Game PC ~€1000

Pagina: 1
Acties:

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 10:46
Ik wil binnenkort een eigen PC bouwen (eerste keer). Ik heb er eentje samengesteld maar aangezien ik niet heel veel verstand heb van moederborden, koelers en behuizingen etc. wil ik graag wat tips. Misschien heb ik wel iets helemaal verkeerds gedaan, dat zou zonde zijn :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Vooral gamen, zoals BF4 maar ook straks Watch Dogs en GTA 5 natuurlijk!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer het limiet op €1000 te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een mechanisch toetsenbord, muis en beeldscherm. (1080p)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel boven AMD sowieso. Die i5 4670k staat vast.
Nvidia en AMD niet echt. Wel vind ik driver updates top bij Nvidia. Ook zijn ze iets stiller en zuiniger maar ik hou van bang-for-buck en de r9 290 is een beest van een kaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nou graag niet te luidruchtig. Ik heb liever geen stofzuiger naast me als ik aan het gamen ben :P

Ik heb een beetje een goedkope case gekozen, maar weet niet of dit een goede keuze is. Wat is een goeie case voor ongeveer ~€50? Ook moederbord en CPU koeling weet ik niet zeker of deze goed zijn. Op dit kwam ik nu uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 193,90€ 193,90
1ASRock Fatal1ty H87 Performance€ 84,83€ 84,83
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 347,99€ 347,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,-€ 71,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 32,37€ 32,37
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,70€ 57,70
1Seasonic M12II 520W€ 57,20€ 57,20
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,99

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Ja, ziet er goed uit. Alleen als je je PC niet te luidruchtig wil hebben moet je niet de R9 290 kopen, die is namelijk heel erg luidruchtig. Je zou dus nog even moeten wachten totdat er meer uitkomen, die wel betere coolers hebben, en niet meer het referencemodel zijn. Verder, ga je overklokken? zoniet, neem dan de i5 4670 zonder 'k' erachter, scheelt 10,-.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:21

Esumontere

Floep, banaan.

Ziet er in principe goed uit, maar zoals hierboven beschreven is de 290 erg luidruchtig. Je kan ervoor kiezen om de stock koeler te vervangen door een Arctic Accelero Xtreme III, maar dat is wat prutswerk en ze zijn niet heel goed verkrijgbaar volgens mij.

Als je wil overklokken zul je een Z87 plank moeten nemen, pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate is dan een prima ding. Mocht je niet willen overklokken kun je inderdaad de non-K versie van de 4670 pakken en een B85 plankje, bijvoorbeeld pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate.

Wat betreft case is deze voor zover ik weet prima, je kunt ook de pricewatch: Corsair Carbide 300R kiezen, die is voor zover ik weet iets beter. Je CPU-koeler is heel goed, maar een beetje overkill als je niet wil overklokken. Dan ben je namelijk prima af met de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.

Verder snap ik niet wat je tegen AMD processoren hebt?

[ Voor 37% gewijzigd door Esumontere op 21-12-2013 15:22 ]

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 10:46
Verder snap ik niet wat je tegen AMD processoren hebt?
Bijna iedere build die ik zie heeft een intel processor, ook hoorde ik dat intel sneller is, langer meegaat, zuiniger en ja daar ben ik dan bereid voor iets extra te betalen

Ik ben sowieso van plan om te gaan wachten op de ASUS/MSI/Gigabyte versies van de r9 290 en die zijn een stuk stiller toch?
Ook ben ik van plan om te overklokken, maar een klein beetje. Bijvoorbeeld als ik game dat ik de CPU op 4 ghz laat draaien ipv 3,5 ghz. Een goede koeling vind ik erg belangrijk dus ik weet niet of de koeling die ik nu heb voldoende is

[ Voor 25% gewijzigd door Matthijs240 op 21-12-2013 15:26 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:21

Esumontere

Floep, banaan.

Matthijs240 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 15:23:
[...]

Bijna iedere build die ik zie heeft een intel processor, ook hoorde ik dat intel sneller is, langer meegaat, zuiniger en ja daar ben ik dan bereid voor iets extra te betalen

Ik ben sowieso van plan om te gaan wachten op de ASUS/MSI/Gigabyte versies van de r9 290 en die zijn een stuk stiller toch?
Ook ben ik van plan om te overklokken, maar een klein beetje. Bijvoorbeeld als ik game dat ik de CPU op 4 ghz laat draaien ipv 3,5 ghz. Een goede koeling vind ik erg belangrijk dus ik weet niet of de koeling die ik nu heb voldoende is
Dan zul je toch beter moeten kijken, gezien de meeste budget builds een AMD processor hebben :) Dat Intel langer meegaat is je reinste onzin, dat is nergens op gebaseerd. Zuiniger is Intel wel ietsje, maar dat verschil ga je echt niet terugzien op je stroomrekening. Daarnaast, als je wil overklokken, zal dat verschil weg zijn omdat ook een Intel processor dan gaat zuipen. Er zijn voor alle twee de merken dingen te zeggen. Intel heeft betere single-thread performance, terwijl AMD betere multi-thread performance heeft. Veel gamers kiezen ook een AMD processor omdat de nieuwe consoles een AMD octacore hebben, en er wellicht in de toekomst games hiervoor geoptimaliseerd uitkomen. Hoe dan ook, beiden zijn gewoon hele goede processoren, je doet met geen van beiden een miskoop.

Het is inderdaad een goed idee om te wachten op aftermarket koelers, die zijn een stuk stiller en koelen ook nog 'ns een stuk beter. Ik denk dat die binnenkort wel zullen uitkomen, onder andere ivm Kerst enzo. Bij je processorkoeling is de Mugen 4 prima als het op een lichte overklok houdt. Wil je harder gaan overklokken is de pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A bijzonder goed.

Tenslotte, als je wil overklokken zul je een Z87 moederbord moeten nemen. Met een H87 plank is dat niet mogelijk. Degene die ik in mijn vorige post aanraadde is dan een prima ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 21-12-2013 15:52 ]