2x SSD in RAID-0 of toch anders?

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Heb nu een tweede Intel postville 80GB op de kop getikt en vraag me af wat ik het best kan doen.

A) Een stripe-0 array maken icm met mijn highpoint raidcontroller (die vond geen disks toen ik "create array" klikte, terwijl ze bij de overview van de bezette poorten er wel tussen stonden) als de controller de SSD's tenminste kan toevoegen aan de array.

B ) Een stripe-0 array maken met de onboard marvell controller.

C) Als cache gebruiken icm met fancy cache (software) wat ik nu doe. De zes-harddisk raid word dan gecached met die software. Weet niet of dat veel oplevert.

D) Anders.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Natuurlijk niet op Marvell of Highpoint; natuurlijk wel op je intel of AMD controller, duh!

In combinatie met het juiste OS en drivers heb je dan ook nog gewoon TRIM support. Gebruik je Intel SRT caching dan kun je ook een RAID array daarvoor gebruiken. Dus je kunt 50GB van de RAID0 gebruiken voor SRT caching en de rest voor andere doeleinden (VM images, enzovoorts).

Verder geen gare caching software gebruiken als DataPlex enzo. Gebruik je mooie Intel/AMD controller dus, en laat de rest lekker voor hardeschijven.

Ohja en voordat je het zo configureert eerst beide SSDs secure erasen is sterk aanbevolen. Intel X25-M moet je goed mee omgaan dan degradeerd hij nauwelijks en heb je een lange levensduur. Ga je er slecht mee om, dan kan de snelheid evenals de levensduur flink inzakken.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Heb een X-58 plankje van Asus, volgens mij zit daar geen SRT op. Raid via de Intel chipset prefereer ik ook, maar kan dat wel als boot array ? Trim raak ik ook kwijt denk ik.

Beide SSD's zijn in prima conditie, de eerste staat mijn OS op (Win-7) en hangt al aan de Intel X-58 chipset. De tweede SSD hangt ook aan de Intel chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 20-12-2013 09:37 ]

Verwijderd

Het hangt natuurlijk erg van je specifieke gebruik af. Maar ik denk dat je uiteindelijk meer prestatie winst haalt door die SSD als cache voor je HDD RAID te gebruiken, dan als RAID-0 voor je systeem schijf.

De vraag is even hoe.... Ik weet het niet zeker, maar volgens mij functioneert Intel SRT alleen op SSD en HDD's die op dezelfde Intel RAID controller zijn aangesloten.

Je hebt het over een zes-harddisk raid, dus dat moet een aparte zijn, en ik denk dus niet dat SRT daar op gaat werken. Er is wel software in de handel die dat toestaat, maar ik heb er geen ervaring mee. Kijk bij http://www.velobit.com/products/how-to-buy/ en http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/index.html

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
SRT zit er niet op d eX-58 chipset, dat is geen optie.

De zes Wd's zitten aangesloten op de raidcontroller van highpoint, een 2680 model ( 8 poorts).

Nu gebruik ik Fancy Cache, die 1GB ram gebruikt als lvl-1 cache en de SSD als lvl-2 cache. Nu cache ik idd de de RAID-5 array. Het is beta software, weet dus niet hoe stabiel dat is en of het goed functioneert.

Maar ZFS met die zes hdd's en 1 SSD is geen optie?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Heb de SSD's toch aan de praat gekregen op mijn highpoint controller, was ff vergeten dat die nog handmatig een initialisatie nodig hadden. Nu zijn alle 8 poorten bezet en heb ik twee arrays. Met Ghost een image gemaakt op een standoalone harddisk en na de array aanmaak van de SSD's die image weer terug gezet.

Het werkt perfect. Heb de partitie 144 GB groot gemaakt, ietwat meer reserve space kan immmers geen kwaad.

Bedankt voor de hulp mannen!

Pagina: 1