Receiver voor stereo setup

Pagina: 1
Acties:

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-01 10:28
Al enkele jaren maak ik met veel plezier gebruik van mijn B&W XT8 speakerset (2.0 setup). http://www.hifi.nl/recensies/3899/B_W_XT8.html

i.c.m. mijn Denon - AVR-2310 5.1 receiver.

Nu ben ik aan het kijken of ik nog wat meer uit deze set kan halen door te investeren in een nieuwe versterker.

Aangezien ik het zelf prettige vind om te luisteren naar een stereo setup heb ik geen 7.1 receiver nodig. Alleen ben ik wel erg gecharmeerd van Losless HD audio streams van Blu-ray's. Veel stereo versterkers zijn erg basic en hebben geen ingebouwde DAC's.

Ook de aanvullende functies welke aanwezig zijn op bijvoorbeeld een Denon X-3000 (Airplay ingebouwd, webinterface voor instellingen, Audissey etc.).

Wellicht dat hier iemand een goed idee heeft hoe ik dit het beste aan kan pakken. Zelf zit ik namelijk te denken om de Denon AVR-X3000 te gebruiken als stereo receiver. Alleen iets in mij zegt dat het niet logisch is om een 7.1 receiver te kopen :).

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf zie ik er geen probleem in om de beoogde receiver te kopen. Stereo versterkers zijn zoals je zelf aan aangeeft erg basic dus heb je maar weinig mogelijkheden. Wanneer je gebruik wil maken van hdmi, airplay Ausiddey, etc. moet je echt een receiver kopen en geen versterker. Daar koop je dus die X-3000 voor.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

De vraag is alleen of je met een AVR-X3000 een stap maakt. Het verschil tussen receivers onderling is naar mijn inziens niet groot. Ikzelf speel nog met een AVR-2809 en zit als serieuzere upgrade te kijken naar iets van een Denon AVR-4520 (alleen dan in de vorm van een AV8801 van Marantz). Ik zou dus zelf kijken naar wat hogere modellen of wellicht een heel ander merk als een Anthem, een merk waar veel mensen erg positief over zijn. Andere optie qua upgrade zou een eindversterker zijn, maar ook over het toevoegen van alleen een berg vermogen ben ik niet overtuigd.

Als purist snap ik je idee van een surround receiver voor een stereo set, maar in de praktijk hebben surround receivers - zoals je zelf al aankaart - voordelen ten opzichte van stereoversterkers. Qua sound krijg je nu wel de discussie dat een stereoversterker beter zou klinken, maar dat is een discussie zonder einde en de enige manier om daar achter te komen is luisteren. Al is het in dit geval dus niet eens een echte optie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Misschien een rare vraag, maar wat wil je precies met HD-audio streams gaan doen dat je naar een receiver wilt gaan overstappen, als je uiteindelijk maar naar 2 kanalen toe gaat en zal willen blijven gaan? Mij lijkt het dan logischer om uitgaande van de 2.0 opstelling een versterker te kiezen die dit netjes kan aansturen. Blijft over de input naar de versterker toe, waar je dan een externe DAC voor kan nemen waar je dan weer het uiteindelijke afspeel-device op aansluit. Lossless HD Audio kan prima over SPDIF, dus dat zou geen probleem moeten opleveren. De lossless HD audio van bluray's is vrijwel altijd DTS-HD, wat je dan vervolgens toch moet gaan downmixen. Dan kan je dat net zo goed direct bij de bron doen en via SPDIF daarna versturen (via DAC) naar versterker lijkt me.

iRacing Profiel