korting bieden. Maar je moet je klanten niet willen houden om elke prijs! Als ze perse dat handige buurjongetje willen vragen, want die kan dat voor veel minder, laat ze dat gewoon doen. Daar kun (en wil) je niet mee concurreren.

Verder is het ook geen probleem om verschillende tarieven te hanteren voor verschillende klanten. Het werk (en risico) is per klant ook anders (bijvoorbeeld....).

Kun je ook verdienen aan de scholier die je helpt? Want ik hoop dat die niet voor 3 euro per uur staat te werken ;) Dat je een hulpje hebt, laat wel zien dat je (waarschijnlijk) makkelijk aan werk komt / genoeg werk hebt. Je kunt dan ook met een gerust hart je prijzen voor nieuwe klanten verhogen. Als je twijfelt tussen 39,50 en 45, ga dan meteen voor 45. Korting kan altijd, verhogen is lastiger... Maar gezien je post historie was je daar zelf ook al achter ;)

Maak een goed overzicht van al je kosten. Als je hier serieus in verder wilt, geldt je pensioen en een buffer ook. Verder verzekeringen, materialen, reiskosten, afschrijving etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:09

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Zelf werk ik ook freelance voor diverse klanten (en momenteel nog tegen verschillende tarieven). Laatst had ik het er met een opdrachtgever/concullega/bekende over uurtarieven, en hij had een heel duidelijke mening: kies een tarief waarvoor je graag werkt en reken dat aan al je klanten.

Zijn argument hiervoor: door iedereen hetzelfde tarief in rekening te brengen, is er geen onderscheid tussen je klanten. Op die manier zullen klanten met een lager tarief hier bijvoorbeeld niet onder lijden (doordat je andere klanten hogere prioriteit geeft).

Het grappige was dat het op dat moment over een klusje ging dat ik voor hem zou doen. Zijn advies was dus voor hemzelf negatief (aangezien ik anders wellicht minder had gerekend).

Ik ben van plan om vanaf 2014 dit tarief door te voeren voor alle klanten (met zo'n soort argumentatie). (Dit overigens mede omdat ik het erg druk heb en het tarief dus wel wat omhoog mag.)

Edit: Overigens zijn prijzen op projectbasis bij mij ook mogelijk, en vaak zijn die voordeliger voor de klant. Klanten zijn dus niet direct aan dit tarief gebonden. Dit is voor jou (systeembeheer) echter misschien moeilijker aan te bieden dan voor mij (softwareontwikkeling).

[ Voor 13% gewijzigd door Ulster Seedling op 21-12-2013 23:26 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je zit nu op 29,50 en wil verhogen naar 39,50 ?
Dat lijkt me een te grote stap, zeker voor bestaande klanten. Dat is een verhoging van 33% !

Zou gewoon een brief naar al je klanten sturen met de strekking, vanaf 1/1/2014 wordt mijn uurtarief xx,xx.
Verder niet teveel woorden aan vuil maken. Klanten die niet akkoord gaan zullen vanzelf reageren, maar de klanten die niet reageren, die heb je dan al in de pocket.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

_Arthur

blub

ZeRoC00L schreef op zondag 22 december 2013 @ 08:16:
Je zit nu op 29,50 en wil verhogen naar 39,50 ?
Dat lijkt me een te grote stap, zeker voor bestaande klanten. Dat is een verhoging van 33% !
Denk dat bestaande klanten in deze tijden daar zeker over gaan morren.

Neemt niet weg dat 30euro of 40euro nog steeds erg laag is in de MKB-beheer markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Het ene beheer is het andere niet. Richt je een heel netwerk in en onderhoud je die, doe je alleen 1st/2nd line support, gaat het vaak om 1 SBS of een heel virtueel serverpark?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Bestaande klanten zou ik heel langzaam en licht verhogen, nieuwe klanten gewoon het nieuwe tarief. En inderdaad onderscheid tussen de verschillende typen werkzaamheden; simpel "dom" onderhoud of complexe beheertaken.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Doe het wel ruim van te voren. Ik werkte ergens waar ze dat deden per 1 januari en rond deze periode het invoerden... Niet netjes in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Kan geen kwaad om zoiets 2 maanden vantevoren aan te kondigen idd, behalve als het gaat om vooraf afgesproken inflatiecorrecties (da's ook iets om naar te kijken, vooral bij grotere vaste klanten, zodat zij ook weten waar ze aan toe zijn).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Moeten we niet af van het uurtarief?

