Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PHP/webbased] PDF's library's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:22

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik was benieuwd hoe jullie PDF's genereren. Ik heb vooral ervaring met dit op basis van PHP en eigenlijk heb ik dit nooit leuk gevonden. De gratis PDF libs zijn eigenlijk allemaal vrij oud (FPDF is bijv. laatste release in 2011) en zijn niet super gemakkelijk. Het gebruik van allerlei tables om alles netjes te houden, en dan nog maar niet te spreken over bepaalde positioneringen.

Het is allemaal wel te doen als je alles simpel houd, maar met veel dynamische data waarbij je de éne keer misschien 1 zin tekst hebt, en de andere keer 10 zinnen kan eventueel veel problemen opleveren.

Nu moet ik binnenkort het één en ander gaan brouwen en eigenlijk heb ik niet heel veel zin om weer te gaan rommelen met FPDF. Zijn hier nog mensen met tips/tricks voor FPDF, of ervaringen over andere library's?

My website is secure. https://isitthough.com ?

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Ik heb een hele tijd terug DomPDF gebruikt, en dat werkte redelijk goed. Zo lang je je html netjes hield qua openen en sluiten spuugde hij netjes PDF'jes uit.

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-10 22:34
Zelf gebruik ik tcPDF. In grote lijnen dezelfde werking als FPDF overigens.

Kun je eens een voorbeeldje van je problemen geven?
Het feit dat je je tekst nu moet beperken tot een A4tje (of ander formaat) blijf je houden. Je zult moeten kijken of je je input op de een of andere manier kunt afbakenen.

• Barryvdh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:58
Ik gebruik ook dompdf, gaat prima met simpele dingen, vooral tables (facturen enzo). Je kan ook kijken naar Snappy: https://github.com/KnpLabs/snappy
Gebruikt volgens mij webkit om zijn html te renderen en is dus wat beter stijlbaar, maar iets lastiger installeren misschien. Ik heb het toevallig pas kort gebruikt maar werkt perfect.

Barryvdh wijzigde deze reactie 19-12-2013 22:54 (9%)

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Waar ik voornamelijk last van had waren bepaalde elementen die bijvoorbeeld perse rechts boven moesten blijven staan, en dan weer wat in de header. Met bepaalde data wilde dit wel weer eens verspringen en dat soort dingen. Ik kan helaas geen directe voorbeelden geven, maar ik deed iets met de groene kaart (verzekeringsbewijs van je voertuig). Dat is iets wat ontzettend veel data bevat, en alles moet op een bepaalde plek staan.

Nu ben ik gelukkig al klaar met dit project, maar ik moet binnenkort weer iets anders gaan doen (iets simpeler), en was benieuwd wat jullie ervaringen waren.

• Cosca
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-09 10:34
Je zou ook eens kunnen kijken naar FOP (http://xmlgraphics.apache.org/fop/), werkt fantastisch voor documenten; template'tje bouwen, data erin, profit!

• mookie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12-08 21:01

mookie

Heerlijk Helder

ik gebruik ook tcpdf voor al mijn behoeftes en ben er erg van gecharmeerd.
Met name barcodes printen. Was even puzzelen om mijn barcode font erin te krijgen (ik gebruik niet de barcodes_1d class) maar heb mijn eigen font gemaakt in tcpdf van mijn eigen font.

Gebruikte eerst html naar pdf, dat is erg traag.
Nu gebruik ik gewoon gewoon de cell en multicell (multicell is vaak net iets sneller) als ik iets met tabelletjes moet hebben.
Een PDF van zo'n 15 tot 20 pagina's met multicell genereer ik binnen 5 tot 7 seconden wat ik netjes vind.

mookie

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
wkhtml2pdf, alle anderen heb ik tot nu toe alleen maar slechte ervaringen mee.
Komt dan wel omdat ze niet alles kunnen en ruzie maken met UTF-8.
Voordeel van wkhtml2pdf is dat hij exact een html pagina omzet in pdf.
Nadeel is dat je je server flink moet inrichten met binaries.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• PatrickH89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:34
wkhtml2pdf is de enige mij bekende app (en met Snappy PHP lib) die daadwerkelijk goede resultaten levert (als je de wat complexere PDF's wilt genereren).

