Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hay, ik heb even een vraag. Ik volg de hardware-ontwikkelingen de laatste paar jaar iets minder en met name de game zaken zijn wat ondergesneeuwd. Mijn situatie:

Februari 2009 een pc gekocht met MSI DKA790GX moederbord (PCI-e 2.0), Radeon 4870 GPU en 4gb DDR2-ram als basis
Augustus 2011 de pc met 4gb extra ram, een Kingston SSD en AMD Phenom II X6 1090T weer helemaal bij de tijd kunnen brengen.

Nu ik wat rondneus, lijkt het wel zo te zijn dat mijn inmiddels bijna 5 jaar oude moederbord in staat moet zijn om een grafische kaart van de nieuwste generatie te huisvesten en ik dus weer een redelijk top of the line pc zou kunnen krijgen :o :+ . Het zou er dan als volgt uit zien:

8GB DDR2-1066 (OCZ Reaper)
AMD Phenom II X6 1090T
Kingston 96 gb SSD
ATI R9 280X grafische kaart

Nu ben ik zoals gezegd niet helemaal meer in de hardware thuis, maar als ik een beetje rondneus lijkt de 1090T nog wel redelijk mee te kunnen voor een AMD processor en ram geheugen lijkt mij ook voldoende. Kortom, de vraag is; krijg ik weer een degelijke subtop-pc als ik er een R9 280x gpu in zit, of is het toch zo dat de rest van mijn systeem de boel niet meer kan trekken? Het klinkt me namelijk iets te mooi om waar te zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

280X maakt je pc weer een geweldige game pc ;)

Je hoeft je daar geen zorgen over te maken, een 1090T lijkt best wel veel op een FX 6300 qua processorkracht.

Welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Cooler Master Silent Pro M600 (600 watt),dat moet dus wel goed gaan lijkt me. Het klinkt me allemaal iets te mooi om waar te zijn, ik heb de pc destijds wel gekocht met latere upgrade mogelijkheden in het achterhoofd, maar dit lijkt toevallig wel heel goed uit te pakken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

DeNachtwacht schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 11:12:
Cooler Master Silent Pro M600 (600 watt),dat moet dus wel goed gaan lijkt me. Het klinkt me allemaal iets te mooi om waar te zijn, ik heb de pc destijds wel gekocht met latere upgrade mogelijkheden in het achterhoofd, maar dit lijkt toevallig wel heel goed uit te pakken.
Niet de beste voeding maar het kan gewoon. ;) OC op de 1090T en je zal wss een iets hogere FPS halen in games. Succes! :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mm, en cooler master is niet echt geweldig, maar kan er wel mee door. Als die 5 jaar oud is kan het wel lonen om die te vervangen.

Als ik zo kijk naar je onderdelen zou dit prima moeten gaan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hehe ik zit nu te denken, zal ik er een Crossfire setup van maken met 2x een R9 280x >:)

Dan heb ik een high-end pc met een 5 jaar oud moederbord :P

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mmm, nee. Dan bottleneckt je geheugen en processor. Doe maar niet :p

Waarschijnlijk is het ook een 4x PCI-E 2.0 lane.

Nah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
nee 16x 2.0
Maar hoezo wordt processor dan gebottlenecked en is dat bij één R9 280x geen probleem?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:12
Welk moederbord heb je ?
Ik denk, dat Thomg bedoeld te zeggen, dat jij op je x16 2.0 waarschijnlijk, maar 4 lanes beschikbaar hebt van de 16 en dan komt de kaart sowieso bandbreedte te kort en dan de rest nog. Je processor gaat 2 kaarten waarschijnlijk niet bijhouden. Heel precies kan ik je dat niet uit leggen hoe het zit met die bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mobo naam staat in de ts, msi dka790gx.
Mijn grootste vraag is trouwens; ga ik de nieuwste games, bijv. Battlefield 4, op 1080p Ultra settings kunnen spelen met één R9 280x

[ Voor 63% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-12-2013 11:50 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:12
Als ik het zo goed begrijp kun je wel CF draaien: Gen2 (1x16, 1x8) Die 8 zouden genoeg moeten zijn voor een tweede kaart.

Om antwoord te geven op je hoofdvraag: Ik ben er niet heel zeker van, het kan misschien zijn, dat je kaart afentoe niet de volle 100% haalt ivm de iets langzamere processor en de gpu zelf zal het ook vreselijk lastig krijgen op Ultra settings. BF4 ligt zwaar op de gpu en cpu (die laatste kan de bottleneck gaan vormen) Mijn eigen Core i5 3350p heeft er ook erg veel moeite mee.
Ik durf niks met 100% zekerheid te zeggen, maar mijn verwachting zou zijn, dat je het net niet gaat halen op Ultra. (ik moet erbij zeggen, dat ik geen ene BF4 benchmark kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xao
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09-2019

Xao

Als de voeding ook 5 jaar oud is dan gaat je systeem het waarschijnlijk niet trekken. Ik moest zelf ook de voeding vervangen om fatsoenlijk games te kunnen draaien. Voeding had niet genoeg kracht meer. Systeem viel regelmatig uit (automatische reboot).
Het was een CM M850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je processor moet bij CFX 2x zoveel verwerken dan bij een enkele kaart. Hoewel er een bottleneck zal ontstaan, zal je ongetwijfeld meer fps zien dan met 1 kaart. Aan de andere kant, als je het geld voor de 2e kaart gebruikt voor een nieuw setje intel met een i5 en leuk mobo, zie je ook al zeker 15-20 fps meer dan op je AMD platform met een enkele kaart. *Game afhankelijk*

1x een 280x is ruim voldoende voor 1920x1080.. zeker met een intel proc..Edit: Maar je AMD volstaat ook zeker nog ;)

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 21-12-2013 14:31 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Zelf heb ik ook de Phenom II X6 1090T (OC'd naar 3.74 Ghz) en net een MSI R270x Gaming aangeschaft; het is een wereld van verschil t.o.v. mijn oude Sapphire Radeon 6850.