Als je samen met de directeur een nieuwe strategie gaat uitzetten gaat dat op hetzelfde tarief als wanneer je een toner vervangt?
En wat nou als je steeds meer senior wordt, je kan dan steeds sneller werken, moet je dan ook minder uren rekenen?
Stel nou dat je zo'n dag hebt dat het werken niet op volle snelheid gaat, heb je meer uren nodig, reken je die ook door?
Wat nou als 3 uur werk voor je klant 2 weken aan waarde heeft opgeleverd..had je dan niet beter op projectbasis kunnen offreren op basis van wat iets waard is.
En wat als je uren communiceert en je hebt het eerder klaar, dan wordt je gedwongen minder te factureren of nog extra werk te leveren.

Er zijn zo nog tientallen redenen te bedenken waarom uurtarief eigenlijk bullshit is. Je kunt het voor je interne calculatie gebruiken, maar daar moet het ophouden.

Probeer over te stappen op vaste bedragen, voorbeeld:

Herinstalleren PC: niet €30 per uur maar €75 voor de hele klus rekenen. Dat vinden mensen het ook wel waard. En als je dan in 10 minuten klaar bent, heb je veel winst, en soms schiet je er wat bij in.
Bereikbaar zijn voor standby: niet €45 per ingezet uur, maar €120 per maand omdat je uren moet reserveren ook al worden ze niet gebruikt.

Goed boek hierover:
http://www.bol.com/nl/p/value-based-fees/1001004006256562/

/edit:
In het geval van TS zou je ook een bedrag per werkplek kunnen afspreken. Dan zit je niet vast aan het aantal in te zetten uren * uurtarief en nemen ze een soort onderhoudscontract. Dit kan veel lucratiever zijn dan op basis van uurtarief. Ook verspreid je zo de kosten over een jaar ipv in de maanden dat je veel werkt dikke rekeningen te sturen. Ook voor de liquiditeit van je klanten is dit gunstiger, ze weten precies waar ze aan toe zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door André op 23-12-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

André schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:52:
Moeten we niet af van het uurtarief?

Als je samen met de directeur een nieuwe strategie gaat uitzetten gaat dat op hetzelfde tarief als wanneer je een toner vervangt?
En wat nou als je steeds meer senior wordt, je kan dan steeds sneller werken, moet je dan ook minder uren rekenen?
Misschien is dit wel een eigen discussie waard, maar ik ga er even op in.

Een senior verdient meestal meer dan zijn junior collega. De senior verdiend dus wat meer, en levert ook meer op voor het bedrijf.
En dan krijg je ook meteen te maken met capaciteitsplanning. Een senior is bijvoorbeeld eerder beschikbaar voor een hoger tarief, maar als het werk kan wachten is er een goedkopere optie mogelijk door junior te laten werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Strippenkaartsysteem kan ook. Bij zulke bedragen kun je meteen een korting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zit sinds begin al op 50 per uur. Heb een klant die me vast 2-3 dagen per week inhuurt, die geniet een tarief zodat ie er zelf ook nog wat aan overhoudt, maar betaalt dan wel een goede kilometervergoeding. Verder een klant die al snel roept dat iets duur is, die betaalt 45 per uur. Die laatste 10 euro op een factuur met 2 uurtjes en wat materiaal maken het verschil ook niet.

Verder eens met hierboven: bepaalde werkzaamheden wil je gewoon standaard bedragen voor afspreken. Als jij een onderhoudscontract afspreekt met je afnemer weet ie wat ie per maand betaalt, terwijl als jij de ene maand 10 uren support komt leveren en de andere maand 15, dan is de factuur van de 2e maand ineens 50% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is natuurlijk goed mogelijk om voor iedereen te tarieven naar hetzelfde nivo te verhiogen, maar niet tegelijkertijd. Je kunt dan perfect aan nieuwe klanten aangeven dat zij hetzelfde betalen als wat bestaande klanten gaan betalen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een kennis van mij doet dat werk ook. Bedrijven sluiten bij hem een "bedrijfslidmaatschap" van €249 per jaar af. Daarbovenop rekent hij €45 per uur en €0,30 per km dus voor een halve dag werk vangt hij zo'n €200 bruto ex BTW.

Zelf doe ik ook freelancewerk (maar niet IT) en heb op een gegeven moment ook mijn tarieven verhoogd. Ik heb dat toen gewoon aan mijn vaste klanten gemeld, die begrepen het en daarmee was de kous af. :)

Je zou anders ook in de overgangsperiode voor vaste klanten het nieuwe tarief kunnen rekenen met een "vasteklantenkorting" van €5? Ze zien dan de nieuwe prijs op de facturen staan zodat ze daaraan kunnen wennen en ze krijgen korting dus zijn ze blij. Toch? ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Mx. Alba op 24-12-2013 14:22 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom verhoog je het tarief niet stapsgewijs?

