Varia-store vraagt om ID en creditcard

Pagina: 1
Acties:

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 17:50

RobTweaks

Captain Hindsight

Topicstarter
Minimaal drie keer in de week plaats ik bestellingen bij diverse webshops. Vandaag maakte ik iets mee waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad.

Van de Duitse webshop varia-store ontving ik het volgende bericht na betaling met mijn creditcard:
For the final authorization of your payment we are needing a copy of your passport and the front side of your credit card.
Varia-store is geen kleine en onbekende webshop. Toch lijkt mij dit een vreemd verzoek. Heeft iemand hier ervaring mee?

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heb je zelf al gezocht? Wat zegt de webshop als je om uitleg vraagt? Het is wel de bedoeling dat je eerst zelf op onderzoek uitgaat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar op een identiteitskaart staat meestal bepaalde info die wettelijk gezien niet zomaar mag opgeslagen of bijgehouden worden. (rijksregisternummer bvb.)

Voor de rest, mogelijk te veel problemen met fraude bij de winkel met kredietkaarten.
Extra identificatie vragen kan dan wel, maar bij het inscannen maakt je bepaalde data dan best zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:30
Nooit doen!

Als ze extra verificatie willen moeten ze dit doen tijdens het bestelproces! Daar zijn meerdere mogelijkheden voor.

Een kopie van je passport sturen is niet toegestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja en als je dat niet doet dan kan je ook niks bestellen bij hun.

Kijk iig hier eens naar: http://www.overheid.nl/identiteitsfraude/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 18:53

-d-

Het is niet ongebruikelijk voor webwinkels om dit te vragen, met name winkels die internationaal versturen. Creditcard fraude is een enorm probleem, en met name electronica is fraudegevoelig. Ik neem aan dat je bij je kopie ID je BSN e.d. kan markeren, dus ik zie het probleem niet.
Alternatief is via bank betalen, dan hebben ze geen kopie nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door -d- op 20-12-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
-d- schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:44:
Het is niet ongebruikelijk voor webwinkels om dit te vragen, met name winkels die internationaal versturen. Creditcard fraude is een enorm probleem, en met name electronica is fraudegevoelig. Ik neem aan dat je bij je kopie ID je BSN e.d. kan markeren, dus ik zie het probleem niet.
Alternatief is via bank betalen, dan hebben ze geen kopie nodig.
Ik snap eigenlijk niet dat ze niet via een paymemt provider werken.
Zoals ogone.

Als ik daarmee op een shop werk dan linkt die door naar de website van mijn bank waarbij ik met behulp van het token mijn kredietkaart en de betaling moet valideren.

Veel gemakkelijker + ik moet geen gegevens gaan beginnen rondmailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je burgerservice nummer mag je natuurlijk onleesbaar maken. Ik kan het goed begrijpen dat ze bij een nieuwe klant of uit het buitenland zoiets vragen.
Als jij je creditcard mij belt, en zegt dat je niets hebt besteld krijgen zij niets of wordt overgemaakt geld weer teruggeboekt, maar zijn ze wel een product kwijt. En dat komt best vaak voor. Met een kopie cc en pasport kunnen ze die chargeback weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks

RobTweaks

Captain Hindsight

Topicstarter
Ja. Ik heb er nu voor gekozen om mijn ID en CC wel te versturen. Voornamelijk omdat de webshop duizenden lovende recensies heeft. Daarnaast is de achterliggende redenatie ook wel begrijpelijk.

Ik heb zoveel mogelijk velden op mijn ID geblurred en deze voorzien van de datum en watermarks. Was voornamelijk benieuwd of dit vaker voorkomt cq 'normaal' is, of dat deze webshop echt een uitzondering is.

Bestelling is inmiddels verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 17:46

Sick Nick

Drop the top!

Tja, kopie van ID kaart en CC is ook niet zo lastig na te maken met photoshop dus als je al met CC fraude bezig zou zijn dan is dit ook niet zo lastig om te faken toch? Beetje rare gang van zaken en ik zou in ieder geval nooit dit soort kopietjes opsturen, ook niet geblurred op sommige delen. Worst case scenario, het komt bij iemand terecht die er mee aan de haal gaat, zelf wat dummy gegevens erop plakt en zo online fraude gaat plegen. Dan komen ze uitendelijk wel bij jou terecht, nee dank je. Kan de winkel nog zulke lovende reviews hebben, 1 slechte werknemer kan zeer nare gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wanneer een bedrijf een kopie van mijn paspoort, creditcard of rijbewijs vraagt, leg ik er meestal een watermerk overheen, waarin ik iets zet als "Kopie voor Bedrijf X, <datum>". Opvallend genoeg om te zien, maar onopvallend genoeg om niet de daadwerkelijke details te verbergen. Mocht er dan ooit fraude mee gepleegd worden, neem ik aan dat het in ieder geval opvalt dat de kopie oorspronkelijk bedoeld was voor bedrijf X, op een andere datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Tuurlijk, gewoon geven die gegevens. Je bestelt immers iets wat niet ergens anders te koop is...

Misschien wat sarcastisch maar we lezen hier altijd leuke topics over mensen die opgelicht zijn en een hoop tweakers die dan roepen dat het eigen schuld is...

Ik zou momenteel aardig voorzichtig zijn met dit soort acties. Laat me dan 2 tientjes extra betalen zodat mijn ID kaart niet op de scanner hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks

RobTweaks

Captain Hindsight

Topicstarter
Wel een beetje ingedekt. Heb een prepaid creditcard aangeschaft, kan dus nooit meer dan een tientje verliezen daarop. Scan van mijn ID is 80% watermark met een datum waarop deze mag worden gebruikt. Jammer genoeg is dit product niet gemakkelijk verkrijgbaar bij een andere shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het geen standaard creditcard is (en die prepaid zijn vaak wat afwijkend), dan zal de kans groter zijn op dergelijke verzoeken. Oplichters zullen veelal eerder dat soort slecht traceerbare credit cards gebruiken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks

RobTweaks

Captain Hindsight

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:08:
Als het geen standaard creditcard is (en die prepaid zijn vaak wat afwijkend), dan zal de kans groter zijn op dergelijke verzoeken. Oplichters zullen veelal eerder dat soort slecht traceerbare credit cards gebruiken.
Gewoon prepaid VISA, staat op naam. Niet één of andere obscure anonieme kaart dus.
Sick Nick schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:27:
Tja, kopie van ID kaart en CC is ook niet zo lastig na te maken met photoshop dus als je al met CC fraude bezig zou zijn dan is dit ook niet zo lastig om te faken toch? Beetje rare gang van zaken en ik zou in ieder geval nooit dit soort kopietjes opsturen, ook niet geblurred op sommige delen. Worst case scenario, het komt bij iemand terecht die er mee aan de haal gaat, zelf wat dummy gegevens erop plakt en zo online fraude gaat plegen. Dan komen ze uitendelijk wel bij jou terecht, nee dank je. Kan de winkel nog zulke lovende reviews hebben, 1 slechte werknemer kan zeer nare gevolgen hebben.
Als iemand dummy gegevens op mijn ID en CC plakt, dan zijn deze niet meer te herleiden naar mijn persoon en waarschijnlijk ook niet bruikbaar. Lijkt mij niet echt een realistisch scenario ;).

Pagina: 1