In Battlefield 4 kon ik eerder niet hoger dan medium en een veel zaken uit of op low en dan haalde ik nog maar 25 ~ 35 FPS. Nu haal ik met gemak 60+ FPS met alles op high (1920x1080). Ultra nog niet geprobeerd...

Als ik via AL+TAB even naar Windows kijk komt mijn CPU gebruik tijdens een intensief potje BF4 niet boven de 70% uit; dus de CPU is nog geen bottleneck.

Dus met een 280x moet je zeker een heel eind kunnen komen en de Phenom II X6 1090T kan nog hartstikke goed mee! :P

[ Voor 22% gewijzigd door Chiel340 op 21-12-2013 14:18 ]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ben de laatste die zal zeggen dat de AMD proc niet voorlopig nog mee zou kunnen. Het is een prima platform waar je voorlopig wel even mee kan doen, maar mocht ie toch meer willen uitgeven dan een enkele kaart dan raad ik 'm aan eens te kijken naar een upgrade van andere onderdelen ipv een 2e kaart. (los van het feit dat de voeding dan ook vervangen zal moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Die 2e kaart was ook meer voor de grap en lijkt mij voorlopig overkill. Als ik het nu zo lees is een R9 280x inderdaad de mooie upgrade die mijn pc weer naar de suptop trekt.

De voeding heb ik ook nog nooit last van gehad, dus echt reden voor vervanging zie ik daar ook nog niet voor. de Radeon 4870 die er nu in zit verbuikt zo ongeveer net zoveel als een r9 280x dus ik hoop dat dat gewoon genoeg is.
millman schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:28:
Aan de andere kant, als je het geld voor de 2e kaart gebruikt voor een nieuw setje intel met een i5 en leuk mobo, zie je ook al zeker 15-20 fps meer dan op je AMD platform met een enkele kaart.
Dat lijkt mij geen zinvolle investering. Op tomshardware zie ik dat die 1090t nog redelijk met i5 modellen mee kan, ze scoren iets (20-30%) beter maar de verschillen zijn ook niet wereldschokkend. Ik denk dus niet dat dat meteen 15-20 meer fps gaat opleveren, bovendien kost zo'n setje al snel 350-450 euro icm nieuw geheugen wat je dan ook aan moet schaffen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DeNachtwacht schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:47:
Die 2e kaart was ook meer voor de grap en lijkt mij voorlopig overkill. Als ik het nu zo lees is een R9 280x inderdaad de mooie upgrade die mijn pc weer naar de suptop trekt.

De voeding heb ik ook nog nooit last van gehad, dus echt reden voor vervanging zie ik daar ook nog niet voor. de Radeon 4870 die er nu in zit verbuikt zo ongeveer net zoveel als een r9 280x dus ik hoop dat dat gewoon genoeg is.
Die voeding is prima, ik stel alleen dat je voor een 2e kaart dan ook de voeding zou moeten vervangen. Voor nu is die meer dan voldoende.
[...]

Dat lijkt mij geen zinvolle investering. Op tomshardware zie ik dat die 1090t nog redelijk met i5 modellen mee kan, ze scoren iets (20-30%) beter maar de verschillen zijn ook niet wereldschokkend. Ik denk dus niet dat dat meteen 15-20 meer fps gaat opleveren, bovendien kost zo'n setje al snel 350-450 euro icm nieuw geheugen wat je dan ook aan moet schaffen.
Laten we zeggen dat ik spreek uit ervaring ;) Maar zoals eerder gemeld is het game afhankelijk:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/7/7d/900x900px-LL-7d31c35c_proz.jpeg

** Bovenstaand is met 2 generaties oudere proc dan haswell.

Intel Core i5 4670K Boxed: 193.-
gigabyte-ga-z87-ds3 : 89.- +
geheugen: 8Gb geheugen: 57

Totaal: 339 euro.. (en je eigen set zeker nog 100- 120.. Voila)

Of het zinvol is is een ander verhaal en moet je zelf beslissen, maar dat er een verschil in zit, jazeker. Nogmaals je proc kan nog prima mee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 21-12-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
idd ;)
ik denk dat het grootste probleem wordt waar ik op dit moment een R9 280x vandaan tover want vanwege de bitcoin hype is die kaart niet aan te slepen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Ik heb net ook idd dezelfde afweging gemaakt. Phenom II X6 1090T verkopen en voor een Core I5 gaan of toch maar even door draaien. En het voordeel is ook dat alles steeds meer multithread wordt, dus de 6 cores zullen ook door steeds meer programma's gebruikt worden ;)

Ik ben tot nu toe nog erg tevreden met mijn CPU _/-\o_
DeNachtwacht schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:47:

[...]

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik baal er vooral van dat die kaart zo moeilijk te krijgen is, en ook duurder is geworden door de bitcoin hype. Ik wilde in de kerstvakantie eens lekker gaan battlefielden, maar zo gaat dat niks worden...

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-12-2013 21:11 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum 1:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ahum 2:
CAA beleid
Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Je komt hier met een voorstel, maar onderbouwt die zo goed als niet (zat videokaarten die op jouw moederbord zullen werken, waarom kom je specifiek hiermee? Geef je totaal niet aan...). Dus gaat dit topic dicht - na verplaatsing naar Componenten Aankoopadvies (waar vragen als dit sowieso thuishoren).

Move VB -> CAA en dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.