[raid] mirror partitie backuppen voor dat ik ga rebuilden

Pagina: 1
Acties:

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06-2025
Als ik mijn nieuwe Icidu Dual HDD Docking Station aanzet met een SATA HDD erin verschijnt hij onder Deze Computer als externe harde schijf. Als ik hem aanklik krijg ik echter de vraag om een HDD in het apparaat te doen. Ik heb twee SATA HDD's (Maxtor en WD) die het allebei gewoon moeten doen, maar geen van beide wordt herkend. Je hoort de HDD gewoon starten en draaien als je de docking station aanzet. Een van de twee HDD's komt uit mijn NAS en daar doet hij het prima in (staat vol bestanden).
Ik heb verschillende usb poorten geprobeerd en twee verschillende computers, maar het resultaat is steeds hetzelfde. Er zit nog een extra usb 2 poort aan, als ik daar een stick op aansluit ziet de pc die wel meteen en kan ik er gewoon op.

Wat zie ik over het hoofd? De handleiding zegt niets over de instellingen van je computer en levert geen info voor probleemoplossing. De site van Icidu ook niet....

Ik draai Windows 7 home edition

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows kan geen linux schijven lezen.
Wellicht dat je nas op linux zat.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien is het de helft of minder van een (non mirrord) raid ?

Iperf

• hvorselman
Ik heb alleen Windows computers, de NAS is een D-Link 323. Dus hier is geen Linux in het spel lijkt me. De NAS draait raid. Alles wat op mijn NAS stond staat op deze disc. De tweede disc van mijn NAS is gecrashed. Daarom heb ik dit docking station gekocht, om een backup te kunnen maken voordat ik een nieuwe HDD in de NAS doe.

Ik kan overigens in apparaatbeheer gewoon zien welke harde schijf erin zit (de Maxtor die er nu in zit staat daar bij als ik het 'usb to sata' apparaat open.

[ Voor 19% gewijzigd door hvorselman op 20-12-2013 19:38 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:34

TommieW

Numa numa.

hvorselman schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:32:
Ik heb alleen Windows computers, de NAS is een D-Link 323. Dus hier is geen Linux in het spel lijkt me. De NAS draait raid. Alles wat op mijn NAS stond staat op deze disc. De tweede disc van mijn NAS is gecrashed. Daarom heb ik dit docking station gekocht, om een backup te kunnen maken voordat ik een nieuwe HDD in de NAS doe.

Ik kan overigens in apparaatbeheer gewoon zien welke harde schijf erin zit (de Maxtor die er nu in zit staat daar bij als ik het 'usb to sata' apparaat open.
Dus (om het even te herhalen):
Waarschijnlijk gebruikt je NAS Linux bestandssystemen. (Vermoedelijk EXT2/EXT3/EXT4.) Dus maak eerst maar een bootable linux stick (met Ubuntu bijvoorbeeld).

Het mogelijk dat je NAS de ene helft van de data op de ene schrijf had gezet, en de andere helft op de andere schijf. In dit geval zal je ook aan de slag moeten gaan met de andere HDD.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hvorselman schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:32:

en was het raid 0 of 1

Als het een mirror is zou de nas gewooon moeten kunnen rebuilden

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 20-12-2013 19:46 ]

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De D-Link 323 gebruikt linux.

• hvorselman
@fish, raid 1. Klopt, hij zou moeten kunnen rebuilden volgens mij, maar ik ben bang dat daar mogelijk wat verkeerd gaat en er staan bestanden op die ik echt niet kwijt wil. Er wordt online geadviseerd eerst een backup te maken voor je rebuilt.
@Tommie W. ik begrijp dat ik mijn pc met een bootable linux stick moet starten, de docking station dan moet aansluiten en dan mogelijk wel de bestanden kan zien? Maar kan ik die dan wel naar de harde schijf kopieren en ze straks in Windows zien? De andere HDD in de NAS is gecrashed, dus die doet niks meer.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja, met een recente linux distro wordt automatisch je RAID in degraded mode gestart, en de schijf beschikbaar gemaakt. Zo niet, dan kan je dat in disk utility / palimpsest zelf doen. Recente distros hebben ook gewoon NTFS ondersteuning, dus je kan bestanden naar je bestaande schijven kopiëren.