Je lopende contracten / projecten behouden hetzelfde tarief als ze nu doen, maar je geeft al wel aan dat je de huidige uurtarieven gaat verhogen (al dan niet onderbouwd waarom je jouw tarief gaat verhogen) zodra het huidige contract / project is afgelopen.

Nieuwe projecten starten al direct met je nieuwe uurtarief.

Eventueel kan je een staffel aanbrengen, dat als een klant al X jaren jouw diensten afneemt, een "korting" krijgt op het uurtarief (uiteraard kan dit per klant verschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Het stapsgewijs verhogen van het tarief lijkt me niet verstandig.
Klanten zullen op een gegeven moment gaan kijken naar een alternatief omdat jij maar blijft stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 14:05

Kju

In mijn eigen onderneming (hele andere sector) hadden wij verschillende uurtarieven voor verschillende activiteiten. Vorig jaar hebben wij besloten om één uurtarief voor alle diensten te hanteren en vaste tarieven voor bepaalde handelingen. We hebben wel de oude tarieven voor bestaande klanten gehandhaafd en/of zelfs verlaagd.
Het voordeel was wel dat je je klanten laat zien dat je hun waardeert (hun tarief blijft gelijk of werd lager) en dat je niet hoeft na te denken welk tarief ook alweer van toepassing is in een offerte of onderhandelingstraject.
Daarnaast groeit je verschillende-tarieven-voor-verschillende-afnemers-administratie niet meer en zal die uiteindelijk afnemen door klanten die overstappen, failliet gaan etc.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Een aantal suggesties:
  • Gewoon met ronde bedragen gaan werken. Je bent een bedrijf, geen boodschappenmandje. Nu vind ik 29,50 naar 39,50 ook een forse stap, wellicht dat het toch verstandiger is om eerst naar 35 te gaan en dan volgend jaar naar 40?
  • Kondig de verhoging ruim van te voren aan, bijv. 3 maanden en biedt de mogelijkheid om nu nog een project te starten (met contract) tegen het oude tarief wat dan tijdens dat project doorloopt. Wellicht dat je zo alvast wat orders en garanties los krijgt die anders niet gevallen waren.
  • Op zich kan je wel verschillende tarieven hanteren, maar zorg dat de verschillen niet te groot zijn. De ene 40 en de ander 20 dat gaat scheve ogen geven als het uitkomt. Oude klanten naar 35 en nieuwe gelijk op 40 of 45 inzetten is een veel beter idee.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het nadeel van eerst naar 35 en dan naar 40 gaan is dat je vaker gaat verhogen (en dat kan tegen je werken, want wat ga je daarna doen? Ga je naar 45 en dan naar 50? Je klant weet dit niet.
Idealiter voer je zo weinig mogelijk prijsverhogingen door, dat je dan eens in de zoveel tijd een forsere doorvoert is wmb best uit te leggen (maar is wel weer afhankelijk van je klanten)

Overzichtelijke / uit te leggen verschillende tarieven zijn voor zover ik weet hardstikke acceptabel. Als er een klant met scheve ogen komt en jij kan hem uitleggen dat hij nog maar 6 maanden klant is en de ander al 10 jaar (en dus veel meer geinvesteerd heeft in jouw bedrijf) dan is dit best acceptabel, net zoals een incidentele prestige / project korting ook nog wel begrijpelijk is, zolang je maar niet 101 tarieven hebt voor 101 klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik kies meestal voor een aanneemsom. De meeste klanten willen geen gedoe met uurtjes, maar die willen bij voorkeer een bedrag van bijvoorbeeld € 500,- voor een dienst betalen. Meestal specificeer ik dan de opdracht met de mededeling dat er bij veel meerwerk een aanvullende calculatie volgt met een vaste prijs.

Verder is het een beetje win some, lose some.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Je werk is wat meer commodity werk dan hetgene waar ik mee bezig ben, maar ik heb gewoon uitgelegd richting mijn klant dat als ik mijn uurtarief had verhoogd omdat ik anders vragen uit de markt kreeg die commercieel gezien beter voor me zouden zijn. Daarmee had ik het niet meteen naar marktconform gedaan, maar enigszins eronder, maar wel met de boodschap dat ik dat zou blijven volgen. Dit werd vrij eenvoudig geaccepteerd (hoewel ik diezelfde discussie dit jaar weer heb).

Ook gewoon de afspraak om per jaarwisseling te kijken wat het juiste tarief is indien hier aanpassing in nodig is.

Overigens hebben we hiervoor ook het zelfstandigen topic in W&I

[ Voor 5% gewijzigd door Bonsaiboom op 09-01-2014 22:34 ]

Pagina: 1