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor het genereren van documenten is latex eventueel ook wel geschikt, maar het is uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt doen.

begintmeta wijzigde deze reactie 19-12-2013 23:16 (31%)

• Barryvdh
quote:
DJMaze schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:11:
wkhtml2pdf, alle anderen heb ik tot nu toe alleen maar slechte ervaringen mee.
Komt dan wel omdat ze niet alles kunnen en ruzie maken met UTF-8.
Voordeel van wkhtml2pdf is dat hij exact een html pagina omzet in pdf.
Nadeel is dat je je server flink moet inrichten met binaries.
Bij mij viel het eigenlijk wel mee met inrichten. Snappy en de binaries via composer ingeladen en verwezen naar die locatie (zoals beschreven in de Snappy readme) en toen werkte het al, geen losse installatie nodig.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Alleen wordt zoiets wel lastig mocht het gedeployed worden naar bijvoorbeeld een shared host. Daar moet ik wel rekening mee houden met mijn volgende project.

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb eens een factuursysteempje gescript (niet met php, maar met php mag dat ook totaal geen probleem zijn uiteraard) waarbij ik gebruik maakte van een database en latex, dat werkte prima met betrekking tot de zaken die je eerder noemde (zaken precies op een bepaalde plaats, headers...). Maar goed, daarbij zit je eventueel ook weer met shared-host issues.

Ik vraag me wel af of het zinvol is om html-pagina's naar pdf om te zetten als de output exact een bepaalde structuur moet hebben, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me daar nooit echt in had verdiept en dat ik min of meer blind voor een latex-gebaseerd systeem had gekozen.

• PatrickH89
In principe zou je zelf een API in kunnen richten die een PDF genereert van een URL met wkhtmltopdf (zijn er wel veel van, maar volgens mij niet eentje waarvan ik echt van kan verwachten dat uptime gegarandeerd is).

Als je een eigen server tot je beschikking hebt natuurlijk.

PatrickH89 wijzigde deze reactie 20-12-2013 09:38 (12%)

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:33

TheNephilim

Wtfuzzle

Voor de mensen die geen eigen server ter beschikking hebben en toch mooie PDF's willen genereren; http://htmltopdfapi.com/querybuilder/ Deze gebruikt ook Webkit en zet een HTML pagina nagenoeg 1-op-1 over. Je kunt gewoon CSS gebruiken, heerlijk!

Deze is gratis en je kunt er elke 5 seconden één PDF genereren. Mocht je meer dan dat willen, is dat vast prima op te lossen met een queue en een cronjob.

VILF Gaming

• rooot
  • Laatst online: 14-10 22:34
quote:
Douweegbertje schreef op donderdag 19 december 2013 @ 22:55:
Waar ik voornamelijk last van had waren bepaalde elementen die bijvoorbeeld perse rechts boven moesten blijven staan, en dan weer wat in de header. Met bepaalde data wilde dit wel weer eens verspringen en dat soort dingen. Ik kan helaas geen directe voorbeelden geven, maar ik deed iets met de groene kaart (verzekeringsbewijs van je voertuig). Dat is iets wat ontzettend veel data bevat, en alles moet op een bepaalde plek staan.

Nu ben ik gelukkig al klaar met dit project, maar ik moet binnenkort weer iets anders gaan doen (iets simpeler), en was benieuwd wat jullie ervaringen waren.
In dat geval kun je toch gewoon (bij alle vendors) absolute positionering gebruiken? Dat gaat dan toch goed? Bij te lange tekst kun je kiezen of je een overflow wilt of dus alles mee laten schuiven.

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Wij hebben hier een clusterlicentie voor http://www.princexml.com/ . Best prijzig maar wat mij betreft het geld meer dan waard. Zet standaard html + css erg goed om naar PDF's maar het heeft ook custom CSS mocht je bepaalde dingen willen bereiken (bijv pagina nummering, inhoudsopgaves, etc). We gebruiken het hier met name voor PDF facturen maar ook voor rapportages met grafieken en dergelijke.

Weet dat bijvoorbeeld https://docraptor.com/ ook prince XML gebruikt, dus mocht de aanschafprijs te hoog zijn dan is dat wellicht ook een optie.

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:25
quote:
Koetjeboe schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:46:
Wij hebben hier een clusterlicentie voor http://www.princexml.com/ . Best prijzig maar wat mij betreft het geld meer dan waard. Zet standaard html + css erg goed om naar PDF's maar het heeft ook custom CSS mocht je bepaalde dingen willen bereiken (bijv pagina nummering, inhoudsopgaves, etc). We gebruiken het hier met name voor PDF facturen maar ook voor rapportages met grafieken en dergelijke.

