Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hndrk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Hallo,

Ik heb sinds kort problemen met mijn laptop. Spelletjes speelt hij op gemiddeld 6 frames per sec. op low setting kon deze laptop vroeger een spel als Shogun spelen op medium tot high en een resolutie van 1600x900. Youtube kan hij ook niet meer op 720p vloeiend afspelen.De kaart is een ATI Mobility Radeon HD 4650. Ik heb nu de nieuwste ati drivers er op staan maar heb ook de standaard windows drivers getest. Deze werkte afgezien van opengl ook goed vroeger.

Bestaat er een tool om te zien wat er mis is, ik vind enkel benchmark tools waar ik in dit geval niet veel mee ben. De laptop is ongeveer 5 jaar oud.

Alvast bedankt en een goede kerst gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
Lijkt mij dat de kaart veel te warm wordt en terugklokt om schade te voorkomen.
Download eens openhardwaremoniot/gpu-z om de temperatuur van je kaart te zien.

Mocht hij te warm worden, zit waarschijnlijk je koelblok helemaal vol met stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet veel mee ben ?

Je kan toch eens beginnen te kijken naar de belasting op je cpu in de task manager

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welk OS en welke laptop? Laptops met dual-video (intel/AMD) onder windows 8 kunnen nog wel eens vaag gaan doen. En wat mark zegt, kijk eens met cpu/gpu-z welke snelheid en temperatuur alles draait.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hndrk
@!mark Ik heb open hardware monitor gedownload maar spijtig genoeg staat er geen temperatuur bij de videokaart. Ik ga hem voor zekerheid een van de volgende dagen uitkuisen.
@fish Dat was inderdaad gezegd zonder kennis wat die pakketten echt allemaal kunnen doen, maar ik ga ervan uit dat deze zwaar zijn vergeleken met hardwaremonitor.
@Het is een Sony vaio vgn-FW41E met windows8. Officieel kon deze enkel specifieke Sony drivers draaien maar sinds kort werken de Ati drivers ook. De cpu is nog een oude Intel dual core en denk niet dat deze een gpu heeft maar kan mis zijn. Maar ik zal een printscreen hierbij posten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17874114/Pc%20temperatuur%20en%20belasting.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:11
ff dubbelcheck, welke spellen wil je nu spelen maar draaien enkel op 6fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26
Iets op die laptop verbruikt 99+% CPU. Als dat niet het spelletje is wat je wil spelen maar iets anders, ja dan heeft je spel niet echt veel CPU-kracht meer beschikbaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:43
Als je in die 5 jaar nog nooit een herinstallatie hebt uitgevoerd dan zou ik persoonlijk daar eens mee beginnen. Een schone installatie geeft je meestal direct een boost en dan kun je weer een tijd vooruit.
Zoeken is natuurlijk ook leuk om te doen maar soms is een herinstallatie gewoon beter en mocht hierna blijken dat het probleem er nog steeds is dan lijkt het eerder een probleem met hardware.

Maak een image van je bestaande installatie.
Maak een backup van je bestanden / instellingen / drivers etc.
Herinstallatie uitvoeren.
Check op de site van de fabrikant op nieuwe drivers en gebruik deze ipv de oude die op je PC staan. Mocht er iets niet te vinden zijn dan kun je mooi de backup drivers gebruiken.
Alle updates installeren
Image maken zodat je als dit ooit nodig is direct een snelle herinstallatie kan uitvoeren.
Als je toch bezig bent direct even alle ventilatierooster schoonmaken zodat eventueel stof aan de binnenkant weg is.

Zo heb je een mooi begin punt en een mooie start voor 2014.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeOO op 21-12-2013 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:42
hndrk schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 01:35:
Het is een Sony vaio vgn-FW41E met windows8.
MikeOO schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 09:04:
Als je in die 5 jaar nog nooit een herinstallatie hebt uitgevoerd dan zou ik persoonlijk daar eens mee beginnen.
Ik denk dat ie dat wel heeft gedaan ;)

Met Ramon, iets gebruikt 100% van je CPU, das nie goed nie!
De temperatuur lijkt me ook erg hoog, maar dat heeft wss met elkaar te maken.

Laat eens de Windows task manager zien met processen die nu lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hndrk
@analogworm Het ging om natural selection2 wat op 13 frames draait volgens het menu hierbij staat alles wat niet op moet staan af en de rest op low, City in motion2 maar deze gaat iets beter geloof ik en Magica. Shogun heb ik niet meer en zit bijna aan mijn download limiet dus kan ik niet opnieuw testen.

Ik denk dat de cpu toeval was nu draait deze onder de 50% gemiddeld, geen idee wat dat was. Ik heb inderdaad Windows al een paar keer geherinstalleerd de voorbije jaren :)

Ik heb wel gezien dat de gpu snelheid precies nooit hoger gaat dan de max die is aangegeven in de voorgaande printscreen (300/250Mhz). Volgens deze website http://www.notebookcheck....deon-HD-4650.13883.0.html Zou de kloksnelheid op 550/800Mhz moeten liggen. Dus misschien raakt deze inderdaad oververhit.
Pagina: 1