Aankoop SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Mijn pc is de laatste tijd zo traag aan het worden, maar helaas heb ik geen budget om een nieuwe te kopen... Zou graag willen.
Nu ben ik gaan onderzoeken waar de traagheid vandaan zou komen.

Dit is mijn huidige configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23271365/Computer/Computerconfiguratie.png

Ik heb een test gedaan op mijn harde schijven en kwam direct ui bij mijn C(en E)-harde schijf:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23271365/Computer/HardeSchijf%20C.png
E:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23271365/Computer/Harde%20Schijf%20E.png

En dan zie ik dat er veel fouten in zitten.Zijn er manieren om deze fouten op te lossen, of is het bijna afgelopen met deze harde schijven?

Mochten de schijven einde levensduur zijn heb ik een klein budget voor aanschaf van een SSD. Daarvoor zat ik aan de volgende te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,05

Is deze aan te sluiten om mijn Moederbord?

Alvast bedankt!

Xbox: Gulpener88

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Heb je je pc al gescanned op virussen / botnets ? het hoeft niet altijd aan hardware te liggen als je pc slomer is geworden.. kan ook software matig zijn ;)

Scan even met Hitman pro 3 = gratis versie voor 30 dagen en knal er nog even anti malware bytes tegen aan incl een virus scan van je virusccanner.

[ Voor 72% gewijzigd door Dr.Root op 20-12-2013 12:36 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
Ik denk idd ook dat het iets van malware of een virus is. Wel zou ik die schijven in een kort tijdsbestek gaan vervangen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
Sowieso inderdaad even je software checken, maar los daarvan heb je een SATA-150 en zelfs een PATA schijf gebruikt. Sonde, je hebt immers SATA-300 poorten. Je systeem (CPU, moederbord) is verder nog prima*.

Als je die gaat vervangen door een SSD, is dat zeker weten een enorme snelheidswinst. Meteen doen dus.
Voor opslag even een SATA-300 (of 600 vanwege de prijs) kopen. Wat is die Seagate voor iets? Die krijg ik zo snel niet gevonden.

Je zou ook de 120 GB variant SSD kunnen overwegen en van het overgebleven budget dus een HDD kopen voor opslag.

Wil je de volgende keer zelf even de typenummers overtypen uit de plaatjes en bij voorkeur linken naar de pricewatch?

* Al heb je niet gezegd wat je zoal doet met je PC, dus ga ik uit van 'standaard' gebruik.

Voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,-

[ Voor 43% gewijzigd door Miyamoto op 20-12-2013 13:14 . Reden: voorstel toegevoegd ]

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
De H-schijf is een nieuwere schijf en werkt nog goed:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23271365/Computer/Harde%20schijf%20H.png

Als ik de SSD aan kan sluiten op mijn moederbord, ga ik waarschijnlijk voor de 250 SSD
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,05

Wat doe ik op mijn computer, ik kijk films van mijn NAS, ik game een beetje, spellen zoals Dead Island, Minecraft, WoW en misschien binnenkort Rust.
Voor de rest doe ik ook nog een beetje .NET programmeren.

Op dit moment zijn Hitman Pro en Malwarebytes aan het draaien voor het oplossen van softwarematige problemen.

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 09:33
Even een kort vraagje tussendoor over Hitman Pro, als je die draait, krijg je dan als hij klaar is een lijst met geinfecteerde/gevaarlijke bestanden? Of verwijdert hij die meteen zonder dat jij er iets aan kunt wijzigen of uitzonderen.

Sorry voor offtopic. :$

• Miyamoto
Gertjuhjan schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:21:
Als ik de SSD aan kan sluiten op mijn moederbord, ga ik waarschijnlijk voor de 250 SSD
Ja, dat kan.
Let wel even op dat je een 2.5" naar 3.5" bracket nodig hebt (en een SATA kabel). De desktop kit heeft deze items included.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Ik zou toch voor de Crucial variant gaan
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB

Aangezien je snelheid behoorlijk word gebottleneckt als je een EVO neemt. Neem dan de goedkopere met extra beveiligingen en een langere levensduur. Deze zal wat minder sterk gebottleneckt worden.

