• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hallo, Ik heb een oud moederbord, een echt oud moederbord, namelijk een DFI CA61. Hieraan gekoppeld zit een Pentium III welke op 800 mhz loopt. Hij liep tot vorige week, maar ineens bleef het scherm op standby staan als ik de pc opstartte.

Wat ik gedaan heb is:
- testen met andere AGP videokaart
- testen met andere PCI videokaart
- testen met andere monitor en andere monitorkabel

Vervolgens heb ik zo'n PCI analyzer erin gestopt. Deze geeft error code 0D aan, wat wil zeggen:
- Detect CPU Clock
- Read CMOS location 14h to find out type of video in use
- Detect and initialize video adapter.

14h is volgens mij: Program chipset default values into chipset. Chipset default values are MODBINable by OEM customers

Nu heb ik nog de Clear CMOS procedure gevolgd

allemaal zonder succes.

Nu heb ik een vervangend moederbord, en kan mijn huidige moederbord nog mijn muur versieren, maar voor ik dit moederbord definitief naar de wall of shame verwijs, is deze error simpel te fixen of is dat een tijdrovende (of zelfs onmogelijke) klus?

[img]error.jpg[/img]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Een defect moederbord is lastig te fixen hoor.. komt al gauw precieze soldeerkunsten aan te pas. Soms is het vervangen van de caps (capacitor) voldoende , maar vaak ook niet. Kijk eens of je op het moederbord 'bolle caps' hebt..

Voorbeeld: http://forums.finalgear.c...7d1371877493-blowncap.jpg

Heeft het vervangende moederbord uitkomst geboden?

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 21-12-2013 13:22 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
met het vervangende moederbord draait de pc als een zonnetje.

Er zijn geen bolle caps te vinden. Oh ja, ik het trouwens ook de cmos battery gecontroleerd, maar die zit nog grotendeels vol.

[img]error.jpg[/img]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Als het vervangende moederbord werkt, en je hebt geen bolle caps, dan is de oorzaak waarschijnlijk een nog kleiner onderdeel en veel lastiger te vinden. Lijst m in, hang er een matrixprinter naast en een IDE schijf... Voila... jaren 80 kunst.. :+

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'