Disc-drives maken nou eenmaal geluid, of ze nou in een console, PC, laptop of discman zitten. Bij de een valt het meer op dan de ander. Ik weet wel dat de bluray drives van m'n Playstations (staan 3 hier thuis) aanzienlijk stiller zijn dan de drives in m'n PC's (en dat zijn er nogal wat).
Ratel geluid kan zijn dat er iets aan het resoneren is. Kan het kastje zijn waar de PS3 (heck, kan ook met een gewone DVD speler zijn) op staat zijn, kan zijn dat een van de pootjes onder PS3 niet helemaal gelijk is waardoor de hele behuizing iets trilt als er een disc gelezen word.
Gezien het geluid na 20 min verdwijnt denk ik overigens eerder aan een ventilator. Ventilators kunnen soms heel iets instabiel zijn en dan kunnen ze enorm veel vibratie veroorzaken. Dit zie je zo vaak, metname de kleinere ventilators (die draaien harder = meer trillingen) zoals bij videokaarten, chipset koelers, soms ook CPU koelers. Heb zelf ooit een Xeon koeler gehad (een koeler voor een Intel Xeon, ding draait op 5000 a 6000 rpm) die heel iets instabiel was, door het hoge toerental trilde dat ding zo extreem dat je het gedreun 10M verderop nog kon voelen (meen ik serieus).
Nu denk je "So what?! ding word juist stiller na 20 min!" je hebt ook fans die juist op lage toeren meer trillen en op hogere snelheid juist stabieler worden en minder trillen.
De fan in mijn Phat 80 is ook stiller als die iets harder draait (iets, niet op volle toeren mind you!

) op lage toeren hoor je een kleine ratel, niet hinderlijk but it's there.
Overigens, als je aan het gamen bent hoor je het toch vaak niet (of je moet er echt heel erg op letten), gewoon je volume van je speakers harder zetten en klaar (ik hoor het geluid van de console echt niet boven het geluid van de game uit, hooguit bij laadschermen als het even stil is, en ik heb het geluid heus niet abnormaal hard staan). <- werkt overigens niet als het echt resoneren is, dat hoor je overal bovenuit of doorheen.