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Wat is de verwachte levensduur dan van een SSD?

Ik ben van plan om in de loop van komend jaar ook andere onderdelen te upgraden(als de financien het toelaten)
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 121,09€ 121,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,14

• Miyamoto
Thomg schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:39:
Aangezien je snelheid behoorlijk word gebottleneckt als je een EVO neemt.
Oh ja?
Idem voor de Crucial, want hij heeft 'slechts' SATA-300 poorten op z'n board.

Extra beveiliging klopt, al moet je dan ook even uitleggen waarvoor. Zie blog CiPHER.

De levensduur is erg lang, zeker wanneer je 'm in de kast laat liggen. Ligt er dus sterk aan wat je ermee doet.
Kijk je enkel naar de MTBF (Mean Time Between Failures), dan komt de Samsung beter uit de verf. Maar mij zeggen deze getallen niet zoveel. Ze zitten immers in dezelfde orde grootte.

Op papier is de Samsung ook sneller, dus wat bedoel je precies met bottleneck Thomg?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gertjuhjan schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:49:
Wat is de verwachte levensduur dan van een SSD?
Dat weet nog niemand, omdat ssd's nog niet zo lang op de markt zijn.

Waar Tomg op doelt met de "levensduur" zijn het aantal write cycles van de schijven. Niemand weet hoeveel jij per jaar gemiddeld op die schijf schrijft, maar voor een gemiddelde gebruiker zal bijvoorbeeld kunnen gelden dat de Crucial 120 jaar meegaat, en de samsung evo maar 40 jaar.
Nietszeggende getallen dus, want dezelfde gemiddelde gebruiker zal een schijf na ongeveer 5 jaar al vervangen (of nog eerder). Bovenden zal de schijf inderdaad ooit eens kapot gaan, maar dat zal dan aan iets anders liggen dan de write cycles.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-02 09:10
Al geprobeerd je windows opnieuw te installeren? Lekker schoon register e.d. helpt ook een stuk. Advies is dat je dan ook op die nieuwere schijf je windows plaatst mocht dat nog niet het geval zijn. Windows 7 zou in deze configuratie gewoon goed moeten werken.

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
TheUninvited schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:51:
Al geprobeerd je windows opnieuw te installeren? Lekker schoon register e.d. helpt ook een stuk. Advies is dat je dan ook op die nieuwere schijf je windows plaatst mocht dat nog niet het geval zijn. Windows 7 zou in deze configuratie gewoon goed moeten werken.
Ik heb net vanavond een SSD besteld. Dus dan zal ik daarop mijn windows 8.1 installeren!

Hartelijk dank voor de informatie allemaal!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-02 10:31

Thomg

Aww yiss

Ik weet de snelheden niet uit mijn hoofd, als we even uitgaan dat de Samsung 450 doet en de Crucial 350 zullen ze allebei naar beneden getrokken worden naar 300 MB/s (nog wat minder wegens overhead en whatnot).
Nu is dat wel kort door de bocht, er zijn ook kleine bestanden die uitgelezen moeten worden van een paar kB/MB, de evo zal dat met 40 MB/s doen en de Crucial met 30 MB/s. Dit wordt niet gecapped.

Nu heffen die snelheidsbonus voor kleine bestanden de voordeel van levensduur en veiligheid van de crucial ( naar mijn mening ) elkaar op.

In dat geval zou ik gewoon de goedkoopste pakken, in dit geval de Crucial. ;)

• Reepje
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 01:14:
[...]

Nu is dat wel kort door de bocht, er zijn ook kleine bestanden die uitgelezen moeten worden van een paar kB/MB, de evo zal dat met 40 MB/s doen en de Crucial met 30 MB/s. Dit wordt niet gecapped.
Ik ben eens ergens tegengekomen dat pakweg 90% van de schrijf en leesakties -zeer- kleine bestanden betreft .
Zal natuurlijk ook liggen aan het individueel gebruik, maar ik zou bijv voor mijn ssd weinig lees of schrijfakties kunnen bedenken waarbij files groter dan een paar MB worden verwerkt.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou voor de M500 gaan. Er is een reden dat niet elke schijf TLC geheugen heeft, want als het geen nadelen had, dan was er ook geen MLC en SLC meer. Door 8 verschillende voltage-levels is het gevoeliger voor storingen en afwijkingen in het voltage. Niet alleen het flash verouderd, maar ook andere componenten die verantwoordelijk zijn voor lezen/schrijven (en dat zijn niet alleen de chips, ook de caps e.d.). Storingen komen dan met veroudering. Daarnaast heeft de M500 ook ultracaps.

