Upgrade gamelite/ dual monitor

Pagina: 1
Acties:

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Het moment om mijn huidige systeem te gaan vervangen lijkt weer aangekomen (core quad 8300, GTX260). En zoek wat advies.

Ik verwacht dat mn, kast, voeding (Cooler Master 620Watt), HDD, boxen en NAS nog gewoon mee kunnen.

Gebruik: veel surfen (vaak 10+ tabbladen) met veel dingen op de achtergrond open, downloads, Office voor wat kantoorwerk, het voeren van mn NAS en af en toe een spel. De spellen die ik speel zijn vaak erg oud (UT :) ) maar ik kan me voorstellen dat ik ook weer iets moderners wil gaan spelen. Ik overweeg mijn Windows 7 32 bit licentie te gaan hergebruiken maar een overstap naar 64 bit lijkt me niet onlogisch gezien de geheugenvereisten. Overklokken staat niet op de planning, SLI/ Crossfire gebruik ook niet..

Het budget is flexibel (alle waar naar zn geld).

Mezelf baserende op de BBG kom ik op het volgende uit:

#ProductPrijs
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,-
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 179
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143

Met de SSD hoop ik mijn trouwe maar veroudere harde schijf nog gewoon mee te nemen en eventueel een toekomstige upgrade vergemakkelijken omdat het OS toch op de SSD staat.

Moederbord. Ik denk aan de Gigabyte GA-Z87-HD3 vanwege de aanwezigheid van een digitale uitgang op de ingebouwde geluidskaart en de lage prijs. De Asrock Fatality lijkt me misschien ook een goede keuze voor een vergelijkbare prijs? Veel aansluitingen en goede componenten doch H87.
pricewatch: ASRock Fatal1ty H87 Performance (EUR88)

Videokaart/ monitor. Tsja, hier kom ik op onbekend terrein. Wat zijn de effecten van een dual monitor set-up? Heeft dat grote prestatie impact?
Na goede ervaringen op het werk wil ik nml thuis ook overstappen op een dual monitor set-up. Ik heb nu een 24 innch Iiyama B2403WS (HDMI via DVI-HDMI kabel,1920*1200) en zou er iets vergelijkbaars naast willen zetten. EDIT: Doel hierbij is vooral de dual set-up tijdens regulier windows gebruk, niet zozeer tijdens gamen.
De pricewatch: MSI R9 270X GAMING 2G wordt hier op het forum genoemd als goede keuze. De is pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 '13Series is echter flink goedkoper.

Ideeën? Meningen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als overklokken niet op 't lijstje staat zou ik een 4570/4670 (zonder K) nemen. de effecten van een dual monitor setup is dat de framerates ongeveer met een factor 2 dalen (single 60? dual 30), er moeten immers 2 schermen gevuld worden, dit neemt over 't algemeen meer Vram.

aangezien je toch aangeeft dat je voornamelijk oudere spellen en lichte spellen speelt zal deze kaart wel voldoen. verwacht alleen niet dat je Crysis 3 vloeiend op behoorlijke settings op beide schermen kunt tonen. de 270x is wel een stukje beter geoptimaliseerd tov de 7870, kijk voor de grap eens naar de benchmarks.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Eerlijk is eerlijk, als je niet gaat overclocken, neem dan een 4570/4670 (zonder K) zoals NLBUURMAN zegt.
Die R9 270X van msi is een goeie! want ik heb een Club3D kaart met de zelfde koeling, en als die een beetje op temperatuur komt begint ie flink lawaai te produceren.
Als ik jou was zou ik toch ook die voeding vervangen aangezien hij toch al op leeftijd is :P
naar zoiets bijv: pricewatch: Seasonic M12II 520W

En omdat je niet gaat overclocken kun je meteen een "luxer"/betere bang for buck moederboord nemen, zoals: pricewatch: Gigabyte GA-H87-HD3

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:14:
Eerlijk is eerlijk, als je niet gaat overclocken, neem dan een 4570/4670 (zonder K) zoals NLBUURMAN zegt
9 euro verschil scheelt weliswaar iets maar verder toch geen voordelen? TDP, cache, klok zijn gelijk, enkel de gelockte multiplier verschilt dacht ik.
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:14:
En omdat je niet gaat overclocken kun je meteen een "luxer"/betere bang for buck moederboord nemen, zoals: pricewatch: Gigabyte GA-H87-HD3
Dat zou inderdaad ook de gedachte zijn achter de Asrock of een andere H87 chipset. Heb je overklokplannen dan heb je een duurder moederbord Z87 en een betere luchtkoeler luchtkoeler nodig. Dat kost heb je m.i. een flink deel van de meerprijs van een snellere CPU. Daarmee haal je standaard en gegarandeerd betere resultaten. Terwijl overklokken wel een leuke hobby is, maar waarschijnlijk dan niet veel meer prestaties neerzet per euro.

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 25-12-2013 11:49 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)