Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mediacenter/htpc/nas, wat is voor mij de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16
Hallo mede-tweakers.

Mijn vader wil graag overal in het huis bij zijn muziek en films kunnen. Momenteel sleept hij de laptop dan mee waar alles op staat, en sluit hij deze aan via HDMI. Echter "daar is die nu wel klaar mee" en wil hij graag een betere oplossing. Daarnaast gebruikt die nu vooral utorrent, maar zou de overstap op Usenet voor hem geen verkeerde zijn....

De opstelling momenteel:
Woonkamer:
Harman Kardon 2.1 speakerset met DVD-speler, aangesloten via HDMI en Optisch voor geluid
Samsung Smart TV met HDMI, DLNA

Slaapkamer:
Kleine tv zonder smart-functies, enkel HDMI.
"oude" versterker met 4 speakers.

Wat is voor deze opstelling het handigst om te halen? Budget ben ik nog niet met hem over uit, maar hij (en ik!) hebben het liever goed en makkelijk te gebruiken (installeren hoeft niet makkelijk, want dat kan ik voor hem doen.... maar elke week langskomen om te bugfixen wil ik niet), dan goedkoop en onhandig.

Mijn vader is zeker geen wizz-kid. Hij kan wel gewoon met pc's overweg. Maar het installeren van apps moet ik hem vaak aan herinneren (owja, dat kan ook nog natuurlijk 8)7 ). Dus ik verwacht niet van hem dat die (uit zichzelf) firmware updates gaat uitvoeren ed.

Zat zelf te denken aan een NAS (met 1 schijf, misschien 2?) en dan voor de tv beneden een Android HMDI stick. Of krijg ik dan codec-problemen met de smart-tv? wat is het makkelijkst en speelt het meeste af? Vandaag heeft de Saturn ook nog een aanbieding voor de Popcorn Hour A-300 voor 177 inc 4tb...

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 20-12-2013 08:54 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Centrale opslag met behulp van een NAS is imho een goede keuze. Aantal schijven is afhankelijk van je wensen (extra capaciteit, RAID). Met een NAS kun je op één centrale plek alle data neerzetten en vanuit je netwerk benaderen.

Wat betreft die Android HDMI stick, ben ik minder enthousiast. Dit zijn niet echt fantastische oplossingen want ze zijn niet geweldig snel. Daarnaast ben je dan aan het streamen via wifi en dat is in de meeste gevallen ook geen aanrader, zeker met HD-materiaal; of het moet zijn dat je een erg goed netwerk hebt.
Zelf zou ik liever voor een (simpele) mediaspeler kiezen en deze bedraad in het netwerk plaatsen. Dan kun je prima gaan streamen.

edit: Popcorn Hour staat niet bepaald bekend om hun fantastische firmware. Je maakt er je vader een eeuwige beta-tester mee.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2013 08:59 ]

• Waah
Duidelijk verhaal. Las over de Popcorn Hour al niet zo heel veel goeds mbt de software/firmware.

Nas is ideaal inderdaad, maar hoe krijg ik dan de beelden op de tv's? via de samsung zal dat via DLNA gaan neem ik aan, maar zit je dan niet met een beperkt aantal codecs? dat wordt lastig uitleggen. Of transcodeert hij deze streams zelf als het formaat niet herkent wordt?

En de tv beneden aansluiten op de nas word lastig, gezien deze geen internet-functionaliteit heeft... dus dan is een mediaspeler voor beneden nodig?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Neem een nas en een Mediaplayer (bijv. deze: pricewatch: WD TV Live (2011) en je vader moet prima uit de voeten kunnen :)

Wat voor NAS is zoals hierboven al aangegeven erg afhankelijk van de wensen van opslag, snelheid en mogelijkheden

Xbox Live ID:Notna8310

• Waah
Oke, denk dat het een simpele NAS wordt. Opslag zal niet meer dan 3 a 4 tb nodig hebben. Hij hoeft niet per se een media-library bij te houden, maar een 20/30tal films zullen vast blijven staan. Maar dan heb je het over 100 tot 1000 GB. Dus een enkelvoudige/dubbele NAS zal denk ik wel volstaan. Backup kan er dan nog bij, plus dat hij een online automatische backup heeft dus de data staat op 3 locaties (laptop, NAS en online).