• hvorselman
De NAS geeft inderdaad aan dat de RAID degraded is. De NAS geeft ook dit aan: A RAID 1 array will degrade when one of the hard drives fails. Auto-Rebuild allows a degraded RAID 1 array to be automatically rebuilt when the failed hard drive is replaced by automatically restoring data from the existing hard drive to the newly inserted hard drive.

Dus het lijkt inderdaad dat ik er gewoon een nieuwe schijf in kan doen, maar ik wil echt geen risico nemen met de bestanden op de laatst overgebleven schijf...

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
hvorselman schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:17:
Dus het lijkt inderdaad dat ik er gewoon een nieuwe schijf in kan doen, maar ik wil echt geen risico nemen met de bestanden op de laatst overgebleven schijf...
Dus pak je een linux livecd/usb en kopiëer je de bestanden.
Al zou ik gewoon een nieuwe schijf in je NAS steken....

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mooi moment om dan toch maar eens over het verschijnsel backup na te denken.

Als je nu deze bestanden naar een HD kopieert, heb je gelijk een backup.

Daarna de schijf terugsteken in de NAS, nieuwe schijf erbij en je raid wordt ook weer gerebuild.

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 14:14
Hoi, gebruik je hem toevallig op een USB 3.0 poort ?
Ik heb dit zelfde HDD docking station gehad, maar kreeg hem niet werkend op USB 3.0 alleen op 2.0.
Ik heb de mijne terug gebracht.

• hvorselman
@robj28, ook op 2.0 deed ie het niet. De oorzaak zat denk ik in het Linuxverhaal hierboven. Overigens kon ik na opstarten van Ubuntu vanaf een stick nog steeds geen bestanden zien op de disc uit de NAS. Wel op de tweede HDD, die nu als nieuwe in de NAS is gegaan.
@Reepje en @rooot, ik ging er vanuit dat ik door Raid 1 te draaien altijd safe zat. Blijkt helaas niet zo te zijn. Ik heb wel net de belangrijkste bestanden vanuit de NAS naar een computer gekopieerd (zou dagen duren om alles wat er op staat te kopieren, films en series download ik wel weer een keer) en vervolgens de nieuwe HDD geplaatst en de raid opnieuw opgebouwd. En wat gebeurt er... de overgebleven HDD crasht tijdens het synchroniseren. Alles weg. Vandaag maar nieuwe schijven kopen en mijn verlies nemen...

Hier mag een slotje op....

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat zie je vaak bij raid arrays. Je koopt 2 schijven, die waarschijnlijk uit de zelfde batch komen, en gaat die vervolgens jarenlang op exact gelijke manier gebruiken.
Dan sneuvelt er 1. Hoe groot is de kans dat nummer 2 ook bijna dood is? Vervolgens ga je nummer 2 zwaar belasten door een nieuwe array te gaan syncen.

Overigens, het is heel goed mogelijk dat jouw data er nog gewoon is. Aangezien raid arrays op disk niveau werken, zal in dit geval de raid manager het bijltje erbij neer gooien als van de enige nog levende schijf er één sector onleesbaar blijkt te zijn.
Maar die sector hoeft helemaal niet belangrijk te zijn. Kan vrije ruimte zijn, of een stukje van een film. Grote kans dat je niet eens opmerkt als er een sector in film is omgevallen.

Dus je kan alsnog proberen die schijf uit te lezen. In Linux, open een terminal, of console, en voer
cat /proc/partitions
uit.
Sluit vervolgens die schijf aan, en doe het nog een keer. Als in de partitions lijst er een schijf (sdx) en twee of meer partities (sdxn, waarbij n een getal is) zijn bijgekomen, is de schijf bijna zeker nog leesbaar.

• hvorselman
Thanks voor de info! Ik ben er inmiddels achter dat de HDD het gewoon nog doet als ik de nieuwe weer uit de NAS haal. Dus hij is niet gecrashed, maar vastgelopen bij het syncen blijkbaar. Wat je noemt, de raid manager gooit het bijltje er bij neer. Ik heb overigens geen Linux computers, ben zo'n Windows gebruiker...