Weet dat bijvoorbeeld https://docraptor.com/ ook prince XML gebruikt, dus mocht de aanschafprijs te hoog zijn dan is dat wellicht ook een optie.
+1, princexml is heel goed. Ik maak veel Printing on Demand applicaties waarbij er veel eisen gesteld worden aan de kwaliteit van de PDF (300 dpi, custom fonts etc) en ik was het geklooi met open source PDF pakketjes (PHP) echt enorm zat. De custom css properties van prince zijn echt heel handig!

Nadeel is dat ik nu wel als vereiste heb dat de klant de betaalde versie aanschaft (tenzij ze met het watermerk kunnen leven, die je overigens niet op de geprinte versie ziet).

• PatrickH89
quote:
cooper87 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:47:
[...]

+1, princexml is heel goed. Ik maak veel Printing on Demand applicaties waarbij er veel eisen gesteld worden aan de kwaliteit van de PDF (300 dpi, custom fonts etc) en ik was het geklooi met open source PDF pakketjes (PHP) echt enorm zat. De custom css properties van prince zijn echt heel handig!

Nadeel is dat ik nu wel als vereiste heb dat de klant de betaalde versie aanschaft (tenzij ze met het watermerk kunnen leven, die je overigens niet op de geprinte versie ziet).
Zodra wkhtmltopdf goed opgezet (installeren is wel even gedoe als je het nog nooit hebt gedaan) is kunnen die dingen ook allemaal daarin. Het is gewoon volledig webkit (je kunt zelfs JS runnen als je dat om één of andere gekke reden zou willen).

• ipsec
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:46
quote:
PatrickH89 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:52:
[...]

Zodra wkhtmltopdf goed opgezet (installeren is wel even gedoe als je het nog nooit hebt gedaan) is kunnen die dingen ook allemaal daarin. Het is gewoon volledig webkit (je kunt zelfs JS runnen als je dat om één of andere gekke reden zou willen).
Persoonlijk heb ik ervaring met de installatieprocedure hiervan.
Ik vond het redelijk makkelijk, omdat je de pre-compiled binary in de meeste gevallen gewoon kan pakken.

Alleen zorgen dat je de juiste dependencies hebt, en als je suPHP draait ervoor zorgen dat de binary aangeroepen mag worden door PHP :)

• PatrickH89
Ik had wat problemen met bepaalde dependencies (Xorg) die niet wilden installeren via apt, maar verder is het installeren doorgaans niet heel ingewikkeld inderdaad. Het blijft wel 'ingewikkelder' dan een library pakken en gebruiken in PHP.

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14-10 15:15
Heb persoonlijk goede ervaringen met het opbouwen van een LaTeX-document en dat (al dan niet via een service) om te zetten naar pdf. Krijg je mijnsinziens de beste resultaten mee en je hebt een schier onbeperkte set met mogelijkheden.

Read the code, write the code, be the code!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Zie in elk geval al veel leuks voorbij komen :) Beetje jammer dat de uitstekende producten weer geld kosten, wellicht is een API wel een idee, maar weet iemand één volwassen API die ook nog eens gratis is (of eenmalig een klein bedrag < 50 euro oid)?

• foxgamer2019
  • Niet online
Je zou het ook nog makkelijker kunnen 'oplossen': genereer een HTML-pagina die overeenkomt met een A4. Maak alles mooi passend (tabellen, etc.). Daarna laten printen naar PDF. Je zou dit zelfs automatisch kunnen laten doen door CLI(?).

• begintmeta
  • Niet online
Ik zou eerlijk gezegd als het gaat om het gescript aanmaken van PDFs eerder kiezen voor latex dan html.

• Barryvdh
quote:
beta990 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:19:
Je zou het ook nog makkelijker kunnen 'oplossen': genereer een HTML-pagina die overeenkomt met een A4. Maak alles mooi passend (tabellen, etc.). Daarna laten printen naar PDF. Je zou dit zelfs automatisch kunnen laten doen door CLI(?).
Dat is dus wat Snappy/wkhtmltopdf doet.

• drm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10-10 20:31

drm

f0pc0dert

Ik heb mPDF een paar keer naar volle tevredenheid gebruikt. Het is een low-level ding, volgens mij een port van een of andere C of Perl library ofzo, maar hij doet verbazingwekkend goed "the job". Het is simpelweg een kwestie van HTML met CSS outputten, dat door mPDF heen halen en klaar is kees.

