Voor upgrade van m'n Core i7 950 systeem: GTX 780 of R9 290?

Pagina: 1
Acties:

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-02 14:25
Zoals de titel!

Ik game op 1920x1200 en kom tot de conclusie dat m'n HD5850 het allemaal net niet meer lekker trekt met de nieuwste games. Ik zit dan ook te twijfelen tussen de GTX780 en de R9 290.

Ik neig naar de GTX780 omdat de mindere herrie me het prijsverschil wel waard is.
Doel van deze prijsklasse ondanks de - for this day and age - bescheiden resolutie is om weer even van het upgraden af te zijn.

Vraag is alleen: aangezien mijn CPU ook wat aan het verouderen is, loont het nog wel om voor de high-end te gaan, of ga ik dan m'n nieuwe snelheidsmonster beperken? Advies? Meningen? Flames? Ik hoor het graag!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Ik zou sowieso even wachten tot de 290 aftermarket koelers er zijn. Mogelijk drukt dit ook de prijzen van de 780.

Je CPU begint nu wel oud te worden ja, je zal nu een lichte bottleneck hebben en in een paar jaar al een flinke.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Eerst gewoon een 290 met aftermarket koeler halen. Dan zie je wel op je cpu echt bottlenecked of niet.
Die i7-950 kun je misschien(als je het niet al gedaan hebt)wel even wat overklokken.

[ Voor 29% gewijzigd door !mark op 20-12-2013 17:03 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Je kunt er gerust een nieuwe videokaart inzetten, je CPU kan nog prima mee. Verder met Thomg eens, even wachten op de aftermarket koelers van de R9 290, dan heb je een stuk meer keuze en het leidt misschien tot prijsverlagingen. Mocht je CPU bottlenecken dan kun je eventueel later nog upgraden, voor nu hoeft dat denk ik niet.

Welke voeding heb je?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 12:28
Thomg schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:02:
Ik zou sowieso even wachten tot de 290 aftermarket koelers er zijn. Mogelijk drukt dit ook de prijzen van de 780.

Je CPU begint nu wel oud te worden ja, je zal nu een lichte bottleneck hebben en in een paar jaar al een flinke.
zo groot is de bottleneck op het moment niet, je haalt nog steeds zeer goede prestatie's met zo'n tamelijk verouderde processortechnologie!
Geheel upgraden is niet verkeerd maar nog niet echt wat je "nodig" noemt.

Een 780 doet het zeer goed voor z'n prijs, maar een R9 290 doet het beter voor een lagere prijs!
Als ik eerlijk moet zijn en de prijs tegenover prestatie's zet dan wint de R9 290 in dit geval van de GTX 780.

Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit als het gaat om price/performance.

• freakinlaser
Bedankt voor de reacties! M'n voeding is een Zalman ZM600-HP. Is wellicht nog wat underpowered voor een moderne kaart.
Alternatief zou zijn om een maatje lichter te gaan zitten in de videokaart, aangezien ik niet verwacht dat ik boven de 1920x1200 ga spelen.

Wachten op een andere 290 is eigenlijk geen optie; ik heb nu twee weken kerstvakantie, dus de "voor 22:00 besteld, morgen in huis" webshops hebben sowieso de voorkeur. Later er zelf een andere koeler op zetten is wellicht wel een optie.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Als je een maatje lichter wil is een 280x wel een optie, maar die is nogal veel uitverkocht. Een gtx770 kan ook, maar ik ben zelf sceptisch over de slechts 2gb vram en 256bit bus.

• freakinlaser
OK,

Ik sla toch alle advies in de wind en ga voor een GTX780.

Redenen:
- Te veel herrie is voor mij niet acceptabel
- Wachten op R9 290 met andere koelers is voor mij niet acceptabel (aangezien nu kerstvakantie)
- Zelf een andere koeler monteren en garantie om zeep helpen word ik niet blij van

Dus... toch een GTX780 voor mij
Pagina: 1