Toon posts:

FTP systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een eens een vraag. Wij waren net voor de vakantie met FTP in linux bezig. Maar nu hebben
wij echter een vakantie taak meegekregen rond FTP en Linux (ubuntu 13.10). Wij moeten dus een systeem opzetten met
10 gebruikers in. Onder de volgende structuur.

Groep 1:
Bevat 2 gebruikers zijn 2 administrators en hebben toegang tot alles.
Plus krijgen zoals een elke gebruiker een prive map.

Groep 2:
Bevat 4 medewerkers en krijgen enkel toegang tot de map waar bedrijfszaken inkomen

Groep 3:
bevat 6 gebruikers die toegang krijgen tot de map gebruikers.

Echter mogen er ook geen uitvoerbare bestanden geupload worden. Als men dit probeerd moet de gebruiker een error krijgen. plus het moet ook echter alleen maar op een intern netwerk draaien

Nu is mijn vraag. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zodat het nog steeds
veilig blijft. en resistend is tegen gebruikers met malafide ideen? (Heb geen goed oog op ftp beveiliging)

En zit ook nog met een 2de vraag, Ik maak namelijk mijn gebruikers aan met de command Adduser.
Maar dit zorgt ook dat de gebruikers word aangemaakt in mijn Linux Operating system. Is er toevallig een manier
Om dit te doen zonder dat de gebruikers te voorschijn komen in mijn OS. Zo ja kan iemand mij even op weg helpen.

Ik heb ook al liggen zoeken achter andere manieren maar ik ben er niet zo direct wijzer uitgeworden.

Weet wel dat ik met chown tewerk zal moeten gaan.
Wie kan mij toevallig helpen? of mij een goede opzet kan geven tot het bouwen van dit systeem

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2013 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Laat ik even beginnen met zeggen dat FTP niet veilig is :) FTP gebruikt geen enkele vorm van encryptie dus een password kan je er zo tussenuit sniffen. Als je wat veiligs wil moet je SFTP of FTPS gebruiken. Maakt op zicht niet heel veel verschil met normaal ftp qua werking, alleen de daemon werkt iets anders (m.b.v. SSH, dus een andere poort).

De lol van Linux gebruikers is juist dat je ze maar één keer hoeft aan te maken. Dat is op zich niet heel verschillend met Windows. Ze moeten immers inloggen op jou systeem? Of dat nu in de grafische shell is of de ftp shell is niet zo heel boeiend. De gebruikers moeten permissies krijgen ergens op je machine.

Als je wat wil, kijk dan eens naar proftpd (redelijk standaard FTP daemon met heeeeeel veel documentatie). Daar zou je een heel eind mee moeten komen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 06:39:
Laat ik even beginnen met zeggen dat FTP niet veilig is :) FTP gebruikt geen enkele vorm van encryptie dus een password kan je er zo tussenuit sniffen. Als je wat veiligs wil moet je SFTP of FTPS gebruiken. Maakt op zicht niet heel veel verschil met normaal ftp qua werking, alleen de daemon werkt iets anders (m.b.v. SSH, dus een andere poort).

De lol van Linux gebruikers is juist dat je ze maar één keer hoeft aan te maken. Dat is op zich niet heel verschillend met Windows. Ze moeten immers inloggen op jou systeem? Of dat nu in de grafische shell is of de ftp shell is niet zo heel boeiend. De gebruikers moeten permissies krijgen ergens op je machine.

Als je wat wil, kijk dan eens naar proftpd (redelijk standaard FTP daemon met heeeeeel veel documentatie). Daar zou je een heel eind mee moeten komen :)
Ik was meer aan het denken aan vsftpd. ik snap wel dat ik met chown en groups ga moeten werken. Maar ik heb moeite met de structuur. en hoop hier ook een methode te vinden dat ik niet alle 9 users zichtbaar worden in mijn login screen.

Maar kom ook een issue tegen. Ik heb namelijk een toturail snel even gevolgd http://www.noob2geek.com/linux/setup-vsftpd-debian-ubuntu/. Maar echter als ik mij via filezilla wil inloggen krijg ik het volgende.

Status: Adres oplossen van localhost
Status: Verbinden met 127.0.0.1:21...
Status: Verbinding aangemaakt, welkomstbericht afwachten...
Antwoord: 220 (vsFTPd 3.0.2)
Commando: USER administrator
Antwoord: 530 Permission denied.
Fout: Kan niet verbinden met server

Persoonlijk denk ik dat het aan mijn conf file ligt maar heb als liggen zoeken en echter kan ik niet zodirect iets vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses ik dacht het thuis hoorde bij Netwerken aangezien FTP toch een netwerk protocol is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:34:
[...]
Mijn excuses ik dacht het thuis hoorde bij Netwerken aangezien FTP toch een netwerk protocol is
Dat klopt, maar je inrichting van je FTP server, de groepen die je voor de autorisatie aanmoet maken en je authenticatiesysteem heeft niets met NT te maken :)

Overigens is pamd interessant om eens naar te kijken voor het authenticatiestuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vakantieopdracht...klinkt als een schoolopdracht. Verdiep je eens in linux en de standaard que rechten zetten en gebruikersgroepen. Is genoeg over te vinden op internet. Succes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:04:
[...]

Dat klopt, maar je inrichting van je FTP server, de groepen die je voor de autorisatie aanmoet maken en je authenticatiesysteem heeft niets met NT te maken :)

Overigens is pamd interessant om eens naar te kijken voor het authenticatiestuk.
Dank je voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 17:42
Giet het in een virtual machine. Dan kun je testen wat je wil, maar beïnvloed het je eigen os niet.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik sluit deze vraag omdat het een huiswerkvraag is zonder gedegen vooronderzoek. Hulp vragen bij je huiswerk is niet verboden hier op Tweakers maar we verwachten wel dat je jezelf al terdegen hebt verdiept in het onderwerp en niet hele vraag hier neer zet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.