Wi-Fi verbeteren, of nieuwe router of anders...

Pagina: 1
Acties:

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:27
Situatie

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=56418.0;attach=52243;image

Ik beschik over een appartement met helaas een wat vervelende indeling qua plek waar het internet binnenkomt. Het appartement kent een aparte meterkast buiten het appartement in een centrale hal (zie tekening van appartement) waar ziggo binnenkomt. Nu heb ik een ethernetkabel gelegd vanaf de werkkamer naar de meterkast. Hierop staat in de werkkamer een Linksys WRT610n router en een NAS (Synology). De WRT610n verzorgde WiFi voor de Macbook Pro, Iphone's en Ipad alsmede signaal van de NAS naar de Squeezebox Touch. Dit werkt allemaal keurig.

Omdat ik nu overga op streaming video en dit wireless niet te doen is komt er een extra patchaansluiting in de muur in de woonkamer. Ook deze kabel gaat straks uitkomen in de meterkast. En daar zit nu de crux.

Gewenst situatie

Router in de meterkast, NAS in de meterkast. Patch naar zowel de werkkamer (ligt er al), patch naar de woonkamer. En nog steeds een goed Wi-Fi signaal.

Test

Heb gisteren de WRT610n los gekoppeld en in de meterkast gezet, en ben gaan testen wat dit deed met het signaal. En ik werd er helaas wat treurig door. Streaming audio werkt nog naar behoren, internet etc. werkt ook nog steeds. Maar bij een download was al snel duidelijk dat de snelheden op Wi-Fi op de nieuwe locatie heel erg aan het fluctueren was. Van uitschieters naar boven de 2Mb/s tot diepte punten van 300Kb/s. Het is op de nieuwe locatie van de router (de meterkast) veel instabieler.

Wat nu?

Nu is de linksys WRT610n niet de jongste meer, en zit ik even te dubben wat wijsheid is om te gaan doen. Bedraad zal alles prima gaan straks en daar zal het probleem niet gaan liggen. Maar wil naast bedraad ook een prima Wi-Fi netwerk hebben.

Is de Linksys WRT610n nog de moeite waard om in te zetten? Of is een andere router verstandiger? Denk aan bijv. de Asus RT-N66. Of kan ik beter voor een Wi-Fi Repeater/Extender gaan? Zo, ja wat is dan bijv. wijsheid? Of moet ik het in een hele andere richting gaan zoeken?

Vraagje nog over Ethernet

Ga een nieuwe kabel in de werkkamer trekken, zal een Cat6 kabel worden. Maar wil er een wandcontactdoos op plaatsen. Daar zijn ook weer 1000 en 1 versies van. Zijn er bepaalde dozen die aan te raden zijn?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14
Heb je nog nagedacht over een Powerline netwerk nagedacht? Gebruik ik al een tijd in ons appartement en werkt voor streaming prima. Begrijp uit jouw beschrijving niet precies waarom de wifi router uit de werkkamer moet. Je kunt in de meterkast met een switch de boel verdelen naar de woon- en werkkamer. De draadloze router blijft in de werkkamer en heeft wel een paar ethernet aansluitingen, waarop je de pc in de werkkamer kunt aansluiten. Op de ethernet aansluiting in de woonkamer sluit je dan eventueel nog een switch aan voor meerdere apparaten en je bent klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door AgeOfPanic op 20-12-2013 10:01 ]

• Wicked-Game
AgeOfPanic schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:00:
Heb je nog nagedacht over een Powerline netwerk nagedacht? Gebruik ik al een tijd in ons appartement en werkt voor streaming prima. Begrijp uit jouw beschrijving niet precies waarom de wifi router uit de werkkamer moet. Je kunt in de meterkast met een switch de boel verdelen naar de woon- en werkkamer. De draadloze router blijft in de werkkamer en heeft wel een paar ethernet aansluitingen, waarop je de pc in de werkkamer kunt aansluiten. Op de ethernet aansluiting in de woonkamer sluit je dan eventueel nog een switch aan voor meerdere apparaten en je bent klaar.
Powerline wel over nagedacht, alleen hoor ik er wat wisselende verhalen over. Zeker met nieuwbouw kasten en meerdere groepen. Je doelt denk ik wel op de Powerline/WiFi pakketten neem ik aan.

Even voor de duidelijkheid de werkkamer heeft geen pc meer staan. Wekt misschien verwarrend door tekening. Dit was altijd wel zo, maar nu niet meer.