Overigens is het verschil in prestaties niet op te merken in de praktijk*, alleen met benchmarks te zien. Als de M500 ook nog eens ruim 20 euro goedkoper is, dan is het voor mij een makkelijke keuze.

* ik ben recentelijk van een verouderde 128GB SSD naar een recente van 240GB gegaan, en ik heb op de grootte na geen vooruitgang gemerkt. Wel op benchmarks te zien uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 21-12-2013 11:33 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we dan ook voorop stellen dat elke overgang van HDD naar SSD een grote is, en dat de echte cijfertjes alleen voor de tweakers zijn. Zoals Bartjuh al aangeeft merk je dat niet echt. Bij was het verschil tussen een oude Vertex 2 en een 840 evo is in cijfertjes groot, maar voor de algehele Windows ervaring nauwelijks merkbaar.

!! PS: Een idle temperatuur van 51c voor je cpu is niet gezond hoor. Als deze te warm word onder load dan gaat deze 'throttlen' met performancedrop tot gevolg. test dit even met CPU-z + Coretemp of Realtemp + prime 95 op small fft. Check dan even de temperatuur en snelheid van de CPU.

Maak je koeler eens schoon, ververs de koelpasta en check dan nog eens.

[ Voor 39% gewijzigd door millman op 21-12-2013 14:48 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Reepje
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 11:31:
Storingen komen dan met veroudering. Daarnaast heeft de M500 ook ultracaps.
Op zich is dit een hele mooie zin. Althans, hoe je het bekijkt.

In neem aan dat je hier op de power-safe-capacitors doelt.
Wel, wat zijn dat. Dat is een capacitor die ietwat stroom kan opslaan. Een hele kleine accu dus.

En wat gaat er in de hedendaagse electronica (laptops, tablets, telefoontjes) als eerste kapot? Juist de accu.

Nu wil ik niet zeggen dat die dingen snel kapot gaan, maar ik gok er wel op dat deze onderdelen het eerste de geest geven.
"vroeger" werd wel 1 van zo een capacitor gebruikt. En je raad het al, daar was veel uitval. Nu wordt een zogenaamde array (een stel van die dingen) gebruikt. als er dan na een tijdje een aantal uitvallen, dan kan de rest toch nog genoeg stroom leveren.

Ik wil hiermee het hele verhaal van deze beveiliging niet onderuit halen, maar een zekere relativering is toch wel op zijn plaats.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou de schijven herschikken en de 1tb schijf als primaire (c) schijf nemen. Dan profiteer je van de moderne vlotte schijf.

• parpes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

parpes

I know things

@Gertjuhjan

Met welk programma heb je je harde schijven getest?
Ik zit ook te denken aan een SSD.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Ik zou die oude Maxtors wegdoen, de SSD als C schijf nemen en de 1TB disk voor massa-opslag gebruiken. Verder is het om het even welke SSD je neemt, een 840EVO is in de praktijk weinig tot niks sneller dan een andere SSD. Die getalletjes uit benchmarks zijn leuk, maar in de praktijk lees of schrijf je nooit zoveel als er in een benchmark gedaan wordt.
Persoonlijk zou ik eerder voor een Crucial M500 gaan dan voor een 840EVO. Prestatieverschil zal je niet merken in de praktijk, de specs voor veiligheid en levensduur zijn in het voordeel van de Crucial, maar verder is de Crucial vooral goedkoper dan de Samsung. Ik zou persoonlijk geen euro meer neerleggen dan de prijs van een Crucial M500 in de gewenste grootte.
Pagina: 1