Een kennis raadde me gister ook al aan maar gauw de overgebleven HDD te vervangen. Ik denk dat ik dan maar alles naar een pc ga overzetten (gaat heeeeel lang duren, vrijwel volle 500 gig) en dan twee nieuwe HDD's kopen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lees je maar eens in op ure(unrecoverable read error) en raid
e.g. http://www.techrepublic.c...verable-read-errors-ures/

kijk voor een paar films zal het je jeuken wezen. maar voor belangrijke (bedrijfsmatige) informatie moet je daar serieus rekening meee gaan houden

Raid is niet echt backup btw. zorg iig dat je data ook op een andere lokatie hebt staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 21-12-2013 13:02 ]

Iperf

• hvorselman
Ik had inderdaad al begrepen dat Raid geen backup is maar dat je data in ieder geval enigszins veilig is en je dus niet per se alles kwijt bent als een disc crasht zoals nu is gebeurd. Er is inderdaad het een en ander verdwenen zag ik. Vooral dingen die ik recent had gedownload. Dat is niet zo erg. Het is alleen jammer dat het synchroniseren nu niet werkt en het zo ontzettend lang duurt om al die data te backuppen voordat ik er twee nieuwe schijven in kan doen en lekker van mijn vakantie kan gaan genieten....

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens mij moet je het kopieren binnen 8 uur kunnen doen. Die DNS323 kan 20~25MB/sec. 500GB komt dan neer op 25000 seconden, iets minder dan 7 uur.
Overigens is die NAS over FTP iets sneller dan over SMB.

Ik raad je trouwens aan om twee verschillende merken schijven te kopen, om de kans te verkleinen dat ze tegelijk doodgaan.

• hvorselman
@mijzelf, om de een of andere reden lukt het kopieren niet. Het duurt een uur om 5 gig te kopieren van de schijf die nog in de NAS zit. Sinds er dus 1 schijf in zit is de NAS heel langzaam geworden. Een film afspelen vanaf de NAS werkt helemaal niet. Zou het een instelling in de NAS zelf zijn? Dat ie nu niet lekker draait omdat ie bijvoorbeeld Raid 1 Degraded is of zo?

edit: ik merk dat als ik het film voor film overzet het wel een stuk sneller gaat dan wanneer ik in 1 keer 20 gig probeer te verplaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door hvorselman op 21-12-2013 17:32 ]

• Mijzelf
  • Niet online
hvorselman schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:23:
Sinds er dus 1 schijf in zit is de NAS heel langzaam geworden. Een film afspelen vanaf de NAS werkt helemaal niet. Zou het een instelling in de NAS zelf zijn? Dat ie nu niet lekker draait omdat ie bijvoorbeeld Raid 1 Degraded is of zo?
Zou niet uit moeten maken. Een degraded array is gewoon een array met slechts 1 disk. (In een high-throughput environment zou het wel uit kunnen maken. Bij raid1 zou je de ene helft van een file van schijf 1 kunnen lezen, en de andere helft van schijf 2, daarmee je doorvoer verdubbelend, maar een DNS323 kan niet eens de volle doorvoer van 1 schijf verwerken)
ik merk dat als ik het film voor film overzet het wel een stuk sneller gaat dan wanneer ik in 1 keer 20 gig probeer te verplaatsen.
Ik denk dat je client software (Explorer?) probeert om multi-threaded verschillende file tegelijk te lezen. Maar bij een NASje als de DNS323 kan dat alleen maar vertraging geven. 2 threads is het maximum.

• hvorselman
Ik heb inmiddels een programmaatje gevonden, Ext2fsd, waarmee je vanuit Windows toch Linux kunt lezen en bestanden kunt kopieren naar je Windows omgeving. Daarmee ben ik nu de disc aan het leegtrekken en dat werkt prima. Ik kan hiermee de HDD lezen in de Docking station die ik dus gelukkig toch niet voor niks heb gekocht!
Uiteindelijk was het de opmerking van TommieW over het bestandssyteem waardoor ik ben gaan zoeken naar een mogelijkheid dat vanuit Windows te lezen.
Thanks allemaal, weer een stuk wijzer.
Nu mijn nieuwe schijven eens in de NAS inbouwen. Hopeljk gaat dat vanzelf...
Pagina: 1