Downloaden via de NAS zou leuk zijn. Echter zie ik weinig NAS-sen die nieuwsgroepen ondersteunen? wat is voor de NAS dan een optie?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Qua NAS zou ik me alleen richten op merken als Synology of Qnap; daarnaast is Asustor ook een goede nieuwkomer. Alle andere merken zijn in mijn ogen niet interssant; deze kunnen niet eens in de schaduw staan qua mogelijkheden en funcionaliteit van de genoemde merken. Ook downloaden via nieuwsgroepen hoort tot mogelijkheden.

Dat de tv's geen netwerkfunctionaliteit hebben maakt imho niets uit want eventuele media-afspeelmogelijkheden van een tv zijn doorgaans maar gebrekkig. Zorg gewoon dat er bij de tv's een mediaspeler komt te staan. Kan makkelijk voor een bedrag van pakweg € 100. Nogmaals, het heeft wel de voorkeur om alles bedraad aan te sluiten en wifi te vermijden.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Waah schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:17:

Downloaden via de NAS zou leuk zijn. Echter zie ik weinig NAS-sen die nieuwsgroepen ondersteunen? wat is voor de NAS dan een optie?
Dit heeft eigenlijk niks met de NAS te maken, maar wel met de mogelijkheid om bepaalde programma's te 'draaien' op de NAS. Ik heb zelf een synology staan, met daarop Couchpotato (films), Sickbeard (series) & Sabnzbd (downloaden). In de twee eerste applicaties geef je aan wat je wilt zien, vervolgens gaan deze applicaties voor jou zoeken (instelbaar 1x per week of elk uur bijv.).

In het geval van je vader is het aan te rade om in de browser een een aantal bladwijzers/favorieten aan te maken, die naar de applicaties wijzen. Deze zijn intern en extern te benaderen, voor extern moet je wel wat poorten open zetten in de router.

Wellicht interessant om er een beetje een beeld bij te krijgen, klik!

• Waah
Bedankt voor de info. Duidelijk verhaal dat de interne functies van de TV te gebrekkig zijn. Zal dan een of 2 mediaplayers gebruiken en een NAS, of een HTPC via remote desktop + 1 mediaspeler afhankelijk van wat die wil.

thnx voor de info! ga het vanavond bespreken. NAS kijk ik nog naar, want wordt er nu nog niet zo wijs uit (je hebt 2 disk al voor 140, maar is die met een single core snel genoeg? de 214 play transcodeert wat een hoop problemen kan voorkomen? of is dit standaard?

moet me nog even goed verdiepen heb ik wel door. helaas heeft niemand die ik ken een NAS

[ Voor 36% gewijzigd door Waah op 20-12-2013 14:46 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Waah schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:36:

moet me nog even goed verdiepen heb ik wel door. helaas heeft niemand die ik ken een NAS
Daarom heb je ook een forum ;)

Als je voor de oplossing met mediaspelers kiest (recommended!) dan zal je NAS niet hoeven te transcoden. Die spelers slikken over het algemeen bijna alle videoformaten, dus je NAS hoeft ze alleen maar te downloaden en dan ben je good to go.

Als je hem alleen gebruikt voor downloaden, dan zal het niet zo gek veel uitmaken welke variant je kiest. Dat kunnen ze allemaal, bij het checken/repareren van de gedownloade content zul je een verschil merken in snelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Flans op 23-12-2013 11:01 ]

• Waah
beetje laat, maar het is de DS213j geworden. was voor 129 te koop, en gezien hij toch een mediaspeler wil...
nu nog even schijven bestellen, en dan kan hij los. bedankt voor de info!
Pagina: 1