Wat precies de beperkingen zijn weet ik niet goed te vertellen, maar hoge resolutie (achtegrond)afbeeldingen, embedded fonts, page flow control en dat soort dingen werken allemaal goed. Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Verder heb ik goede ervaringen met pandoc, maar dat is meer voor echt boek-achtige dingen, niet zozeer voor layout-heavy dingen.

Ik ben overigens met begintmeta eens dat de LaTeX-route ook zeker het ontdekken waard is. Veel tooltjes die vanaf HTML converteren converteren ook eerst naar LaTeX en dan naar PDF.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
[ melp.nl | twitter ]

• meneer william
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 27-08 18:27
quote:
drm schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:10:
Ik heb mPDF een paar keer naar volle tevredenheid gebruikt.
Mee eens. MPDF is een 100% PHP oplossing en kan gewoon html en css omtoveren tot een PDF. Het werkt super. Het is best wel een lomp ding en ik weet dat er efficiëntere tools zijn maar dit werkt ook op oudere PHP servers en als je alleen een ftp account tot je beschikking hebt heb je wel een 100% php oplossing nodig. Je kan dan niet simpel een tooltje op de server installeren die je pdf laat genereren voor php je kan het dan met php zelf doen en dat vind ik het belangrijkste.

Voor de gemiddelde tuin, keuken, huis website maakt het dus niet zoveel uit. Als je bijvoorbeeld de webshop van bol.com of zalando zou moeten maken zou het dan weer veel te lomp zijn.

sirwilliam

• NNF
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-10 21:57
Ik heb een keer bij een project, waarbij we geen server-side oplossing konden gebruiken maar men toch graag PDF's wilde, jsPDF gebruikt. Werkte nog best aardig :) Alleen PDF's opslaan was problematisch in IE <= 9. Wat ik toen geloof ik heb gedaan is het PDF-document (dus de ruwe data) POSTen naar een PHP scriptje en dat echo'en (dus toch een server-side scriptje, helaas :P), toen werkte het ook onder IE. Je schijnt ook een Flash shim te kunnen gebruiken, maar die heb ik nooit aan de praat gekregen.

NNF wijzigde deze reactie 07-02-2014 09:00 (9%)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik ben erg benieuwd naar welk pakket hier achter draait: http://htmltopdfapi.com/

Die zou ik ook graag zelf kunnen hosten, bepaalde informatie wil je liever niet overal heen sturen.

VILF Gaming

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:08

azerty

McFly

quote:
TheNephilim schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:58:
Ik ben erg benieuwd naar welk pakket hier achter draait: http://htmltopdfapi.com/

Die zou ik ook graag zelf kunnen hosten, bepaalde informatie wil je liever niet overal heen sturen.
Ze zeggen het zelf:
quote:
Built on WebKit!
Dus mijn gok is dan dat ze gebruik maken van wkhtmltopdf

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

quote:
wsitedesign schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Ze zeggen het zelf:

[...]

Dus mijn gok is dan dat ze gebruik maken van wkhtmltopdf
Daar zit wat in :p Misschien toch eens installeren op een VPS'je dan. :>

VILF Gaming

• alwinuzz
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12-10 12:07
Wat ik bij wkhtmltpdf mis is de mogelijkheid CMYK kleuren te gebruiken, dit kan wel bij Prince (maar kost een hoop geld).

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

De goedkoopste; http://www.leaseweb.com/nl/cloud-hosting/virtual-server, moet toch wel genoeg zijn om wkhtmltopdf op te draaien zou je zeggen. Installeren lijkt ook niet heel ingewikkeld: https://github.com/wkhtml...df/blob/master/INSTALL.md

Dan kunnen we voor een paar euro per maand 'veilig', in eigen beheer PDF'jes genereren. We hebben nu twee klanten die dergelijke functionaliteit gebruiken.

VILF Gaming

• Barryvdh
quote:
TheNephilim schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:00:
De goedkoopste; http://www.leaseweb.com/nl/cloud-hosting/virtual-server, moet toch wel genoeg zijn om wkhtmltopdf op te draaien zou je zeggen. Installeren lijkt ook niet heel ingewikkeld: https://github.com/wkhtml...df/blob/master/INSTALL.md

Dan kunnen we voor een paar euro per maand 'veilig', in eigen beheer PDF'jes genereren. We hebben nu twee klanten die dergelijke functionaliteit gebruiken.
Kan zelfs gewoon met Composer inladen. Zie https://github.com/KnpLab...-as-composer-dependencies
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True