Enige puntje wat je aanhaalt is de switch in de meterkast. Neem aan dat je dan doelt dat de Ziggo modem als router gebruikt gaat worden. Die functie heb ik bij Ziggo laten utischakelen, en volgens mij kan je dan geen switch hanteren. Dit is ook de reden waarom de router naar de meterkast moet. Die gaat daar routeren naar de patchpunten in werkkamer, woonkamer en daarop aangesloten de NAS.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja, je kan ook gewoon 2 kabels naar de werkkamer trekken. en je router laten staan waar die is
De retourkabel sluit je weer een switch op aan

dus het moet niet.

maar ja als ik het zo hoor zou ik idd een router in de meterkast gooien en 2 apps in het huis zetten

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 20-12-2013 10:15 ]

Iperf

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14
En als je nou de Ziggo modem de boel laat routeren, maar de wifi daarvan uitschakelt. Vervolgens verbind je de router in de werkkamer of woonkamer aan het ethernet en gebruikt daar alleen de wifi functie van, maar niet de dhcp server. Als de snelheid van die router voldoende is voor wat jij ermee wilt, dan is het een beetje zonde om een dure nieuwe aan te schaffen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan ook gewoon de wifi aan laten staan en ook de andere wifi gebruiken. dan kun je in princiepe en grotere dekking creeren

Iperf

• Wicked-Game
fish schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:14:
Nou ja, je kan ook gewoon 2 kabels naar de werkkamer trekken. en je router laten staan waar die is
De retourkabel sluit je weer een switch op aan

dus het moet niet.

maar ja als ik het zo hoor zou ik idd een router in de meterkast gooien en 2 apps in het huis zetten
Is een optie, maar helaas niet in het appartement. Haal ik heel veel overhoop om het gewenste resultaat te behalen.
AgeOfPanic schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:14:
En als je nou de Ziggo modem de boel laat routeren, maar de wifi daarvan uitschakelt. Vervolgens verbind je de router in de werkkamer of woonkamer aan het ethernet en gebruikt daar alleen de wifi functie van, maar niet de dhcp server. Als de snelheid van die router voldoende is voor wat jij ermee wilt, dan is het een beetje zonde om een dure nieuwe aan te schaffen.
Zou ik wel ziggo moeten vragen dit weer te activeren. Heb dat deel van de router uit laten schakelen. Maar is nog te overwegen waard en een idee om het zo te doen. Dan wordt de WRT610n een AP op dat moment.
fish schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:16:
Je kan ook gewoon de wifi aan laten staan en ook de andere wifi gebruiken. dan kun je in princiepe en grotere dekking creeren
Met boven genoemde optie van WiFi Ziggo Router en Wifi WRT610n al AP zou ik als ik even goed nadenk in de zelfde ip-range (Ziggo als DHCP server) een grotere dekking hebben, en zien alle apparaten elkaar. Switch er aan vast en gaan. Hmm denk dat ik hier ook even mee ga testen, kost niets en is wel een goede optie.

Mijn ouders hebben een Asus router deze neem ik ook even ter test mee op de locatie. Kan ik even alle opties gaan vergelijken.

• Wicked-Game
Zo ben even wat stappen verder. Heb de huiskamer afgelopen weekend voorzien van ethernet (CAT6) en dat werkt allemaal voortreffelijk. De router heb ik nu wel in de meterkast staan en daar zit nu als enige nog het punt dan de WiFi niet overal toereikend is.

Heb even gekeken wat wijsheid is, maar de complete router (WRT610n) naar de werkkamer terug te verhuizen vond ik, en ook mijn vriendin geen geweldige optie. Wilde liever de meterkast voor wat het is nu.

Dus nu toch kijken naar een andere optie. Met als enige hamvraag nog, hoe verbeter ik WiFi.

- WiFi extenders/repeaters?
- Nieuwe router?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Je ontkomt er gewoon niet aan om een AP of router in AP modus in je woning te zetten.
Hetzij in je huiskamer, hetzij in je werkkamer.
Ga ajb niet hannessen met wifi extenders/repeaters want als je ergens gedonder wil is het daar meestal wel mee.

Dus kort: laat je WRT610n in de meterkast het routerwerk doen en plaats in je woning op 1 v/d aansluitingen een AP of router in AP modus.
Probleem opgelost ;) 8)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Zou je in je tekening kunnen aangeven waar je nu in je huis ethernet aansluitingen hebt (gewoon ff snel met rode stipjes in paint)? Dan kunnen wij zien wat een optimale plek is voor je router/acces point. :).

Verder zou ik het netwerk op de volgende manier indelen: De Ziggo modem alle bedraade verbindingen laten afhandelen (inclusief NAS), en dan een aparte router/access point ergens centraal opstellen. Waarschijnlijk is het het makkelijkst om een router te kopen en die als acces point te laten functioneren. De WiFi van het Ziggo modem schakel je dan uit, zodat ze elkaar niet gaan storen.

Wat je ook kan doen is je Ziggo modem in Bridge zetten en een router zowel de bedraade als draadloze verbindingen laten afhandelen, inclusief NAS. Maar dan krijg je waarschijnlijk wat meer kabeltjes en elektronica in je huiskamer, wat je wellicht niet wilt.

[ Voor 62% gewijzigd door Balance op 24-12-2013 15:30 ]

Pagina: 1