Windows 7 installeren, welke partities kan ik verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

• Blaflul
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-12-2020
Hallo,

Ik ben aan het proberen om windows 7 op mijn nieuwe laptop, waar standaard windows 8 op staat, te instaleren.
Na veel gerotzooi met de bios kon ik eindelijk via een usb booten.

Nu echter het volgende probleem,
is het veilig om alle partities behalve de lenovo recovery te deleten?
Ik wil wel graag dat ik hem naar de fabrieksinstellingen kan herstellen mocht ik dat ooit willen.
Ook had hij het bij partition 4 erover dat het een EFI-partitie is en dat het een GPT moet zijn om windows te kunnen instaleren.
Kan ik als ik een nieuwe partitie aanmaak zodra ik de andere heb verwijderd hier een keuze in maken of moet ik dat op een andere manier doen?

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/bw5unv9u9/foto.jpg

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Om problemen te voorkomen zou ik het gewoon laten, en je installatie uitvoeren op partitie 4. Het voorkomt gedoe mocht je je toch bedenken, en de ruimte welke je ermee wint is verwaarloosbaar gezien de totale grootte van je schijf.

Die partitie kun je in een volgende stap toch formatteren naar een gewenste indeling, meen ik te herinneren? Correct me if I'm wrong... :)

• Blaflul
Oke, gewoon partitie 4 formatteren, en daarop installeren. Of ik de indeling in een volgende stap kon wijzigen wist ik niet zeker. Daarom durfde ik hem ook niet zomaar te formatteren of te verwijderen.
Maar als dit kan dan ga ik morgen gelijk aan de slag. Kan eindelijk dat gruwelijke windows 8 eraf.
Thanks!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Windows 8.1 is niet een oplossing? ;) Dat is een gratis update he...en die is redelijk als Windows 7 te tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De foutmelding die je kreeg over GPT en EFI is dat er wordt bedoelt dat je in EFI mode moet opstarten (de installer) om Windows op een GPT schijf te kunnen installeren. Je schijf is nu GPT, vanwege Windows 8, UEFI en secure boot mogelijkheden. Het internet staat vol met informatie over hoe je Windows 7 installatie in EFI mode start. Zorg wel dat de USB stick die je gebruikt als FAT is geformatteerd, niet NTFS van de MS tool.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaflul
Windows 8.1 is inderdaad geen oplossing. Wil gewoon weer lekker windows 7 en niet iets wat er redelijk op kan lijken. Maar toch bedankt.

Oke ik zal eens googlen op in EFI mode opstarten en installeren, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:26
Ik heb dit probleem gehad toen ik 2 acer laptops ging downgraden naar Windows 7. Het komt doordat de schijf op dit moment in GPT paritie stijl is gepartitioneert. Er zijn 2 dingen die je kunt doen:
1. Proberen Windows 7 via (U)EFI installeren, als dit niet lukt ( zoals bij mijn acer laptops)
Hier een guide voor een Bootable EFI usb voor Windows 7: http://www.eightforums.co...drive-create-windows.html

2. Dan moet je alle partities wissen door
-in het windows installatie scherm met shift + F9 command prompt te openen
-Typ: diskpart
-Typ: list disk
-Typ: select disk 0 (als dit de enige schijf is)
-Typ: clean

Als je dit hebt gedaan zal je zonder problemen Windows 7 moeten kunnen installeren, lekker fris zonder bloatware.

Let wel op: Bij de 2e optie is de Lenovo recovery partitie niet meer beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door suikerberg op 24-12-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Command Prompt open je met Shift+F10, niet F9 ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou toch nog even goed nadenken of je niet kan "wennen" aan Windows 8.1, ja het is anders, maar er zitten ook veel voordelen aan.

In windows 7 gebruikte ik eigenlijk al geen start menu meer omdat ik mijn applicaties allemaal aan de taskbar had vastgezet, voordeel programma's staan altijd op dezelfde plek en je hebt geen start scherm meer nodig. Dit kan je onder windows 8 ook doen.

Windows 8.1 kan je laten booten naar de desktop, dan zie je heel het metro interface niet meer. Windows 8.1 start vele malen sneller op dan windows 7.

In windows 8 kan je windows+x indrukken en dan krijg je de meest gebruikte opties uit het configuratie scherm.

Download anders een win8 kopie van Microsoft dus zonder de Lenovo meuk erin, installeer die en de broodnodige drivers. Ikzelf hoef niet meer terug naar Windows 7 omdat windows 8 sneller werkt en mij ook een betere accuduur geeft dan windows 7

[ Voor 15% gewijzigd door Brilsmurfffje op 24-12-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaflul
Heb inderdaad toch eerst maar eens de update bekeken en moet zeggen dat met de nodige tweaks, het wel te doen is.
Laat hem inderdaad gelijk naar de desktop booten en heb de startisback startknop geinstalleerd.

Lenovomeuk is wel heel veel inderdaad. Dat gaat er allemaal af.
Allemaal bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:42
Meestal is het wel mogelijk om een recovery DVD te branden. Persoonlijk zou ik daarvoor kiezen en dan de volledige partitie indeling veranderen. Geeft je maximale vrijheid.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1